keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 17 januari 2016

- 10, Julgransplundring, Stadstur och Hemmadag

Av Chatarina Berglund - 17 januari 2016 18:15

Jaa, lite varmare har vi ju nu och det känns skönt..Nu är glada julen slut, slut, slut och den har nu dansats ut,ut,ut åtminstone hos Berglunds jaa,så mycket dans blev det inte ... Vi har kvar granen ute och lite andra belysningar men det får vara kvar ett tag till..Men inne är allt borta det känns skönt. Det ärjättekul att ta fram och pynta med allt till advent men det är skönt när man plockar bort det oxå...Ljuset börjar så smått återvända och solen har visat sig lite grann några vackra solnedgångar har det varit...

Måndag åt vi korvstroganoff, kokt potatis och rårivna morötter mycket gott..

     

Det snöade ju lite grann här om dagen men det är inte mycket snö..Vi träffade en granne som hade köpt en ny skoter men han hadeju knappt provat den för det var för lite snö

han hade fåttihop 4 mil på isen tydligen men jag sa, vänta du nog kommer vi att få snö så du kan köra skoter..
Jag behöver då inte mer snö än så här...Vi var till stan och handlade en dag och hämtade mina Icebugskor som jag beställt kanonfina och riktigt bra att gå i dom inte halkar man heller mycket bra. Nu behöver man inte gruva för att gå ut och gå...Och jag fick ett par fina gåstavar på köpet det var inte illa så nu är man rustad för utevistelse...

Till middag åt vi biffar, kokt potatis, stuvad vitkål och rårivna morötter...

         

På onsdag hade vi en hemmadag med lite fix jag på insidan och Tommy på utsidan jag städade lite lådor och en del skåpar det blir en del kaos i vissa skåpar och lådor av någon konstig anledning och vi har ju en sån där hoppets låda och den måste man röja ibland för att hitta sakerna när hoppet står till just den lådan...

Till middag åt vi fläskpannkaka oxå väldigt gott..

 

Torsdag en tur till stan och handlade och hämtade min grönsakshackare som jag beställt..Jag beställde en från et företag i slutet av oktober och ännu har jag inte fått den och jag vet inte hur många arga mail jag har skickat till detta företag dom har inget telefonnummer så man kan inte få tag i dom annant än via mail..Och dom har knppt svarat det har dröjt flera dagar ibland och när dom svarat då är det fel på min adress påstår dom och jag har nog skickat adressen 5 ggr..Och sen påstår dom att det inte går att skicka till min adress och det sista dom skrev det var att dom gör en återbetalning för jag hade ju redan betalat den...och jag väntade men efter 7-8 dagar och pengarna inte fanns på kontot då skrev jag ett nytt mail och då skrev dom att vi skickar ett nytt paket nää, men det är inte sant förra gången ni skrev skulle ni ju betala tillbaka pengarna vad är detta....Jag hade redan beställt en ny från ett annat ställe och den fick jag efter 4 dagar så nu har jag en..Då skrev jag att jag vill inte ha någon grönsakhackare från er utan jag kräver pengarna tillbaka omedelbart..Sen har jag inte hört ett ljud från dom..

Men min nya grönsakshackare jaa,både skivar, hackar strimlar och klyftar både smått och stort jaa,den funkar finfint jag gjorde pommes en dag och klyftpotatis en dag och det blev bra..En sallad med finstrimlade grönsaker provade jag oxå och det var mycket enkelt och snabbt gjort en mycket rolig grej. Paketet med min grönsakshackare hämtde vi på OK och då köpte vi en varmkorv där och dom har så jättegod starksenap så Tommy frågade var dom köper den och det är en stor svart flaska och hon sa att dom köper den via Axfood men är man snäll kan man få köpa en flaska av dom på OK och snälla det är vi så vi fick köpa en och den är jättegod, stark och söt.Vi åt varma mackor med stuvade musslor till middag och det var himlans gott..


   


På väg hem snart uppe på storbacken en vacker solnedgång.....

 

Fredag då var vi hemma hela dagen och jag städade lite inne och Tommy han var på utsidan och körde lite skoter

en tur till Storholmen och lite andra ställen runt sjön...de var ju bara -10 här

Till middag blev det friterad kyckling, pommes frites, coleslaw med vitkål, lök, persilja, ingefära, vitlök, fisksås, farinsocker och majonäs och en sallad med finstrimlade grönsaker som jag gjorde med min Dicer-nicer grönsakshackare..Och allt detta var mycket gott sen lite TV-tittande och i övrigt en lugn kväll.

     

 

Lördag då vaknade vi tidigt och steg upp och fikade mackor , kaffe och NSD  och bara - 5 härligt och det var väldig aktivitet på utsidan med våra  små vänner som även dom njöt av att det är varmt. Och 5 ekorrar såg vi for som upp och ner i träden och busade med varandra dom är ju så snabb så man hinner knappt se dom när drar i väg

upp i träden och hoppar mellan kvistarna oj vilken energi dom har...Vi hade bara -3 här på em..

Jag ägnade mig som vanligt åt travet med allt vad det innebär med att slita sig i håret och fundera ska jag göra så eller så eller si jaa, det är alltid lika svårt med dessa hästar och kuskar och inte blev det 7 nää, bara 4 denna gång..men nya tag nästa lördag..man får inte ge upp...Till middag blev det snitzel med klyftpotatis ,sallad och garnityr med citron, ansjovis och kapris och persiljesmör till och det var jättegott..

Annars en lugn kväll med TV-tittande och sen sängen och boken innan John blund dök upp..


         

Söndag i dag då vaknade vi tidigt men tyckte vi kan ligga kvar en stund och somnade om till så där 10-snåret och skönt var det och när vi steg upp och tittade på tempen så var det -18 och en hel del snö så Tommy har varit ute och skottat en en del och jag har gjort en smörgåstårta varför vet jag inte kanske på grund av att jag inte hade så mycket annat att hitta på. Och helt plötsligt så dök Ramus upp här och hälsade på alltid lika kul när han kommer och han och Linnea hade hunnit vara till Luleå en sväng för dom skulle åka på Tekinkens hus med Linneas småbröder men då hade dom stängt så det blev lunch på McDonalds för dom i stället..

Nu är solen uppe 4 timmar och 50 minuter fast man ser den inte varje dag....


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards