keckes matblogg

Alla inlägg under februari 2016

Av Chatarina Berglund - 29 februari 2016 17:30

Jaa nu är det dax att blogga igen om den senaste veckans händelser..Jaa snö har det i alla fall kommit och inte lite utan rätt mycket. Vi vill inte ha mer snö nu det räcker åt alla nu både skoteråkare och skidåkare och dom som skottar vill absolut inte ha mer...men vi kan ju inte bestämma det är ju tyvärr andra som styr det där.

Lördagens V-75 gick bra det blev 5 rätt men ingen utdelning så alltså inte bra i slutänden.Ja nya tag nästa lördag.

Tommy har ju som ni förstår haft snöröjning i stort sett alla dagar sen jag bloggade senast och då är det som sagt inte bara hemma utan en del grannar runt om men det är tur att han trivs med att vara ute.

Jag och Molly är oxå ute lite grann men det blir inte så långa promenader med mina dåliga knän men det blir de

det blir. Korta stäckor är bättre än inget. Matlagning har det  som vanligt oxå varit.

I lördags åt vi oxfile med potatisrosor i muffinsform, hemgjord bearnaisesås och sallad mycket gott. Lasse och Carina var förbi en sväng och det var kul att träffa dom och surra och skratta en hel del.

Det var tydligen vatten på sjön så de var en del som körde fast under helgen och fick slita ont för att komma loss.

         

På söndag då åt vi gulaschsoppa med varma knäckemackor oxå mycket gott och så var det snökottning , snöskottning och åter snöskottning.

   

Måndag då var det oxå snö,snö och snö och för mig en liten promenad med Molly och sen lagade jag kokihop till middag och det var då så länge sedan vi åt det så det smakade fantastiskt gott. Jag minns Sofi Kannikos kokihop som vi fick när vi gick i skolan Sofi var kokerska på Hedenskola så alla som gått skola i Heden har ätit hennes kokihop många gånger. Det var så himlans gott jag kan känna smaken fortfarande.

   

Tisdag då snöade det inte så mycket då var Tommy ute och promenerade och finlirade lite med snön och då tittade solen fram en stund och det var så vackert. Och jag var inne och fixade mat jag gjorde en fisklasagne med färska pastaplattor och en sås med grädde, lök,paprika, fiskbuljongtärning och ost. Sen bakade jag tunnbödssnurror och gjorde en sallad och sen åkte vi ner till Erikslundarna och bjöd dom på middag. Dom tyckte det var jättegott och det tyckte  vi oxå. Och tunnbrödssnurrorna var väldigt populära.

     

Onsdag då var vi en sväng "Opa Bojn" och handlade som omväxling och när vi hade svängt av från Bodenvägen och körde in motÄlvsbyn då var det en stor norsk långtradare med släp som hade kört av vögen och rätt långt ner i diket var den och den hade kört rakt in i en tall som låg omkullvält.  Det hade nog precis hänt när vi passerade och tur var ju att vi inte mötte den just när det hände usch men det var 2 personer i bilen och båda klarade sig utan skador. Och när vi skulle åka hem då var det full aktivitet med traktorer och bärgare så dom skulle stänga vägen i ca 2 timmar från båda håll så vi hade tur som hann passera innan dom stängde.

Till middag blev det bara varmkorv med bröd och det var gott det oxå.

Torsdag  då var det en kall morgon med - 11 och mulet var det och solen försökte ta sig genom molnen men den lyckades inte så bra. Vi hade tänkt köra pizzakväll denna vecka på fredag men det var inget vatten i byagården så vi ställde in det för vi visste ju inte om någon rörfirma hade tid och komma ut och kolla på den. Hasse har varit där och konstaterat att pumpen tar inte vatten så något har hänt med den och då var Bodenrör ut och kollade och det var pumpen som var paj så dom böt den och nu funkar det. Men vi har ändrat pizzakvällen till fredag den 4 mars i stället. Till middag blev det stekt sill med kokt potatis , rårivna morötter och rödbetor.

Sen gjorde jag en smörgåstårta som jag hade beställning på..och den blev bra och såg god ut i alla fall och god var den har jag hört..

       

 


Fredag då var det en riktigt kall morgon med -18 grader och blandat sol och moln och en del skotrar var ute och körde på sjön i kylan men det blev ju varmare under dagen. En del var på Lillholmen och eldade och dom hade säkert mysigt men det är lite luftkallt ännu men det blir bara bättre och bättre. Tommy var som vanligt ute och donade med lite av varje körde någon skotertur och lite annat. Jag var inne och städade lite grann och en liten promenad med Molly. Till middag åt vi fylld köttfärstårta med råstekta potatisskivor, sallad och sås. Mycket gott. Sen lite TV-tittande postkod och fångarna på fortet en väldigt lugn kväll..


         

Framme vi lördag då är det som vanligt V-75 vi pratar inte om det för det gick åt skogen eller något sådant. fel hästar eller fel kuskar eller fel systemtippare nåt av detta eller en kombo av allt detta förmodligen..jaja som jag alltid skriver nya tag igen nästa lördag...Massor med skotrar ute på sjön och på  Lillholmen var det fullt med folk som eldade och trivdes..Ändå sägerdomatt det är vatten på sjön så flera skoteråkare hade ankrat rejält på några ställen..Det var -17 på morgonen.

Till middag åt vi ugnstekt saltbakad stek av innanlår det har jag aldrig provat men det funkade man blandar grovsalt och äggvita sen bryner man steken runt om och pepprar den sen sätter man salt i botten på en form och sen täcker man steken med saltblandningen och klappar fast geggan ordentligt och in  ugnen på 120 grader i ca 2 timmar sen får den stå en stund och sen knackar man sönder saltskalet för det är alldeles hårt och lindar sen inden i folie. Till det gjorde jag en potatis som jag hittade på alldeles själv jag skalade ej så stora potatisar och sen tog jag hål med äppelurkärnaren genom långsidan på potatisen sen kokade jag den jag sparade även dom bitarna som jag tagit ur potatisen och närdom var nästan heltkokta tog jag upp dom och lät dom svalna och fyllde sen hålet  mitten med en röra av riven ost, creme fraich, vitlök och paprika och så skar jag bitar från potatisbitarna som jag satte i ändarna på potatisarna så inte fyllningen skulle sippra ut och sen stekte jag dom gyllenbruna lite pillerjobb men helt klart värt det. Till det en god sås, fyllda tomathalvor och gratinerad broccoli med ostsås oj,oj vad gott det var.....

           

Söndag en solig och fin dag men lite luftkallt ännu det var - 20 på morgonen men solen gör sitt   det är underbart att få se den gula saken någon gång. Vi var ute en stund i solen och det var riktigt skönt men så fort den började gå ner blev det kyligt..Vi gjorde en pizza till middag med vitkålssallad och det var oxå väldigt gott.


                  

Måndag  oj vad en vecka går fort idag var det - 16 huja huja vad det är kyligt på nätterna men sol och fint i dag och tempen var bara - 2 grader på em så nog värmer solen en hel del. Några skotrar har även varit ute och kört på sjön idag. Barnen har ju sportlov så det är väl en del lediga föräldrar oxå som do passapå att vara ute i sina  stugor denna veckan hoppas det   -iga  vädret håller i sig. Vi har varit ute en stund i solen i dag oxå och Molly ville inte alls gå in när det var så härligt.. Och sen har det hänt en del tråkigt på området det har varit inbrott i en stuga här en bit från oss tydligen natten mot fredag så poliserna var här i går för att kolla...Trist när det händer..

Idag har vi ätit riktig husmanskost Fläsklägg och rotmos och om ni visste så gott det var vi njöt riktigt..


       

Lite naturbilder....


       

Av Chatarina Berglund - 20 februari 2016 12:15

Nu dyker jag upp igen som gumman i lådan med min blogg och då börjar jag med måndag då var det en strålande morgon lite kallt men sol och blå himmel.Vi fikade som vanligt mackor, kaffe och ett glas tomatjuice och en koll i NSD och fikat  smakade så bra. Vi tittade som vanligt på Nyhetsmorgon och det är ett trevligt program att titta på.

Tommy han var ute i stort sett hela dagen och höll på med snön för han skottade inte  så noga i söndags. Han var rätt less på snön i söndags och det är klart det som kom under helgen det var ju snö på både längden och tvären

och ibland var det som virvlar som snurrade som virvelvind men till slut hamnade det ju på marken i alla fall och det är ju där den ska hamna men sen måste den ju bort på vissa ställen på marken för att man ska ta sig fram någonstans. Jaa, som jag skrev tidigare så är det ju enkelt med sommaren som när det är nederbörd på sommaren då är det ju regn och inte behöver man ta bort det nää, det försvinner av sig själv.

Och det var inte bara här hos oss han skottade han skottade även hos Christer för han vet ju själv när han jobbade och kom hem och visste att han hade snöskottningen kvar men då hade jag ofta skottat så han skulle slippa. Han tänker ungefär så vad det gäller Christer som jobbar och kommer hem och måste börja med snöskottning och Tommy är ju ändå hemma och gillar ju att vara ute och röra på sig och särskilt såna fina dagar som det var  på måndag.

  

Jag var oxå ute med Molly och promenerade en sväng. Sen lagade jag en stor form med köttfärsfrestelse och en sallad och sen åkte vi ner till Erikslund och bjöd dom på middag. Och vilken tur vi hade hela familjen var hemma och även Linnea var där så det var jättekul att träffa dom alla och surra en stund och framför allt skratta en del

Och dom tyckte det var   god mat och var väldigt nöjda att få middagen serverad.

 

 


Tisdag då var vi hemma hela dagen och Tommy var ute med skotern och körde upp spår få se då hur länge det tar innan dom snöar igen för det skulle bli mer snö tydligen. Han var på Lillholmen och skottade snö även där  röjde upp  och fixade eldstaden så det är klart om det blir såna fina dagar som det är i dag oxå strålande sol och blå himmel då kan vi åka och inta lunchen på Lillholmen. Det är ju såna här dagar vi väntar på hela vintern. Det var några fler skotrar ute och körde oxå.

Jag bakade kavring igen och det är ju som jag skrev tidigare mycket degar angörning, raskdeg ,bortgörning och surdeg och många moment och lång jästid men den är riktigt god så det är värt besväret.

Till middag lagade jag stekt pankopanerad flundra, kokt potatis, stuvad spenat, remoladsås och en sallad med gröna ärtor och morotsstrimlor mycket gott.

Vi har fått vår nya HD-BOX  från Viasat och började i går efter middagen med att försöka komma igång med den nya gruversamt för oss båda för vi såg ju det värsta så klart att det inte skulle funka på en gång och  Tommy tog bort den gamla boxen och kopplade ihop precis som det visades på medföljande bruksanvisning men bruksavisningar är inte alltid så lätta att förstå sig på . Jaa, när vi gjort det skulle man ju ringa och knappa in numret på kortet som vi hade i vår gamla box och det gjorde vi och så fick vi även uppge det nya digitalboxnumret och sen sa hon att det  var klart och vi skulle ha bild på 5 minuter...Det var långa minuter och det blev säkert 10 min och ingenting hände vi fattade ingenting. Då ringde jag igen och samma sak upprepade sig men ingen bild..Jaa, pust, suck och stön men inte hjälpte det heller...Precis som vi båda befaradeTommys mungipor var som vända neråt alltså åt helt fel håll  hela kvällen Men sen kom jag på att dom har ju support och då ringde Tommy men det var 34 st före i kön oj,oj aldrig att jag sitter och väntar på de..nää men lugn lilla vän vi slår på högtalaren

och sen kokar vi kaffe och fikar medan vi väntar och vi hann både brygga kaffe och fika och det var fortfarande 13 före men så helt plötsligt rasslade det bara till  och det var vår tur så då såg supporten att att vi inte hade någon signal från parabolen och det beror på att vi har 2 huvuden på parabolen eftersom vi har både Canal digital och Viasat men huvudet på Canal Digital är tydligen trasigt och boxen var inställd på det huvudet så han berättade precis hur Tommy skulle göra och helt plötsligt började dom prata på TV och sen kom bilden och jättebra bild i HD mycket bättre än vi haft så nu funkar det tack och lov..Och Tommys mungipor är nu vända uppåt precis som dom ska vara och mina oxå.

         



Onsdag en mulen dag och vi passade på att åka en sväng till stan och handla lite grann. Vi åkte en sväng på Dollar som vi brukar men oj,oj inte var det mycket bättre där ännu jaa, vissa saker var väl på plats men nog var det rörigt men det blir säkert bra när det blir klart. Till middag åt vi rökta tunna revbensspjäll med en ljummen potatissallad med  morötter, lök,paprika ochen senapsdressing det var väl gott men vanliga tunna revbensspjäll är godare men potatissalladen var god.

   


Torsdag en mulen dag men bara några -grader Tommy han var ute som vanligt och den här dagen var han hos en granne och slungade upp deras infartoch en tur till Lillholmen och fixade en del. Jag var hemma och städade lite grann inför helgen. Till middag åt vi parisersmörgås och en coleslaw till det. Mycket gott..

Sen skulle vi ju koppla in detdär trådlösa till nya HD-Boxen men inte lyckdes vi med det heller inte lyste dom lampor som skulle lysa nää alla andra men inte de rätta. Nää det får bli support igen...För det behövs tydligen ett IP-nummer som Viasat lämnar ut när man ringer..


 


 


Framme vid Fredag en mulen dag igen men varmt blåser lite grann.Tommy som vanligt ute och körde lite skoter. Jag och Molly var oxå ute en promenad på isen ochjag kastade snöklimpar och hon jagade och hämtade och aldrig blir hon less på det. Sen till middag blev det lite buffe med marinerad kyckling, pizzarullar, potatiskakor med löjrom och smetana, tunnbrödsrullar med chorizokorv, sambal oelek, parmesan,creme fraiche, potatis och morotsmuffins med sourcreamröra. Allt smakade bra men alldeles för mycket..Rasmus och Linnea hälsade på oss och det var jättekul det är ett tag sedan dom var här.Dom var bara ute och åkte och så tittade dom förbi kul och Molly var så glad så hon höll på att ta ner dom hon skulle bara sitta i knä på dom hela tiden..



         


  

 

Nu är   uppe 8 timmar och 52 minuter upp 7.22-- ner 16.15   Den 21 december var den uppe 3 timmar  alltså 5 timmar och 52 minuter  längre nu härligt...


Nu är det bara 125 dagar till Midsommarafton


Tack för idag och slut för i dag....Tjingeling

Av Chatarina Berglund - 14 februari 2016 19:45

Oj,oj vad det har snöat jag tror det har kommit 40 cm det är inte klokt och jag som trodde våren var här för några dagar  sedan men ack vad jag bedrog mig..Nu känns det som att våren är hemskt långt borta. Tommy har varit ute i

3 dagar och skottat och kört slunga. Jaa, men det ska ju ner innan det kan bli vår..

Fredag då var det en lugn dag på insidan för mig jag sydde lite grann och städade lite grann och sen lagade jag helstekt anka till middag. Vi hade en anka i frysen som vi köpte för någon vecka sedan och den behöver rätt lång tid för att tina så jag marinerade den i en kokt saltlag med en massa kryddor (vitlök, lagerblad , peppar,salt och socker)

Sen stekte jag den i ugnen i ca 2 timmar på låg temp. Och till det gjorde jag potatisotto (råstekt potatis , lök. tomater och haricote verts och kryddor. Man steker potatisen och löken först tills den är mjuk sen kokar man buljong tillsammans med lite grädde och låter det koka ihop tills det är krämigt sen blandar men ner potatisen och de övriga ingredienserna i gräddblandningen och en  sås smaksatt med apelsin mm  och en sallad. Det var väl gott men inte så att jag kommer att

göra anka igen men potatisotton den var god så den kommer jag att göra igen. Men anka det får var den var mörkare i köttet än kyckling men jag föredrar helt klart kyckling. Tommy tyckte däremot att det var jättegott.


         

På lördag då ägnadejag min dag åt V-75 men det gick åt skogen som vanligt 3 rätt på C-nas och 4 rätt på mitt

eget men nya tag nästa lördag. På kvällen var vi bjudna till Kicki och Tobbe på Ärtsoppsmiddag med punch vi var 8 st + Molly men hon åt inte ärtsoppa. Jättegott med ärtsoppa och ostmackor samt punchen som är prickarna över Ä-et. Till efterrätt plättar med sylt och grädde jag hoppade över plättarna det är inte min grej. En mycket trevlig kväll med en massa skratt och surr som vanligt..Och Molly hon var så snäll. Tommy var ut med henne 2 gånger och gick ganska långt runt kvarteren på sanden och hon gick i koppel hur bra som helst. Och mycket nya lukter finns det ju i stan mer än vad jag har hemma landet..Alltid rolig med något nytt. Och just i dag den 13 februari var det 2 år sedan vi hämtade Molly..Resan hem gick bra isnövädret och vi hamnade bakom en riktigt läcker bil hitanför Vändträsk det var en Lincoln Towncarc Limousin som tillhörde något entreprenadföretag i Älvsbyn lite häftig var den...När vi svängde ner här på vår lilla väg då var det massor av spår på vägen det såg ut som att det hade varit flera hundra människor ute och promenerat men det var inte det utan det måste ha varit massor med renar man såg ju klövarna och dpm hade tydligen gått genom hela byn för det var spår hela vägen förbi Hasse och Fredrik oxå dom kanske var ute för att kolla om det fanns något hålligång i byn men det tror jag inte det var.

      

I dag söndag då sov vi till 9.30och då steg vi upp och fikade och tittade ut oj, vad massor med snö igen..

Alla   hjätansdag i dag och då har vi haft en lugn hemmadag med ytterst lite snöskottning Tommy ska ta det i morgon för det blir visst snö i morgon oxå hela dagen huja,huja han kände inte för snö idag och finns det någon dag man känner för det. Vi har ätit en förrätt idag för att göra till oss lite extra eftersom de är   dagen

och jag gjorde faktisk brödet till förrätten till ett hjärta som ni kanske ser på bilden jag lägger in. Till varmrätt åt vi Biff Rydberg med senapskräm och en rå äggula och sallad. Mycket,mycket gott.


       



    

Av Chatarina Berglund - 11 februari 2016 19:15

   Nää ingen sån gul sak i dag nää bara snön som rasat ner i natt och i dag och Tommy han har haft en heldagsjobb på utsidan och han gillar ju att vara ute så det passar bra för han.. Men vi trodde ju att det var vår när det var flera dagar med +grader men ack så fel vi hade...Vi får nog vänta ca 2 mån innan det blir riktig vår.

Man längtar ju efter dom där fina vårvinterdagarna då solen skiner från en helt blå himmel och det får gärna vara kallt på nätterna för då blir det oftast fina dagar och när vi kommer fram i mars då värmer solen väldigt mycket..

Man kan alltid längta till dom där sköna dagarna på Lillholmen då man äter sin lunch där och njuter av den fina

naturen..Hoppas att det blir så i år oxå.

        


Typ såna här fina dagar...


Nu är den stora övningen slut vi har knappt hört att dom skjutit förutom igår sista dagen då sköt dom en del men vad har dom gjort övriga dagar det kan man undra. En dag kom det en stor miltärbil ner här på vårt område och Tommy var ute så dom körde fram till oss och klev ur bilen och frågade om Tommy hade sett någon grön militärjeep här nere men nää, det hade han inte jaa ,dom hade tappat bort den sa dom men dom skulle fortsätta och leta hur man då kan tappa en stor militärjeep mycket märkligt.

Skönt att övningen är slut i alla fall så dom öppnar Centralvägen igen om vi vill åka till Luleå är det som bra att köra den vägen det blir ju närmare. Och även om dom har massor med kronvägar så kör dom på det vanliga allmänna vägarna  och Älvsbyvägen är så dålig som en knölig tvättbräda och det är för att dom kör med sina stridsvagnar och bandvagnar efter den vägen dom kan hålla sig på sina egna vägar. 

Vi väntar varje dag att vår nya HD-Box ska dyka upp hoppas den kommer i morgon så vi får den till helgen men det är inte säkert. Vi kan inte se 1-an och 2-an nu på vår TV men vi ser via datorn och hdmi-kabel och det funkar ju. Jag har oxå varit ute en del i dag och man såg ut som en snögubbe alldeles vit av snö men skönt var det och Molly hon busar på som en toka hoppar och skuttar och mitt vad är så försvinner hon i snön men hon är snabbt uppe igen.
Till lunch blev det en macka på min hembakta kavring med finhackad rökt skinka, purjolök och ost. Jag blandade bregott med senap och bredde på kavringsskivorna sen på med skinröran och så lite majonäs det var jättegott och så kaffe till det.

 

Till middag bev det en tomatsoppa med paprika, lök, vitlök, morötter, selleri och korv med hetta och till det varma mackor med paprikapulver, vitlök och ost och det smakade väldigt bra.


     

Nu blir det inte mer för nu blir det Farmen mm...



Av Chatarina Berglund - 10 februari 2016 19:15

Jaa nu har det gått en vecka sedan jag bloggade jag vet inte varför det inte blivit av men det är så där ibland och vissa perioder är det varje dag men i alla fall så har det väl inte varit så mycket som hänt sista veckan men jag berättar väl i stora drag. Jag har varit och klippt mig på Saxess hos Birgitta som vanligt samma frissa och det känns bra för hon vet precis hur jag vill ha det och sen är hon  den som gärna försöker påverka en att ändra lite på frisyren och det är rätt kul om det inte barkar alldeles åt skogen...Det känns skönt att ha fått bort en del det växer som ogräs och blir så tjockt och mycket som en mössa till slut. I övrigt så handlade vi en del på Willys när vi ändå var i stan och en sväng på Dollar måste man ju oxå minst en gång i veckan. Annars så har vi väl varit ute lite grann jaa, Tommy mer än mig som vanligt..För han har ju snöskottning och det har ju kommit en del så han har utejobb men det är tur att han har slungan även om man inte kan slunga överallt men mycket går det ju att använda slungan till.

Torsdag då gjorde jag smörgåstårta för jag hade beställning på en sådan ca 10-12 bitar och det gick bra . På Fredag då hämtade Fredrik den för det var hans mormor som skulle ge den till personalen på korttids på  prästholmen där hon har varit en period men nu har hon fått en lägenhet på Å-gården där hon nu flyttat in.

Och till middag åt vi Bondomelett med korv, potatis,lök,paprika,och vitlök och en sallad till det det var jättegott.

       

Jag skulle gärna skotta lite snö jag oxå men det är inte så bra för min rygg så det är ingen ide att jag säger till Tommy att jag ska hjälpa han för han säger bara nää, kommer aldrig på fråga.

Jaja jag får busa med Molly lite ute och promenera lite grann. Det är ju ett ljuvligt väder med + grader men då blir det ju lite halt i stället och riktig kramsnö är det. Jag hade tänkt göra en snögubbe men den har inte blivit till ännu. Vi har grejat  på med TV-n en del för vi har lite problem med kanalerna vi har ju mediamaster som vi haft i flera år och den har funkat otroligt bra men nu är det som att den börjar ge upp så vissa kanaler är borta och vi har gjort en ny kanalsökning men vi fick massor med nya kanaler men inte dom som vi ville ha. Vi har ju parabol så idag har Tommy ringt och beställt en ny HD-Box via Viasat och vi har både Viasat och Canal Digital så då ringde han även Canal digital och sa upp det abbonemanget för det ärju inte gratis att ha båda..Vi skulle nog få  boxen i veckan et blir spännande att se hur den funkar.

Fredag då var vi hemma båda två ochjag städade lite och Tommy var på utsidan och körde lite skoter och skottade snö mm. Till middag åt vi vårrullar med sötsur sås och sallad.

       

Lördag då var det ju V-75 som vanligt men lika svårt alltid att sätta denna sjua jaa, om inte om hade varit så hade jag ju säkert haft flera sjuor men detta OM bort med det.Nää 4 rätt på båda systemen blev det. Nya tag  på lördag.

Till middag gjorde jag fylld fläskfile med potatiskaka gjord i en muffinsform, sallad, sås och fyllda körsbärstomater mycket gott...Lite TV-tittande och en lugn kväll.

       

Söndag då bestämde vi att jag skulle  koka palt och ta med den till Holmgrens och bjuda dom på middag.

Och det gjorde jag oxå och hela familjen var hemma så vi fick träffa alla och dom tyckte det var jättegott med palt. När vi åkte från stan så var det stopp i traiken mellan Vändträsk och Mjedsjön det var en stridsvagn som hade kört i diket och dom höll på att bärga den när vi kom så vi fick nog vänta en 30 minuter ca. Vi hann precis hem till   Farmen och så bra att Ewonne åkte ut hon var inte så bra på husförhöret nää, Sofia utklassade henne ordentligt. Bra hon var väldigt galen och otrevlig inte kul att vara med en sån människa flera veckor...

 


Måndag +grader och snöglopp..och till middag blev det stekt lax med en sås med grädde, dijonsenap och dill till det kokt potatisoch sallad. mycket, mycket gott.

Lite TV-tittande med Farmen, När och fjärran  och 30 grader i februari...

       

Tisdag +-grader även i dag och kramsnö men inte blev det någon snögubbe i dag heller och ändå är det Fettisdag

i dag och då blev det så klart bruna bönor, stekt fläsk och korv mumsfillibabba men inga semlor nä, jag äer ju inte semlor och Tommy sa när jag frågade om jag skulle baka semlor åt han  nää, du behöver inte det. Det kan jag äta en annnan dag tyckte han även om det inte är fettisdag. Tänk förr när man gick i skolan då var vi alltid lediga på fettisdag och då var man ju ute och åkte skidor hela dagen och hade fika med sig det var mysigt...


     

  

Alltså vintern den innehåller många uttryck det är halt, moddigt, snöblask , snöglopp. blida, kyligt, lapphandskar, ploga, slunga, takskottning, skrapa is på bilrutorna, sanda, snörök, vargavinter, broddar, snöbjörn, piasavakvast,tösalt, dunjacka, skoterkläder, skoterskor, mössa, tjocka handskar, isbarka tänk bara vad mycket plats alla dessa redskap och kläder tar som man behöver på vintern undra på att man tycker att den är lång..Men det finns ju positiva saker på vintern fast inte så många som på sommaren.ex pimpla alltså fisk , snöskoter,Lillholmen ,julen,   ej att förglömma....

  

..då kommer vi till sommaren nästan inga kläder, gräsklippning, kratta, plantering (som ger så mycket tillbaka ) vad ger snön tillbaka jaa inte mycket möjligen ryggskott...vidare med sommaren bad, sol, regn, båt, fiske, solbränna, altanhäng, Midsommar...lätt att konstatera att sommaren är ljuvlig..Och för att vara lite

positiv så är det bara 134 dagar till Midsommarafton...

Tisdag i dag vi har +grader fortfarandde och snööverhäng på taket hade vi i morse men nu har Tommy tagit ned

Vi har varit en sväng till stan i dag och handlat på Willys  och även en sväng på Dollar men hujaedamej vilken röra det var där huller om buller allt dom bygger ju om och lägger nytt golv mm.Inga varor var där dom brukar nää det mesta var flyttat om...När vi kom hem så lagade jag Korv i ugnen med en god sås i botten och till det potatismos och sallad mycket gott...


       

Av Chatarina Berglund - 2 februari 2016 18:30

Nu är vi redan framme i februari det var ju nyss jul tiden går fort...Jaa, nu är det några dagar sedan jag bloggade..Vädret det är växlande i temperatur mellan + 1 och - 8 det  kan vi inte klaga på och lite snö mellan varven men det är ju fantastiskt vackra dagar när solen är framme och den har börjat värma lite grann i alla fall...På fredag var vi på Vacker tass med Molly för helrekond med kamning , klippning, duschning och  kloklipp mm. Vi har klippt ner henne vi gör det var tredje månad för hon får så mycket päls och tovar mer när hon är långhårig..Hon blev jättefin..Det brukar ta ca 3,5-4 timmar men det tog bara 2,5 timme och Sandra sa att hon hade inte en tova så vi fick beröm den här gången det var ju kul..Vi passade på att handla det vi skulle och sen åkte vi tillbaka till Vacker tass och dom har ju ett fik där så då passade vi på att fika medan vi väntade på Molly..

Det blev en varm macka med sallad ,vitlökssås och kaffe mycket gott..Sen åkte vi hem och Molly var så glad när vi kom hem och även lite trött så hon sov en del...Tommy var ute sedan vi kom hem och körde lite skoter och Molly var ute och sprang en hel del och kastade sig i snön som vanligt....Jag förberedde middagen och det blev flygande Jakob med ris och sallad det var jättegott det är länge sedan vi åt det. Jag gjorde det för många år sedan en gång när Rasmus var här och han tyckte inte om det men det är bara en rätt av alla rätter ´jag lagat som han inte har gillat och det är ju ändå ett bra betyg..

     


       

Lördag då vaknade vi tidigt och steg upp och fikade en macka och kaffe och som vanligt en koll i NSD  för att hänga med i händelserna i länet...Och det var skotrar ute tidigt på fm. Tommy var oxå ute med skotern och sladdade upp spår efer sjön fram till Anna och Robins stuga och till Lillholmen och runt lite varstans men då har det ju varit en del yngre här under helgen med skotrar och kört och dom har kört sönder alla spår i sort sett man kan ju undra varför dom gör så när det finns en hel stor och bred sjö så dom bofasta skoteråkarna är rätt så irriterade...Jag ägnade ju dagen åt trav med allt vad det innebär om att läsa om kuskar och hästar och försöka fixa den där 7-an men nää, det verkar svårt nu men det ska väl inte vara lätt men nya tag igen nästa lördag bara 4 rätt denna gång...Till middag åt vi tjälknöl på 1 kg som jag gjorde tog den direkt från frysen och in i ugnen på 100 grader i 5 timmar och det funkar den blir riktigt mör och god. Sen kokar jag upp en buljong med buljongtärningar , lagerblad, vitlök, svartpeppar och lägger ner steken i den varma buljongen  så får den ligga  3 - 4 timmar och kallna sen skivade jag den och serverade med små ugnsbakade körsbärstomater som jag fyllde med mozarella och lite kryddor,fylld potatisrulle och  sallad mycket gott var det...

Carina och Lasse var förbi en sväng och hälsade på och det var ju trevligti övrigt var det en lugn kväll med lite TV-tittande och sen en stund med boken vid läggdags..

       


Söndag då vaknde vi oxå onödigt tidigt och som vanligt fikade vi  mackor och kaffe men ingen NSD..I övrigt tog vi det lugnt jag datade lite grann och så tittade vi på SM från Piteå.. På em åkte vi till Älvsbyn och åt på Trescorona

och det blev varsin entrecote med bearnaisesås, sallad och stripes och Tommy tog stekt potatis till sin det var väldigt gott men mycket mat jag orkade långt ifrån allt..Sen åkte vi hem och tittade på farmen som ju är rätt kul att se.

 

Måndag hemma hela dagen och jag  var ute en stund och busade med Molly sen bakade jag det där brödet som jag  gjorde i min stekgryta förra veckan det var gott så jag gjorde det igen och även Kavring gjorde jag vilket omständigt bröd att baka . Först skulle man göra en deg som hette anröring med jäst , mjöl,  vatten och kummin och sen var det raskdeg, surdeg och allt detta skulle blandas och det kallades då bortgöring jaa, mycket olika moment och länga jästider men det blev i all fall gott när det äntligenblev klart..

Till middag på måndag åt vi strimlat stekt  kött i en god sås med glasnudlar, sallad  med asiatisk smak, rostat surdegsbröd med en röra som heter ezme (trurkisk röra som man får innan maten i Turkiet) allt smakade jättebra.

           

 Och tillbaka till Farmen så  kännerjag igen den ena tjejen hon som heter Pernilla som är med och nu vet jag varför hon har varit med två säsonger i Böda Camping som vi såg för nåt år sedan och i den ena omgången gifte dom sig på stranden med en massa campare som var där och ett väldans ståhej. Både hon och karln som hon gifte sig med höll på med musik och hade någon egen studio där dom spelade in musik  och skrev egna låtar så då har jag fått klarhet i varför hon verkade bekant...Så bra då behöver jag inte fundera mer på det. Men på tal om Farmen vad dom verkar ovänner nu en del och stackars Sara- Marie hon har det inte lätt nu med alla som är så arga på henne men hon verkar tåla en del. Och jag begriper inte varför dom var så arg på henne man röstar ju så klart på den man anser är ett stort hot för det ärju vinna de flesta vill..Men hon blev i alla fall vald som storbonde av Gunvor och det fattade de övriga inte. Men om Gunvor hade velat vinna tvekampen och komma tillbaka till Farmen så hade hon kunna ta styrka för då hade hon nog vunnit över Sara-Marie eftersom  hon hade så ont i handen..Men hon ville ju åka hem..

Tisdag i dag och det var -19 burr vad tråkigt det var så perfekt med -8 men solen har ju varit framme lite grann och det var - 15 ett tag men nu är - 17 men det är tur at vi kan elda så vi får den där sköna värmen . Tommy har varit ner till stan en sväng med en massa återvinningsgrejer som vi samlat och till slut måste man fara med det för att inte svämma över.Jag och Molly har varit hemma och jag har rensat ut en massa kläder ur några garderober och lagat lite mat idag blev det kroppkakor, lingonsylt och smör jättegott..Jag hade lite kallpotatis i kylen och så hade jag kvar av den där potatisrullen som vi åt i lördags ochdå malde först potatisen och sen malde jag ner den där potatisrullen som innehöll paprika, ost, potatismos och stekt strimlad potatis och det funkade kanon det blev lite annan färg lite mer gula och små röda prickar från paprikan men kanongoda blev dom snacka om att ta till vara på resterna.. Nu blir det inte mer i dag ...återkommer kanske i morgon..

 

        


    i dag har solen varit uppe 6 immar och 43 minuter--8minuter längre än i går..


Bara 142 dagar till Midsommarafton

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards