keckes matblogg

Alla inlägg under november 2016

Av Chatarina Berglund - 27 november 2016 17:15

 

Oj.drygt en vecka till har passerat och nu är vi framme vid advent med allt pynt och  pyssel som hör till denna

helg.Det är så mysigt när man får upp alla stjärnor och ljusstakar och så fick vi ju dessutom en massa snö onödigt mycket på en gång men" juligt" och fint är det. Tommy har varit ute och pyntat under veckan med utegran och tallris med belysning i stubbarna som vi har på altanen och belysningar på flera ställen. Vi¨åkte till storheden en dag för att köpa en laserbelysning som Tommy hade sett i något reklamblad och det blev en sån och den är ju lite kul faktiskt med belysning i rött och grönt blinkande eller fast sken den lyser upp ca 50 kvadrat.Jag har varit inomhus mest och bakat bullar och städat en del satt upp julgardiner, juldukar, ljusstakar stjärnor och alla     åker fram till advent oxå det är lika bra att köra rubbet så hinner man ha det ett tag för efter julen blir jag väldigt fort less på allt pynt och vill fort ta bort det.Molly har en egen tomte i sån lekkorg och den hämtade hon när vi pratade om tomtar tänk vad kloka dom är.

En dag kokade jag palt och då var hela familjen här och åt en trevlig stund tillsammans med mycket skratt och surr som vanligt och god palt var det oxå.

 

I dag lördag då vet Tommy vad han ägnar sig åt jo, snöskottning men han har ju slungan och det är ju tur och han gillar att vara ute och skotta snö så det passar han detta. Själv ska jag ägna mig åt V-75 en del av dagen och det är ingen lätt dag att få till det så bra som möjligt eller rättare sagt att få till det bäst.Men vi får se hur det går det är inte lätt med dessa kuskar och hästaroch ibland tror jag att man skulle bara spela på namnet på hästarna kanske skulle vara lyckat och strunta i alla odds. För en del hästar har väldigt udda namn och det kan ju vara vinnare bara på namnet.

Igår åt vi lutfisk oj,oj vad gott det var med kokt potatis, bechamelsås, kryddpeppar och rårivna morötter vi älskar

 

verkligen lutfisk och jag säger som min mamma sa  "det lägger sig som bomull kring   " så sant ,så sant.

V-75 inge bra det pratar vi inte mer om bara 4 rätt men inga pengar det började med en 69-oddsare i första loppet och jag hade 6 hästar men inte den som vann nää. typiskt ja,ja nya tag nästa lördagTill middag åt vi ugnstekt fläskytterfile med pommes som vi gjorde i vår acty fry den funkar bra och man behöver ytterst lite fett när man kör potatisen, sallad och ugnstekta fyllda tomater och en god sås allt  smakade bra. En lugn kväll med Så mycket bättre mm.

         

Söndag 1-a advent i dag och vi har tänt det första ljuset , mysigt nu går det så fort och hips så är vi så är vi framme vid julafton.

Jag har vunnit fler vinster på mina korsord som jag skickat in både i Piteå-Tidningen och Aftonbladet men jag vann inget på lotterna jag fick. Och veckan som var då vann jag i Bodentidningen 3 trisslotter men dom har jag inte fått ännu.

   


Nu blir det inte mer för denna gång men vi hörs snart igen.... 

Av Chatarina Berglund - 15 november 2016 16:15

   


Nu är jag här igen och en dryg vecka till har sprungit i väg och  det är vitt på marken och det är så ljust och trevligt och stor skillnad när man kör bil på kvällarna  det lyser riktigt upp av den vita snön så det finns en del fördelar oxå med vintern.

Nu är den här i alla fall och hoppas att det håller sig så här så det inte blir som i fjol att det blir +grader och snön tinar bort och så fryser det på och blir halt och eländigt nää, nu vill vi ha vinter med några -grader inte så många behöver vi det räcker som det är nu.Men jag får ju inte bestämma det så är det men man kan önska.

Denna vecka då åkte vi till Storheden på måndag  för att köpa en tillbringare som finns som renar vattnet och det är alltså ett filter med aktivt kol i och det renar vattnet på några minuter och den fanns på Jula. Vi har klart och fint vatten i vår borrade brunn men det är ju berggas och det luktar och smakar illa men när man spolar upp det i en tillbringare och låter det stå en stund så försvinner det. Med den här tillbringaren försvinner det direkt som man spolar i vatten i den och det börjar filtrera. Fantastiskt och ett filter räcker till att rena 320 l vatten. Christer och Chatrine har samma som oss med berggas och dom har haft en sådan där tillbringare ett tag nu och dom har tycker den funkar  väldigt bra. Det öppnades en ny affär i Luleå förrförra veckan sm heter MM öveskott och på den butiken skulle dessa finnas men den var slutsåld men dom skulle få in dom igen.  Grannarna har köpt sin på MM överskott i Skellefteå.

Till middag åt vi rotmos och fläsklägg oj, oj vad gott det var mums!!

     

Tisdag hemmadag med lite fix jag hade fram symaskinen för att fixa lite småsaker som jag har tänkt göra ett tag men det blev inte så mycket. Sen var vi ute en stund och Molly fick springa en hel del och busa i snön och älskar snön vekar det som. Tommy fixade en del till fåglarna vi köpte en ny fågelautomat i Luleå som rymmer mycket frö.

Vilket snöoväder dom har i Stockholm Helena och Lasse hade lagt ut bilder på instagram och det såg ut ungefär som här mitt i vår värsta vinter helt otroligt att vi har fått så lite och Skellefteå har fått 1 meter.ja,ja jag är inte det minsta avundsjuk.

Till middag blev det inlagd sill kokt potatis, sillsallad ägghalvor med kaviaroch lökröra det smakade mycket gott.

       

Onsdag då var vi oxå hemma och fixade en del både ute och inne och det är så härligt ute ren och klar luft och skönt

att promenera men nu väntar vi på att isen blir tillräckligt tjock så vi kan börja vara ute på den´och då får Molly springa hur mycket hon vill och det finns ingenting hon kan springa in och göra illa sig bara stora vita vidder det blir härligt.

Till middag åt vi stekt lax med sallad och potatis mycket gott.

   

Torsdag då vaknade vi tidigt och Tommy  steg upp och eldade i kaminen och jag och  Molly låg kvar och drog oss till elden hade börjat värma och tills jag kände den goda kaffedoften i näsan då steg vi oxå upp och fikade ägg, mackor, tomatjuice och kaffe och så NSD som pricken över iet och så de små fåglarna på utsidan. Och sen smyger det rävar här på nätterna tydligen oxå för Tommy har sett rävspår på våran tomt och ute på isen.
Sen åkte vi till Byagården och julpyntade satte upp julgranen, stjärnorna ,adventsljusstakarna, tomtarna jaa, ni vet allt som hör julen till och varför vi pyntar så tidigt det är för att vi ska ha ljusstöpning nu på söndag i Byagården en mysig tradition som vi har haft i många år med både, raka, tre-armade och 5-armade ljus och dom blir så fina.

Tjejträff hos Lotta på kvällen med mycket surr om allt möjligt som vanligt och god mat fick vi oxå en god drink först en Japans Gin och Tonic en förrätt med marinerad fetaost, lufttorkad skinka, mozarellafylld paprika mm. Till varmrätt torksrygg i ugn med med en jättegod sås och gratinerat potatismos och en sallad.Till efterrätt var det en creme brule med mandarinklyftor och kaffe till det allt smakade mycket bra. Lotta  berättade att dom hade beställt en hund till en lillasyster till Morris som dom skulle hämta i decmeber och hon skulle heta Elisabet, men passar det på en hund nää, vi tyckte Lisa lät bättre så vi får se hur det blir med namnet. Kul för Morris blir det säkert oavsett namnet.

Tommy har varit och kollat isen i dag och den är ungefär 7 cm tjock i början men längre ut är den tunnare . Just nu kom Fredrik förbi med sin nya skoter och han kör på isen och jag blir så nervös så jag svimmar nästan att han törs ut redan

oj, o om han kommer in ska han få sig en omgång. Och det fick han oxå men han lovade att hålla sig nära land.

Senare på em varTommy och Molly ute på isen och Molly hon kutade som en galning och fort sprang hon fram och tillbaka hon var överlycklig över de stora ytorna och när det blir mörkt och hon ska gå ut då tar vi på ett halsband som lyser med rött sken och då syns hon så väl och man vet var hon är hela tiden.

V-75 gick väl så där jag fick 5 rätt på mitt men det gav ju bara 16 kr så inte blev jag förmögen denna lördag heller. Nää, nytt försök nästa lördag 260 kr vann jag. Man får vara glad för det lilla.

Till middag åt vi entrecote, klyftpotatis, fyllda halva tomater. persiljesmör och pepparsås mycket gott..

                  

Sen gjorde jag en smörgåstårta som jag haft med mig till ljusstöpningen i dag  i Byagården och även pizzasnurror gjorde jag till ljusstöpningen.

Jaa, idag har vi varit i Byagården hela dagen och doppat ljus och doppat godsaker som det fanns gott om idag smörgåstårta, marängtårta, fyllda goda bullar, pepparkakor, morotskaka, delicatokakor i långpanna, varmkorv med bröd, julmust och kaffe mycket gott och en trevlig dag att träffas , prata , fika och mysa. Vi var 30 ca personer det fanns även pysselhörna för barnen som dom kunde roa sig med.

           

 

 


   

           


 

Måndag idag har vi varit i byagården och städat och plockat ner alla ljus och sorterat upp alla beställningar och skrivit namn på kartongerna. Det gick som på räls vi var rätt många vi höll på i 2 timmar och då fikade vi oxå.

Till middag åt vi korv stroganoff med kokt potatis och sallad mycket gott.

       

Tisdag i dag då har vi varit på vacker tass med Molly och Sandra har  klippt klorna och även runt ögonen och hon blev så fin. Hon var jätteglad åt Sandra idag hoppade och var väldigt kärvänlig annars brukar hon tycka att nu vill jag åka hem hon känner ju till vad som väntar. Under tiden fikade vi på Glittra fiket som dom har där och då helt plötsligt dök Ludde vårat barnbarn upp där med några kompisar dom hade lunchrast och hade varit och ätit på skolan och tog lite efterrätt på Glittra kul att träffa han.Vi handlade lite och sen åkte vi hem. Tänk att i dag blev det sånt där väder som jag inte alls vill ha med blött, slask , blåst och allmänt otrevligt och den vita snön är mer brunaktig nu usch för sånt. Nää är det vinter då ska det vara det oxå några minus och lagomt med snö. Dom har mycket retrosaker, möbler och tidningar där lite kul att titta i dessa och när vi såg Hela Världen en veckotidning som fanns förr då berättde Tommy att när han var yngre så bodde dom på i Piteå närmare bestämt på Strömnäs och där fanns det en kiosk som hette "Blå kiosken" och där jobbade en del som inte var så trevliga med ungdomarna och det gjorde ju att dom retades med dessa "tanter" och när Tommy en gång var där och skulle handla frågade han om dom hade Hela världen  jaa, svarade tanaen får jag Japan i en påse då...haha Och hon blev så arg så hon ringde upp Tommys pappa och berättade detta och han fick då går ner och be om ursäkt alltså det var ju ändå väldigt oskyldigt jag kan hålla med han att dom var humorlösa...tanterna på den kiosken.Jag har haft sådan problem med datorn det har varit segt i flera dagar så det har inte gått att ladda bilder och inte blogga det har bara hips vips försvunnit men nu hoppas jag att detta funkar och att det kommer dit det ska. Tjingeling


   

Av Chatarina Berglund - 6 november 2016 17:45

 


Jaa, nu har en vecka snart sprungit sin väg igen oj, vad tiden går och vi med den....

Nu har vi i  alla fall fått lite snö och det är så vacker med den rena vita snön och solen som lyser så det gnistrar så vackert. Och när jag sitter här vid fönstret nu och bloggar så blir jag riktigt bländad av det vackra. Och vi har fortfarande sjöfåglar i massor som simmar här utanför, men jag tycker nog att dom ska ge sig av snart för risken är ju att dom fryser fast och det vore vädligt tråkigt. En dag närvi tittade ut så flög det upp massor med sjöfåglar jaa, det gick inte räkna för dom var alldeles för många säkert 100 st minst.Vi är osäker på vad det var för sort.

När man går ut och går i snön då knastrar det så vackert för varje steg man tar vi hade faktiskt - 7 imorse så kallt har vi inte haft tidigare i höst.

Veckan har vi ägnat åt lite av varje en dag var vi på Artic Thai och Grill och åt middag det blev friterad kyckling för mig och friterad fläskfile för Tommy och några mozarellasticks  det smakade väldigt bra med ris och sallad men det är ju så mycket mat så man behöver knappt något ris utan bara sallad.

   

På tisdag då åkte vi till Älvsbyn och handlade några saker och satte samtidigt upp skyltarna runt sjön för ljusstöpningen som vi ska ha till helgen i Byagården.Till middag  lagade jag något som vi köpte på Willys det var färdigt att bara värma

med fläskkött och till det bakad potatis med vitlökssmör, sallad allt utom köttet var gott det smakade alldeles för mycket rökarom och dåligt kryddat. Nää det köper vi inte fler gånger.
.  

Onsdag då var vi hemma och gjorde inget särskilt jaa, Tommy var ute och fixade en del han tänker på dom små fåglarna som inte har fått sina matpytsar ännu och nu när det börjar vara så här kallt då behöver dom mat för att klara kylan. Jag var inne och städade en del skåpar och lådor som det blir lite oordning i ibland.

Till middag åt vi en stekt köttbit med klyftpotatis, kantarellsås sallad och tomater fyllda  med mozarellaost och basilika

mycket gott.

 

Torsdag en stadstur med en tur på Willys och handlade lite grann och även en sväng på Dollar sen åkte vi hem och packade in varorna och jag bakade ett bröd som Tommy hade beställt  som var i Mauds senaste Matmagasinet det var grovt rågmjöl, filmjölk, vetemjöl, smör, sirap, jäst, anis, fänkål och pomerans och det var riktigt gott. Jag gjorde även en liten skinka, inlagd sill, sillsallad och en tjälknöl.

smaskigt.Till middag åt vi kantarelltoast med sallad himmelskt gott.

    

Fredag då var vi mest lata och jag löste korsord och var ute en stund och kände på snön riktigt härligt var det och Molly springer som en vilde hon gillar snön men vi får hålla koll på henne så hon inte drar iväg ut på isen för hela sjön har inte lagt ännu så vi håller henne från isen än så länge.

Till middag åt vi sjömansbiff meden sallad med rivna rödbetor, blomkål med majonäs,persilja och kryddor.Mycket gott.

       

Lördag då var det -7 grader och vitt och fint och solen sken och jag ägnade mig som vanligt åt V-75 en del av dagen men det gick då rasande dåligt på båda systemen bara 4 rätt och inga pengar.

Till middag blev det lite buffestuk med skinka, sill, sillsallad, tjälknöl, ägghalvor med löjrom och räkor,kalvsylta, köttfärslimpa, chorizokorv, köttbullar,rödbetssallad och kokt potatis och det smakade oxå väldigt bra.

 

Söndag i dag väldigt lata jag har löst korsord och Tommy tittar på TV-pucken och just nu bloggar jag Linnea och Rasmus har varit ut en sväng och fikat mackor och mjölk dom skulle till deras stuga och kolla att vattnet var avslaget och kranarna tömda och även i Gun och Håkans stuga skulle dom kolla.Det är alltid lika roligt när dom dyker upp och Molly blir jätteglad hon hoppar av glädje närdom kommer.   Anna och Wilma hade åkt till Luleå och sen skulle hon laga middag så Rasmus och Linnea skulle äta där. I dag blir det bara rester till middag som vi har gott om...Nu blir det inte mer denna gång ..Vi syns snart igen...

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards