keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 21 april 2016

Snöglopp, blåst och regn, Stadstur och Paltkok

Av Chatarina Berglund - 21 april 2016 18:17

Hej nu är jag här igen för att skriva om de senaste dagarna som har varit växlande åtminstone vad gäller vädret.

Vi vaknar väldigt tidigt på morgonen nu och det är ljust tidigt och man känner sig utvilad och ändå är vi uppe så där till 23-24 tiden och lite läsning men ändå vaknar vi så tidigt. Men det är skönt att vara uppe tidigt och njuta av dagen men vi tar det ju lugnt på morgonen vi fikar en macka , kaffe,ägg och ett glas tomatjuice och sen läser vi

NSD och surrar och tittar på morgonTV på 4-an alltid kul att se. Och så har vi koll på alla vårfåglar som kommit men dom är det synd om med tanke på det tråkiga vädret, men dom spelar vackert i alla fall dom är nog inte så väderberoende.En kväll  då small det till ute på altanen och vi funderade vad det var joo,då hade en bofink flaxat in i ena dörren in till inglasningen. Och den föll i altangolvet och låg helt utslagen på rygg och vi var säker å att

den var död och det var i tisdags då det var så dåligt väder och just då regnade det och den låg kvar länge men efter en  timme ca då började den röra sig så smått och helt plötsligt var den uppe på benen och väldigt uppburrad och alldeles stilla satt den och efter 15 min till då gick den sakta runt på altanen men sen gick den och satte sig vid altandörren och där satt den i flera timmar men senare på kvällen då flög den iväg så den klarade sig i alla fall. Tack och lov...  Vilket skitväder det var  tisdags det snöade lapphadskar, regnade och blåste jädrans snålt.

 

Vi åkte en sväng till stan och handlade på Willys och Dollar och förbi Anna och Robin och Robin var ledig vi var in en stund och satt och surrade med han och Molly fick lite vatten som hon alltid ska ha när hon kommer dit. Och sen sökte hon alla dom andra som annars brukar vara hemma men det var bara Ludde som var hemma men han låg på övervånigen för han hade feber och huvudvärk. Och det var så trist väder så man ville helst inte gå ur bilen.

Vi åkte hem och då blev det en pizza till middag en färdig att bara värma i ugnen min med kebab och vitlökssås extra allt och Tommy körde en med kyckling och stark sås jaa, dom är inte så pjåkiga dom går an och fram för allt är det enkelt.

 

Onsdag då var Tommy ute och fixade en del och  jag jag var inne och sydde nya gardiner och det gick bra men än har jag inte satt upp dom det blir till veckan då ska jag städa och putsa fönster det blev några kvar när jag var på hugget förra veckan. Hoppas det blir sol och fint till veckan.Och helt plötsligt kom jag på kl 14 att jag skulle koka palt och så skulle vi åka ner och bjuda Anna med familj på palt då blir dom glada. Så det var bara i gång med potatisskalning och att  skära fläsket och hips vips låg palten i grytan drygt 20 paltar. Och färskkokt lingonsylt blev det oxå. Kl 16.10 då var palten färdigkokt och då var vi klara och åkte till stan och palten var fortfarande jättevarm när vi kom till Erikslund. Men Robin jobbade så han var förbi och hämtade några paltar och tog med sig på  jobbet och åt där. Och gott var det som vanligt.

 


Torsdag i dag då har det varit sol i alla fall och pådagen vardet riktigt skönt men sen på em då började det blåsa lite mer men det är ändå härligt att få se solen mellan varven.Tommy har varit till stan med lite pantgrejer och tvättat bilen och Molly och jag var hemma och vi har varit ute en stund och busat och hon har sprungit som en galning jag fattar inte att hennes ben hinner med. Till middag blev det köttfärssås med pasta,tomater och gurka och riven parmesanost mycket gott.

     

Nu blir det inte mer för denna gång men vi hörs snart igen.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards