keckes matblogg

Alla inlägg under januari 2014

Av Chatarina Berglund - 29 januari 2014 18:14

Onsdag

På morron var det -11 men det tål vi ju absolut. Vi fikade som vanligtoch läste NSD som numera inte innehåller så mycket läsbart. Efter det så gjorde vi de vanliga morgonsysslorna med bäddning mm.

Vi bestämde oss för att vara hemma hela dagen idag och fixa lite smått och gott.

Ut på en liten promenad och det var skönt , men det blåste lite kallt, men så länge man rör sig går det bra. och vackert var det oxå med solen som sken. Man märker för varje dag hur dagen blir ljusare och ljusare. Tänk vad fort det går. Om 1 månad till då ska vi förhoppningsvis känna att solen värmer lite grann.

Tommy fyllde på mat till fåglarna idag igen dom äter verkligen mycket, men det är klart det är ju massor med fåglar för att inte prata om ekorrarrna dom hamstrar sin mat i kinderna man ser hur stora kinder dom har när dom sitter och äter.Och sen springer dom iväg och gömmer maten  i snön och lite runt omkring.Sen kan man se på våren hur dom hoppar omkring och söker igen det dom gömt.

Och senare under dagen fick vi  besök av ett par från Brännberg som jag har lovat att hjälpa lite grann när karln i huset fyller år.Och dom var här en bra stund och vi surrde om allt möligt. Dom var bjuden på middag hos några andra grannar här i byn på em.

Vår lunch bestod av Kaffe och smörgås idag. Enkelt och gott.

Senare på em då började vi fundera på vad vi skulle hitta på till middag. Och vi bestämde oss för att det blir pasta idag med en krämig pastasås med fläskfile, svamp, lök, paprika, vitök och kryddor. Färsk tagliatelle med riven parmesan och en sallad till det. Jaa, det var jättegott.

I övrigt blir det lite TV-tittande. Gokväll har ju matlagning på onsdagar, men det var inte min släkting Maud som lagade mat idag.Det var Susanne som lagade en matkasse med 4 middagar i kväll, hon är väldigt duktig.

Sen är det ju Mästerkocken oxå i kväll det kan vi inte missa heller.

Och dagen har blivit 6 timmar och 17 minuter ljusare. Härligt som sjutton.....  


     

Nu blirdet inget mer i dag .Tjingelng


Av Chatarina Berglund - 28 januari 2014 22:13

Söndag

Jaa, idag sov vi väldigt länge eftersom vi inte kom i säng förrän mot morgonsidan till kl 11 sovvi så länge brukar vi inte sova, men vi behövde det absolut.

Såå, mackan och kaffet denna morron kan man kalla lunch. Det var som vanligt utanför fönstret med alla små fåglar som flaxade runt och åt från alla pytsar.

Temperaturen var ca 14 grader och det är ju skillnad mot vad vi haft tidigare - 29-30. Tommy var ute sopade lite på altanen och plockade undan tomtarna för nu är det tomtat färdigt även ute.

Jag kände mig ju riktigt upprymd efter vinsten i lördags och tänker att det ökar för varje lördag så kanske nästa V-75 då blir det lite till. Vi får hoppas på det.

Jag satt med min nya Iphone en hel del och försökte få till den men det gick bara inte jag försökte med allt. Det gick inte säkerhetskopiera den gamla hur jag än försökte, men inte gav jag upp och Tommy han harde svårt att förstå att man kan sitta i så många timmar med en mobiljä...telefon. Men det är ju lite skillnad på oss i det fallet jag använder min mobil jämt och han använder den knappt. Varje gång vi åker iväg då glömmer han den hemma. åker vi tll någon så lägger han upp den och så åker han hem ochglömmer den.

Han tycker att det är så skönt nu sen han vart pensionär att slippa denna mobil. När han jobbade var han ju tvungen at ha den med och på alltid. Han tyckte det var jobbigt för det ringde ju hela tiden och han skulle ju jobba tyckte han och inte prata i mobilen. Det är turatt vi är olika.

Till slut gavjag upp för ett tag och sökte mig till spisen för lite middagsmat och det en soppa på jordärtskockor, lök, vitlök, potatis och knaperstekt bacon till det ostmackor. Mycket gott...

Sen gjorde jag en köttfärspaj i långpannan till Erikslundarna.

Sen blev det lite TV-tittande och en stund med mobilen igen men nej...funkade inte


En vacker bild från söndagseftermiddagen

     

¨Måndag

Jaa, oj det var bara -8 när vi kollade tempen vid 7-tiden härligt. Vi fikade som vanligt och surrade om vad vi skulle hitta på en sådan här dag. Tommy var som vanligt rantsjuk och jag hade tänkt göra vårrullar och en laxgratäng och det gjorde jag oxå och en sötsur sås till vårrullarna blev det oxå. Sen åkte vi till stan en sväng och lämnade maten på Erikslund så dom hade middag klar när dom kom hem.Och även köttfärspajen tog vi med. Vi har ju gott om tid och laga mat.

Vi handlade några saker och sen åkte vi hem och åt lite rester. Och vid 18-tiden åkte vi till Klöverträsk på ett möta angående skjutfältet och överklaganingara som alla byar som berörs av detta har lämnat in till länstyrelsen.

Det ären advokat som är inkopplad som hjälper till med detta. Det var väldigt mycket folk där och även fika var det. Vi var hemma vid 21.30

Vi missade farmen så vi tittade på reprisen kl 23.00 och sen var det sängen och boken...


     


Tisdag

Idag vaknadejag kl 5.20 oj så tidigt, men jag steg upp i alla fall och riktigt skönt var det , men lite mörkare än vad man är van andra mornar.och -7 oj, vad skönt. Tommy kom upp strax efer mig och undrade om det var mobilen som gjorde att jag inte trodde mig att sova. Nja, inte alls, jag var pigg, men det är inte riktigt hela sanningen så pigg var jag inte .

Men jag startade upp daorn och gjorde några nya försök med Telefonen . Och inte gick det säkerhetskopiera den idag heller. Då kom det upp att jag hade inte tillräckligt med utrymme i Icloud för att säkerhetskopiera den.

Då kom Tommy med förslaget att vi skulle åka en tur till stan idag oxå för att möjligen få hjälp med mobilen.

Och detta gjorde vi oxå. Vi äkte till Dialekt och Magnus som jobbar där han fixade det , men det tog en stund, men det var det värt. Bussig kille det där. Och himlansch vad glad jag blev äntligen...funkar den.

Tänk jag har inte kunnat skicka sms, och inte ringa men jag kunde spela Wordfeud på den gamla och det var ju tur...

Vi åkte en sväng till Coop och där träffade vi Ylva, Katarina och Lovisa det var trevligt och prata med dom en stund..

Sen åkte vi hem och lagade Pyttipanna med stekta ägg, rödbetor och grönsaker. Jättegott. I övrigt har jag lekt med mobilen en hel del. Och vi har tittat TV Farmen, bygglov mm. Och nu är kl 23.45 och det börjar bli dax för sängen och boken...

Nu är det sol 6 timmar och 10 minuter alltså 3 timmar längre än den 22 december. Härligt...

Tjingeling!!!


   

Av Chatarina Berglund - 26 januari 2014 21:45

Torsdag

Oj vad skönt det var att vakna på morgon och det var bara -7 grader. Vi behövde inte ens elda. Vi fikade som vanligt kaffe och macka och läste NSD som vi numera får hemlevererad av grannen som är ruggigt morgonpigg och hämtar

tidningen åt oss väldigt tidigt.Och han har dessutom satt upp en låda på vårt staket som han lägger tidningen i. Fantastiskt vilka grannar vi har dom är guld värd.

Vi åkte en sväng till Storheden och handlade och åt lunch- middag på Cooprestaurangen jag åt laxlasagne och Tommy åt karre. Vi blev i alla fall mätta.

Det var så skönt ute så man frös ju inte alls så här kunde det gärna få vara resten av vintern.

Vi var på ÖB, Ica Maxi med flera. Jag köpte nya bestick, och lite andra slevar och en slickepott. Och även en säck med solrosfrön till våra små vänner där ute dom äter en hel del. Sen blev det mat och sen åkte vi hem och packade upp och in det vi handlat. Tittade på TV Gokväll med gör om mig, Farmen, Antikrunda nmm och så var den dagen till ända...


Fredag vi vaknade tidigt vid 6.30 och steg upp och fikade en macka och kaffe läste NSD och kollade på våra små

där ute och helt plötsligt var Hacke där och åt, men han är ganska rädd av sig så han flyger i väg så fort det rörs det minsta.

I dag blev det en hemmadag med lite städning och Tommy fixade påfyllning av frön åt pippifåglarna och kurrarna.

Sen gick han en promenad en bit bortåt vägen och tog mössan han fick till julklapp en skinnmössa och han sa att den var riktigt varm och skön.

Till middag åt vi ugnstekta kycklingben, kycklingnuggets, potatiskakor,sötsur sås och grönsaker.

Det var riktigt gott. Sen blev det lite TV-tittande och sen var det skönt att krypa ner i sängen.Och hoppas att det blir varmare.


         



Lördag

Vi vaknade vi 7-tiden och steg som vanligt upp och fikade och läste tidningen mm mm. Och kollade tempen och det var bara -12 oj vad skönt. Tommy var mest ute hela dagen och fixade med lite av varje. Han tog även promenad runt nejden här.

Och jag satt med mitt V-75 och kollade på dessa kuskar och hästar och jag har en ny favoritkusk och det är Robert Bergh han är ju såå himla bra, han vinner många lopp. Erik Adielsson han har sjunkit i mina ögon men man kan inte låta bli att ta med han i alla fall. Jaa, ta bort och lägga till och ett varv till en extra koll och tusan vad bra det såg ut tyckte jag när jag äntligen bestmt mig och skickade iväg spelet.

Och sen var det bara vänta till 18.00 och invänta resultatet.

Sen blev det middgsförberedelse.

Smördegsrullar fyllda med lax, philadelfiaost, rosepeppar, parmesanost, paprika och dill. Till det smöroch dillslungad kokt potatis , hollandaisesås, ostfyllda minipaprikor och sallad. Jättegott..

Travet jaa det var ju spännande jag fick faktiskt 6 rätt. Jag sprack i lopp 6 där en 43 oddsare SYND men jag fick i alla fall 9060 kr inte illa nu är det tredje lördagen på raken jag vinner. Himla kul men tänk så nära det var och då hade det blivit ca 550 000, men nästa lördag kanske..Nää jag är väldigt nöjd med 9 000 spänn..men tackr ju inte nej till högre vinst haha.

Vi tittade på TV bl a Det största äventyret sista gången synd att det är slut.

Och när vi satt och drack kaffe då knackade det på dörren då kom Carina och Lasse och hälsade på. Dom har köpt en stuga en bit härifrån och det var ju jättekul att dom tittade förbi. Och vi satt och surrade och skrttade och helt plötsligt var kl 03.30 huja vad tiden for iväg fort. Sen plockade vi undan och lade oss vid 4-tiden. Och skönt att veta att vi inte behöver stiga upp så tidigt.


   

Av Chatarina Berglund - 22 januari 2014 19:32

Onsdag

Jaa i morse när vi vaknade vid 6.30 var det -19 grader. Det är lite för kallt. Det blev lite kyligare  på fm ca -25.

Och på em var det bara 14 grader. Konstigt vad det växlar upp och ner.

Tommy åkte till Anton och Sanna och målade klart i deras lägenhet. Hasse åkte med han hade lite snickerijobb kvar, men nu har båda klart sina uppdrag. Anton och Sanna åkte till IKEA för att göra en del inköp. Det lät riktigt roligt tycker jag, känner mig oxå sugen på att åka till IKEA någon dag.

Jag har varit hemma och stått vid spisen för det mesta åtminstone i närheten av den. Jag had tänkt baka bullar,men nej inga bullformar och i min lilla by finns det inte någon butik att handla om det är något man saknar.

För det mesta brukar jag ha de flesta saker hemma just för att om man kommer på att man ska baka nåt så blir det besvärligt och tråkigt när man just då hade lust att baka då kan det gå över till nästa dag när man har handlat hem det som saknades. Ibland har jag 3 burkar vaniljsocker och 3 burkar bakpulver i skåpet,även florsocker kan jag ha flera paket men det hjälpte ju inte idag. Det var bullformar jag skulle ha haft flera av eller åtminstone ett paket.

Men i morgon ska vi åka och handla och då ska jag se till att det inte saknas något om lusten faller på och man vill baka.

Jaja, då blir det matlagning då. Jag gjorde en potatispannkaka (mammas recept) till Erikslundarna och till oss gjorde jag en annan variant med finriven potatis och blandade i lite vetemjöl och salt och rörde ihop till en smet.

Sen stekte jag små potaiskakor i stekpannan och till det åt vi stekt fläsk och lök. Ungefär liknade innehåll som pannkakan men en ny variant som jag aldrig provat förr.Det var jättegott. Jag kommer absolut att göra det fler gånger.

Tommy kom hem vid 15-tiden och då gjorde vi oss klara för att åka ner till stan en sväng. Jag fick ett sms att min nya telefon hade  kommit och fanns att hämta på Coop. Jag var ju väldigt sugen på att åka och hämta den och det gjorde vi. Vi åkte förbi Erikslundarna och lämnade pannkakan och en burk lingonsylt. Sen tog vi med en burk med köttbullar som jag har haft i frysen sen i julas. När vi kom hem hade vi - 19..

Och jädrans vad snygg min nya telefon är, men jag har bara laddat den jag har inte börjat använda den ännu.

Ska nog ta i tu med det nu efter bloggandet.

I kväll har det blivit en del TV-tittande Farmen, Mästerkocken oj, vad jag tyckte synd om Oskar det var inte hans dag, stackaren. Sen har vi även tittat på Mia på Grötö,hon är så himla bra, och hennes gäster var ju oxå roliga...Nu har vi bara - 12 grader.

Dagen har blivit 2 timmar och 28 minuter ljusare..Härligt!!!!

Tjinge ling !!


         




Av Chatarina Berglund - 21 januari 2014 18:31

Tisdag

Jaa, idag när vi vaknade var det -19 skönt att det är varmare i alla fall. Vi fikade som vanligt och läste NSD och kollade på våra små husdjur dom flaxade runt som vanligt.

Sen gjorde vi oss klara för en stadsresa jag hade klipptid 09.45 Vi tog med korvsoppa till Erikslundarna och hembakta ostfrallor då har dom oxå middagen klar. Det kändes bra att äntligen få bort en hel del

av kalufsen som helt plötsligt bara är alldeles för långt. Men nu är det kort, mycket skönt.

Hasse åkte med oss ner till stan han skulle till Anton och Sanna och hjälpa dom med golvlisterna. Tommy skulle oxå dit och måla sista rummet., men han skjutsade hem mig först till Alträsk. Sen åkte han ner igen.

Jag började med att bleka slingor för allt försvann ju när jag klippte mig. Efter det började jag förbereda för middagen som jag besämt skulle bli fläsklägg med rotmos. Jag fick koka i 2 omgångar för det rymdes inte allt i tryckkokaren. Men det gick bra det går ju snabbt i tryckis.

Tommy kom hem vi 17-tiden och då åt vi denna himmelskt goda middag rotmos och fläsklägg mums...

Tommy är nästan klar med måleriet hos Anton och Sanna...

Nu blir det lite TV-Tittande Hej svejs ....


     



Av Chatarina Berglund - 20 januari 2014 23:24

Måndag

Idag var det oxå - 28 när vi vaknade så det blev inte varmare idag heller.men tur att vi har ved ochen kamin så vi kan elda en brasa på morgonen när vi sitter och fikar och tittar på våra små vänner på utsidan. I morse var även domherrarna här och käkade, men dom äter inte från fågelbordet dom sitter på marken  och på altanen och äter det dom andra fåglarna tappar ner. Domherrarna var så uppburrade så dom såg ut som stora bollar.

Efter vi hade gjort de dagliga sysslor med bäddning, duschning mm åkte vi en sväng till stan trots att det var så kallt. Vi åkte till Erikslundarna för att lämna lite middagsmat biffar bl a. Robin var hemma så vi drack kaffe där och satt en stund och surrade.

Sen åkte vi till Coop och handlade några saker och träffade en massa folk som vi kände så det blev lite surr här och där. Det var trots allt folk ute fast det var så kallti Boden var det -30-31. I Heden var det - 32 huja.

Sen styrde vi kosan hemåt och det höll sig kring 30-31 hela vägen till vi kom till Alträsk då var det 27.

Skönt att komma hem i värmen. Tommy gjorde en brasa så det blev så varmt och skönt.

När vi hade varit hemma en stund kollade vi tempen - 24 och nästa gång vi tittade var det bara -19 härligt nu vänder tänkte vi .

Till middag blev det en korvsoppa med pasta, potatis, lök,paprika, selleri och korv och kryddor till det nybakade ostfrallor med sesamfrön. Jättegott...

Senare bakade jag kakor igen den här gången kakor med hackad blockchoklad. Det skulle bli 50 enligt receptet och det blev då säkert 120. undrar hur stora dom gjort sina. Jag tyckte mina var nog stora. Kakmonstret (Tommy) har ätit en hel del och han sa att dom var mycket, mycket goda...Själv har jag inte smakat dom jag är ingen som gillar sötsaker, men jag gillar att baka och ju sliskigare och krångligare ju roligare är det.

Fredrik ringde när han var påväg upp till jobbet i Kiruna och sa att temperaturen pendlade mellan  -19 i (Alträsk)och på vissa ställen - 33. I kiruna var det bara - 12 det kan man inte fatta att dom har så mycket varmare än här.

Han hade bokat tåget för det är ju skönt att slippa köra bil när det är så kallt, men han ringde och kollade och alla tåg var inställda så dom skulle betala tillbaka pengarna.Sen har vi tittat på Farmen och på Hollywoodfruarna mm.

Nu är kl faktiskt 24.04 så det är en ny dag tisdag alltså. Nu blir det snart sängen och boken som jag snart har läst ut igen. Måste börja fundera på en ny då får vi se vad det blir...


       


Av Chatarina Berglund - 19 januari 2014 18:47

Söndag

Jaa, burr - 28 på morron oj, så kallt men inne har vi varmt ca +26. Vi eldar och myser inomhus.

Nu har jag fått receptet på Midnattskakorna av mitt barnbarn Wilma.


125 g rumstempererat smör

2 dlströsocker

1 ägg

1/2 tsk vaniljsocker

2 dl vetemjöl

1 dl kakao

1/2 tsk bikarbonat


Ugn 180 grader


Vispa smör och socker  luftigt i en bunke. Tillsätt ägg och vaniljsocker, och blanda till en jämn smet

Blanda vetemjöl, kakao och bikarbonat i en separat skål och rör ner i smörsmeten.

Rör tills ingredienserna är väl blandade.

Fukta händerna och rulla bollar lite mindre än en valnöt. Lägg bollarna med gott avstånd på plåten för dom flyter ut en del.

Grädda i 10-12 minter eller tills kakorna är fasta i konsistensen.

Låt dom kallna på plåtarna i ca 5 min.


Wilma hade gjort dubbel sats till mig så gör det ni oxå för dom är himmelskt goda och därför strykande åtgång..


              

Jaha nu har den här kyliga söndagen snart passerat. Hoppas att det är lite varmare i morgon.

Vi har sett en del skidåkning idag och nu är det handboll och Sverige leder heja,heja.

Till middag idag gjodre jag biffar med potatismos , sallad  och sås. Det var jättegott...

Nu är solen uppe 5 tim och 7 minuter. Vi går mot ljusare och varmare tider härligt .....



       

Lycka till  !!!!

Av Chatarina Berglund - 19 januari 2014 14:16

Lördag

När vi vaknade vid 8-tiden var det -26 burr, burr. En innedag igen. Vi eldade och fikade som vanligt kaffe och macka.

Och kollade på våra husdjur där utanför fönstret. Hackspetten var här och hälsade på och fick sig lite käk. Jag satte ut en form med leverpastej och till och med det gillar fåglarna och hacke han verkar väldigt förtjust i leverpastej, men sa jag till Tommy kanske  vi skulle  ge dom lite smörgåsgurka oxå för det behöver man ju ha till leverpastej. Haha.

Tommy var ute och fyllde på mer mat till de små liven. Jag ägnade mig åt V-75 en del. Men det är lika svårt varje gång, men tänk jag lyckades får 7 rätt, men ingen förmögenhet nää, 7-an gav bara 719 kr och 6-orna 16 kr och jag fick ändå 1200 kr + 160 på DD alltså tog jag in 1360 kr. Men det är ju typiskt när man har 7 rätt då ger det inte mycket, men det var ju mest favoriter. Och 1200 vann jag förra helgen. Man kan säga att 2014 har börjat bra i alla fall. Jag hoppas att det blir större vinster under året...

Till lördagsmiddag blev det en förrätt med västerbottensostpaj med lax, löjrom och kräftpaté.

Till varmrätt porterstek med hasselbackspotatis, ugnstekt lök och körsbärstomater, vitlöksmör och en mustig sås. Jättegott var det. Sen tittade vi på TV Postkod ochDet största äventyret mm. En lugn kväll med -28 ute och +28 inne..

Men så vackert det  var när solen var framme....Dagen har blivit 2 timmar ljusare sen 21 december...


  


Så här såg det ut i Januari ifjol massormed snö.... 



Det här är min bil i januari ifjol man kan inte se att det är en bil ens en gång... 


         

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards