keckes matblogg

Alla inlägg under november 2015

Av Chatarina Berglund - 30 november 2015 18:30

               Hej nu är jag här igen med lite ny information om vad vi pysslar med denna vecka...

Det är ju som alla vet advenstveckan och här städas det och pyntas både inne och ute.. julgardinerna är uppe och stjärnor och ljusstakar står framme och det blir så fint och mysigt.Julmattorna och juldukarna har oxå åkt fram  Tommy har satt upp utegranen med belysning jättefint blev det och belysning i stubbarna med tallris oxå jättefint..

Vädret är väl så där det är ju skönt att det inte är så kallt men i övrigt föredrar jag lite mer snö som ligger kvar..

På onsdag då blev det en gulaschsoppa med ostmackor enkelt när vi hade så mycket annat fejande för oss .

   


På torsdag då finlirade vi mest med det sista innan advent och Tommy åkte en sväng till stan och handlade några saker ... Till middag blev det bara varmkorv med bröd det är inte dåligt alls..


Tomten funkar fint i år oxå till Tommys storaa förtret och Molly hon ylar rakt ut när den spelar...


     

.På fredag då var Tommy ute och satte ut en massa till fåglarna och kurrarna i vår nya ställning vi köpt till våra små fåglar men ekorrarna dom är ju så akrobatiska så dom kan ju äta hängandes upp och ner och hur som helst

och i år det massor med ekorrar och vad dom far upp och ner i träden och jagar varandra och snabba som sjutton är dom. Jag var inne och förberedde middagen till  kvällen vi bjöd Hasse ,Barbro och Fredrik på mat.

Det blev en förrätt med västerbottensostpaj med lax och löjrom till varmrätt gjorde jag köttfärsfrestelse. rödbetsklyftor dressing och pinjenötter samt en coleslaw..till efterrätt blev det Kaffe med en chokladboll med plopp i mitten..Och lite god dryck vi surrade om allt möjligt och skrattade och hade allmänt trevligt. Rasmus ringde och undrade om vi hade vatten joo det är klart vi har vatten, svarade jag då visade sig att det var en vattenläcka i stan och dom behövde duscha han och Linnea jaa, sa jag kom ni hit och duscha det går bra...och det var ju kul att träffa dom en stund..


        

 

 



   

.Vi vaknade vid 9-tiden på morgonen och fikade som vanligt kaffe och mackor och NSD så klart..Sen ägnade jag en del tid som vanligt på lördagar att få in den där 7-an på  V-75 men 7 blev det inte men 6 rätt på både 3-Cnas och mitt eget jag fick 540 kr och C-na fick 432 kr lite spelpengar är aldrig fel..

Kl 15 var vi bjudna till Christer och Chatrine på adventsmys tillsammans med Thord och Birgitta några sandra grannar på området. Vi satt i deras nya utbyggnad och i deras nya snygga fåtöljer och drack glögg, saffarnsbullar och pepparkakor såå mysigt...Sen var det en smörgåstårta på kavringsbotten med räkor och löjrom och till det  vin eller  öl jättegott var det. Det är nu en tradition för det var 4-e året vi träffas där på glöggmys..

Sen till middag blev det en stek på innanlår  direkt från frysen ner i tryckkokaren och kokade den ca 25 minuter och den var jättemör, kyftpotatis, en god sås och sallad mycket gott...

Sen lite TV-tittande Postkod och Så mycket bättre...

     

 

Söndag i dag då vaknade jag redan vid 7-tiden men oj så tidigt nää, jag ligger en stund och drar mig men 7.30 då kände jag mig så pigg så då steg jag upp och strax efter mig kom Tommy och Molly oxå upp han kände nog kaffedoften antar jag och det var så gott och fika tillsammans med det 1-a adventsljuset..

I dag har v haft boksläpp i Byagården och det var en hel del folk där och många som jag inte kände igen men dom hade i alla fall någon anknytning till Alträsk..Dom har gjort ett jättebra jobb Eila och Björn och Kåre och Ingrid

som har lyckats att få ihop det så bra med bilder och allt. Och gott fika fanns det där Ingrid hade bakat flera sorter och det bästa för mig var ju att dom hade även mjukt bröd, ost, gurka och paprika så jag fikade så klart en macka och det smakade bra...Vi har inte varit på julskyltning men det går nog bra ändå Anna och Wilma hade varit ute och det var massor med folk sa dom...lite trångt på vissa ställen...


 


    

I dag när vi hade Boksläpp i Byagården då skulle min Mamma och Pappa ha firat sin bröllopsdag dom gifte sig 1936 så dom hann vara gifta i 64 år.... 


             

I dag måndag åkte vi en sväng till stan för mjölken började sina och abstinensen hos Tommy började ge sig till känna att det skulle bli heltslut hur skulle han klara det så det var bara åka ner och fixa det och lite annat blev det oxå och en sväng på Dollar där det oxå slank med  lite smått och gott...

Till middag idag åt vi ugnstekta kyklingben ,äggnudlar, grillad paprika, coleslaw och lite grönsaker ja, det var jättegott...Nu blir det en hel del TV-tittande med bl a Halv åtta hos mig ,Tina i fjällen , Sverigequisen mm


     








 
Tidsinställt inlägg
Klicka i datumrutan tevi ensv
Av Chatarina Berglund - 24 november 2015 19:15

Hej nu är jag här igen och ska skriva några rader om vad som hänt sista dagarna och det är väl inte så mycket egentligen jaa, möjligen att vintern är här nu tror vi i alla fall med någon -grad. men det pratas om +-grader längre fram i veckan och lite mer snö har det oxå kommit. Isen har lagt en del men inte helt  ingen skridskoåkning eller sparkåkning ännu. Jag såg att det var 2 st som gått genom isen med skotrar uppåt någonstans och dom lyckades ta sig upp själva dom hade tur men så tokigt att ge sig ut på isarna innan det frysit på ordentligt.

Tommy var ute i går och fixade en del nytt till fåglarna .Den här  veckan då är de dax att fixa en hel del belysningar

både ute och inne till 1-a advent det blir mysigt. Och byta till andra gardiner och dukar mm. Jaa, det är ändå kul att vi har julen som lyser upp i vintermörkret..I dag har Tommy varit ute i skogen och fixat tallris men det är inte så lätt att komma det åt grenarna sitter så högt upp och man bär ju inte med sig stegen när man går ut i skogen det är ju nog jobbigt att gå själv.

Fredag då åt vi lite  vinkokta musslor, räkceviche, rökta musslor stekta kammusslor med löjrom (alltså riktig kalixlöjrom) och nybakad surdegsbaguette, hemgjord dillmajonäs samt sallad och det var jättegott.  Annars bara en lugn kväll med liteTV-tittande.


             

Lördag då ägnade jag mig som vanligt åt dessa hästar som aldrig numera vill springa som jag har tippat och den härl lördagen var det V-75 från Norge och man har nog svårt med svenska hästar och kuskar hur ska man då kunna veta hur dom norska hästarna är..nää dom flesta svenska travexerter uttalade sig och påstod att norska hästar var mycket sämre än de svenska men jag håller inte så här i efterhand med om det jag fick 5 rätt på mitt system och det gav 75 kr så inte blev jag förmögen men, men, nya tag nästa lördag.

Till middag åt vi köttfärsrullar i smördeg, potatisgratäng, sallad , broccoligratäng och grönpepparsås mycket gott..

Sen bara lugnt med lite TV-tittande Postkod, Så mycket bättre mm.


 


         

Söndag hemma hela dagen och Tommy och jag var  ute och satte ut tallriset i våra prickiga stubbar som vi brukar ha till julen. Och även krukorna i inglasningen fint blev det nu fattas bara belysning i tallriset men det får bli framåt veckan då även utegranen ska fixas...Till middag gjorde jag en pannkakspizza ( precis som det låter en pannkaksbotten fylld med tomatsås skinka, ost, lök, salami, kebab, svamp, paprika, tomater, ädelost och oregano

och det var riktigt gott med en sallad till..


   

Måndag hemmadag med lite småfix inne och ute nu ligger fokus på advent och jag kunde inte hålla mig från att laga ett recept på lasagne som jag sett så jag gjorde den i en glasskål rätt så djup skulle den vara man skulle smörja formen och sen lägga ett varv med färska plattor sen bechamelsåsett lager plattor igen och sen ett lager med vitlökskorv och så skulle man bre ett lager pesto på detta och riven ost sen bechamelsås plattor och på det köttfärssåsen och riven ost uppe på sist ett lager plattor igen och pensla med bechamelsås högst upp.

In i ugnen på 180 grader i 75 minuteroch till det gjorde jag en sallad med morötter, selleri , paprika ,chili och en dressing med fisksås, farinsocker, vitlök, riven ingefära och lite sweetchilisås sen åkte vi ner till Anna med familj

tog med oss maten och bjöd dom på middag och dom blev jätteglad alla var hemma utom Robin som jobbade tyvärr även denna gång...En jätterolig kväll med massor av skratt jaa,riktigt flabb till och med..Sen drog vi hem och då blev det lite TV-tittande mm.


    

Tisdag i dag då har vi varit på Vacker tass med Molly för kloklipp och klippning kring ögonen det gick så bra och hon blev så fin...Efter det åkte vi en sväng till Storheden och strosade runt i lite olika butiker som Rusta och där blev det en och annan belysning man måste alltid förnya med någonting varje år. Fast när man väl får fram alla dom där kartongerna man har samlat genom åren så har man glömt att man hade ju en sån där jaa, just det vi köpte ju en ny i fjol typ och så kan det vara med flera saker man glömmer vad man köpte till förra julen man kommer däremot ihåg dom äldre grejerna som man haft i många år ...Vi träffade en hel del bekanta på butikerna som var ute i samma ärenden som oss ungefär..Sen handlade vi lite mat på ICA-Maxi b la en lax på 4 kg som jag har gravat sen jag kom hem. Och så köpte vi lutfisk jag var såååå sugen på det så det blev dagens middag lutfisk, bechamelsås, kokt potatis, gröna ärtor ochså klart kryddpeppar oj,oj vad gott det var det är ett år sedan vi åt det nu så jag har längtat....


           

Av Chatarina Berglund - 19 november 2015 18:33

Jaa, nu är jag här igen nu börjar det bli ofta...Idag har vi varit en sväng till stan och handlat lite grann.

Vi träffade som vanligt en hel del kändisar och det blev att surra en del om ditt och datt.. Vi träffade bl a en karl 

som berättade att han hade haft 6 rätt på Lotto igår och hade vunnit ca 2 600 kr men då sa han att man kan inte låta bli att tänka på att det var bara en siffra som saknades om jag hade fått in den oxå hade vinstsumman blivit en helt annan och då hade man ju faktiskt kunnat gå omkring och känna sig märkvärdig och så skrattade han gott.

Annars har det väl inte varit något särskilt lite grått och trist väder och snön som kommer den försvinner ju hela tiden det blir bara slask inte roligt alls.

Och nu är dessa terrorister ute efter Sverige usch vad hemskt det känns man vet ju aldrig var dom slår till.Och våran Anna som är i Stockholm på utbildning med jobbet och man tänker på henne om dessa galningar slår till på Arlanda huva ligen men hon kommer hem i kväll och det ska säkert gå bra...

Jag har lagt in ett evenemang på Facebook angående Boksläpp av Alträskboken tänk äntligen är det dax att få läsa den det ska bli jättekul. Jag har bjudit in en hel del som kan vara intresserade. Vi har kämpat i många år och nu är det Björn och Eila tillsammans med Kåre och Ingrid som har satt ihop allt till en bok dom har jobbat stenhårt rätt länge dom har varit så duktiga...Söndag den 29 november alltså 1-a Advent och då bjuds det även på advenstfika.

När vi kom hemfrån stan började jag med middagen det blev pytt i panna med stekta ägg och rödbetor mycket gott..

Jag lade in en bild från november 2013 och då var det is och det höll att sparka på den, men det går inte nu för det är ingen is...

     


 


 

Av Chatarina Berglund - 18 november 2015 19:15

Jaa, nu var det dax igen att blogga igen...I går var vi hemma nästan hela dagen och det var ett ruggigt trist väder grått,disigt och blött det regnade ju i stort sett hela dagen... Jag rensade ur en del burkar och flaskor som bara står där och det blev lite mer plats än det varit..Sen städade jag två skåpar och samma där mer plats i det skåpetoxå. Ibland har man saker stående i vissa skåpar och så använder man dom aldrig då kan man lika gärna rensa ur dom och ta de till återvinningen eller röda korset. På em kom jag helt plötslit på att jag skulle koka palt och så blev det jag började kl. 14 med attskala potatisen och kl 15 låg 22 paltar i grytan det var rätt snabba ryck. Vilket väder det blev på em det började snöa stora lapphandskar en liten stund men när vi åkte då var det regn men på vägen var det riktigt moddigt med snö .Och när dom var kokta åkte vi med paltpannan ner till stan och bjöd Holmgrens på middag och dom var supernöjda. Robin jobbade men han skulle åka hem och hämta några paltar och ta med till jobbet..Ludde och Wilma pluggade för fullt

alltid har någon av dom prov i nåt ämne...Rasmus han var ute på någon bilkollarrunda han hade något på gång..Vi åt palt  med dom och det var jättegott och sen drack vi kaffe på det och efter det  åkte vi hem och tittade på TV Halv åtta hos mig och Äntligen hemma mm sen var det bara sängen och boken och det är svårt att lägga bort den och släcka lampan så ibland drar kl iväg till bortåt 2 men vad gör det vi behöver ju inte passa någon tid på morgonen skönt.

   


Onsdag idag det var lite grått och trist idag oxå men inte regn men däremot snö en hel del alldeles vitt men det är lika bra att om det ska vara vinter så är det bättre med snö än regn den här tiden på året. Och mörkt på asfalten när man är ute och kör i mörkret det blir mycket bättre när det blir vitt av snö...

Tommy har varit ute och plockat ihop de sista grejerna vi hade  kvar ute och röjt upp i av bodorna vi har för att få in gräsklipparen,snöslungan och lite annat...Jag har vartit inne och städat lite i mina garderober och sen ringde Kåre och ville att jag skulle göra skyltar att sätt upp runt sjön för Boksläppet av Alträskboken.Nu är den under tryckning och den 29 november på 1-a advent är det öppet hus mellan kl 12-16 i Byagården med information och

försäljning . Det blir väldigt roligt att få se och läsa den.Så det har jag gjort och plastat in dom men det började sina i mina bläckpatroner till skrivaren så jag fick fylla i lite grann med en tuschpenna men nu har jag beställt nya och det brukar gå snabbt jag brukar få dom dagen  efter jag beställt.

Till middag  åt vi korv i ugn med en gräddig sås med tomater,lök,paprika sambal oelek och tomater, kokt potatis ,stuvad vitkål och sallad, det var jättegott..Nu är det snart dax för Halv åtta hos mig och  i kväll är det mycket annat oxå..


   


 

Av Chatarina Berglund - 17 november 2015 11:30

Nu är det dax att blogga igen om vad som hänt sedan sist jag var inne och berättade om vårt liv...

Molly har ju fyllt 2 år och hon fick en liten tårta med ljus på men hon blåste inte ut ljusen nää hon stod en bit i från och tittade och var sugen på tårtan med korv och leverpastej mm men hon tänkte nog kan ni inte släcka ner

det där som brinner så jag får ta mig en smakbit...


Så här liten var Molly när vi hämtade henne och väldigt mörk i pälsen...




 


 


Molly på sin 2-åriga födelsedag den 10 november med sin tårta...


 



I dag är det torsdag den 12 och då skulle min pappa ha fyllt 104 år och jag sakar han väldigt mycket grattis älskade pappa på din dag hoppas du och mamma firar ordentligt..

Jag tänker ofta på min pappa vad mycket han skulle ha gett oss angående boken vi har kämpat med om vår by. Han hade ju bott här i Alträsk  hela sitt liv och visste väldigt mycket. Jag ångrar nu att vi inte

spelade in hans berättelser medan han levde tänk på de ni som har föräldrar elller andra släktingar som börjar bli till åren passa på och ta reda på allt ni vill veta medan dom finns kvar..I dag finns ju alla möjligheter att dokumentera allt. Och även foton fråga och skriv upp vilka som finns på gamla foton. Vi har en hel del bilder på gamla släktingar och vänner till oss och våra föräldrar som vi inte vet vilka de är....

I dag grattar jag oxå Clara som fyller 10 år det är ny generation hon tog över efter pappa hon föddes oxå den 12

november fast 94 år senare det är ett syskonbarnbarn till mig...

Tommy har plockat in alla trädgårdsmöbler för jag tror inte det blir att sitta ute så mycket mer detta år...

Jag har gjort pizzabullar med köttfärs och med skinka i övrigt har vi inte gjort så mycket

I dag har det varit en rätt så mulen dag men ingen nederbörd. Tommy har varit till tandläkaren  i dag och det gick bra nu är han klar och så blir han kallad om 1 år igen..


     

I dag torsdag hade vi tjejträff hos Kicki trevligt som vanligt och god mat och mycket skratt och surr...till färrätt fick vi en tårtbit med smörgåstårta fylld med en god röra och dekorerad med löjrom och räkor, varmrätt grekisk pytt i panna med tzatziki och rödbetor med fetaost och pinjenötter, till efterrätt en mjuk kaka och kaffe allt smakade mycket bra....Oj,oj vad vi surrar mycket när vi träffas om allt möjligt bl a om man ska ta den där influensasprutan när man är pensionär och ligger i riskzonen så är den gratis annars får man betala för den och det bleven diskussion om hur dyr den är och en del sa att den var jättedyr men tydligen kostade den 135 kr så det är väl överkomligt ....Kicki,Tobbe och Karin hade tagit den redan.  Karin hade spelat bowling på dagen och det hade gått så dåligt enligt henne kanske för att hon hade tagit influensasprutan...Vi har inte tagit den och vi kommer nog inte att göra det heller...Vi pratade en del om mat som är ett  hett samtalsämne när vi i det här "Tjejgänget" träffas ..Micke hade tydligen skjutit 2 rådjur och det ena höll han på stycka upp när Cilla var hos Milla innan tjejträffen och då har Milla en vacumapparat så hon vacumpackar allt kött och när Cilla gick i duschen då passade Milla på att vacumpacka Cillas telefon men det var ingen bra ide för apparna dom hade som sugits bak i telefonen och dom  funkade inte heller och inte gick att ladda ner nya heller för då kom det upp att dom fanns redan i telefonenjag har inte hört hur det gått för henne om hon fått rätsida på den ännu...men nu vet ni att man vacumpackar inte telefoner...Tommy och Molly  hämtade mig vid 23.30 och resan hem gick såå bra.

Fredag steg upp vid 7-tiden pigg och alert trots tjejträff vi fikade och läste NSD som vanligt och tog det allmänt lugnt och sen ägnade jag mig åt städning en del av dagen sen bakade jag pizzabullar och Tommy och Hasse var i byagården och satte upp ställningarna till ljusen inför ljusstöpningen. Till middag gjorde jag vårrullar 2 sorter en med lax, potatis, ost och  lök och en med köttfärs till det en sallad och sötsur sås jag hade ingen färdig vårrulledeg så jag gjorde egen men lite bök var det enkelt att köpa färdig..så blir det nästa gång..Men gott var det i alla fall..Sen tittade vi på Postkod och Idol och tog det allmänt lugnt innan sängdax och några sidor i boken


 

          

              
På lördag vaknade vi kl 8 ca och som vanligt blev det ju kaffe och mackor och NSD förstås..och morgontv för att titta på det hemska som hände i Frankrike det är så hemskt man blir verkligen berörd så många oskyldiga människor. Tänk att det finns så många sjuka människor i vår värld..

På lördag fixades det sista med förberedelserna inför ljusstöpningen vi var inte där vi har ju varit där och fixat tidigare i veckan så det var inte så mycket kvar att göra...

Jag gjorde smörgåstårta och bakade Windsorkaka som jag ska ta med på söndag till Byagården och ägnade en del av dagen till V-75 som vanligt och tyckte det såg bra ut när jag lämnade in raderna mendet blev bara 5 och det var väl inte illa men det blev ingen utdelning på 5 rätt tyvärr men nya tag nästa lördag..

Till middag blev det ugnstekta kycklingklubbor, risotto , sallad och sötsur sås mycket gott...I övrigt tittade vi på TV Postkod och så mycket bättre och sen var Fredrik förbi en sväng och vi satt och surrade till kl 01.00 och sen blev det sängen och vi sov till 8.00 och sen var det fika och lite morgontv och sen ladejag sista handen vid fikat jag skulle ha med och sen gjorde vi oss klara för att åka till Byagården.. Det var så mysigt där med ljus och julpynt och det blev ett dignande fikabord med smörgåstårta, windsorkaka, pizzabullar, chokladmuffins med hallon och grädde , mackor,pepparkakor, varmkorv, julmust, kaffe och Te. Ett 30 -tal personer var där och fikade och doppade ljus och doppade fikabröd..Barnen är så duktiga på att doppa ljusen och dom tycker det är roligt så vi behöver knappt vara med då blir det en hel del fika i stället. Och vi hade så trevligt det är kul att sitta och prata med folk oxå som man inte träffar så ofta.. Och vilka fina ljus det blev 1-3 och 5-armade raka och snygga...

Vi var klara vi 16-tiden och då blev vi bjudna på middag hos Anna så då åkte vi ner till stan en sväng och hon hade gjort en jättegod köttgryta med ris och  sallad. verkligen gott var det och Robin jobbade men de andra var ju hemma så vi fick träffa dom det var kul sen åkte vi hem och tittade på Allt för Sverige och Bron sen var det sängen och boken.


       

               


             

   


Framme vid måndag då fikade vi och läste NSD som vanligt och tittade på morgontv sen var det dax att göra sig klar och åka till Byagården för att ta ner alla ljus och fixa bort ställningarna och allt annat som hör till. Disk och städning mm. Det var Ingrid, Kåre, Tommy, Chatarina, Camilla och Elvina som var där och det gick som hejsan och fixa allt vi var klara redan kl 11 ca. sen en tur till stan och handlade några saker och sen blev det strömmingsflundror , potatismos och rårivna morötter mycket, mycket gott var det...sen i kväll Halv åtta hos mig , Kockarnas kamp och Sverigequizen...


           

Av Chatarina Berglund - 11 november 2015 19:00

Jaa, se nu är jag på gång med bloggen och senast jag bloggade var i måndags det kallar jag att vara skärpt hur länge det nu håller i sig...Tisdag då var jag till frissan och fick bort en del hår det hade blivit alldeles för mycket på 6 veckor och dessutom väldigt lockigt när jag tvättar håret så är det riktiga skruvlockar i nacken och även fram har det börjat locka sig...Jag ska låta det växa och ha lite längre hår nu en period. Visst är det konstigt att jag som aldrig har haft lockigt hår helt plötsligt sen jag blev pensionär då började lockarna komma mycket konstigt. En del frissor har sagt att jag har lite fall i håret men nu är det betydligt mer än fall, lite kul och jag önskade ju när jag var yngre att ju skulla få lockigt hår men det tog tid..Tommy åkte först  till Byagården och tog fram det vi behöver till ljusstöpningen det är en hel del ställning , ljuspannor,vekar, muttrar och alla julsaker som ska pyntas fram.

Han täckte även golvet i köket med täckpapper så att det inte kommer stearin på golvet för det droppar ju en del.

 

Jag var hemma och lagade mat jag gjorde en rätt som jag aldrig gjort tidigare det var pastarullar smala dom hette rigatoni smala korta rörformad pasta som jag kokade en stund sen gjode jag en köttfärssås med en massa gott i som lök, vitlök, sambal oelek, tomatpure, oxfond och creme fraiche. Hällde sen lite köttfärs i botten på en form och sen skulle man ställa pastarören i formen lite pillerjobb men det funkade och sen köttfärssås uppe på och riven ost på toppen och sen in i ugnen och då tog vi med oss den när vi åkte till stan och lämnade den på Erikslund så hade dom middagen färdig så vi har inte smakat det själva men vi får väl höra med  dom vad dom tyckte..Egentligen skull den göras i en form med löstagbar botten och när man gräddat den så ser den ut som på bilden men jag använde en vanlig form så den blev inte lika snygg.


   

Onsdag i dag när vi vaknade var det alldeles vitt på marken nu har snön kommit vi visste ju att den skulle komma men inte när men det är ju härligt med snö oxå bara det inte blir så kallt men inte heller en massa slask så den försvinner som det var i fjol då var det ju så halkigt och slaskigt man kunde knappt gå ut och promenera jaa, inte utan broddar i alla fall. Vi har varit till Byagården och förberett för ljusstöpningen . Vi har julpyntat med stjärnor och adventsljusstakar , juldukar,tomtar ochjulgran både inne i byagården och även i bagarstugan..Det blev så fint..Vi hade fika med oss så vi tog en fikapaus med kaffe och mackor det fick bli lunchen smakade bra..Molly trivs i byagården oxå hon har ju varit där rätt så många gånger..Vi var inte hemma förrän drygt 15 så då blev det middagsgslagning mycket enkelt en potatis och löksoppa med korv och till det ostmackor och gott var det och mätta blev vi..


             


Våran fina orgel som vi skänkt till Byaföreningen...

 

Jag var tvungen att ta ett foto på Molly nyss nu när hon låg i korgen och sov hon har ofta en väldigt ovanlig sovställning.

 

Av Chatarina Berglund - 9 november 2015 19:15

Jaa, jag trodde att jag skärpt till mig med bloggandet men nej,nej fel av mig nu har det gått en vecka till sen jag bloggade. Ja, ibland är det som att jag håller på med så mycket annat så jag glömmer bloggen.

Förra veckan hade vi en strålande vecka med såå fina dagar och varmt vi passade på att röja utomhus innan snön rasar ner..för det gör den ju i alla fall till slut.. Vi har en boda som vi samlt en massa skrot i och Tommy har varit inne på den linjen att vi skulle slänga bort en del iflera år har han velat det  men ni vet lilla ekorren" Kecke" hon vill gärna hamstra men nu i år bestämde jag helt plötsligt att vi skulle göra en rejäl rensning och köra bort det och inte bara flytta det till någon ny boda som vi har nää. på tippen med allt..Jag har flera vävstolar bland annat men jag tror inte jag kommer att väva fler mattor och dukar eftersom min kropp sätter stopp...Men det känns hemskt att kasta bort men det är inget som går att sälja heller nu för tiden..Och det är ju inte bara en del det är ju massor med bultar, trampor,bänk och en massa annat virke oxå så dom tar mycket plats. men det känns lite vemodigt när man tänker på så många trasmattor och dukar som jag dunkat fram i min vävstol både dag och natt har jag suttit inför alla markander som vi var på förr överallt hela året. Vi hade väldigt trevligt när vi var ute på turne och så bodde vi på hotell eller i stugor om det var längre bort annnars åkte vi hem på kvällarna. Och försäljningen var kanonbra i många år folk slet i dukar och mattor jaa dom nästan slogs men kul var det. Det var jag och min syster Karin .  Lasse kallade oss  "systrarna bäver som målar och väver".

Och vi hittade en massa gamla bestick alltså inga silver utan bara rostfria tunga hemska saker inte behöver vi dom något mer nää, bort. Barnvagn, gunghäst,flera gamla dricksbackar med leksaker, böcker och riktigt gamla sådana från 17-1800-talet biblar och andra. Och andra saker badleksaker uppblåsbar båt som jag brukar flyta i  men den här sommaren var det ju så nedrans kyligt så då blev det inget flyt..en vatttenskoter ja alltså en barn som går på batterier.  Rasmus, Wilma och Luddefick den när dom var små men dom är rätt stora nu så det går inte längre...

Och det finns mycket, mycket mer oxå vi är inte klara än..Fortsätter kanskei morgon med den..

På torsdag åkte vi en sväng till stan för att handla till pizzakvällen på fredag och det gick bra vi fick med oss allt och en sväng på Dollar för plast och papperstallrikar mm.

Och inte har vi svält oss den här veckan heller nää vi har ätit parisersmörgås med coleslowsallad och en dag blev det kokt rimmad skinka med potatsmos.....Ochrökt laxöring med kokt poatsi, tomater och hollandisesås



   

       


     



Jag började på kvällen med lite förberelser gjorde kebabrullar, stekte kött i tunna skivor, tomatsås, chokladbollar med center till kaffet efter pizzan.. På fredag då vaknade vi tidigt och fikade som vanligt en macka och kaffe samt NSD och det var så mulet  så vi såg knappt sjön och skogen på andra sidan men sen klarnade de upp under dagen och var väl någorlunda. Tommy åkte till bagarstugan och gjorde upp eld i bakugnen så den skulle vara rktigt varm till kvällen.. Jag var hemma och fixade med resterande pizzagrejsmojs. En hel del som skall hackas och skäras som kebabrullen , skinkan chorizokorv, tomater , paprika, lök , vitlök och så gjorde jag en kebabsås.

Och så gjorde jag oxå en smördegsrulle med rökt lax som tilltugg till entredrinken och en röra med färskost, parmesan, roseppeppar mm.Och 30 st pizzadegar. Vi gör numera så på pizzakvällarna att vi handlar allt och fixar

dukning och allt och sen betalar dom en slant till oss.

Vi åkte till bagarstugan kl 16.15 ca och började med dukningen och det blev lite bortfall på grund v halkan som uppstod på em och kvällen det var ett jäkla före sa dom som var där men det var till att ta det lugnt.

Vi var bara 12 personer så få är det länge sedan vi var..Men det var en trevlig kväll som vanligt i denna mysiga bagarstuga många olika pizzor och mycket skratt och surr som alltid. Vi är så glada att denna bagarastuga finns.

Vi drällde hemåt någon gång vid 00.30 nöjda med kvällen jaa, inte Tommy han stannade kvar en stund och städade.

Jag och Molly åkte hem och intog sängen mycket skönt. Vi sov till 10 på morgonen jätteskönt. Vi fikade som vanligt kaffe och mackor och läste även NSD sen åkte Tommy till bagarstugan och fixade det som var kvar att göra där han är så duktig och snäll min man.


                     

Jag ägnade mig åt V-75 som vanligt är på lördagar men se det gick åt skogen bara 4 rätt men nya friska tag på lördag igen..Till middag funderade vi hit och dit vad vi skulle äta och då kom Tommy med förslaget kålpudding han var jättesugen på det och visst inte mig emot jag gillar det oxå och så blev det och kålpudding, kokt potats och lingonsylt det är inte fy skam ska jag säga det var riktigt gott.

Mätta och belåtna med kaffe på maten tittade vi på postkod och Så mycket bättre det var jättebra innan vi intog sängen och boken en stund..

       

Fars dag söndag och då pratade vi om vad vi skulle äta en sådan dag för måg, barn och barnbarn skulle ju komma ut. Tommy önskade sig hel kyckling som kokar hel och sen delar och gör en gräddsås för det gjorde svärmor och det var jättegott när hon gjorde det men jag gjorde som hon brukade göra och vi hade 2 kycklingar i frysen så jag kokade dom och gjorde som svärmor brukade göra och det blev riktigt gott med kokt potatis , sallad mm och en förrätt på blinier med majonäs, räkor, löjrom ,smetana och hackad lök och gräslök riktigt gott var det oxå och till efterrätt en jordgubbstårta och kaffe. Hela familjen Holmgren var här och det är alltid lika roligt att träffa dom och vi skrattar massor alltid så tyst och tomt när dom åker....Sen blev det lite TV-tittande Allt för Sverige och Bron och sen sängen och boken..

               


Måndag i dag och vi vaknade vid 7-tiden  och var såå pigga och fikade mackor och kaffe och en titt i NSD

och det var väldigt mulet och grått när vi tittade ut och småduggade gjorde det oxå men+grader har vi ..

Tommy åkte till stan en sväng det var några ärenden han skull uträtta jag och Molly stannade hemma och när Tommy kom hem sa han att det var snorhalt efter Alträskvägen han höll långt på sidan men det hjälpte inte bilen krängde massor och han tänkte hur blir det när jag ska hemigen och ta mig uppför Storbacken för det var inte sandat alls och när han var på väg hem då var det bara ta sats uppför backen med fart för att ta sig upp alls och ratta som bara den och det gick bra tack och lov...

Till middag i dag åt vi isterband med stuvad potatis och rödbetor kanongott men det måste vara Nyhlens & Hugosons isterband det är dom enda som är goda....Och nu ska vi titta på TV Halv åtta hos mig  och Kockarnas kamp mm. Vi tyckte  att Lyckseleborna som var med förra veckan i Halv åtta hos mig var ett härligt gäng det bästa på länge dom bjöd verkligen på sig själva och likasinnad humor oxå ...


Och lite vackra bilder bjuder jag oxå på .....


     

Av Chatarina Berglund - 1 november 2015 19:45

Hej igen nu har jag skärpt till mig med bloggen nu är det bara 3 dagar sen jag bloggade sist. Jag måste ju börja med att skryta om vädret vad fint vi har sol och varmt 8-9 grader + det är ju fantastiskt just nu har vi 7 +grader.

Ett tunt istäcke hade ju lagt på sjön i början av  veckan men nu är det öppet igen...och vi fick passa Molly för hon ville gärna hoppa ut på isen men som tur är så lyssnar hon på oss när vi säger nej...

Fredag då var Tommy ute mest hela dagen och pysslade med lite av varje och en sväng till grannen och hjälpte han

lite..Jag höll mig inne och städade lite grann röjde ur några skåpar mm och dammsög mm. På kvällen var vi bjudna till grannen på middag och det var så god mat en förrätt med en liten paj fylld med räkor och löjrom mums och till varmrätt var det räksuffle oxå väldigt gott med sallad och god dryck en trevlig kväll som vanligt med en hel del skratt och surr...Nu är snart deras utbyggnad klar och det blir jättefint ljust och fint .Molly fick följa med och det gick jättebra med katterna dom har ju 2 st men varken Ferdinand eller Zamira  brydde sig om henne och inte hon om dom heller de är enkelt när det  funkar så bra...

Vi knallade hemåt nån gång vi 24-tiden nöjdamed kvällen och sällskapet.

Vi har nu startat en detektivbyrå och vi har fått en hel del jobb med en massa olika utredningar..då får vi se hur vi löser uppgifterna...

Lördag en fin dag igen och jag har ju V-75 på agendan lördagar och nog försökte jag på alla sätt med kuskar och hästar och allt man kan tänka sig men det är ju så att man ska inte ta bort hästar nää, man ska köra på första tanken för den är för det mesta den bästa men det blev bara 5 rätt och utdelningen 16 kr men det drog ju ihop till några kronor alltså extra spelpengar. Nya tag nästa vecka.. Brorsans gäng dom hade 7 rätt men dom är 5 st och dom får ju ändå några tusenlappar var bara att gratulera dom. Till middag åt vi en skinkstek som jag stekte på låg värme i 2,5 timme och till det potatismuffins, en god sås, sallad och ostgrtinerad purjolök..Det smakade bra..En lugn kväll med lite TV-tittande och sen sängen och boken..

         

Tommy har satt ut lite solrosfrön och lite annat och fåglarna är som galna och även ekorrarna igår jagade ekorren en skata och det var nära att skatan inte hann lyfta. Vi har även en räv som smyger omkring här på området och vi lade ut en massa bröd på en stubbe och det var slut på ett kick kan nog vara räven som hjölpt fåglarna och kurrarna med att få slut på det...

I dag söndag har det varit en blåsig dag men ändå varmt vi har tagit det rätt så lugnt idag jag har gjort skyltar till ljusstöpningen den 15 november och på em åkte vi runt sjön och satte upp alla dessa skyltar och sen åkte vi till Älvsbyn och käkade en pizza på Trescorona och det smakade så bra men på tok för mycket vi hade kunna dela på en jag och Tommy men det får vi tänka på nästa gång...


 

Nu blir det lite TV-tittande Allt för Sverige och Bron mm..

Tjingeling vi hörs  snart igen..


Morgonbild

   

Kvällsbild  

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards