keckes matblogg

Alla inlägg under september 2016

Av Chatarina Berglund - 26 september 2016 18:45

 

Hej på er alla hoppas det är bra med er med mig är det bara bra.Nu är jag här igen och ska berätta lite grann om veckan som varit och farit. Tiden går så fort så snart är det julafton förstår ni man hinner inte med. Vädret har väl varit lite så där lite sol i allla fall men det är ju fantastiskt varmt ännu och idag är det ju riktigt soligt och fint.

Denna vecka har vi varit ute en del och tänkte börja ta ihop alla blommor men dom är ju så fina ännu så det är synd att ta bort dom vi skjuter uppp det ett tag till för det är ju inte minusgrader ännu. Men pelargoner och dahlior som man ska spara bör man ju ta in innan frosten kommer. Dahlior är tydligen väldigt känsliga.

Onsdag..... Vad blir det för mat????


 

Joo, ni gissade så rätt att det bev palt. Jag kokade 25 paltar och så åkte vi ner Till Erikslundarna och bjöd dom på middag. Robin jobbade men han kom förbi och hämtade palt och tog med sig till jobbet. Alla tyckte det var gott och så hade vi ju årets färka lingonsylt.Jaa, palt är gott man blir aldrig less på den maten.Och kul att träffa alla och surra och skratta en hel del som vi oftast gör när vi träffas. och Rasmus var oxå hemma han jobbar i Boden nu en period och bygger bodar som ska upp till Jokkmokk sen. Även Wilma och Ludde var hemma så det var bara Robin som saknades

i familjen jaa, och Linnea och Oliver förstås.

 


Torsdag då var vi en sväng till stan och handlade och en sväng på Dollar för att köpa lite tjafs som papper, diskmedel, ben till Molly mm. Och till middag blev det pytt i panna på köttfärs. lök. paprika, potatis och morötter vi gjorde den ute i den elektirska woken och det funkade perfekt oh, gott var det.

     

 


På kvällen gjorde jag oxå en smörgåstårta det kan vara bra att ha i kylen och smarrigt att fika på morgon till kaffet.

Jag löser korsord varje dag och vad kul det är och härom dagen fick jag 3 trisslotter från Piteå-tidningen jag hade vunnit på 2 korsord lite kul när det händer. Och när jag skrapade jag dom då vann 150 kr  sammanlagt en på 90 kr och en  på 60 kr. Så då tar jag nya lotter för de och hoppas på nya vinster.

   

Fredag var jag inne mest och lagade mat hade gäster här på middag en förrätt med en rundel med gravad oxfile och en smördegsrundel fylld med grönmögelost och chorizokorv och garnerad med hjortronsylt. Till varmrätt kålpudding med kokt potatis, lingonsylt och sås. Till efterrätt en pavlovabakelse med vaniljkräm, hallon och ett flarn av hallonbåtar och kaffe till det dom tyckte det smakade bra.Tyvärr så föll 2 gäster bort  Barbro och Maija Liisa var sjuka i en dunderförkylning med hosta och halsont så dom kunde tyvärr inte komma. Vi hade en trevlig kväll med mycket skratt och surr. Vi plockade undan innanvi la oss för det är alltid så skönt när man vaknar och ska morgonfika att det är röjt och fint så man kan sätta sig och fika och njuta av Duo-krysset.

     

Lördag då var det dax för V-75 som vanligt är med att slita sig i håret och gnugga geniknölarna om dom nu behövs egentligen i detta trav. Men frågan är hur går det Erik A idag kan man lita på han och Örjan jaa, ? oxå och alla dom andra kuskarna då jaa, det är inte lätt men det blev rätt i alla fall alltså 7 rätt på både mitt och de 3-Cnas system.7-orna gav 3193 kr och 6-orna 26 så jag fick 3600 och C-na fick 3500 så det var ju bra det går åt rätt håll lite flyt sista tiden. Hoppas det håller i sig.

Till middag åt vi panerad flundra, kokt potatis,broccoligratäng, fyllda halva tomater, rårivna morötter,en kall sås med morötter, paprika, lök, gurka, creme fraich och majonäs

 

          

Söndag åkte vi en sväng till Älvsbyn och åt på Venezia det var gott vi åt pepparstek med stekt potatis och det var massor med mat man orkade bara hälften. Och väldigt mycket folk var det som beställde och hämtade och även många som var där och åt och dessutom jobbade en mörk kille som tidigare har jobbat på Trescorona.

Sen blev deten riktigt slö kväll.

Måndag vaknade tidigt till en riktigt mulen morgon huja  vi fikade kaffe och smörgåstårta blev det på morgon och ett glas tomatjuice och så NSD och så ett korsord måste jag bara ha. Sen åkte vi en sväng med lite återvinningsgrejer och lite burkar och flaskor som bara står och tar plats.

Till middag har vi ätit lövbiff, klyftpotatis, sallad och persiljesmör mycket gott var det.

I dag är det den 26 september och idag skulle min mormor ha fyllt 130 år oj,oj .

Nu blir det inte mer idag vi syns om några dagar då jag hoppas att det finns något att skriva om

       

 

                  

Av Chatarina Berglund - 19 september 2016 13:15

 

Hej igen nu är jag arg grrr till att börja med jag hade skrivit bloggen klart alldeles nyss men så helt plötsligt när jag skulle skicka den till FB så försvann den bara fattar inte varför   oj,oj vad arg jag är.

.Bara skriva om allt igen så trist . Oj det känns länge sedan jag bloggade nu...

Vi börjar med förra fredagen då var Tommy ut i lingonskogen igen och kom hem med 12 l och han rensade dom och det gick så snabbt och det finns ju massor med lingon och jag och Molly var hemma och  städade  lite grann bara en enkel dammssugning och lite vaskning. Sen förberedde jag middagen och det blev fisksoppa med fisk, potatis, morötter, paprika, selleri, lök, vitlök, pressad apelsinsaft och rivet skal från en apelsin och kummin sen bakade jag ett mörkt bröd till detta och det var jättegott. En lugn kväll med lite TV-tittande postkod mm.

     

Lördag då vaknade jag kl 7 och det var väl onödigt tidigt en lördag men pigg var jag och inte kunde jag ligga längre nää i gång med kaffet , på med TV-n och så en macka måse man ju ha. Och så tidningen och korsordet i Duon härligt då har jag lite morgonsysselsättning. Sen åkte Tommy till lingonskogen igen och kom hem med 12 l lingon igen och det är tur att han ger bort en del till nära och kära. Och jag har kokat flera omgångar med sylt som jag fryser in. Och resten av lingonen fryser vi som dom är och tar fram och kokar sylt eftersom.

Sen ägnade jag mig åt V-75 nu hade jag tre system som skulle göras och det är rätt mycket gnuggande av hjärnan läsa om hästar och kuskar om det är någon sån där uppstickare som man inte känner till.

Jaa,till slut var det klart men hade jag nu gjort rätt jaa, det vet man ju inte förrän V-75 är slut och se denna gång gick det bra alla 3 systemen fick 7 rätt ändå var dom inte lika men tro nu inte  vi blev så förmögna nää, 725 kr på 7-orna och ingen utdelning på 6 och 5 rätt. Jaa, man får vara glad åt det lilla det är ju spelpengar i alla fall. 2175 sammanlagt.

Sen var det middagsförberedelse och det blev ugnstekt hel fläskkarre , potatismos, halva fyllda tomater,salamilindad haricote verts och inlagd rotselleri. Sen lite TV-tittande postkod, dansbandsprogrammet och Hur många

lingon finns det världen och den filmen räckte ju till kl 24 och den var jättebra både rolig och sorglig en riktigt bra film klart sevärd.

         

Söndag då var det blåsigt, grått ,regn och dimmigt hela dagen och regnet det öste ner på kvällen och blåsten tilltog rejält ett riktigt busväder.Man ville inte alls vara ute om man inte var tvungen. Våran altan hade som en matta av löv och barr. Vi åkte en sväng med bilen och körde runt vi tänkte kanske någon björn dyker upp men se inte såg vi någon . Vi intog middagen på MAX i Alträsk utbudet var inte stort men det gäller att passa på för fältet stänger i 2 veckor och då blir det ingen MAX mat .Sen åkte vi hem och  tittade  på genikampen och lite annat  och sen den sköna sängen med boken som jag snart läst ut och då är det den stora frågan vilken ska jag läsa efter denna jaa, vi får se vad det blir.

 

VÅRAT ALLDELES EGNA MAX   


           


Måndag då vaknade vi tidigt kl 7 oj vad pigga vi är nu men då steg vi upp och fixade kaffet och macka samt tidningen och TV-n och så ett korsord måste jag ju ha. Och sicken tur jag hade ju fredagstidningen från PT där hade jag ju ett korsord att lösa för duon är redan inskickad hoppas på vinst denna gång. Halv storm utomhus men det var riktigt varma vindar och varmt var det oxå runt 20 grader vi satt ute på altanen på em och drack kaffe och det var jätteskönt även lä där. Sen blev vi så sugen på surströmming det gäller att passa på när man kan sitta ute  i inglasningen och äta.

Och det blev surströmming Kallax och den var så god med alla de vanliga tillbehören potatis, lök, tomater, creme fraiche och tunnbröd så klart oj,oj så gott vi njöt verkligen och det var mörkt, mysigt och mumsigt. Det hade börjat skymma innan vi åt men det var härligt med tända ljus. Nu vet man aldrig om vi kan äta surströmming en gång till denna höst alltså utomhus för inne vill man helst inte äta det luktar ett tag efteråt. Surströmming är som gjort för att äta utomhus. Sen tittade vi på Idol och lite annat på TV innan sängdags.


     



   



   

Framme vid tisdag en väldans härlig dag i dag oxå men ingen blåst en vacker spegelblank sjö det är ingen dålig utsikt vi har och vi har sett en del båtar ute i dag oxå och sen en massa sjöfåglar med ungar som vuxit så dom är lika stora som föräldrarna dom har simmat här utanför i flera timmar.Konstigt dom hade så många ungar när vi såg dom när dom var nyfödda men dom måste ha mist en hel del säkert någon storgädda som slukat dom stackarna.

Till middag åt vi köttfärssås och bandspgetti med riven ost och det smakade riktigt bra det är ett tag sedan vi åt det.

Jag plockade in 3 squash från växthuset och fler är på gång vi har fått massor och mycket tomater men många är gröna fortfarande om det blir allt för kallt får man ta in dom gröna och så mognar dom och blir röda inomhus.

Jag läste på FB vad man kunde göra med squash och provade det i dag man skivar denoch lägger den på en plåt och penslar med lite olivolja in i ugen ca 5 min och sen tar man ut dom och sätter tomtsås på och riven ost sen in i ugnen i 10 min och det var gott men dom blev ju inte så krispiga som jag hade velat ha dom.Jag har provat att göra chips och det blir jättegott då kryddar man bara med grillkrydda eller annan krydda och så får man köra dom ca 1,5 timme i ugnen på ca 100 grader och dom blir jättegoda. Jag har provat lägga in dom som gurka och det funkar oxå bra.


         

      Oj,

 

Oj, vilka fina dagar vi har haft strålande sol och 19-20 på dagarna men det kyler av så fort som solen går ner.Bara att njuta av det fina.

Rasmus och Linnea hälsade på en sväng och uppvaktade morfar med en massa godis och dricka dom är ju för söta lite hungriga var dom så det blev mackor och mjölk.

Helg igen oj vad tiden går helt plötsligt är det fredag igen och Tommys födelsedag och jag kokade köttsoppa och bjöd våra grannar Christer och Chatrine på middag dom gillar verkligen köttsoppa med klimp. Till förrätt var det en bit västerbottensostpaj med löjrom och räkor och som sagt köttsoppa till förrätt med hembakt bröd och ost.Till efterrrätt en form med kolafyllning och choklad och kaffe och det smakade bra och det tyckte gästerna oxå. Och presenter fick vi oxå Tommy fick en vinflaska och jag fick en jättefin blomma i en fin kruka. En trevlig kväll med mycket surr och skratt som vanligt när vi träffas även om han som skötte musiken inte var omtyckt hela tiden det var liksom delade åsikter om hans musikval. Vi surrade på till ca 00.30 0ch sen plockade vi undan och ca 01.30 lade vi oss och sängen var inte det minsta oskön.

           

Den var mycket  mycket skön ändå fram till kl 09.30 på morgonen när vårat pigga barnbarn Rasmus kom och väckte oss med snickarkläder och full snickarutrustning beredd att bygga en ny bro till oss från altanen som inte blev gjort i fjol men nu har den duktíga snickaren fixat det och den blev så fin han är verkligen duktig han har lärt sig mycket på sin lärlingsplats i Jokkmokk och förstås grunderna i skolan. Vi är så nöjda och han gjorde den klar på några timmar tack än en gång snälla Rasmus.

Jag har ägnat mig åt trav mest idag men inte blev det någon 7-a men 6 rätt fram till sista loppet men då sprack jag i sista på både mitt och C-nas.72 kr blev det på vardera och ingen utdelning på 5-orna. Ja,ja men det är kanske på väg åt rätt håll nya tag nästa lördag.

Till middag åt vi ugnstekta kycklingklubbor med jasminris,sås och tomater och gurka och det var jättegott.Sen har vi bara tagit det lugnt med lite TV-tittande och slappat rejält.


           

Se så fin bro Rasmus har byggt



     

Söndag  då vaknade vi vid 8-snåret och det kändes bra med kaffe, macka men ingen tidning men som tur var hade jag ju Duo-tidningen med korsordet som jag kastade mig över och kom igång rätt bra men sen körde jag fast då är det bara att lägga bort det en stund och ägna sig åt annat eb stund så brukar det lossna när man återgår till det igen.

Jag började förbereda maten för dagen eftersom vi skulle fira födelsedagarna våra alltså 2 st med barn och barnbarn

det blev en förrätt med en rundel med gravad oxfile, ostrulle med en röra, smördegsrundel med hojrtronsylt och några skivor chorizokorv. Till varmrätt helstekt fläskkarre i ugn med haricots verts. fyllda halva potatisar och en små potatisbullar med paprika, ost,vitlöken god sås ,  sallad och hembakt bröd .Mycket gott tyckte dom alla. Till efterrätt en smördegspaj med kolasås , röda vnbär och glass till det. Oh,massor med presenter fick vi Tommy fick en jacka, och handskar.Vi fick även  en burk med kardemummaskorpor, marmelad, ost och en massa godis, ett fågelhus som vi kan fylla med frön till våra små vänner på utsidan, kaffekoppar och kaffebönor 2 stora påsar fyllda med olika saker väldigt kul att få så mycket.Några roliga timmar med mycket skratt tillsammans med barn och barnbarn det är alltid lika roligt

att träffa dom.

                 

               

Av Chatarina Berglund - 5 september 2016 18:00



  Tjingeling nu har denna vecka gått och tiden går så fort den springer bara fortare och fortare och man hinner inte med

måndag- fredag rasslar bara till så är det helg igen..Och denna vecka då har vi haft någon hemmadag med lite fix ute och Tommy har klippt häcken och jag har varit ute och fixat lite i växthuset knytit upp en del tomatplantor och gurkplantor.

Det finns ju en del att göra ute nu ta reda på gräslöken och frysa in den för kommande vinterns behov.Usch vad hemskt det låter vinter men man vet ju att den kommer även om vi inte vill.

Tll middag på tisdag åt v halstrad saltströmming ,kokt potatis från egen skörd och rödbetor och sen blev det en tylla oj vad gott det var vi eldade ute i eldstsden och halstrade dom där det var så härligt väder och varmt och soligt.

           

     

   

På onsdag då var vi med Molly på Vacker tass och det var helrekond och det tog 4 timmar ca och hon så fin.

Under tiden passade vi på att åka och handla allt vi behövde för att kunna åka direkt hem när vi hämtat Molly. Vi var hemma vid 15-tiden och Molly var så nöjd och hon var rätt trött så hon sov en del. Sen åkte vi en sväng till ner till stan för Wilma fyllde 17 år och då var det kalas på Erikslund. Och mycket hade dom på kalaset bullar, kakor, tårta och smörgåstårta och allt smakade bra inte för att jag åt annat än smörgåstårta men Tommy åt av det andra och sa att det var såå gott. Även lemonad på hallon ochciton hafe dom gjort. Det var bara Rasmus och Linnea som inte var hemma Rasmus är ju fortfarande i Jokkmokk och jobbar. Oliver var där så han fick vi träffa och Wilma förstås samt Ludde.

Sen åkte vi hem och tittade på TV idol och sen serien som gått i 2 veckor The night manager jättebra serie.

   


En hemmets veckotidning från 1968 lektyr på Vacker tass lite kul att titta i 

 


Läs gärna Monas svar till 74-åringen haha

 

 



         

Torsdag då hade vi en hemmadag och jag stod mest vid spisen och lagade mat Fredrik har fyllt 40 år och han har sin 40-årsfest på lördag i byagården och jag är då tillfrågad om att laga en del mat och det har jag ju inga problem med det största problemet är att sluta någon gång det är svårt att stoppa när jag kommit igång jagtänkermen jag gör en sån oxå och en sån och,och, och men det blev en hel del. Köttfärslimpa, Väserbottensostpaj 2 st , vårrullar 34 st, smördegsrundlar med chorizo och ädelost, tunnbrödsrullar, ostbröd 2 st.Till middag blev det kantarellpaj med sallad

och det var jättegott.

 

Framme vid fredag då har det varit en utedag förTommy och en innedag för mig vid spisen igen fortsätter med 40-årsförberedelserna det blev 2 petitshouzrullar med en röra med lax, crabfish, räkor och tonfisk, en sötsur sås till vårrrullarna, en pastasallad en kall sås till den, bröd som jag ha bakat och sen skar i tunna skivor penslade med olja och kryddor och sen torkat   dom i ugnen och en röra till det med tomat, paprika, lök,vitlök, chili och vinäger, olja och salt och peppar.En dipröra oxå till bröden. Och till middag då åt vi en rejäl räkmacka med sallad och det smakade så gott.

 

Lördag då var det V-75 som gällde från förmiddagen men bara 4 rätt se det går inte få till sjuan det var 11-oddsare och 32-oddsare som vann och 8-an i första loppet hade jag faktiskt tagit med en sen gick det utför det verkar helt hopplöst att sätta 7-an nu för tiden.
Jag lade sista handen vid  maten med dekorationer mm sen åkte vi till byagården vid 17-tiden och hjälpte Hasse och Fredrik med att duka fram allt. Hasse hade oxå lagat en hel del mat.

Vi dukade fram allt och vi insåg att det var en hel del på detta buffebord.

Det var kyckling, tjälknöl. potatissallad, rödbetssallad, rökt lax, gäddfärsbiffar.jugoslaviska köttbullar,hemgjord pesto,

Janssons frestelse, pastasallad, västerbottensostpaj, vårrullar, köttfärslimpa,pannacotta med dill och gräslök dekorerad med stenbitsrom,

petishouxrullar, grönsallad, smördegsrundlar med hjortronsylt och ostbröd.

En mycket trevlig kväll med mycket folk och alla verkade mätta och en del mat blev så klart över men inte såmycket ändå.Kaffeoch tårta blev det oxå 4 st tårtor hade Cilla gjort med en traktor på jättefina var dom.

Och ett stort presentbord med presenter blev det oxå. Mats hade skrivit en del fina ord om Fredrik som han läste upp. Jag hade diktat några verser om Fredrik eftersom han han mer eller mindre vuxit upp hos oss han var ju dagbarn i många år hos oss.Anna hade oxå rimmat några roliga verser för dom blev ju som syskon när dom växte upp.

Vi var ca 40 personer och alla åt sig mätta och hade trevligt och verkade trivas.

Han fick en hel del presenter i form av pengar, presentkort på Laithis, en fin tändare att ha med när han ska ut och elda på vinter med skotern,en verktygstavla att ha i garaget med massor av trisslotter fastsatta på den,en värmepläd till bilen

och massor med blommor.



 

     

       

 

 

   

   

    

   

   

 

 

  

Vi blev kvar till kl 03.00 ca och plockade ihop de mesta innan vi åke hem och undra på att sängen var så skön så länge på morgonen ändå fram till 10 kunde ha varit skön ännu längre.

Det var gott med kaffe och macka när vi väl kom oss upp och så ett korsord till morgonfikat jag är nu inne i en korsordsperiod jag löser alla korsord som finns i tidningarna och skickar in dom men otur har jag vann en trisslott i Piteåtidnigen kryss förrförra veckan men det var ingen vinst på den tyvärr.

Jag löste duotidningens kryss på morggon och håller på med Piteåtidningens fredagskryss men har kört fast på några ord men om man lägger bort det en stund så brukar det lossna igen.

Annars har vi inte gjort många knop i dag jag lagade en potatisoppa med korv och ostsmörgås till middag och det var såå gott.

 

   

Nu blir det inte mer för denna gång tjingeling hörs snart igen.....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards