keckes matblogg

Alla inlägg under december 2014

Av Chatarina Berglund - 21 december 2014 18:27

Jaa, nu ska jag  försöka få ihop veckan som gått...Vi vaknar vi 7-tiden och fikar som vanligt kaffe och mackor och läser tidningen NSD ochallt detta sker i lugn och ro...Tommy börjar med att elda en brasa både för värmen och mysfaktorn. Sen har vi koll på våra små vänner på utsidan som äter så frenetiskt från fröna och nötterna och dom är väldigt många. Kurrarna är ju oxå här och dom är mest arga på fåglarna...Molly sitter på stolen framför fönstret och tittar på de små liven.

Sen blir det lite snack om vad vi ska hitta på denna dag så tisdag åkte vi till Luleå och handlade några julklappar..

Och då intog vi lunchmiddag på Coop för mig blev det Bräckt lax, kokt potatis, dillsås och sallad, mycket gott Tommy åt Strömmingsflundror, potatismos och sallad han tyckte det smakade bra..Sen åkte vi hem och packade upp det vi handlat och sen blev det lite TV-tittande mm..


 

Onsdag var vi hemma hela dagen och fixade lite på utsidan och insidan. Jag kokade knäck och så gjorde jag Rocky Roads. Jag gjorde även starksenap med fikon , strimlat apelsinskal, farinsocker mm .Den blev riktigt god enligt Tommy.Jag slog även in några julklappar och det är ju så roligt att variera paketen med olika papper och snören där är det bara fantasin som sätter gränser..

Jag kokade även fikonmarmelad och Cumberlandsås och det blev oxå riktig gott.

Till middag åt vi blöta på skinkspad vi doppade tunnbröd och till det åt vi stekt fläsk och senap mycket gott..

         

På torsdag hade vi tid på Evedensia djurkliniken fär att Molly skulle ha en spruta mot valpsjuka och den ska tas vid ca 1 år och nästa gång när hon är 4 år. Och det gick så bra hon sa då inte ett pip och fort var det gjort....

Sen hämtade vi ett paket på Coop och handlade några saker och sen hemåt för att fortsätta julförberedelserna.

Fredag steg Tommy upp 5.30 huja vad tidigt åtminstone i vår familj han skulle på service med bilen kl 7.00 och det gick bra han var hemma vid 11-tiden och jag var hemma och gjorde 150 köttbullar, revbensspjäll, köttfärslimpa och en pate med rosepeppar och det är till paten man ska äta cumberlandsåsen jag gjort.

Till middag gjorde jag helstekt färskt sidfläsk i ugnen som jag kryddade med fänkålsfrön, apelsin, senap, lök, soja, peppar, paprika och det fick vara länge i ugnen på 150 gr ca 1 timme sen höjde jag värmen till 200 och så fick det var i 30 minuter till och till det åt vi  rårakor och det var verkligen gott. Kan rekommenderas..Alltså fläskfile och fläskytterfile kommer inte i närheten av detta sidfläsk för du får inte fäskfilen så där saftigt som det här blev...

   

 

Lördag i dag skulle min mamma ha fyllt 100 år och tänk lilla mamma om du funnits kvar vilket jädrans party vi skulle haft hela släkten..Tänk att det gått 8 år sen hon dog oj,oj vad tiden går fort..Hoppas du och pappa har det bra där uppe och sitter och tittar ner på oss galningar som flänger runt i köket och på affärer för att fixa inför  julen..Och du mamma var ju en som gillade julen och allt som hörde till med matbestyr och klappar..Och så hade du ett uttryck varje julafton att tänk vilken hysteri det är inför julen och sen är det över på några timmar och det är ju så om man nu bara tänker på julaftonen, men julen är inte bara julafton..

Jag spelade V-75 även denna lördag åt de 3 C-na och åt mig men jag vill egentligen inte prata så mycket om det för det blev bara 4 rätt och inga pengar men nya tag nästa lördag igen..

Till middag blev det en stek på innanlår och det vart så mört köttet och till det potatisgratäng, sallad och en god sås mycket,mycket gott. Vi var över till Christer och Chatrine en stund på kvällen och surrade om lite av varje. 

Trevligt var det.. 

       

Söndag i dag och vi sov rätt så länge hur länge törs jag inte berätta men vaddå spelar ju ingen roll man behöver ju inte stiga upp så tidigt varje dag..Och det är så mysigt när vi äntligen fått lite snö och några grader kallt och det är riktigt juligt och fint och framförallt inte halkigt som det varit tidigare. Molly hon springer i snön och vill nästan inte komma in hon älskar att busa och nosa så hon är alldeles snöig om nosen...

I dag har jag bakat Alibabas frestelser det är smördegspiroger som man fyller med en röra med spenat, vitlök och riven ost och sen gräddar man dom i ca 15 minuter dom är riktigt goda..

Till middag åt vi en gourmettallrik med lite av varje..En rundel med gravad lax, rosepepparpate med cumberlandsås, brieost på crostini med tomatmarmelad, en bit cheddarost med fikonmarmelad och alibabas frestelse det var mycketgott.

Julgranen har oxå blivit påklädd i dag och så har jag gravat 2 bitar kött igen det är så himla gott..

Nu är det bara måndag och tisdag sen är det dopparedan och nu vänder det så vi går mot ljusare tider härligt...

       


Av Chatarina Berglund - 15 december 2014 21:38

Vi sov till kl 7.30 denna morgon det är rätt skönt att stiga upp när man vill och inte måste stressa i väg på morgonen.

Fika och läsa tidningen i lugn och ro...Och Molly hon ligger kvar i sängen så länge vi gör det och ibland ligger hon kvar i sängen

och drar sig fastän vi stigit upp...

Meeeen vilket väder det är man blir lite less på det här konstiga vädret regn och +grader ena dagen och några minusgrader nästa dag....

Och i dag då har det ju regnat rätt så mycket och halt som en isgata både på vägarna och på gator och trottoarer.. Vi åkte en sväng till stan i dag för att hämta 2 paket som jag beställt och det fanns på OK. Vi får i stort sett alla paket till Coop och då går jag bara in på posten och bokar utkörning med lantbrevbäringen mycket smidigt och lantbrevbäraren kommer dessutom ner med paketet om det inte ryms i brevlådan. Och om jag måste skicka något i retur sätter vi bara det i vår låda så fixar lantisen resten, snacka om service.

men när vi åkte till stan i dag då sa jag till Tommy det är ju lite korkat att ge sig ut i den här halkan när man inte måste men det gick ju bra i alla fall. Vi handlade några saker på Willys och där var det rejält grusat utanför så det var inga problem..men sen kom vi på att vi skulle åka förbi Take off och köpa med oss varsin pizza hem så vi styrde kosan mot pizzerian och där var som en glasgata både på trottoaren och på gatan och när jag skulle kliva ur bilen så gick det upp en kant till trottoaren och den var blixthal så jag vågade inte kliva ur där...då körde Tommy ner och in på gården så jag fick stiga ur där för där mitt på trottoaren hade dom grusat rejält, men passa sig om man klev utanför mitten huja så hemskt ..Och sen parkerade han bilen på gatan igen och vi gick in och beställde varsin pizza när vi sen kom ut igen och skull åka hem då hämtade han bilen och körde upp den på trottoaren så jag fick kliva i där. Det stred ju lite mot trafikreglerna men vad gör man inte för att få med sig Bambi hem..men vi såg ju att folk hade stora problem med att ta sig fram. Hoppas det blir bättre snart....Jag sa till Tommy när vi åkte hem att vi skulle ha följt med Karin till Chile för där  behöver dom inte halka omkring på isen utan där finns det fotfäste under fotsulorna..Nää 2 DM snö och - 8-10 det vore toppen...

Ha en fortsatt trevlig kväll🌟🌟 

Av Chatarina Berglund - 14 december 2014 15:16

Nu är det ett tag sedan jag bloggade men jag fattar inte att sedan vi blev pensionärer räcker inte tiden till, konstigt det borde vara tvärtom..

Vi rantar och far omkring mest varje dag för Tommy han tycker att det kan vi göra, men om jag säger att jag måste ju fixa lite hemma oxå, typ baka saffransbullar eller pepparkakor som jag alltid brukar baka till 1-a advent.Han säger  att pepparkakor behöver man inte baka för dom är så billiga och dessutom goda att köpa färdiga han tycker det är onödigt arbete, och jag kan väl hålla med han delvis.

Denna vecka har jag varit till frissan och det känns skönt med lite midre kalufs. Vi har oxå varit till Storheden det är en av de vanliga utflykterna minst en gång i veckan åker vi dit och handlar och fikar eller äter.

Nu är det julklappsköp som gäller, men våra barnbarn är ju så stora så inte kan man köpa lego åt dom längre eller en batteribil som blinkar och tjuter eller ett gossedjur, nää den tiden är förbi nu är det Iphone , selfiestick, datachassi, Skoter mm tacka vet jag förr när dom var små och blev jätteglad för en racerbil som man drog bakåt och släppte så körde den iväg...Snart är dom uppe i den åldern då dom önskar sig en bil huja, huja men då får det bli bensinpengar till julklapp...Jag minns själv när man var liten vilka julklappar man fick av mormor var det alltid ett par varma trosor med lite längre ben och en hemsk ljusrosa färg och fula var dom.Jag vägrade ha dom på mig.

Hasse min brorsa han fick kalsonger av mormor och han ville inte heller ha dom på sig för han påstod att dom var kvinnofärgade haha kanske var dom oxå ljusrosa (tänk rosa på en kille på den tiden)

Men den julen när jag var 13 år den glömmer jag aldrig för då fickjag ett par svarta höga skinnstövlar med remning, som jag hade önskat mig hela hösten, oj så glad jag blev. Jag ville inte ta av dom ens närjag skulle gå och lägga mig. Jag trodde aldrig att jag skulle få dom för dom var väldigt dyra..


   

I fredags då bakade jag saffransbullar i alla fall 120 st och även midnattskakor efter ett recept som jag fått av mitt barnbarn Wilma så lite nytta har det blivit.

Sen på kvällen gjorde jag helstekt kyckling fylld med paprika, chorizo, lök, vitlök och en hel citron skulle man oxå trycka in i kycklingen ett recept från Gordon Ramsay. Vi brukar titta på hans matlagning på kvällarna mellan 23-24 och han lagar så många rätter så man blir både mätt och slut att bara titta på det. Allt kanske inte är så gott men vissa rätter kan vara värda att laga. Men då var Christer, grannen ensam för Chatrine var på personalfest så dom kom han över och åt med oss, men inte kyckling för det kan han inte äta efter att ha vuxit upp i ett hem där dom födde upp kycklingar...såå då blev det fläskfile till han..och kycklingen jaa, den var god men jag tror inte jag kommer att laga den igen för så god var den inte..

I tisdags åkte min syster Karin till Chile för att hälsa på sin son Andreas och hans familj Paula och barnen Aoymi och Alma. Hon ska var borta dyrgt en månad. Och den dagen hon skulle åka då var det bombhot på Arlanda viket orsakade en hel del förseningar , men resan gick tydligen jättebra och hon njuter nu av värmen och solen tillsammans med sina nära och kära. Riktigt tufft av henne att åka iväg ensam, men hon är ju en tuffing..

I lördags spelade jag som vanligt V-75 och fick 5 rätt på min rad ingenting på de 3 C-nas system och jag fick även in DD och trion så sammanlagt fick jag 1300 kr..

Till middag åt vi Entrecote, paltmuffins,pepparsås och sallad mycket gott och sen blev det lite TV-tittande postkod, Det största äventyret mm


     


       

I dag har vi varit till Hasse och ätit lunch han hade gjort en köttgryta med en massa goa grönsaker, jättegott...

Helena och Lasse alltså min 08-syster har varit hemma på en snabbvisit kom i fredags och åker hem i kväll och dom var oxå ut till brorsan och åt och det var ju kul att träffa dom en snabbis....

Vad mysigt det är att vif ått lite snö så vi slipper halka omkring som Bambi på hal is...

Nu bli det inte mer än så här...


Tommy höll på att elda ut mig i går + 30 var tvungen att öppna dörren för att få luft...

 


      



Av Chatarina Berglund - 4 december 2014 18:27

Måndag vaknade vi vid 7-tiden och fikade som vanligt våra mackor, ägg och kaffe samt NSD för att läsa det senaste men inte är det mycket att läsa i blaskan nu för tiden..Molly är oxå med vid fikabordet på en stol vid fönstret och håller koll på de små husdjuren fåglarna och kurrarna på utsidan..

Sen en fundering om vad vi skulle hitta på och det blev en tur till Storheden och handla lite grann och det blev väl inte så mycket men en ny ljusslinga att ha ute och lite annat tjafs..Ett besök på Coop restaurangen oxå där vi intog middagen. Jag åt snitzel och Tommy körde med kåldolmar..Sen på hemvägen åkte vi förbi och hälsade på Fam Holmgren och drack kaffe där och surrade en stund med dom och Molly blir så glad när hon ser Anna och de övriga det är egentligen Robin hon fortfarande skäller lite grann åt men det blir bättre och bättre.

Sen åkte vi hem och tittade på TV Sveriges skönaste gårdar, Tina i Fjällen mm.


  

  

Tisdag vaknade vi kring 7.30 och pigga och alerta intog vi fikat som vanligt med de vanliga tillbehören.

Då påminde Tommy mig om vad vi skulle göra mellan 15-16 oj,oj så hemskt, sa jag fota oss till nya körkorten usch vad trist. Men vi har dragit ut på det så länge nu så vi känner oss verkligen tvungna om vi ska hinna få dom innan tiden går ut. Det finns en fotograf på pionjären som heter Mats Engfors. Tommy ringde han på måndag och hörde om han hade tid och då sa han att om vi skulle komma tisdag mellan 15-16 skulle han fixa det.

Jag bestämde att ja skulle koka palt och göra färsk lingonsylt och ta med till Holmgrens så har dom middagen klar när dom kommer hem och så blev det 24 paltar kokade jag och sen bakade jag en sockerkaka med hemkokt kolasås på.

Först åkte vi till fotografen och det tog väl ca 7-8 min för båda sen fick vi 8 st foton var och vad har man för användning av dom , egentligen ingen alls..Fotografen sa att vi kunde ju sälja dom till högstbjudande men det blir nog inte det lättaste att kränga dom. Sen blev det Holmgrens och palt. Mycket gott..Och när vi kom hem gjorde jag klart våra papper till körkortet och nu är dom skickade så nu väntar vi bara på de nya..


 

 


Onsdag hade vi tid för kloklippning och ansiktsklippnig med ansning runt ögonen bl a på Vacker tass. Och jag har hela tiden trott att det var kl 14 vi skulle dit, men när Tommy frågade mig var det kl 14 vi skulle vara där, joo sa jag, är du säker, men just då blev jag osäker och tog fram lappen , näääää kl 10.15 och då var kl 10.30 Oj, kastade mig på telefonen och ringde och sa som det var att vi hade missat, men gulliga som dom är på Vacker tass så var det ingen fara. Sandra sa, ta det lugnt kom när ni är klar så fixar vi det, bussigt. Och vi var där 11.30 så nu är hon nyfriserad och fin..Vi åkte sen och handlade på Willys och sen bar det i väg hemåt och packa upp varor och börja fundera på middagsmaten och det blev kokt blomkål med skinksås med lök, paprika, vitlök och cremefraiche, kokt potatis och sallad, himlans gott..

Och lite TV-tittande Sveriges skönaste gårdar, Bonde söker fru och Oldsberg och Hellberg och efter det var det inte mycket vi tog oss för innan sängen och boken...

       


Torsdag idag då sov vi till kl 7.30 och sen var de som övriga mornar med de vanliga fikat och den vanliga NSD och det vanliga husdjuren på utsidan....

På em var himlen så vacker så jag var tvungen att ta min nya kamera och gå ut och fota några bilder...

I dag har vi varit hemma hela dagen och jag har sytt gardiner till vår gäststuga och pyntat lite jul där..Tommy har varit ute och pysslat, sandat bl a för vi har så jädrans halkigt. Vi skulle ha tjejträff i kväll hos Cilla men tyvärr har hon åkt på magsjuka så det blev inställt. Jag hörde på radio i dag att Silvia vår drottning oxå har magsjuka, men jag tror ju inte Cilla har träffat Silvia så att hon har fått smittan därifrån haha...

Vi skjuter på det kanske till veckan eller så skjuter vi helt enkelt upp det till januari. Karin åker ju till Chile på tisdag och hon blir borta drygt en månad och Kicki är ju oxå borta så då är vi bara 4 st..så vi får höra vad Cilla tycker..Till middag lagade jag köttfärssås och pasta, rårivna morötter och riven parmesan det var jättegott...Nu har vi tittat en del på TV Sveriges skönaste gårdar, Ernst denna man som kan allt han är verkligen duktig....och sen såg vi 2-a delen av morden i Sandhamn...Och nu är kvällen snart slut och den spännnde boken väntar...


           

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards