keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2014

Storhedensväng och Paltswimen...

Av Chatarina Berglund - 22 oktober 2014 22:10

Tisdag vaknade vi kring 7-tiden och fikade som vanligt en macka , ett ägg och kaffe och utsikten den här morgonen var en massa sjöfåglar  igen samma som häromdagen och även flera svanar med ungar som simmade och dök utanför oss. Svanarna stannar längst av alla sjöfåglar det ser så kallt ut när dom dyker bland isen och det öppna vattnet.

Jag hade tid hos frissan kl 11.15 oj, vad skönt att bli av med en del hår det växer som ogräs, men det är ju sant som Birgitta min frissa säger att jag ska vara glad att det växer och det är väl sant. men att det växer så mycket över en natt är svårt att förstå för helt plötsligt en morgon känns det som att det vuxit massor under natten för det var inte så här typ igår..men det är tur att frissorna finns.

Sen åkte vi en sväng till Storheden och handlade lite grann bl a ett 500 Watts element som vi ska sätta i en av bodornas så vi kan ha lite värme där under vintern. Och lite tjafs till lotteriet som vi ska h på lördag när vi har köttsoppsfest i byagården. 

Och sen blev det middag på Coop-restaurangen bräckt lax med kokt potatis,dillsås och sallad, riktigt gott..När vi kom hem bakade jag 2 limpor röra-ihop-in-i -ugnen-bröd i formar väldigt enkelt.


Recept på Röra-ihop-in-i-ugnen-limpor


4 dl vetemjöl

3 dl rågsikt

2 dl havregryn

1 tsk bakpulver

2 tsk bikarbonat

1,5 tsk salt

1 /2 dl sirap

4,5 dl filmjölk

1-2 rivna morötter

Hackade valnötter

Hackade torkade aprikoser

1/2 rivet päron

 Blanda alla torra ingredienser ordentligt tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop till allt är riktig blandat,

Klä en  avlång form  med bakplåtspapper och häll smeten i formen. Grädda i 175 grader i ca 1 timme.

Klart!!!Mycket enkelt ...

Man kan använda äpplen eller andra nötter jag tog vad jag hade hemma..och den blir väldigt saftig och god.

Jag gjorde 2 limpor alltså dubbel sats...

 


Onsdag då var vi hemma hela dagen och pysslade med lite av varje. Tommy var mest ute och fixade och jag höll mig på insidan med mitt pyssel. Anna skickade ett sms att dom tänkte komma ut och hämta lite kartonger som hon skulle ha med på Arcus fydmarknad på lördag. Och då tyckte jag det passade bra att jag bjöd dom på middag och så började det gå runt i huvudet vad ska jag hitta på, palt förstås det går ju alltid hem . Anna sa att du måste ju vara tankeläsare för det var just det Wilma önskade sig...Och så blev det och det går så himla fort att göra palt och sen ska den koka  en timme och man hinner plocka undan och diska allt.Och duka klart sen är det bara vänta på gästerna. Och det smakade bra tyckte dom alla samtliga så sen blev det paltswimen...


 
Torsdag åkte vi till stan och handlade på kvantum de ingredienser som vi skulle ha till köttsoppan , morötter, selleri, några palsetrnackor, buljongtärningar, vetemjöl till klimpen mm...

Senare på kvällen började jag med att koka köttet jag kokade 8 omgångar med oxsvansar, högrev och märgpipa. Tur att jag har tryckkokaren annars skulle det ha tagit mycket längre tid. Jag skalade ca 15 kg potatis. drygt 2 kilo morötter, massor med selleri, palstenackor och purjolökar.

På fredag då var vi ner till stan en sväng för jag skulle till Vårdcentralen för en årlig kontroll hos läkaren och de var ett riktigt dåligt före , men det gick bra. Sen var det bara fortsätta med köttsoppan . Jag kokade i 2 stora grytor en rymde 20 l och en 15 l . Först skar jag allt kött i små bitar och det var en hel del.Sen hackade ja alla grönsaker och de var oxå en hel dl täringar och rundlar huja huja...Men till slut så låg allt där tillsammans i grytorna och puttrade och det blev som sagt köttsoppa till slut. Och en panna med klimp jag gjorde 110 klimpar.

Till middag åt vi  blåmusslor kokta i vitt vin, buljong, vitlök, lök och kyddor, räksallad med räkor,  mango, paprika ,lök, lime,dill oc kryddor och till det en aioli det var jättegott.

           

Sen när jag lade mig såg jag oxsvansar,högrevar potatisar , morötter som hoppade runt på näthinnan och med allt

detta somnade jag till slut..

På lördag åkteTommy och Hasse till byagården och dukade så jag fick vara hemma och fixa det som var kvar.

Och dom hade dukat så fint så jag hade inte kunnat göra det bättre själv ,duktiga grabbar.

Vi åkte sen till byagården vid 16.20 och då hade jag  börjat värma på pannorna hemma sen forslade vi dom i bilen till byagården och fortsatte värmningen där och det gick så bra och alla tyckte det var så gott och det tyckte jag själv oxå. Med hembakt bröd och ost så blev det så himlans gott..Vi var 40 personer som njöt av detta.Och så klart hade vi ett lotteri som vanligt med en hel del vinster...Och kaffe med raiderkaka.

Vi var kvar till ca 02.00 fast egenttligen var den bara 01.00 eftersom vi skulle ställa tillbaka klockan en timme.

Vi satt och surrade och hade så trevligt ett gäng som blev kvar och vi plockade undan det mesta innan vi lämnade lokalen. Molly var rätt så trött och det var vi oxå somnade gott vid 2.30 och vaknade inte förrän kl 11.30 nya tiden oj vad skönt...

           

Som ni ser gich hett till på köttsoppsfesten en del fck spikar genom fingret huja


I dag har vi inte gjort så mycket tagit det lugnt och latat oss.Och vädret har ju varit lite småtrist mulet och grått..så det är rätt skönt att kura inomhs..

På travet blev det 6 rätt men bara 63 kr i utdelning inga pengar att tala om men vi tar ny ta nästa lördag..


    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards