keckes matblogg

Alla inlägg under oktober 2016

Av Chatarina Berglund - 30 oktober 2016 15:45

 

Hej nu har 2  helger sprungit förbi som ett streck passerade dom och även om vi pensionärer har lördag hela veckan så är det ändå speciellt med helgen som det var på den tiden man jobbade. Vi var bjudna på middag till Mats och Maija

Liisa på fredgkväll  21 oktober vi var 10 personer och vi åt förrätt , varmrätt en köttgryta med ris och sallad och efterrätten var en Creme Catalana och kaffe. Allt smakade bra och det var mycket surr och mycket skratt om allt möjligt. Kicki och Tobbe skulle ju åka till Spanien i september var det meningen men så var dom tvungen att skjuta upp det pga lite olika orsaker Kicki väntar på att få komma till Sunderbyn men det är ju väntetid på 90 dagar men hon fick tid lite före 90 dagar den 27 okt. Men nu i fredags när vi var hos Mats då berättade  Tobbe att han hade  varit på akuten någon natt tidigare för han trodde att han fått en  en stroke men det var tydligen en ansiktsförlamning en lindrig en så han fick använda sugrör när han drack och han ska på återbesök den 16 november så det är inte meningen att dom ska komma iväg på sin resa med husbilen. Dom har verkligen otur.Molly var väldigt glad när vi kom hem för hon fick vara hemma den här gången och det går bra för det är inte ofta vi lämnar henne ensam.


Lördag 22 oktober då var det dags för V-75 som vanligt på lördagar och mycket gnuggande av geniknölar men det hjälper inte i detta spel och ta bort och sätta dit och den ena tror på den och den andra tror på den och vad tror jag då joo, oftast fel

men ok det är ju så med spel den här gången blev det 5 rätt för 3-cna 2 st  44 kr och jag fick 6 rätt och fick 600 kr så lite spelpengar blev det i alla fall.

På lördag var vi bjudna till  våra grannar Christer och Chatrine på middag och det var tre-rätters med en fördrink och en förrätt med fralla. löjromsröra,räkor och ägg mycket gott. till varmrätt var det köttgryta md sting och ris och sallad jättegott och en efterrätt med med bär och lite blandade godsaker allt smakade såå bra. En trevlig kväll med mycket skratt, surr och flams som vanligt när vi träffas trevliga grannar att umgås med.Molly fick stanna hemma en stund men sen hämtade Tommy henne så hon fick vara med och det funkade bra med katterna. Vi surrade till framåt 1-snåret innan vi hade förstånd att gå hem och använda sängen jaa, till att sova så klart för den är extra skön ibland eftersom vi hade kört en 2-dagars men skönt var det att komma i säng och länge sov vi oxå till ca 10 mycket skönt.

I övrigt var det en lugn söndag den 23 oktober  vårt kära barnbarn Rasmus kom ut en sväng med en tvättmaskin och en torktumlare som jag köpt på blocket av en från Boden han och Robin hämtade den och Rasmus körde ut den så Tommy och han hjälptes åt att lyfta av den och bära in dom och dom ser jättefina ut både tvätt och tork.Nu är det bara resten kvar att koppla in dom men det löser sig nog.Vi bjöd Rasmus på laxmackor , kaffe och bullar och han tyckte det smakade bra. Han skulle hämta Linnea på Opalen där hon jobbar och sen skulle dom till Linneas pappa och äta middag.

Till middag åt vi helstekt kyckling med hasselbackspotatis med vitlökssmör och sallad mycket gott .

       

Måndag då åkte vi till stan och handlade några saker och Molly hon älskar ju att åka bil så börjar hon springa runt och hoppa vid dörren redan när vi har duschat och börjar fixa till oss och när Tommy tar på sig jeansen då förstår hon att det är någon biltur på gång. Dom färstår så otroligt mycket så kloka dom är.

Och våran middag blev en potatissoppa med korv och det smakade bra det oxå med ostmackor till.

   

Tisdag då snöade det för första gången denna höst men inget stannade kvar vi åkte tillLuleå en sväng och strosade i affärer och handlade mest lite småtjafs.

Till middag åt vi parisersmörgås med sallad mycket gott

   

Onsdag var det en hemmadag med diverse fix och Tommy lade om till vinterdäck skönt för nu är nog vintern i antågande när som helst.

Jag bakade 4 ostfrallor och ett annat bröd med krossade tomater . lökpulver och jag gjorde 4 st av dom oxå jag tänker på köttsoppsfesten vi ska ha då går det en del bröd.. Jag bakade även 63 st chokladformar med kolasås som efterrätt till köttsoppan.

Till middag åt vi flundror som jag gjorde på löja som vi fick av brorsan min och till potatismos, rårivna morötter en liten "snaps  med cremefraiche med hackad lök, dill och löjrom"

       

Lördag då var det som vanligt V-75 2 system 3-Cnas och mina egna jag gjorde 2 mindre system till mig och jag fick 7 rätt på alla 3 systemen men inte blev det stora pengar nää. 405 kr per system så jagfick tillbaka 810 kr och C-na fick 405 men det är ju spelpengar i alla fall.

Resten av veckan har gått i köttsoppans tecken jag kokade 7 omgångar med kött högrev, märgpipa och oxsvansar.Jag skalade och hackade 10 kg potatis, 6 kg morötter, 7 palsternackor och 9 purjolökar. Köttet skänker Kåre som har tjurkalvar och dom slaktar han på hösten sen odlar hans fru Ingrid massor med grönsaker morötter, palsternackor och purjolökar som var jättestora och Gunnar han skänkte potatisen och jag kokade soppan i mitt kök och sen bidrog jag med lagerblad som jag odlar så man kan verkligen säga att det är närproducerat.

Jag gjorde 130 klimpar och sammanlagt blev det ca 30 l köttsoppa som vi serverade i byagården igår lördag och 48 personer var där och mumsade på denna soppa och alla tyckte den var god och då får jag vara nöjd med det betyget. Det blev över en del så det blev några "doggybags" oxå. En trevlig kväll med trevliga och glada gäster  den här gången var det folk från Fageråsen, Degernäs. vårat område och grannområdet vårat samt dom som bor inne byn och även från grannbyn Vändträsk, Mjedsjön, Framnäs och ändå från Thailand var det besökare och stadsbor var där mycket trevligt.Vi hade ju som vanligt lotteri oxå med en massa vinster som var skänkta av byborna och övriga gäster på festen. Och alla var så duktiga på att hjälpa till med städninen efteråt både med disk och bortplockning av allt. Sen städade vi klart innan vi åkte hem och  vi var hemma vid 23 -tiden.Molly fick följa med oss en stund medan vi förberedde festen sen fick hon åka hem och vara hemma så hon var väldigt glad när vi kom hem.

Det var skönt att lägga sig och sen ändrade vi klockan oxå så vi fick tillbaka den förlorade timmen nu.

På fredagkväll när jag la mig då dansade det morötter,potatistärningar, klimpar och oxsvansar framför ögonen så fort jag blundade. Söndag i dag och vilken vacker dag med sol den har vi saknat nu ganska länge skönt att den finns i alla fall.

   


                      

Av Chatarina Berglund - 20 oktober 2016 16:45

 


Hej nu är jag här igen och ska skriva om den senaste veckan och den har väl varit rätt bra vädermässigt i alla fal lite sol och fina dagar med spegelblank sjö fina solnedgångar och en hel del båtar ute och fiskat säkert får dom gös nu.Och massor med sjöfåglar som storkrakarna,ejdrarna, lommen och svanar i massor dom har inte flyttat ännu men dom samlar ihop sig men dom är kvar ännu. Och inte har vi haft så mycket -grader här nere vid sjön  ännu och ingen isskorpa ännu nää,det är ju helt underbart men, men,,,, det kommer nog. Vi har varit ute och fixat en del så nu känner vi oss rätt förberedda på vintern, Vi ska fixa lite till det små fåglarna på utsidan oxå sätta upp alla dessa fågelhus och fylla med frön,nötter mm. Lite belysningar på utsidan ska vi oxå fixa så det blir lite mysigt för nu går vi mot mörkare tider och då behövs extra ljus på utsidan. Vi hade pizzakväll i bagarstugan i fredags med en hel del förberedelser för både mig och Tommy . Jag sköter allt på insidan med mat, degar,röror, tilltugg, kakor mm och han eldar i bagarstugan och fixar borden och stolarna.Det är en hel del hackande och fixande men det det är jättekul jag gillar ju att fixa fest och dona med mat och sånt det tror jag ingen som läser min blogg har missat. Vi åkte till bagarstugan kl 16.30 och fixade allt klart innan gästerna skulle dyka upp.Vi dukade,fixade tilltugget, en liten fördrink och sen dök gästerna upp vi var 17 personer

som bakade pizza i olika former som  vanligt avlånga, runda, trekantiga jaa, alla de former och goda blev dom. Ett härligt gäng med mycket surr och skratt in på småtimmarna. Paparazzi var där så klart eftersom "Alträsks största kändis" var på pizzafesten ni vet säkert vem hon är som figurerar i alla tidningar nu för tiden Bodentidningen, Extrabladet mm och vi får ju inte vara sämre vi vill ju oxå ha henne på bild men vi har ju ingen egen tidning här i Byn men det får bli på min blogg. Vi lade oss vi 3.30 efter att ha städat i bagarstugan innan vi åkte hem.Men det gör vi så gärna för dessa trevliga pizzakvällar. Tur att vi har bagarstugan.

            

       

         


Här Kommer Alträskkändisen


   

                 


KOLLA PÅ DEN BILDEN NEDAN MÅNEN ÄR HJÄRTFORMAD DET HAR ALDRIG SETT FÖRR


 

Lördag då var det travdags även denna lördag hade jag 3 system som skulle göras och det blev inte mycket jag fick 5 rätt på mitt system och dom gav 25 kr så 100 kr var vad jag fick.Ja,Ja nya tag nästa lördag. Grattar Ludde i dag den 15 oktober för han fyller 15 år men vi åkte inte vi var lite möra så det blev på söndag i stället.

Till middag åt vi Fylld helstekt fläskfile med potatispuckar, morötter,paprika och svamp och en god sås till det. Mycket gott.

       

Söndag då var det fram med paltgrytan för nu ska det bli palt vi far ner och bjuder Barn och barnbarn på paltmiddag och så uppvaktar vi sötnosen "Ludde" samtidigt på hans15-årsdag.Och så blev det 25 paltar och nästan alla var närvarande bara Oliver som hade annat för sig. Palten var god tyckte alla inklusive jag själv och så vet ni ju det där med paltschwimen den kände vi av. Några trevliga timmar med familjen med en hel del skratt och skoj.


 

Måndag då var vi en sväng till stan och handlade lite grann och sen åkte vi hem och lagade middag och det blev crepes med räkoch svampstuvning gratinerade i ugnen med riven ost uppe på och en sallad till det mycket gott.


     

I dag den 18 oktober är det 10 år sedan min mamma dog och bodde sina sista månader i Harads på Edestrand och där trivdes hon väldigt bra det var underbar perosnal men hon ville ju så klart helst vara hemma men det var svårt för henne att klara sig själv och vi alla barn jobbade ju så vi kunde ju inte vara med henne hela tiden och så var hon ju dement så allt fungerade inte som det skulle. Men hon skulle fyllt 92 år i december samma år hon dog så hon  fick ju leva ett långt och bra liv. Hon ramlade i trappan och slog i svanskotan och ryggen på sommaren 2006 och hamnade då på sjukhus före det hade hon knappt legat på sjukhus och aldrig hade hon opererats för något heller. Efter det så hade hon svårt att gå och särskilt i trappor och det var trappor i hennes hus både upp till övervåningen och ned till källarvåningen. Det gick väldigt fort utför för henne efter detta och hon levde bara 3 månader efter flytten till Harads. Jag saknar dig mamma.

Tisdag hemmadag med lite fix alla trädgårdsmöbler har vi satt undan för nu har vi nog suttit i dom färdigt för den här sommaren men det är ju bara 6-7månader så åker dom fram igen det går fort. Tommy har fixat lite belysningar utomhus

och han har även tagit fram snöslungan och startat den så den är redo men vi får hoppas att det dröjer än innan snön kommer.Jag hade en bakdag med ostfralla, och ett annat matbröd med krossade tomater, sweet chili, lökpulver mm

och formar med kolafyllning och blockchoklad uppe på.

Till middag åt vi soppa som heter Creme ninon alltså grön ärtsoppa med gröna ärtor, lök, vitt vin, persilja, creme fraiche och toppad med knaperstekt bacon och till det rostade ostmackor det var riktigt gott.

     

Onsdag då åkte vi en sväng till Älvsbyn som omväxling och handlade där i stället för på Willys och det var massor med folk i farten och dom är så trevliga alla och pratar fast man inte känner dom men det är ju kul.

Vi fikade på Centrum kafe en macka och kaffe gott var det och mysigt.

 

När vi kom hem gravade jag en lax som vi köpte på Coop i Älvsbyn för jag blev så sugen på gravad lax för jag såg att det var slut i frysen om jag inte sökte dåligt kanske. Min mamma hon hade alltid gravad lax i frysen för hon tyckte att det var så enkelt att göra en macka om man hade gravad lax när det dök upp något fikafrämmande och så hade hon ju hembakt mjukkaka oxå alltid i frysen.

Till middag åt vi urgröpt fylld avokado med avokadomos, lök, chili, kräftstjärtar, creme fraiche , majonäs och dill till det lite olika chorizo, chilisalami, brieost, grönmögelost med hjortonsylt och vindruvor och till varmrätt blåmusslor kokade med lök, vitlök, vitt vin ,buljong och dill och till det rostat surdegsbröd mycket gott var det.

Idag fick jag ett brev från folkspel jag hade vunnit 5 sverigelotter i Aftonbladets korsord inte illa och det var vinst 150 kr som jag ska ta nya lotter får vi se  hur det går.

     

   



Av Chatarina Berglund - 9 oktober 2016 16:00

 

Tjingeling nu är det dax igen det känns som att det är rätt nyligen jag var här. Vilka fantastiska dagar vi har haft vädermässigt med lite kyligt på morgonen men sen sol och fint på dagarna och det är så skönt att vara ute och andas in den härliga höstluften. Och sjön ligger spegelblank mest varje dag och solnedgångarna är ju helt magiska med olika färger varje kväll en kväll kan det vara rosa, rosalila, blå och en annan kväll är det mer åt gult och orange och i torsdags då var det en helt otroooligt vacker solnedgång med starkt rött, orange och gult. Jaa. det är inte alla som får vara med om detta i vår vackra natur. Lillhomen får som en ny skepnad för varje kväll men det gäller att vara snabb med kameran för det försvinner och ändras bara på några minuter.

             

Fånga dagen - Carpe Diem men varför inte fånga kvällen - Carpe Noctem


Det är ett rikt fågeliv fortfarande  ute på sjön massor med svanar, knipor och storskrakar simmar omkring utanför oss

men nu är det väl bara en tidsfråga innan dom lämnar oss för varmare trakter och det skulle man ju själv oxå vilja och slippa vintern men det är ju bara 6 månader kvar så  är det ju vår med ljuvliga dagar med takdropp och vårsol så vi står nog ut med det.

Tisdag då åt vi kantarelltoast med bacon det är så himla gott så man bara njuter.


    

På onsdag då var Tommy ute och tog upp det sista av lövet på tomten. Sen var det förnsterputsning alla fönster in, ut och mellan skönt att ha gjort det och sen var jag ute och plockade ihop en del krukor och satte in dom i växthuset  för nästa årsplanteringar oj, vad trist det känns nu är det ca 6-7 månader innan vi ska plantera något ute igen

Till middag lagade jag korv i ugn med potatismos och rårivna morötter det smakade bra.

         

Jag var till frissan i torsdags och tog bort lite kalufs känns skönt att få lite lättare huvud det blir så tungt att bära med allt hår som hinner växa mellan gångerna man besöker frissan.

Vi passade även på att handla en del när vi lika var i stan. En strålande solig dag var det även denna torsdag..

På kvällen var det tjejträff hos Milla och hon var faktiskt i stugan så jag hade gångavstånd men jag fick faktiskt skjuts  av Tommy med 4-hjulingen och det är första gången jag åker 4-hjuling till någon tjejträff.

Kvällen hos Milla var i alla fall väldigt trevlig som vanligt när vi träffas det surrades om allt möjligt som oxå är vanligt på dessa tillställningar och det är ingen av dessa "tjerjer" som på något sätt har tunghäfta och/eller är tystlåtna..Nää, tvärtom man höjer bara rösten lite extra om man inte blir hörd. Och vad vi pratade om joo, mat var ett stort ämne som vanligt och Milla hade gjort en förrätt som heter "Rusk om snusk" en kavringsskiva med en röra med ansjovis, ägg, hollandisesås, lök, dill mm och garnerad med löjrom mycket gott receptet från TV från TV från kockarnas kamp. Varmrätt fläskfile med en sås, potatisgratäng . squash med en ostsås och en sallad. Till efterrätt var det en chokladgrej med en massa godsaker b la hjortron. Men eftersom söta saker inte är något jag gillar så smakade jag bara ett litet hörn från den i övrigt var allt jättegott.Vi surrade en del om kvinnors problem med saker som ramlar ner och man har lätt för att kissa ned sig när man springer eller, nyser mm men det finns hjälp att få i Sunderbyn om man nu får komma dit för det är ju 90 dagars väntetid så håller det på ramla ner så har det nog ramlat ut innan man får komma dit.

Vi pratade även om skolmaten att den inte alltid var så god.Det var nånga matträtter som jag inte gillade bl a pölsa, blodpudding, pannkaka,lever av alla slag, gröt, ärtsoppa , bruna bönor, grönsakssoppa som var redd med mjölk usch jaa, jag har nog glömt en del och av dessa rätter äter jag i dag bara pannkaka, ärtsoppa och bruna bönor kan jag äta.

Milla hon sa att hon tyckte att all mat i skolan var jättegod hon påverkades inte av grupptrycket utan hon kallade sig själv för "slasktratt". Lotta däremot hon påverkades mycket av grupptrycket hon berättade att hon älskade piroger och skolans var supergod men då var det några kompisar som sa att pirogerna var skitdåliga så det slutade med att hon åt inte dom heller fastän hon ångrade sig alltid  sen eftersom hon i själva verket gillade dom skarpt men där ser man vad ,man påverkas av andras åsikter. Karin var oxå en som gillade skolmaten hon åt allt som serverades och tyckte det var gott. Milla berättade att hon hade gjort blomkålspizza alltså pizza med blomkålsbotten jag blev lite sugen på att prova göra det.

Fredag hade vi en hemmadag med lite städning och fix ute och inne och jag funderade så mycket på den där blomkålspizzan så jag nämde tillTommy att vi skulle äta blomkålspizza till middag huja,huja och usch vad hemskt sa han. Jag vill ha vanlig pizza i stället jaa, då får det bli 2 st och det blev så. Jag rev blomkålen på ett rivjärn riktigt smått och sen in i micron ca 6 min och sen sätter man det i en handduk och vrider ur så mycket vätska som går att få ur sen blandar man det med ägg, fiberhusk (jag hade rismjöl för jag hade inget fiberhusk och det funkade bra) riven ost,salt och peppar sen plattade jag ut den på ett bakplåspapper och förgräddade den ca 15 min och sen satte jag på fyllningen med tomatsås,skinka, salami, lök. paprika, kött,kronärtskockor, oliver och ost och gräddade den och det var jättegott en helt fantastisk pizzabotten och Tommy fick sin egen vanliga pizza men han smakade faktiskt av min och tyckte den var

god han kände inte ens att det smakade blomkål.

Glömde fota pizzorna men nästa gång ska jag komma i håg det...
Lördag var det en mulen och grå dag men det passar ju bra när man ska ägna sig åt V-75 mest hela dagen denna gång

3 system. Men om vädret var uselt så hade grannarna full aktivitet med grävare och traktor och även en del åskådare ni vet att karlar är ungefär som barn vad det gäller motordrivet dom kan stå en hel dag och titta på en grävare och en traktor från olika vinklar och fotografera oxå ca 60 bilder. Nicklas sa att om Tommy  fotade och visade när han körde så kanske han kan få jobb på BDX haha.


                            

   

  

Till middag gjorde jag kåldolmar, kokt potatis och till det lingonsylt och rårivna morötter mycket gott. Men hör på V-75 gick fullständigt åt f-n bara 4 rätt men det var ju ingen som hade 7 rätt denna gång utan 7-an gick till jackpot det händer då väldigt sällan så då förstår ni att jag inte hade 7 heller nää, bara 4 men det var riktigt höga odds  det började med en miss redan i 1-a loppet huja,huja inte kul men nya tag nästa lördag.


Nu blir det inte mer denna gång vi hörs snart igen....

Av Chatarina Berglund - 4 oktober 2016 16:45


Hej tjingeling nu är jag här igen och det är ett tag sen jag var här men nu ska jag skriva lite om vad som hänt den senaste veckan. Tisdag var det en hemmadag med lite fix inomhus för mig. Röjt bort en del saker som legat och samlat plats i garderober och i klädkammaren.Det blev en hel del till återvinningen.

Till middag blev det en ugnsomelett med potatis, rökt skinka, jalapenokorv, paprika ,lök,vitlök och ägg så klart och kryddor och ost med en sallad till mycket gott.Ni vet äta bör man annars dör man men äter gör man och ändå dör man ...????

     

 

Onsdag då var vi till stan och handlade en del och sen när vi kom´hem så var det dax för att börja tänka på middagen och eftersom det var vår 42 -åriga bröllops-dag så blev det lite extra. En förrätt med råraka med löjrom och en ros  av rökt lax och till varmrätt stekt ryggbiff med klyftpotatis, sallad , bearnaisesås och picklad rödlök det smakade mycket bra och till det dagen till ära 1 glas rött. Efterrätten blev kaffe och ett kex med brieost och hjortronsylt.


 

         

Torsdag då var det en utedag med alla dessa uteväxter som fortfarande är väldigt fina och även kryddorna men snart är kylan här och det är så trist och vara ute och plocka bort allt när det blivit kyligt.Jag hade massor med dill och persilja som jag frös in i små påsar för vinterns behov gott att ha. Och en selleri har jag som är så fin och den har verkligen vuxit jag köpte en förpackning med stjälkselleri i våras och så skar jag av roten och satte den i vatten så den fick långa rötter sen satte jag den i en kruka tills det var dags att plantera ut och nu är den så fin som ni ser på billden nedan.

Till middag åt vi Köttgryta med en massa goa grejer och till det kokt potatis samt rårivna morötter mycket gott.

 

       


Fredag en hemmadag med utejobb och innestädning och nu närmar sig (hösten) kanske det heter vinter  med stormsteg så nu gäller det att rädda det som räddas kan inför kommande vinter som vi hoppas inte blir allt för bister.

Men det är ju fantastiskt väder så här in i oktober ingen frost här ännu.Till middag blev det tacos oxå väldigt gott det är oxå en massa goa tillbehör som man utökar varje gång.

         

Lördag först  var det  fika med mackor och så ett korsord som vanligt.Och nu har jag vunnit igen jag fick ett brev häromdagen från aftonbladet jag hade vunnit  2 Sveriglotter och så vann jag 25 kr på varje lott så det blir 2 nya lotter som jag inte hämtat ut ännu hoppas på större vinster. Sen var det V-75 dag med en massa gnuggande av geniknölar om nu har några kvar och lägga till och ta bort   hästar och kuskar men det är lika svårt varje gång missade 7-an den här gången på grund av en dumhet jag körde ju ett system till de 3 C-na och ett till mig och på C-nas hade jag 5-an i andra men inte på mitt eget men då hade jag 7-an i 1-a loppet på mitt men inte på de andra systemet  jag tog bort 5-an på mitt för det blev för dyrt men hade jag vetat att det skulle bli 7 rätt då hade jag ju inte gjort det men då kan man ju se det så här att om jag tagit 7-an i första på C-nas och 5-an i andra på mitt då hade vi haft 7 rättt på båda systemen men ni vet om inte om hade funnits vad hade funnits i stället då.Så där är det ja,ja nya tag nästa lördag jag har ju satt 5 st  7-or på 3 veckor så man får vara nöjd så oxå.

Till middag på lördag åt vi ugnstekt tilapia en fisk som vi köpte på den Thailändska butiken på Lulevägen den var lite lik en abborre men smaken var inte lika men den var jättegod med kokt potatis rårivna morötter och en god sås med dill, creme fraiche ,dijonsenap, buljongtärnig och lite vitt vin.Det smakade väldigt bra.Vi ska köpa den fler gånger och dom har ju även annan fisk där som ser så läcker ut det är kul att besöka den butiken dom har mycket goda såser på flaska med en massa olika smaker.

   

   



 


       

           

Söndag då var vi hemma hela dagen och Tommy var ute och fixade bort löven hade körde sönder dom med klipparen och sen tog han upp dom i uppsamlaren till gräsklipparen det underlättar till våren.

Jag höll mig inomhus och förberedde för middag med Anna och hennes familj hon ville så gärna ha porterstek och om hon vill ha det så klart att hon får det så det blev så jag tror att jag ska börja köra med att dom får bestämma vilken mat dom vill ha en gång var i familjen och så  lagar jag det enklare än att själv hitta på.Jag gjorde en förrätt med en råraka med löjrom, en ros av rökt lax och en klick creme fraiche och tapiokapärlor som jag köpte när jag var på den thailändska butiken en påse med massor av små kulor som man kokar i drygt 20 minuter och så sväller dom och man kan då smaksätta dom med olika smaker beroende på vad dom ska användas till jag smaksatte mina med

sweetchilisås och sen gjorde jag till efterrätten andra smaker.Till varmrätt porterstek med potatisgratäng, en coleslaw med vitkål.morötter, persilja, vitlök, jalapeno och en dressing med fisksås, pressad lime, rörsocker och riven ingefära och sen rör man i majonäs och kryddor den är jättegod. Ugnstekta halva tomater och en sallad med melon, tomat, gurka,persilja och gräslök.Och ett hembakt ostbröd.Till efterrätt creme brule med hallon , tapiokapärlor smaksatta med melon och passionsfrukr och ett flarn av hallonbåt som jag smälte i ugnen. Allt smakade bra tyckte familjen Holmgren och det var som vanligt  mycket skratt och surr som det alltid är när vi träffas och Anna har ju börjat ränna mellan Stockholm och Erikslund mest varje vecka numera med jobbet så det gäller att pricka in datum när hon är hemma den här månaden ska hon 2 ggr igen.

 

 


Måndag i dag och broder Hans fyller år  idag och det har varit en helt ljuvlig dag med sol och utejobb vi har tömt växthuset på nästan allt jag har plockat in massor med tomater som  är lite röda men mest grön men dom mognar fram inne och så hittade jag 3 gurkor oxå.Vi har tagit bort alla gurk och tomatplantor men däremot har jag en chili som är jättefin som är synd att den fryser men jag ska plocka in chilin och så kan man frysa in den.Jag smakade en  i dag som var gul och hemska tider vad stark den var det brände på läpparna och på tungan i minst en timme efteråt men dom gröna var inte lika starka.

Och jag har även tagit in ännu mer gräslök den slutar aldrig växa tydligen för jag har ju plockat in massor men det blev en hel bunt i dag oxå. Vi har även tagit upp dahliorna i dag dom gula och rosaröda och det var stora knölar och massor så spar vi dom till nästa år så vi får vi förhoppningsvis många dahlior till nästa år.

 

 


Vackra morgonbilder nedan

   

Till middag blev det parisersmörgås a`la svärmor Berit jättegoda med köttfärs, rödbetor, lök,gurka, ägg kryddor sen steker man dom och steker även frallor och lägger biffarna på och till det sallad mycket,mycket gott.

Tjingeling nu blir det inte mer och då kanske ni säger tur är väl det att hon slutar någon gång med sitt "dravel"

 

 

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards