keckes matblogg

Alla inlägg under mars 2017

Av Chatarina Berglund - 30 mars 2017 16:00


Hej svejs igen på er alla nu är jag här igen med bloggandet och det har varit en helt underbar  Fredag och Lördag

med strålande    en sån där som tar på ögonen och man måste ha solglasögon      på sig sådana dagar vi längtar efter hela vintern och en hel del folk ute på isen mest skotrar men faktiskt 2 skidåkare oxå och dom är ju mindre vanliga än skotrarna.V-75 nää, det gick inte bra bara 4 rätt och det ger inga pengar men nya tag nästa lördag.

Det var svårt att slita sig och gå in i lördags  och lämna det fina vädret men kände ju att vi behövde få oss lite mat även denna dag. Det blev helstekt mörad fläskytterfile, råstekta potatiskivor, sallad, tomatmarmelad och sås. Mycket gott.

Vi ställde även fram klockan 1 timme ioch det gjorde  vi innan vi lade oss så vi inte skulle vara så förvirrade på morgonen.

         


  

Söndag då ville man inte alls lämna insidan av huset för då ville man inte ut för det var ett ruggigt väder det blåste massor nästan storm och ena stunden regnade det och så så snöade det oxå usch vad det ändrar fort.

Vi åkte till stan till för att Gratta och uppvakta Robin som fyllde år  och där var nästan alla  samlade utom Linnea hon jobbade  det var kul att få träffa dom. Oh, så mycket gott det bjöds på som vanligt smörgåstårta, prinsesstårta och en massa andra bakverk. Och jag åt ju bara smörgåstårta för jag är ju ingen som gillar sötsaker. Vi träffade även Lee, Andre och lilla Elna som blivit 2 år och pratar och skrattar en hel del hon är så söt. Det var en trevlig och rolig stund med en hel del surr och skratt.Och när vi sen kom hem så hade blåsten inte avtagit och jag avskyr när det blåser så där ordentligt man känner sig så liten med alla dessa stora träd som finns runt omkring huset och kan blåsa omkull rätt som det är.Det har varit en ovanligt blåsig höst och vinter.

 

Måndag då vi vaknade hade blåsten avtagit en hel del och vi fikade som vanligt kaffe, macka, 1 ägg, tomatjuice och NSD och ett korsord och alltså en riktigt fulländad måndagsmorgon men så helt plötsligt så började det snöa först bara lite fjunigt men sen stora lapphandskar och massor vräkte det ner och så upphörde det vid 1-tiden och så kom solen men bara en stund så drog det ihop igen och då var det snöblandat regn sånt där som man kallar aprilväder.

Till middag gjorde jag en potatispannka med fläsk till mig  och en vanlig fläskpannkaka till Tommy och det var himlans gott en sån där riktig poatispannkaka som min mamma gjorde.

 

Tisdag i dag och då var detCsoligt är vi vaknade och riktigt vackert men det blåste lite kalla vindar och vi fikade som vanligt och jag löste korsord och sen gjorde vi oss klara för en utflykt med Pensionärsgänget till Öjebyn.

Och jag var lite orolig över väglaget men det var så fint det var i stort sett bar asfalt hela vägen underbart.

Vi träffades på Repris en secondhandbutik i Öjebynoch gick där och tittade på massor med prylar men för oss blev det inga fynd där. Vi åkte sen till Paltzerian och åt där dom hade en massa olika bufferätter och även a la carte jag åt Bräckt lax, pressad potatis, dillsås och sallad mycket gott var det.Tommy åt Biffstek med stekt potatis och Hasse åt Stekt sill med löksås, Barbro åt stekt fläsk med löksås  och det åt även Karin och alla var nöjda med maten.

Och massor med olika paltsorter har dom där. Blodpalt, rödbetspslt, friterd palt med gravad lax och hovmästarsås mm

jag fotade paltlistan så ni kan läsa den nedan....Vi var även på Pingtskykans secondhandbutik och där drack vi kaffe och vissa åt även en kaka till.Sen sryrde vi kosan hemåt efter en mycket trevlig dag med pensionärsgänget och då får vi se vilket håll det blir nästa tisdag.


      


Onsdag en hemmadag med liten lätt städning och vi   satt även ute några timmar och njöt av solen mellan molnen

och sen lagade jag middag och det blev färsk tomatpasta med en sås av fisk, paprika, lök , vitlök, dill och grädde samt en sallad till och  det smakade riktigt bra. Sen lite TV-tittande innan sängen och boken och nu läser jag Keplers Kaninjägarna och den är så spännade så man törs knappt släcka lampan och det är alla Keplers böcker.

       

Torsdag vaknade vi tidigt och fikade som vanligt macka, ägg, kaffe, tomatjuice, NSD och ett korsord en bra morgon

och sen gjorde vi oss klara för att åka in till stan på Vacker Tass vi hade tid kl 10.15 för helrekond på Molly och det tar några timmar.Vi hann på en massa affärer och handlade innan Molly var klar och dessutom hann vi även med ett fika på Glittra kafe på Vacker Tass en varm macka med sallad och kaffe till och det smakde bra.. Molly blev så snygg efter rekonden.

Nu laddar jag för tjejträffen hos Milla i kväll.


   

Av Chatarina Berglund - 25 mars 2017 17:15


 


Hej svejs i lingonskogen jaa, inte ser man lingonen och det beror på snön som faller igen nu behöver vi ingen mer snö

den här vintern nu vill vi ha vår med såna där fantastiska soliga dagar med ljuset som tar på ögonen så man måste använda solglasögonen och så får man i sig såna där nyttiga vitaminer och så blir man så glad i sinnet så man bara sprudlar av glädje. Vi har ju haft en del fina dagar men nu har det varit lite gråtrist sista tiden men det blir bättre det vet jag.

För att prata om annat än vädret så hade vi vår grannar Christer och Chatrine på middag här i fredags och det blev en förrätt med en råraka med löjrom, räkor och en klick smetana och varmrätten det var sjömansbiff med en sallad med blomkål, rårivna rödbetor och en dressing på det, hembakt bröd ochen sallad. Till efterrätt blev det en marängtårta med glass med nutella, vispad grädde och hallon dom tyckte allt smakade bra.

 


 

Vi hade en trevlig kväll som vanligt när vi träffas med mycket skratt och en hel del surr och musik hade vi oxå.

Gästerna gick hem vi 1-snåret och vi röjde undan innan vi lade oss och sängen var ovanligt skön och där låg vi kvar till 9 på morgonen.

Lördag då var det rätt så klart V-75 som gällde för mig och det gick bra blev 6 rätt men endast 22 kr per 6-a och ingenting på 5-orna väldigt dålig utdelning men nya tag nästa lördag.

   

Till middag åt vi fiskgratäng med spritsat gratinerat potatismos och en god gratängsås det var riktigt gott.

Söndag då var det lite snålblåst men vi satt ute ett par timmar på altanen men det var som dis för solen så den var inte så varm. Till middag blev det bara rester från helgen.


Måndag en tur till stan och handlade lite grann och så hämtade vi en kaffemaskin hos Anna och Robin som dom inte använder. Vi köpte en för några år sedan och den pajade och då fick vi en ny på garantin men då hadevi redan hunnit köpa en ny maskin så då fick dom ta den i stället men dom har knappt använt den. Vi hade tänkt köpa en ny igen men då nämnde Anna att dom hade ju den dom fick av oss och dom använder den inte så då fick vi ta den i ställetoch det var ju bra då slapp vi köpa en ny igen.

Tisdag då var vi till Älvsbyn på pensionärslunch med Hasse, Barbro, Karin , jag och Tommy vi åkte redan vid 10.30 för vi skulle gå på Återbruket där dom säljer beg och nya saker liknade återvinningen i Boden och jag hittade en form en avlång smal en sån där bakform fast mindre än dom jag har sen tidigare,  lökhackare . brödkavel och ett armbandsur och allt detta för 45 kr rena rama fyndpriset. Vi besökte även Röda korset och där hittade Karin så läckra glas som hon köpte och sen åkte vi på Goy & Gee Thai och Grill och åt lunchen där dom hade mycket gott buffe med olika rätter kyckling, vårrullar, fläskkött i en sås,biff med grönsaker, sallader, ris och nudlar och kaffe med kaka på det för 80 kr och allt smakade jättegott.Sen handlade vi lite innan hemfärden och då får vi se var det blir nästa vecka vi pratade om Piteåhållet men vi får se. Det är så kul att gå ut så där och äta tillsamman och sitta och surra i lugn och ro utan att ha en massa tider att passa vi har så trevligt på våra pensionärsluncher.

Onsdag en hemmadag med diverse fix i en del utebodor med för att hitta det vi behöver framöver bl a en del små krukor till mina frön som jag ska plantera.Vi samlade även ihop en del återvinningsmaterial och burkar och flaskor som vi samlat.Till middag åt vi fyllda köttfärsbiffar och fyllningen var ost och kantareller och till det småstekta potatisar och en asiatisk salladdet smakade väldigt bra.

         

Torsdag en tur till staden och handlade lite grann och ett fika på Opalen och strosade i Enter och besökte lite olika butiker. Till middag åt vi dillkött, kokt potatisoch rödbetor ochvdet var mycket gott det är väldigt länge sedan jag lagade dillkött.

       

Fredag en strålande dag med sol, blå himmel ,fågelsång och alldeles lä på vår altan bara passa på att njuta vad kan man mer begära och Molly njöt oxå av den härliga vårluften.Det enda ljud som hördes det var skotrar som körde på sjön men det stör inte det hör ju oxå till våren att folk tinar fram och kommer ut till sina sommarstugor.

Jag så faktiskt en koltrast utanför vår altan som spatserade på snön och den brukar inte komma så här tidigt och redan förra fredagen den 17 mars såg vi och hörde oxå en svan men bara en men den andra fanns säkert någonstans här omkring och det är oxå väldigt tidigt det är ju knappt öppet vatten någonstans ännu möjligen nere vid Rörträsket där brukar det vara öppet rätt så tidigt.

         

Lördag idag en lika fantastisk dag med strålande sol, blå himmel och fågelkvitter, skoterljud och våffeldag med hallonsylt ,ost chpesto mycket gott och så fantastiskt tt kunna vara ute på våffeldagen och grädda så man slipper oset inne och detta fantastiska våffeljärn från kanske mitten av 50-talet är ju helt enkelt en dröm att baka våfflor i.

V-75 har jag oxågjort men resultatet blir mellan 18-19 så då återkommer jag nästa bloggtillfälle och berättar om hur det gick.

                 


Den här fina blombuketten fick jag av mina grannar förra fredagen när dom var här på middag och den står lika fint än idag.


   


Trevlig helg på er alla

Av Chatarina Berglund - 17 mars 2017 16:15

 

Hej tjolahoppgalopp nää, det skriver jag ju till mina travvänner på lördagar när jag skickar travet det skulle jag ju inte skriva nu men hej Hopp på er alla nu är jag här igen med bloggen och ska försöka få till några rader.

Vi börjar med vädret det var ett strålande väder under sportlovsveckan jaa, inte alla dagar men helgen var oxå helt ok med en hel del sol och massor med folk ute med skoter, hundar , skidåkare, fiskare mm och fisk det verkar dom inte få

inte då några större storlekar men det blir nog bättre längre fram när det blir varmare kanske eller...Brorsan min han fiskar för fullt nu och han säger att dom är inte på hugget.

Torsdag då handlade vi i stora staden och fyllde på kyl och frys man måste vara om sig och kring sig så man inte står utan mat om det blir snökaos eller översvämning så man inte kommer i väg till stan och handla och jag är en liten hamster och det har jag efter min mamma för hon var oxå likadan.Till middag åt vi tagiattelepasta med en gräddig pastasås med skinka, svamp, lök, paprika, vitlök och till det hemgjord pesto som jag gjorde på grönkål och den var jättegod jag ska absolut göra den fler gånger och även en sallad till mycket gott.

     

Fredag då  kom Anna och Ludde ut till stugan och skulle vara över helgen för Robin jobbade hela helgen och då gjorde jag våfflor och bjöd Anna, Ludde, Wilma, Oliver, Fredrik , Tommy och jag på våfflor, jordgubbssylt, hjortronsylt, vispad grädde och hemgjord glass och dom tycke det var så gott. Jag använde min svärmors gamla våfeljärn ett sånt där riktigt tungt järn och det fungerade kanonbra inte en enda våffla fastnade och så perfekt det kommer jag att använda alltid hädanefter dom nya våffeljärnen kan ju slänga sig i väggen eller så kastar jag bort det för dom är värdelösa dom blir inte ens riktigt varma så du får grädda varje våffla väldigt länge för att få färg på den men det här blir riktigt varmt och fort gick det att grädda 18 våffellaggar. Till middag åt vi ugnstekta kycklingklubbor, klyftpotatis, sötsur sås och sallad jättegott.Idag grattar jag min Syster Karin som fyller år.

           

Lördag då var Tommy ute en del och Anna och hela gänget var på Lillholmen och eldade och lagade lunch ute.Helt plötsligt dök Rasmus upp här glatt överraskad blev ju vi och då var han oxå ute och körde skoter och var med de övriga på Lillholmen Linnea jobbade så han hade väl inget speciellt annat för sig.Nu är det bara några dagar kvar tills dom ska flytta ihop i sin 2-rumslägenhet jag förstår hur roligt dom tycker att det ska bli och dom har köpt en hel del grejer  som porslin,möbler, soffbord, köksbord, stolar. soffa mm jaa alla vet att det är mycket som behövs när man flyttar ihop i den första egna lägenheten.Travet gick åt fanders bara 5 rätt och femmorna gav ingen utdelning och det var sånt strul med travet denna dag försenad start till 19.30 och det räckte till kl 22.30 och det är bara att ta nya tag nästa lördag.

Söndag en lugn dag med sol och matlagnining ute i woken kebabkött i pitabröd med en hel del tillbehör som lök, paprika, kebabsås, tomater, sallad mycket gott.

I dag är det 17 år sedan min pappa dog så jag tänker på han extra mycket i dag och många minnen kommer upp

och som jag minns från tiden jag växte upp med världens snällaste pappa..och mamma så klart.

       


         
Måndag då var vi hemma hela dagen och vi var ute en del och busade med Molly och till middag blev det rester från helgen porterstek med potatisgratäng och sallad det smakade bra i dag oxå.

Tisdag då var vipå pensionärslunch då blev det Boden för tanken var att vi skulle åka till Älvsbyn men det blev ändrade planer så då tar vi Älvsbyn nästa vecka och denna gång blev det Da Vinchi för vi åkte först på Sveas kök men då hade dom bara lunchservering  till kl 13.00 och så funderade vi på Norrigården men dom hade till kl 13.30 och vi vill inte äta förränvi d 13-tiden ochdå blev det Da Vinci som hade buffe med olika rätter fisk, kött, pizza och en hel del sallader jaa, det smakade rätt så bra man får ju välja själv vad man vill äta. Jaa en trevlig stund med en hel del skratt och surr om det mesta.

Onsdag då var vi hemma hela dagen och röjde upp i en av våra bodor som oftast blir stökiga med återvinningsmaterial  mm så vi sorterade upp allt och så tar vi med nästa gång vi åker till stan.

Till middag åt vi potatisbullar med stekt fläsk, lök och bacon och det smakade bra det oxå.

Och jag spelade V-86 för 70 kr och fick 8 rätt och jag vann 2385 kr det var kul kanske turen har vänt nu det  får vi hoppas det visar sig på lördag när det är V-75 igen.

     

Torsdag då var vi en tur till stan och handlade lite förnödenheter som vi behövde och sen åkte vi hem och lagade middag och det blev en tomatsoppa med ostmackor.


100 dagar kvar till Midsommar


Trevlig helg på er alla !!!

Av Chatarina Berglund - 8 mars 2017 17:30

 


Tjingeling,TjabbaTjena Hallå, Hej svejs på er alla nu är jag här igen med min blogg och ska sammanfatta några dagar.

Jaa, vädret strålande   och blå himmel kyligt på morgonen ca -14-15 men fort visar solen att den värmer för helt plötsligt är det bara -8 och det har varit en hel del folk ute med skotrar, hundar barn och fiskegrejer det märks så fort det börjar bli dom här fina marsdagarna med strålande sol och alldeles vita vidder av nyfallen fluffig snö och det  tar riktigt på ögonen så man måste ha solglasögon på sig det är viktigt den här tiden.

Fredag då hade vi pizzakväll i bagarstugan med 20 st glada pizzabagare och den här gången var det 4 personer från Norge som var med vi har ofta med folk från andra nationaliteter vi har haft gäster från

Sydamerika, Thailand, Spanien och nu från Norge Jessica, Rune- Martin och deras 2 barn .

Jag förberedde en hel del för denna kväll redan på torsdagen  och tur var nog det för jag kände mig jättekass på torsdagskväll frös så jag hackade tänder, lite halvdant i magen och var inte alls sugen på någon mat och jag hade dubbla tröjor, filt och tjocksockar på mig och ändå frös jag och min tanke var ju att hur ska jag kunna ha pizzakväll i morgon när jag är så här risig och i morgon är jag säker på att att jag mår ännu sämre kanske nära på död man vet ju aldrig och lade mig strax efter 22 och sov till 9 på morgonen men när jag vaknade så var jag i alla fall levande och lite så där halvdan kände jag mig inte så sugen på fika men jag tog en panodil och piggnade till lite i alla fall och sen kom jag igång igen och det funkade jag lyckades göra klart det som var kvar och fixade 30 pizzadegar och sen åkte vi till bagarstugan strax efter 17 och fixade till  allt Hasse och Oskar kom och hjälpte oss med bord, stolar och dukning och det var jättesnällt av dom. Det blev som vanligt en trevligt pizzakväll med goda pizzor och trevliga människor mycket skratt och surr.Vi var hemma ca 01.30 och då hade vi städat hela bagarstugan oxå och då var Cilla kvar och det var hon som sa att kan vi inte göra ett ryck med städningen så slipper ni gå hit och städa i morgon och det var väldigt snällt av henne ett bra förslag  vi var ju några kvar Fredrik, Tommy, jag och Cilla och vi fixade allt innan vi åkte hem och det kändes väldigt skönt.

                              


  

  



Sängen var väldigt skön och välbehövd kände jag och där låg jag kvar till kl 10 Tommy steg upp tidigare då blev det kaffe, macka, ägg och tomatjuice tillsammans med NSD och korsord mycket lugnt och skönt och en strålande sol som lyste så fint. Jag ägnade ju som vanligt några timmar åt trav på lördagen men det blev 3 system denna gång eftersom jag hade även till tjejträffen men denna gång gick det inte alls bra det kom ju någon 42 oddsare och förstörde allt men vaddå man börjar bli van och det är bara att ta nya tag nästa lördag. Till middag åt vi stekt fisk, kokt ,potatis och gräddstuvad grönkål och sallad mycket gott. sen lite TV och Lasse var förbi en sväng och hälsade på.

         

Söndag då kokade jag en stor panna med köttsoppa och bakade ett ostbröd för Hela familjen skulle komma hit och äta middag och det gjorde dom Anna, Robin,Rasmus och Linnea,Wilma och Oliver och Ludde och det var så trevligt det är inte alltid att det passar alla men det gjorde det denna gång.Man får ju skratta en hel del tillsammans med dessa underbara människor så det är alltid lika roligt att träffa dom och så tråkigt när dom åker. Wilma och Oliver skulle stanna kvar och sova 2 nätter i Anna och Robins stuga så dom hade skoter med och skulle vara ute och köra med den på dagarna.

Vi tittade sen på Farmen och Innan jag dör och den är så spännande och bra men hur ska det sluta bara 2 avsnitt kvar.


Bordet dukat i väntan på gästerna...


 


 

 

Måndag i dag och kyligt på morgon -12 men strålande sol och blå himmel riktigt kanonväder vilken tur sportlovsfirarna har hoppas det håller i sig hela veckan och nu är det ljust redan 6.30 underbart när man tittar ut över de vita nejderna med kaffekoppen och mackan mm.

Kristina från piteå alltså min svägerska Kristina  och min svåger Steftan  ringde och hade tänkt komma och hälsa på oss oh, så glada vi blev och det passade så bra för Stefan är lärare så han har sportlov nu och Kristina var ledig och dom kom och vi hade en jätterolig dag. Och när dom ringde sa dom att bara kaffe skulle dom ha men jag började fundera på vilken mat jag skulle kunna laga och så kom Tommy på att vi hade ju köttsoppa kvar från söndagens middag och det var rätt så mycket för jag kokade ju ca 10 L så då blev det så och dom blev jätteglada när dom fick köttsoppa för dom hade varit sugen på det och pratatat om att koka det någon dag. Hembakt bröd och ost det var jättegott den är nästan godare dagen efter. Oh vilken trevlig dag vi hade och mycket hade vi att prata om och skrattade gjorde vi väldigt mycket. Vi väntade att Wilma och Oliver skulle komma förbi så att dom fick träffas men det gjorde dom inte men på fm i dag kom dom förbi men då skulle dom åka hem och Olivers pappa skulle hämta dom här för dom körde  skoter hit. Dom hade varit ute med skotern i går och så hade dom stannat vid en grillplats som finns på vårt grannområde men då hade dom problem med att få eld med veden dom hade med sig för den var tydligen sur och då åkte dom hem och gjorde upp eld i deras eldstad i stugan och det lyckades bättre så dom fick sina hamburgare grillade.

Dom skulle komma tillbaka ut på Torsdag igen dom är ju så söta.

Tisdag en kall natt men en strålande solig dag med blå himmel men vi har inte varit ute så mycket vi har varit på den där pensionärslunchen som vi har börjat med på tisdagar så i dag då var vi på Bowlingen och åt på den resaturangen Hasse, Barbro, Tommy ,jag och Karin vi åt lite blandat jag och Hasse åt Fish and chips, Karin åt pizzarulle, Barbro åt pizza och Tommy åt kebabtalrik och alla var nöjda och tyckte det smakade bra. Och det kostade 70 kr för pensionärer och 90 för övriga och det är ju väldigt billigt. Sen hyrde Barbro en bana en halvtimme fär hon var sugen på att prova spela och ev börja bowla en gång i veckan kanske jaa, det gick bra Hasse och Barbro spelade och det gick väl ganska bra ialla fall. En väldigt trevlig dag med surr och skratt som vanligt. Nu ser vi fram emot nästa tisdag då blir det nog Älvsbyn kanske. Vi åkte förbi Vacker Tass innan vi åkte hem och hämtde ett garnystan som jag vunnit i en tävling på FB och det var garnet opal som räcker till ett par sockar vilken tur jag hade då. Kul och det ser ut så här..


 

 

Onsdag i dag vi vaknade redan vid 7-tiden fikade som vanligt macka, ägg, tomatjuice och kaffe och det var bara - 6 på morgon och solen syns inte till ännu i alla fall och jag tror inte den kommer fram i dag det ser så genommulet ut.Våra närmaste grannar Sarah och Nicklas är här denna vecka för deras barn har ju sportlov och det är alltid kul när det är lite mer liv och rörelse på området.

Tommy åkte en sväng med skotern och antar att han åkte till Lillhlomen och gjorde upp en eld där men jag och Molly stannade hemma för vädret är ju inte så inbjudande för uteaktivitet och just nu snöar det.


Av Chatarina Berglund - 2 mars 2017 19:00

 

Jaa, nu är jag här igen med bloggandet om maten, vädret, snön mm.

Jaa vädret det har ju kommit mera snö och det är ju så att denska ned i vilket fall som helst och kommer den inte i november, december och januari så kommer den i februari och mars.Under helgen var det ett strålande väder med massor med   några minusgrader men väldigt vackert. Det var lite liv och rörelsepå isen både de som promenerade och dom som skotrade fler av dom senare.Det är så härligt med såna dagar och det kommer flera sådan dagar med strålande so, takdropp och +grader detär ju detta vi ser fram emot hela den  långa vintern men den här vintern den har gått så fort och det kan ju bero på att den varit så mild och kylan saknar jag inte alls vi har haft till¨äckligt många vintrar med rekordkyla men inte senaste åren. Jag minns den vinter då vi inte hade bott här i Alträsk  så länge då var det -43 och då går man inte så gärna ut och jag ringde på jobbet och sa att jag stannar hemma i dag och dom förstod mig och Tommy stannade oxå hemma man vet aldrig vad som händer med bilen vid den kylan tänk när man kör hur många grader blir det då. Men sen när kl var 8.30 då var det bara -37 sådå åkte vi till jobbet båda 2 och det gick bra.Det var inte så länge det var så kallt men det räcker med en sån dag och efter det har vi aldrig upplevt ensådankyla igen och det är jag glad för.

Fredag då åt vi raclettmiddag mycket pyssel och gott var det och det tar lite tid men vi hade ju inte bråttom.

Vi hade 2 sorter kött tunt skivat , lök, paprika, räkor, och lite charkvaror chorizokorv, lufttorkad skinka och pepparsalami, kokt potatis och 2 olika såser mm. Det var gott det var väldigt länge sedan vi åt detta men det passar bäst på sommaren när man kan sitta ute för det osar ju en del

                        

V-75 i lördags det gick åt pipsvängen ingen vinst nää, oj vad det är svårt förstår inte varför om det är hästarnas, kuskarnas eller rent av mitt fel som inte kan läsa av dessa kuskar och hästar jaa, hur jag än försöker analysera loppen och läser om dessa så blir man inte klokare om hästen bestämt sig för att galoppera för att det ska falla bort en massa spelare så blir det nog så tror jag trallalala....Jaja nya tag nästa lördag med hopp om vinst.

Till middag åt vi fisksoppa med en massa godsaker i  och till det hembakt bröd som jag stekt i olivoja mycket gott.

   

Söndag då vi brukar vara lite segare än vanligt så kände vi oss rätt så alerta så vi åkte en sväng med bilen och hamnade på Storheden där vi gick inågra affärer inte mycket shopping men middagen den åt vi på Coop-restaurangen

jag åt bräckt lax, dillsås, kokt potatis och sallad till det och Tommy åt snitzel med stekt potatis och vi var rätt nöjda båda 2 med det.

   

Sen åktevi hem och kollade Farmen och den svenska serien Innan jag dör och den var så rå jag mådde riktigt illa efteråt trots att man vet att det är film.

Måndag då vaknade vi tidigt och fikade som vanligt kaffe, ägg, macka, tomatjuice och NSD och ett korsord så klart en rätt så vanlig morgon hos Berglunds och nu är det riktigt ljust kl 7 härligt är det.

Tommy har varit och hjälpt en kompis och jag och Molly har varit hemma och vi har varit ute på isen och promenerat jaa, jag promenerade och Molly sprang som en galning fram och tillbaka hon hann flera gånger till Lillholmen medan jag bara hann dit en gång hon vände och kom tillbaka till mig och sen drog hon järnet igen mot Lillholmen och så höll hon på så det blir ett riktigt motionspass för henne.

Jag bakade hönökakor igen dom var så goda tyckte Tommy och jag oxå så då passade jag på medan han var borta.

Till middag blev det korvstroganoff med kokt potatis och sallad till det det smakade bra. och Tommy kom precis hem när maten var klar .

Senare ringde Rasmus och undrade om vi skulle vara hemma och om vi behövde något från stan för dom skulle ut och åka bil och tänkte komma förbi och hälsa på och det gjorde dom och det var jättekul att träffa dom det var Rasmus och Linnea och dom hade 2 kompisar med sig Albin och Jesper oxå trevliga grabbar och vi fikade och surrade och skrattade en hel del en skojig kväll på landet med stadsbesök.

   

Tisdag alltså fettisdag i dag oj vad vi har åkt skidor, ätit bruna bönor, semlor och apelsiner nää, skämt åsido inget av de har vi gjort Tommy har även i dag varit till stan och hjläpt  kompisen Hasse så det blev inget firande av fettisdag men vi åt ju bruna bönor tidigare i februari fast det inte var fettisdag så vi får väl göra det en gång till i mars det går oxå bra.

Vi åt i stället stekta strömmingsflundror,potaismos, rårivna morötter och broccoli jättegott var det.

         

Onsdag tjejträff hos Karin och då var 08-systern hemma oxå så hon fick vara med eftersom hon bor i Stockholm kan hon bara vara med några gånger per år. Vi hade som vanligt vädligt trevligt och vi åt väldigt god mat det var en förrätt och det var en soppa som var jättegod och det var räkor, morötter och grädde mm och god kryddning och till det ett bröd mycket gott. Till varmrätt var det fläskfile gratinerad i ugnen med en god sås med en massa goda grejer och till det ostgratinerat potatismos och sallad mycket, mycket gott. Till efterrätt var det en bit kladdkaka med grädde mm oxå gott jag smakde den i alla fall. Vi surrade om allt som vanligt på dessa täffar det var om semlor och att det ska vara traditionella semlor och inget tjafs med hallon och lakritsgrädde, wraps, choklad men det rådde lite delade meningar om detta en del tyckte att man kan visst äta annorlunda semlor jo,men tyckte nån då ska det inte heta semla utan alla vet vad en vanlig hederlig semla är och jag bryr mig inte så mycket i det för jag äter inte semlor varken de gamla vanliga eller de nya uppstickarna.

Milla berättade om deras underbara resa till Mauritius där vattnet är turkosblått och väldigt grönt och frodigt eftersom det är rätt så fuktigt där så var det en prunkande   grönska. Helena hade varit ute på secondhandbutiken hon var på jakt efter moulinex rivvjärn ni vet en sån där gammalt köksverktyg som inte längre går att köpa som är toppen när man ska riva potatis till Janssons eller skiva till gratäng mamma kallade den molijansson och alla vi syskon kallar den oxå så.

Nu är det en till från tjejgänget som åker bort på långresa dom ska vara borta till i juni det är som tio små negerflickor så nu är vi bara fyra.Men dom kommer ju tillbaka så vi återförenas senare.

Oj,oj vad mycket snö vi fått nu räcker det faktiskt även till nästa vinter det är ingen hejd när det börjar snöa men i morgon skulle det bli   och då får vi tro på det. Tommy har skottat halva dagen och jag har förberett en del för pizzaväll i morgon i bagarstugan det är en hel del som ska bakas ,grejas, lagas, hackas, skivas mm mm så det är bra att förbereda en del som går att göra i förväg.

Nu ska vi titta på TV en hel del att titta på i kväll Farmen , Antikrundan och Mandelmann


               


Nu blir det inte mer denna gång men vi hörs snart igen .Trevlig  Helg på er alla.   

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards