keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 20 juni 2013

Midsommarförberedelser

Av Chatarina Berglund - 20 juni 2013 16:27

2013-06-19

Onsdag

Nu ska jag göra ett nytt försök att blogga och få den sparad oxå i går gick det ju åt h-vete med allt. Ny dag och nya utmaningar.

Jag var till stan en sväng och handlade lite på Dollar sånt där som kan vara bra att ha. Senare var Jag, Kicki och Karin och planterade blommor på våra föräldrars grav. Det blev så fint.Efter det åkte vi till Kicki och Tobbe och där blev det kaffe med laxmacka (hemgravad) jättegott. Tobbe var rätt så pigg efter sin sprängning av ett kranskärl, men han får ta det lugn ännu några dagar. Själv sa han att läkaren hade sagt att han skulle se till att han hade bra uppassning hemma för han skulle ta det lugnt i 3 månader. Kicki sa, det står då 3 dagar på det papper som du fick från sjukhuset, han skojade lite, Haha.

Och i morgon torsdag får Lasse komma hem från korttidsboendet. Han har varit där i 10 dag så att Karin ska få avlastning. Hon får ju inte sova en hel natt eftersom Lasse vaknar flera gånger på natten och då vaknar hon oxå, och inte alltid så lätt att somna om.

Han behöver en hel del hjälp han har blivit mycket sämre på kort tid. Honär ju även väldigt orolig att han ska ramla. Hon kan ju inte lämna han så länge för om ha ramlar när hon är ute då vet man inte hur det går. 

Det är tråkigt när det blir så. Men vi får hoppas att det löser sig på ett bra sätt.

Nu övergår jag till matlagning . Förbereder mat för midsommar Jag har bakat petit choux, pizzasnurror, en sallad med morötter, purjo, ananas, creme fraiche majonäs och kryddor, den fanns förr på Åhlens (och hette Åhlens special) sillsallad.

Nu är ju det här onsdag och jag ska hoppa i säng och läsa min bok som är så spännande nästan varenda sida hoppar hjärtat upp i halsgropen den heter Sandmannen skriven av Kepler den kan jag varmt rekommendera.


 


         


Torsdag

Nu helt plötsligt har jag hoppat upp ur sängen och fikat min macka och druckit kaffe. Det smakade bra. Men vädret är ju inte så strålande precis, men jag ska ju fortsätta med midsommarmat så det är ju ganska bra att det inte är toppenväder.

Jag har bakat en petitchouxrulle, och en paj med brieost, salami, soltorkade tomater, lök och salta nötter,och sen en äggstanning på det och riven ost. Jag har gjort en lax och räkröra, och en annan röra med bacon, lök, creme fraiche majonäs och kryddor. Och en älgstek som jag marinerat ocg stekt i ugnen på låg värme. Nu tror jag att det får räcka med mat till midsommar det är ju många som ska ha med sig mat. Det brukar bli  väldigt många sorter, men vi blir en hel del folk oxå.

Nu ska jag tänka på vad vi ska äta själva till middag och fixa det.


   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23
24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards