keckes matblogg

Alla inlägg under februari 2014

Av Chatarina Berglund - 26 februari 2014 18:15

Måndag

Idag vaknade vi vid 7-tiden och det är redan ljust den tiden . Det är ju såhärligt och det känns lätt att stiga upp nu till ljuset. Vi fikade som vanligt och läste NSD och surrade om vad vi skulle hitta på idag. Lite bus med Molly som verkligen gillar när man busar hon springer som en galning  fram och tillbaka. Hon fick en skunk Anna en sån där mjuk en som piper och det är det bästa hon vet av alla sina leksaker. Hon har rätt så många olika.

Tommy åkte till Anna och Robins stuga och fortsatte med sitt projekt och det går bra han har hunnit en hel del.

Jag och Molly var hemma och fixade en del. Vi var ute och busade i snön och hon är så vild när hon kommer ut så det finns inget slut..Till middag åt vi äggakaka med stekt rimmat fläsk. . Jag har aldrig gjort det tidigare. Jag tog 6 ägg och 6 dl mjölk, salt och 3 1/4 dl vetemjöl och vispade ihop till en smet. Jag stekte äggakakan i kastrullen först en stund på högsta värmen sen slog jag ner till ca 6 på min platta som har 12 lägen.Och stekte den ca 20 min på ena sidan och sen vände jag den och stekte den på andra sidan ca 10 min. Serverade den med stekt fläsk och lingonsylt. Det varjättegott.

Senare på kvällen blev det lite TV-tittande Farmen , Familjen Annorlunda.


     

Tisdag

En ny dag med nya äventyr och kl var bara 6.30 när vi klev upp lite för tidigt men man känner skillnaden nu när det är ljust ute. Och det är inte Molly som vaknar utan det är Tommy eller jag som vaknar och då kommer ju Molly upp oxå. Hon ligger kvar så länge vi ligger.

Fikade och läste NSD som vanligt och hade fullt upp med kolla på kurrarna som hade cirkusuppvisning när dom skulle komma åt maten därute hängde upp och ner ibland i ett ben och försökte ta tag i en fröhållare av plast men hur den än försökte så fick hon inget grepp om plasten den var för halkig. Kurren ramlade ner gång på gång. Till slut gav den upp och i stället balanserde den på tvättlinan och försökte komma till fröbehållarna och den lyckdes att balansera på den smala linan helt otroligt....

Tommy åkte till Anna och Robins stuga och fortsatte med sitt uppdrag och jag och Molly var hemma och vi tog en promenad med kopplet. Inte världens lättaste att gå i koppel men det tar sig bra. Sen fick hon vara lös och busa ute jag kastade snöbollar och hon sprang och hämtade gång på gång. Det är ganska halt så hon åker mycket kana och slår en och annan kullerbytta men hon gillar det verkligen.

Sen blev det lite matlagning, en form med sjömansbiff som vi tog med oss till stan och bjöd Holmgrens på middag och dom blev så glada. Dom blev nog gladast över att få träffa Molly.

Jag var på Opalen och fikade med mina gamla arbetskamrater från Björknässkolan. Ylva, Katarina, Britt-Inger, Inga och Marianne det var trevligt att träffa dom men det var inte alla som kunde komma, men nästa gång vi träffas då kanske fler kan haka på. Vi skrattade och pratade om händelser från Björknästiden bl a. Det är alltid lika roligt att träffas. Vi har ju jobbat tillsammans i många år. 

Sen när vi kom hem var Molly en slagen hjälte efter allt bus med klanen Holmgrens hon sov nästan hela kvällen.

Hon fick även några nya ben som hon gillar att gnaga på..Vi tittade på Farmen, Bygglov och Leif GW .

Sen vi 24-tiden var det dax för sängen och Molly lade sig snällt i sin korg och sov hela natten.


 

Onsdag

 I dag vaknade vi till en gråmulen dag med +grader i alla fall. Molly ville ut direkt på en kissrunda och sen är det bus som gäller för hela slanten hon är väldigt snabb och upptäcker ständigt  nya saker. Idag var det nära att hon fick i sig ett tugg, men jag lyckades se det i sista stund. Sen när jag öppnade ett skåp så ramlade det ut en nikotintablett som jag har köpt när jag tänkt sluta röka hela förpackningen ramlade ut och så upptäckte jag att det låg en lös på sidan om henne och hon hade redan slickat på den men kände väl förhoppningsvis att det smakade illa. Tommy har varit till Anna och Robins stuga i dag oxå och jag och Molly har varit hemma hela dagen.

Jag har bakat en sockerkaka med kolasmet på. Och sen har vi varit ute jag och Molly och busat i snön hon älskar verkligen att vara ute och springa. Hon sprang upp på en snöhög idag som har blivit efter takras hon   stod där och tittade som om hon tänkte hur tar jag mig ner, men hips vips rusade hon bara ner .

Idag har vi haft många besökare här på kaffe och sockerkaka Hasse, Helena , Annelie, Karin och Fredrik hälsade på det var jättekul att träffa dom. 

Till middag blev det en soppa med tomater, potatis, lök, vitlök och kryddor till det ostmackor. Mycket gott..

Nu blir det lite TV-tittande Farmen. Mästerkocken mm...

Nu går solen upp 06.58 och ner kl. 16.37 Visst är det härligt...    


   


 

Kl. 13.15 i novembersåg det ut så här...

    

Februari samma tid ser det ut så här ni ser skillnaden vad gäller ljuset... 

Av Chatarina Berglund - 23 februari 2014 21:44

Fredag vaknade vi vid 7-tiden och även Molly vaknade då . Vi fikade som vanligt och läste NSD och den läser man snabbt nu för tiden .  Sen åkte Tommy till Anna och Robins stuga och fortsatte med sitt projekt . Jag och Molly var hemma och jag städade lite grann och Molly hon busade mest. Sen var vi ute och busade hon sprang som en galning med småbenen. Vissa gånger plöjde hon genom snön fastän det finns skottade vägar på tomten att springa på.     

Hon såg ut som en snögubbe ibland. .Hon verkar gilla att vara ute.

Sen förberedde jag en del till middagen som bestod av crepes med räkstuvning och vårrullar med svamp,räkor, paprika, lök, vitlök, ingefära och kryddor. En dipsås och en sallad till det . jättegott var det.

Senare kom Cilla, Milla, Tindra och Clara och  hälsade på en sväng. Det var så trevligt och Tindra och Clara lekte och busade med Molly hela tiden och hon verkade gilla det.Tindra hon är en riktig´djurvän, hon älskar hundar.Dom har ju även en hund hemma lilla Sally som inte är så liten längre.

Tindra ville ju så gärna ha en Iphone och jag har min gamla som jag inte behöver så jag lovade att hon skulle få den av mig och hon blev verkligen jätteglad. För mina barnbarn dom har ju redan iphone så dom behöver inte min.

En trevlig kväll med mycket surr och skratt och någon drink och lite tilltugg sen knallade dom hemåt vid 00.30 och vi plockade ihop en del och sedan var det skönt att krypa ner i sängen och Molly tyckte det var skönt att krypa ner i korgen sin.


   

Lördag

Jaa, V-75 som vanligt och jag började i tid i fall det inte skulle funka den här lördagen heller. Och jag fick hålla på en del innan jag lyckades komma in på ATG- sidan. Mitt internet funkar inte bra ännu. Han har nog inte bytt den där grejen som hade ärgat sönder ett åskskydd pratade han om. Ska ringa igen och höra för nu är jag lite less på detta. Det var samma nu när jag skulle blogga och ladda bilderna det avbröts hela tiden på grund av inte internet fungerar bra.

Men V.75 lyckades jag spela i alla fall och fick 6 rätt men det gav ju bara 29 kr så inte blev jag förmögen denna gång. Jag fick in DD och fick 170 kr. 5-orna gav inget alls. Bättre lycka nästa lördag, kanske.

Sen lite bus ute med Molly och hon kutade så himla mycket och busade så hon var helt slut mellan varven.

Till middag åt vi  en förrätt med gravad oxfile med basilikasås , varmrätt var wienersnitzel, klyftpotatis och det klassiska tillbehören citronskiva med ansjovis och kapris samt persiljesmör. Jättegott.

En lugn kväll med lite TV-tittande Postkod , Melodifestivalen mm. Sen var det sängen och boken en stund innan John blund om och hälsade på.


   


Söndag

Vi vaknade vi 7.30 och även Molly vaknade då. Vi steg upp och det första som måste ske är ju en promenad med Molly för hon är väldigt kissnödig direkt på morgonen. Sen fikade vi och busade med Molly. Lite bus ute med massor med spring och hopp och kast i snön inte alltid frivilliga kast. När jag skull stoppa in i diskmaskinen hoppade hon plötsligt upp på luckan oj,oj hon hinner över allt. 

Jag lagade mat för Anna , Wilma och Ludde var hit och åt, men tyvärr så var Rasmus ute på en skotertur han har köpt en ny skoter så han ville ut och prova den och det kan vi ju absolut förstå. Och Robin han jobbade.

Och dom har busat så mycket med Molly så hunden var alldeles slut , tungan hängde på henne. Sen sov hon gott ett tag .Nu är det full rulle en stund igen , men snart är det korgen för henne och sängen för oss.

Middagen blev en skinkfrestelse och även vårrullar, sallad och nybakade ostbröd. Dom tyckte det var gott. Jag skickade även  mat till Rasmus oxå.

Sen har vi tittat på Farmen och lite annat. OS är ju slut nu och det har ju varit ett givande OS för våra duktiga svenskar.


 


     


Av Chatarina Berglund - 20 februari 2014 18:51

Torsdag

I morse vaknade Molly vid 6.30 då hade hon sovit hela natten i sin korg bredvid husses säng utan ett enda pip.

Jätteglad och busig är hon springer som en vilde fram och tillbaka. Men först måste man gå ut med henne och det funkar hon gör sina behov direkt.Hon vill inte äta direkt på morgonen det ska gå en stund innan hon börjar gå fram till platsen där matskålen brukar stå. Då äter hon med god . Medan vi fikar så ligger hon i korgen och tittar på oss hon har full koll att vi är i närheten.

Nä rvi hadefikat blev det dax för de vanliga morgonsysslorna.Jag bäddade sängarna med nya påslakan och Molly var hela tiden där och ville hjälpa till, men inte vet jag den hjälpen jag får av henne är mest stjälp hon hoppar mot sängen men hon kommer inte upp ännu. Och biter tag i täcket och försöker på alla sätt få ner täcket på golvet haha.

Tommy åkte sen till Anna o Robins stuga och fortsatte med sitt uppdrag.

Jag och Molly har varit ute och busat hon har fått vara lös och jag har gömt mig och ropat på henne och har hitta mig. Hon kommer på en gång när man ropar "hit". Vi har varit ute flera gånger och hon har fått busa av sig.

Efter det sover hon gott.

Till middag åt vi Frallamackor av rasker med köttfärsbiffar med lök, rödbetor, ättiksgurka,ägg och kryddor och till det en sallad. Det är alltid lika gott.

I kväll blir det lite TV-tittande Farmen, Antikrundan och Djurskyddsinspektörerna...


   

Av Chatarina Berglund - 19 februari 2014 16:44

Nu ska jag sammanfatta det som hänt sedan sist jag bloggade. Eftersom jag har haft fel på internet igen så har det inte gått att blogga , inte heller via mobilen. Även den vanliga telefonen har haft något galet för sig det har sprakat så det har knappt gått att prata. Jag ringde åter till Telia och klagade och sa att dom måste skicka ut någon tekniker för att kolla vad det är för fel. Det var ju fel förra veckan och då fixade dom det och då funkade det några tinmmar för mig, men dom som bor inne i byn dom hade full sprutt på sitt internet efter teknikerna hade varit ut och fixat det felet.Jag sa, till tjejen på Telia att dom måste kolla ledningarna ner till oss och även ett skåp som finns här nere på vårt område. Och tjejen som jag pratade sa att det var något fel på både telefonledningen och driftstörning på inertnet fram till oss. Och det skulle åtgärdas senast onsdag denna vecka.


Förra veckan på torsdag var vi till Anna och Robin och åt middag med dom fläskfilegryta med kokt potatis och en sallad till det , jättegott. Dom är ju så glada när vi kommer så dom får träffa Molly.Nya grejer att leka med får hon varje gång vi kommer dit. Jag, Anna och Wilma spelade Kinaschack och Wilma vann och jag försvann..Och dom busade med Mollyhela tiden så det var en slagen hjälte när vi åkte hem och även sen vi kom hem sov hon några timmar. Hon är så himla söt , snäll och klok.

Kopppelträningen går bra det blir bättre och bättre för varje dag...

 


Fredag kom Rasmus och Linnea hit och sov över ,det var jättekul att dom hälsade på oss när det var Alla hjärtans dag. Dom busade i stort sett hela tiden med Molly och hon trivdes. Jag gjorde en förrätt med 2 små hjärtformade bröd med löjrom, räkor och lax, Till varmrätt helstekt fläskkarre med klyftpotatis, sallad och sås. Alla tyckte det var gott.

Sen tittade vi på TV postkod mm. En lugn kväll...


 

       


Lördag en konstig lördag ingenting funkade på datorn . Jag kunde inte ens spela V-75 gissa om jag var rasande. Det gick inte spela via mobilen heller...Oj, vad konstigt det kändes men kanske så sparade jag dom pengarna för jag hade nog inte vunnit , trorjag eller intalar mig det i alla fall.

Rasmus och Linnea var ute en sväng och körde  med Tommys nya skoter dom körde runt sjön och kollade efter någon plats där dom kunde elda och grilla hamburgare. Jag gjorde i ordning varm choklad och hamburgare och allt som hör till. Men dom tyckte det blåste så kallt så vi grillade hamburgarna hemma och dom drack mjölkchoklad till, dom tyckte de var smarrigt. Sen kom Anna och Wilma och hämtade dom. Dom var så sugen på att träffa Molly.

Vi åt ugnstekta kycklinglår till middag med stekt potatis, sallad, fyllda små paprikor och en god sås. Det var jättegott.

Sen tittade vi på TV postkod, Melodifestivalen mm.


     


Söndag var vi bara hemma och var ute med Molly och hon sprang som en vilde, men hon kommer i alla fall när man ropar på henne. Det är ju ett härligt väder förutom att solen inte visar sig så mycket nu för tiden. Men det är ju varmt. Till middag åt vi en omelett med lök, potatis, skinka och en sallad till det.

Sen tittade vi på farmen och sista delen på ettor och nollor,lite konstig serie tyckte jag men..


Måndag kokade jag palt 26 st och så tog vi med paltgrytan till Anna och Robin och åt middag med dom och alla tyckte det var jättegott med palt.

Och alla busade med Molly hon var helvild sprang som en galning och busade med barnen..

Sen när vi kom hem var hon helt slut somnade genast i sin korg och sov någon timme.

Efter det var det full fart en stund igen. Hon är så mysig.Jag trodde även att teknikerna från Telia skulle höra av sig , men inte det.

 


Tisdag bara hemma idag och helt plötsligt dök teknikern upp här på området och han var in och mätte upp i modemet hur det var med signalen  och kollade även telefonen och den hade sluta spraka. Han sa att en tråd var av som sitter i ett skåp uppe vid vägen och det var därför telefonen inte funkat och även internet påverkades av detta fel. Sen helt plötsligt funkade det jag hade full styrka på internet. härligt. Jag berättde åt teknikern att jag var väldigt arg särskilt i lördags när jag inte kunde spela V-75 och då ville han att jag skulle gå in på atgsidan för att kolla om den funkade och det gjorde jag och den var ganska seg nää, sa han så där segt ska det inte vara. Han skulle åka till den där plinten som sitter här nere på vårt område och kolla om det var något vaj där.

Och det var ett åskskydd som hade ärgat sönder som han skulle byta, men han hade inget nytt  med sig så han skulle komma ut igen och byta det. Det har säkert varit fel länge på det eftersom mitt internet har kommit och farit väldigt länge. Hoppas det kommer att funka bättre nu. Hittills funkar det bra ialla fall. Det skulle bli snabbare när han bytt det där åskskyddet påstod han.

Tll middag blev det Pasta med köttfärssås och sallad. Gott...

Sen lite bus med Molly och lite TV-tittande Farmen, Bygglov och Leif GW....

Molly hon är fantastisk på kvällen när vi lägger oss då lägger hon sig i korgen direkt och somnar utan att säga ett pip. Och så sover hon hela natten. Det är oftast om Tommy stiger upp och måste gå på toan då vaknar hon och då vill hon oxå ut och pinka. Då stiger Tommy upp även om kl bara är 5.30-6.00 Molly skulle säkert somna om igem han bara la sig igen.


     

Onsdag nu är vi framme vid rätt dag. Den här dagen var det -1,6 på morgon och det syntes små blå fläckar på himlen som om solen skulle kunna bryta igenom. Vi fikade som vanligt och kollade även våra små vänner där ute

som äter för fullt tillsammans med minst 5 kurrar som jobbar frenetiskt för att få tag i maten. Nu har även Molly upptäckt kurrarna när hon är ute. Och även kråkorna som kraxar  hon  stannar  och lyssnar på dom.

Senare idag åkte vi en tur Åppa bojn och handlade. Molly fick naturligtvis följa med det var hennes första besök där, men inte sista.Vi lämnade henne i bilen och gick in och handlade och Tommy gick ut och kollade henne och hon låg och sov så gott. Hon tittade bara upp på han och sen lade hon ner huvudet oh sov vidare. Det funkade otroligt bra.

Koppelträningen går oxå väldigt bra nu bryr hon sig inte alls när vi sätter på henne kopplet. Och även lös funkar det bra hon kommer när vi ropar. Hon hoppar en del och biter, men vi tränar med henne för att få henne att sluta bitas.Jag läste att man skulle ropa aj, högt med gäll röst just när hon biter och då släpper hon och det funkar bättre och bättre, bara mer träning som behövs.Och att lära henne sitta tränar vi oxå på det går oxå framåt. Hon sätter sig men har lite svårt att sitta så länge. Rumsren är hon oxå snart. Hon har en väldans energi och pang så sover hon helt slut.

Idag har ju solen varit framme , härligt känns det hoppas det blir fina dagar framöver....

Solen går nu upp kl 7.24 och ner kl 16.13



Av Chatarina Berglund - 12 februari 2014 17:49

Onsdag

Glöm det första som drog i väg till FB var inte alls tänkt att det skulle vara där. Det gick inte spara på grund av strulet med internet så jag tog bort det och tänkte jag skriver senare om det funkar bättre. Men av någon konsti anledning for det i väg fattar inte hur??? Här nedan kommer det rätta.

Ringde idag igen till Telia och påpekade att det var fortfarande felpå våra ledningar och då svarade killen att stämmer bra, men det ska varaåtgärdat senast kl 18.30 i kväll,.. och som det verkar så funkar det bättre nu.


Söndag

Ytterligare en dag med +grader. Tänk nu är det så där igen konstigt väder för årstiden. Bara det inte blir som det var tidigare med halka och regn och blåst.

Nää vi får hoppas att det blir några kallgrader i alla fall. Tommy var ute och fixade bort snön som hade rasat från taket. Och jag var ute en sväng och promenerade mm. Sen åkte vi ner till Anna och Robin för vi hade bestämt att vi skulle beställa pizza alla och äta  hos Holmgrens. Vi hade egentligen tänkt bjuda fam. Holmgren på Ming , men då hade dom stängt till den 4 mars så då får vi ta det någon gång längre fram.

Det var gott med pizza jag åt en Italiensk med parmaskinka bl a. Sen drack vi kaffe där oxå och sen åkte vi hem och tittade å Farmen mm.


Måndag

Jag har inte kunna blogga sen söndag för det har varit fel på mitt internet och jag ringde på Telia och dom påstod att det inte var något fel på linjen min eller på bredbandet. Hon påstod att det funkade bra.

Men ack så fel hon hade för då var det andra här i byn som haft problem som oxå ringt och då hade dom sagt att det är driftstörningar ut hit och detskulle åtgärdas.

Idag var det en spännande dag vi har nämligen köpt en hund som vi hämtade i Måndags. .Först åkte vi till Djurmagazinet och handlade en del grejer till den en ny korg bla och lite leksaker en rosa gris  som nöffade och lite annat smått och gott.

Det är en Bicon havanaise en  tik som är 13 veckor. Gissa om den är söt.Det är en likadan som Felix vi hade tidigare men den här är lite mörkare i färgen. Den heter nu Molly och det är Wilma som har namnat henne.

Vi åkte dit vid 13-tiden och skulle hämta den och det var så många hundar både stora och små som bodde där

Och vi hade 3 st att välja på och den vi valde kändes helt rätt. Och dom badade henne innan vi skulle åka hem med den och hon luktade så gott.  Sen åkte vi därifrån och hälsade på Holmgrens för att visa upp lilla Molly. Och hon skuttade på för fullt som om hon redan kände dom . Inte de minsta rädd. Dom tyckte hon var jättesöt.

Sen åkte vi hem och installerade lilla Molly och hon gick runt och luktade och tittade och sen busade hon en hel del. Och åt gjorde hon oxå. Vi fick med oss foder som hon ätit där och då fortsätter vi med det. Dom hade haft Kennel i 20 år så dom verkade veta det mesta.

Vi var ut med henne men direkt efter vi kom hem men inte ville hon pinka då. Jaa sa vi det är bara göra ett nytt försök igen, men inte det hon hann ju kissa inne, men det är ingen fara det är sånt som händer.

Hasse, Fredrik och Justina var förbi och fikade och hälsade på lilla Molly. Justina föll pladask hon ville oxå ha en sån.

Andra gången vi var ut med henne gick det bra.Sen sov hon hela natten i korgen bredvid vår säng och inte ett pip förrän vi steg upp på morgonen kl 6.30 Man vill helsta bara gossa med Molly hon har så mjuk och skön päls.


 


        


Så kan man oxå ligga om man är hund....

 

Tisdag

Idag var det oxå +grader. Vi vaknade vid 6.30 och fikade som vanigt och Molly hon sprang runt och busade mer vild än tam, men helt plötslig så bara slänger hon sig ner och somnar, helt slut.

Vi valde att vara hemma med henne hela dagen så hon får bo in sig och känna hur hon trivs.  Men när vi åkte med bilen när vi hämtade henne så låg hon i mitt knä och sov i stort sett hela vägen.

Vi gick ut med henne när vi märkte att hon var nödig och det funkade nästan alla gånger. Tommy testade med koppel men inte var det kul i alla fall inte för Molly, med lite träning så blir det nog bra.

Hon verkar väldigt trygg och lugn inte rädd för ljud vad vi hittills märkt. Hon verkar ha funnit sig väl till rätta med nya husse och matte.

Idag gjorde jag korvgryta till middag det var jättegott med en sallad till.

Hon sover väldigt mycket, men det gör ju valpar. Hon somnade i korgen bredvid vår säng även denna kväll

 

Onsdag

 Tommy vaknade kl 5.00 och skulle gå på toa då skuttade hon oxå upp ur korgen fullt utvilad och då var det inte lönt att somna om, så det blev en väldigt tidig morgon för oss oxå..Men vi ska nog försöka ändra på den  vanan så hon sover längre. Vi fikade och busade lite med Molly och kastade den rosa grisen som hon verkligen gillar , men helt plötsligt upptäckte vi att svansen var borta hon hade lyckats bita av den och ändå skulle det vara riktigt bra kvalite.

Vi bestämde oss för att åka till stan en sväng för att handla lite grann. Sen är det bra att vänja Molly att åka bil så hon inte ska vara rädd för det.

Vi åkte till Vacker Tass och köpte ett nytt halsband och ett vanligt kortare koppel. Och det är ju perfekt där får ju hundar följa med in. Vi får vänta med flexikopplet ett tag.

Sen åkte vi förbi hos Rasmus han var hemma för han var lite krasslig och Molly hon sprang runt verkade som om hon kände igen sig där. Och det hände en liten olycka men det är ju så lätt att det gör det...

När vi kom hem provade vi nya halsbandet och kopplet och tog en promenad med Molly och det gick förvånansvärt bra. Bara lite mer träning.  Vi har varit ut några gånger och provat gå med henne och det funkar riktigt bra redan.

Sen är hon väldigt lång hon råkade nå upp till bordet framför soffan och lyckades riva ner några tidningar på golvet och bland dom tidningarna valde hon Kommunalarbetaren och började bläddra i den, och jag sa åt henne att om du nu ska läsa kan du väl läsa något som är roligare.

Till middag åt vi Potatissoppa med potatis, paprika,lök,vitlök och korv och ostmackor till det , mycket gott och enkelt.

I kväll har det blivit lite TV-tittande Farmen ,Sveriges mästerkock och Mia på Grötö..


 





Av Chatarina Berglund - 9 februari 2014 13:49

 Torsdag

Det var även varmt idag när vi kollade tempen var det - 2, väldigt skönt. Vi fikade som vanligt och gjorde våra morgonsysslor. Senare åkte Tommy till Anna och Robins stuga för att fixa en del där. Och jag bakade piroger

två olika sorter en med köttfärsfyllning och en med rökt lax, ägg och spenat, lök och vitlök. Dom blev riktigt goda tyckte Tommy som avsmakade dom när han kom hem det blev hans middag. Jag åt ingen middag för jag var på tjejträff hos Milla och då gäller det att vara hungrig så man orkar äta en 3-rätters middag.

Vi började med en god drink och lite tilltugg Till förrätt åt vi en toast med en röra med rökt kött och löjrom.

Till varmrätt var det  potatis och jordärtskocksmos entrcote av älg, 2 sorters sallad, ugnstekta rödbetor och en kall sås. Till efterrätt en bit kaka som man bakar på onsdag och skär och äter  på torsdag med hallon, och grädde. Allt var mycket, mycket gott som vanligt.

Sen var det som vanligt en massa surr om allt mellan himmel och jord. Cilla, Milla och Lotta har väldiga släktproblem med mina, Kickis och Karins mostrar  och vår kusiner. Dom blandar ihop dom hej vilt, men jag ska nog göra en liten släktutredning så dom kommer att lära sig. Det är hög tid för det.

Kicki och Karin hade varit till Kalix och spelat bowling, men det gick inte så bra. Före jul var dom till Älvsbyn och spelade bowling och då gick  det så himla bra för Karin så hon tänkte flytta till Älvsbyn. Men hon skulle inte flytta till Kalix för där gick det så dåligt. Sen var det lite grann med datum för Helenas ankomst till Boden det var ett bud på 22 februari och ett bud på 28 februari men enligt ett inlägg från Lasse på FB så är det nog den 22 som gäller.Vi brukar ha en tjejträff när hon är hemma under sportlovet och så skulle Annelie oxå komma hem i den vevan så då kommer hon att var med på nästa tjejträff det blir ju väldigt kul.

Även en del utredningar om klasskompisar mellan Cilla, Milla och Lotta. Vi pratade om ´några syskon som hade gått i deras klasser. Milla hade gått med en av tjejerna och Cilla hade gått med en och Lotta påstod sig oxå ha gått med den ena brodern men han som gått med Cilla hette tydligen Robert och Lotta vill minnas att han som gick med henne hette oxå Robert, men inte troligt att man döper 2 pojkar i samma familj till Robert. Nää, sa Milla den yngsta är 27 och då kan han inte ha gått tillsammans med Lotta eftersom hon är något äldre än 27....

Jaa, det var ju en hel del annat oxå men allt kommer man inte ihåg vi är ju tillsammans ca 5

timmar 6 tjejer och då kan ni förstå att det surras en hel del.

Efter en trevlig kväll med god mat och dryck hämtade Tommy mig vid 24- tiden och hemresan gick bra. Och det föll en fin fjunig snö när vi åkte hem.

Bara 132 dagar till Midsommarafton..Nu är solen  uppe 7 timmar och 36 minuter . Man märker det tydligt på morgonen vad fort det blir ljust.

     

        


Fredag

Vi vaknade tidigt faktiskt redan vid 6-tiden men lite tidigt efter en tjejkvällsträff, men det var svårt att somna om så jag steg upp före kl 7 och då var Tommy redan uppe.

En lugn morgon med NSD och fika och fågelaktiviteterna mm. Sen åkte Tommy till Anna och Robins stuga och fortsatte med sitt uppdrag. Han kör ju nya skotern och det funkar bra för vägen ner till stugan deras är ju inte plogad så det blir besvärligt att gå ner och bära en massa grejer. Då är det perfekt att köra skoter efter sjön då kör han ändå fram till stugan.

Jag var hemma och städade lite grann och förberedde en del för kvällens middag.

Och middagen för fredagskvällen var vårrullar med svamp (egenplockad), lök, vitlök, morötter,selleri, paprika och kryddor till det en dipsås med vinäger, honung, fisksås, vitlök, sweet chilisås och rosepeppar . Blåmusslor kokta i vitt vin, lök, vitlök, buljongtärning , persilja och kryddor. Och en räkseviche med mango, räkor, paprika, lime, lök, vitlök, honung. Till det rostat bröd. Det var jättegott...

Sen tittade vi lite på TV Postkodlotteriet och Fångarna på fortet mm..En lugn kväll..

Och sen var det sängen och boken en stund innan lampan släcktes...


              

Lördag

 Jaa, denna morgon när vi vaknade hade det kommit en hel del snö. Väldigt mycket kan man nog säga.

Så efter morgonfikat blev det snösvängen för Tommy. Han skottade först en del för hand ochsen körde hn slungan. Och det var ju så att det snöade hela tiden så när han var klar var det bara börja om. Det kom stora lapphandskar vissa stunder..

Jag var mest på insidan och kollade lite på OS skidor mm det var spännande med Kalla hon tog ju silver . Bra gjort.

Sen var det V-75 som gällde som vanligt. Svårt är det alltid, men nu var ju Robert Bergh med igen en kusk att lita på, men de övriga är det si och så  med. Jaa, jag hade 2 system den här gången ett till tjejträffen och ett till oss själva. Och när jag körde igång datorn så var det åter igen problem med internet. Jag hade full täckning och var ansluten men kom inte ut på någon sida. Ja höll på försökte på alla sätt med att dra ur modemet och starta om det igen men icke. Då satte jag i nätverkskabeln, men det hjälpte inte heller. Till slut känd jag mig oerhört stressad kl närmade sig 14 och som tur är kan man spela till 14.30 via nätet. Och då helt plötsligt funkade allt och jag lyckades få in båda systemen innan 14.30 Tack och lov. Men med facit i hand kanske det hade varit lika bra om jag inte hade lyckats få iväg   spelet den här gången. Det blev 5 rätt på båda systemen men ingen utdelning på 5-orna, tyvärr.

Efter det så blev det förberedelse för middagen. Till förrätt åt vi Blinier med löjrom,en klick creme fraiche, lök och dill. Till varmrätt  åt vi Whiskeyflamberad oxfile med grönpepparsås, potatisgratäng och sallad.Mycket, mycket gott. Till efterrätt bara kaffe..

Sen blev det en lugn kväll med lite TV -tittande mm.


     

Av Chatarina Berglund - 5 februari 2014 17:12

Måndag

Vi vaknade väldigt tidigt på morron redan vid 6-tiden huja, så onödigt tidigt, men det kändes ändå skönt att vara uppe med tuppen någon gång då och då.

Vi fikade som vanligt kaffe och macka och gott smakade det. Våra fåglar var som vanligt i gång, även om det frotfarande var ganska mörkt, men vi såg i alla fall att dom flaxade runt.

Sen gjorde vi våra morgonsysslor och efter det åkte vi till stan en sväng och har man en gång börjat med catering så  får man fortsätta...Nää inte alls det är ju bara kul att kunna hjälpa till när man har tid och de dagar jag har ork för det. Jag vet att det är uppskattat....

Robin var hemma han hade jobbat natt, men det hade varit rätt så lugnt så han behövde inte sova när han kom hem.

Han kokade kaffe så vi fikade med han och satt och surrade en stund. Sen åkte vi vidare och handlade på Supermarket några saker som vi behövde.

Efter det åkte vi hem och Tommy var ute och fixade en del. Och for en skotertur med nya skotern och han är så nöjd med den. Jag bakade bullar (Tommy var så sugen ) inte jag för jag äter inga bullar, men bakar gör jag gärna.

Till middag blev det bara lite rester från helgen.

Sen blev det som vanligt lite TV-tittande Farmen och familjen Annorlunda och tänk att ha 12 barn det krävs en del tålamod. Och dom verkar ju klara det med bravur den familjen. Barnen fick ju hjälpa till med middagsmaten oxå. Även om jag kunde tycka att dom lekte lite väl mycket med maten när dom till och med kastade den omkring sig. Men man måste ju beundra dom i alla fall. Men tänk när dom växer upp och skaffar sig en respektive var och 2-3 barn var då blir dom en stor familj på mellan 50- 60 st huja då måste man ju hyra en lokal för att rymmas och träffas alla.


 

Tisdag

Vilken dag vi vaknade upp till idag det var +0.5 och man såg att solen kommer att visa sig idag. Det blir ingen stadstur idag, nää bara vara hemma och njuta av en sådan dag.

Tommy åkte en sväng till Anna och Robins stuga för att kolla lite. Han fick sällskap av Thord vår granne som oxå var ute med skotern.

Vi fixade matsäck med korv, kaffe smörgås med mera för att åka ut en sväng i den fina vädret.

När han kom hem åkte han till Lillholmen och gjorde upp eld. Jag gjorde mig klar för att promenera till Holmen, men det var inte nog hårt i skoterspåret så jag åkte ner varje steg jag tog. Och det är det sämsta min kropp råkar ut för när det är ojämt då brukar jag bli sämre i ryggen, och det vill jag inte riskera. Tommy kom med skotern så jag åkte sista biten. Det var premiärtur för min del, och det funkade bra.

Det var så fantasiskt vackert med solen som sken och riktigt varmt var det oxå. Man känner att solen värmer lite grann. Vi eldade och grillade korv och drack kaffe och vi hade så mysigt. Vi såg att det var skotrar även vid Storholmen så det var fler som hittat ut i det fina vädret. Vi fick även besök av dessa skotrar dom var väl så nyfiken vem som var på Lillholmen så dom var tvungen komma över och kolla haha. Några skidåkare var oxå ute och åkte på sjön. Det gäller att passa på. Även aktiviteter med snöröjning vid en del stugor här på området dom vill väl ha infarten klar när dom skall börja vara här på vårkanten.

En mycket trevlig och vacker dag och vi önskar många sådana den här våren.

Vi åkte sen en tur på sjön innan vi åkte hem och förberedde middagen. Jag bakade först en äppelkaka i långpannan. Sen åt vi Bruna bönor , stekt fläsk och korv till middag. Kaffe och äppelkaka till efterrätt. Hasse var här och åt med oss. Det var jättegott.

Det är ju inte fettisdag förrän den 4 mars och vi tyckte det var alldeles för länge att vänta till dess, men man kan äta Bruna bönor även då.

Efter det skulle jag blogga och hade stora problem med mitt internet. Jag var så förb...för att det inte funkade.

Jag felsökte själv och även via Telias support men inget hjälpte.När jag hade skrivit bloggen klart och skulle spara den så försvann allt. Gissa om jag använde väldigt många fula ord jag vill inte skriva ner dom ens en gång.

Tommy blir alltid lite orolig när tekniken inte funkar för mig typ dator och mobiltelefon mm. Han vet att jag har svårt att lyssna och koncentrera mig på annat än dessa problem..

Jag fick ge upp men försöker nu i stället och det funkar nu så vi får hoppas att det funkar tills jag får spara det..

Vi tittade ju som vanligt på Farmen, Bygglov och Leif GW. Nästa vecka skall det vara från Boden.


               



Onsdag.

Idag var det inte alls lika fint väder när vi tittade ut nää, lite mulet och lite småflingor som föll. Jaa, vi fikade som vanligt kaffe och macka och läste NSDoch kollade våra små vänner där utanför. Dom äter otroligt mycket, men dom är ju många, och sen har dom hjälp av kurrarna oxå.

Vi funderade på vad vi skulle hitta på en sådan dag som denna. Vi bestämde oss för att åka Åpa Bojn som omväxling och detta gjorde vi och det strenade av renar efter vägen dit. Och när vi kom till Älvsbyn strenade av folk jag tror att alla Älvsby-bor hade sökt sig ut på byn.

Vi fikade på Centum Konditori en god macka var och kaffe.

Sen handlade vi på Coop och efter det styrde vi kosan hemåt och packade in det vi handlat och senare åt vi bara varmkorv med bröd till middag.

Det blir lite Tv-tittande just nu är Gokväll med matlagning och det är min släkting Maud Onnermark som lagar mat i kväll.Sen är det Farmen och Mästerkocken och det ser vi fram emot...

Nu är det bara 135 dagar kvar till Midsommarafton. Härligt !!!




Av Chatarina Berglund - 2 februari 2014 23:28

Jag glömde skicka bilderna ibland funkar det inte..Haha..

Vi har + grader nu...



Orkideer från Thailand...

         

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards