keckes matblogg

Alla inlägg under april 2017

Av Chatarina Berglund - 22 april 2017 13:15

 

Tjingeling på er alla nu är jag här igen med min blogg och ska försöka få i hop något vettigt hur sista veckan har varit.

Påsken har varit relativt bra kanske inte den där strålande solen och den allra blåaste himlen men det har ialla fall inte varit så dåligt så att det inte har gått att vara ute. Det har varit en hel del folk här under påsken och massor med skotrar, och en del skidåkare, promenadfolk och det är så roligt när det är lite liv och rörelse. En del har provat fiskelyckan oxå men det verkar inte gett så mycket. Tommy pimplade några dagar och han fick några riktigt fina abborrar men sen helt plötsligt blev det bara smått och dåligt med napp.

Jag har haft en del jobb med matlagning till min bror och hans sambo som fyllt 80 år visserligen fyller Mats  den 24 februari men då var dom på Cypern så därför så firade vi han i efterskott nu och hans sambo Maija Liisa fyller den 19 april.

Och vi firade dom på påskafton men tyvärr så var många borta i fjällen och en del som bor söderut tyckte väglaget var dåligt och det var det ju oxå särskilt längre neråt landet.Men han ska ha en fest till när det blir sommar och då kommer det nog en hel del folk från alla håll.Vi hade i alla fall trevligt och åt och drack gott och bra musik hade vi med vinylskivor många fina låtar. Lite pyssel med roliga gåtor och lite roliga rim som Karin hade skrivit till dom båda.Jag hade fixat en lite rolig lek "paketleken"och det var rätt många roliga verser med olika uppdrag så en lyckad kväll blev det.

Vi var där kl 16 och ställde i ordning maten värmde en del och skar upp bröd mm Dukningen fixade Tommy och Hasse på Långfredag. Senare städade vi ihop det mesta innan vi åkte hem vid 03.00 ca.

Trött var vi i alla fall och skönt var det att lägga sig o sängen var ljuvlig och vi låg kvar i den till 9.30 och det var så skönt

Molly hon låg kvar ännu längre och drog sig för hon var med på kvällen så hon sov inte  något alls.

Vi fikade och tog det väldigt lugnt hela dagen och jag kände att det kom som efter allt jag hade ju stått rätt så många timmar med matlagningen även om jag började i tid med en del men allt går inte göra så långt i förväg.

Men alla var då nöjda med maten i alla fall och även med allt annat oxå.

               


 


                     

Annandagen då var det en riktigt strålande dag med sol och blå,blå och blå himmel då gjorde jag skyltar till Majbrasan som vi har som tradition vid Byagården och den traditionen har vi haft i många år och det brukar vara massor med folk

från alla möjliga håll då har vi lotteri med fina vinster och vi bjuder även på fika och eldar har vi ute för att alla som vill kan grilla korv mm. Nytt för i år är att vi ska grilla hamburgare med tillbehör och sälja för 30 kr en rolig nyhet.

Vi åkte sen ut och satte upp dessa skyltar och sen passade vi på att njuta av det fina vädret det var så varmt på vår altan så vi trivdes verkligen några timmar där ute. Till middag var vi båda sugna på pannkaka och då blev det som det brukar bli en potatispannkaka med fläsk  och en vanlig fläskpannkaka och paltpannkakan som den oxå heter den ska var som palt bara mald rå potatis, salt och vetemjöl . Oj vad gott det var mums, mums.

Tisdag då var det dax för pensionärernas dag och denna gång blev det Storheden och först handlade vi lite på Coop sen blev det mat på Coop-restaurangen och för min del blev det så klart bräckt lax som är ett säkert kort alltid gott och sen varierade det lövbiff, buffe med lite olika rätter som janssons, snitzel mm och sen kaffe på det och en trevlig stund som vanligt och vår Storebror Mats bjöd hela gänget på mat och vi tackar alla Mats för det. Sen åkte vi en sväng på Rusta och sen bar det hemåt och lämnade av Karin hemma och efter det ett besök hos Anna-lena på Buketten och hämtade plasthinkar som vi fick av henne och även ett gäng med påskliljor sen Alträsk och där var det vackert som vanligt sol och fint.

Sen blev det en lugn kväll med TV och kaffe med en macka ingen mat eftersom vi var så mätta.

Onsdag en hemmadag med lite fix inne och ute och sen eldade Tommy i vår eldstad och då satt vi ute och njöt några timmar och grillade korv och Fredrik hälsade på med skoter och fick en smakbit.

Till middag blev det köttgryta med ris och sallad mycket gott.Fredrik kom senare förbi och lämnade ett citronträd som jag fått av Anna-Lena och gullvivor oj, vad spännande få se om vi klarar av det jag har satt citronkärnor och det har kommit upp men det är litet ännu så vi får se hur det tar sig.

     

Torsdag en tur till stan och handlade lite förnödenheter som vi behövde och sen åkte vi hem och till middag blev det en fisksoppa med saffran,tomat, vitt vin,lök, morötter, paprika och ostmackor till det mycket gott.

   

Fredag då hade jag planteringsdag jag planterade om mina pelargoner,citronträdet som jag satte från en kärna, en tomatplanta och sen planterade jag  mina Dahliaknölar som jag sparat från fjolårets dahlior samt 2 nya som jag köpte på Coop när vi var där och även en ny sort ranunkel som blommar i alla möjliga färger och med fylliga blommor och det blir spännande att se om det blir något av detta. Vi har även fixat mjölkpaketen som vi ska ha till potatisen och det ska ju vara hål i alla dom och det är bra att ha förberett en del för det är snart dags att sätta dom snart. Det är ju så himla kul den här tiden då man får börja lite smått med sina planteringar.

Till middag åt vi tacos med olika tillehör och det smakade bra det oxå sen blev det Lets Dance och nu åkte arga snickaren ut denna gång synd, men det är ju någon som försvinner varje vecka men Stina Wollter som har minst poäng varje vecka nu hon är kvar tack vare att det är folkets röster hon får hon är ju folkkär.

         

Lördag i dag trist väder mulet och grått och jag har ägnat mig åt V-75 och försökt efter konstens alla regler att få till de rätta raderna men det är inte lätt minsann vi får se senare hur det går.


Nu blir det inte mer denna gång  men vi hörs snart igen....Trevlig helg till er alla


Av Chatarina Berglund - 10 april 2017 18:15

6månader  

Tjingeling på er alla nu är jag här igen med mitt bloggande för att berätta om de senaste dagarna om vädret och annat.

Torsdag då hade vi tjejträff hos Milla och vi var bara 4 st nu har även Lotta åkt på turne med husbilen men hon kommer ju tillbaka så småningom. Vi fick som vanligt god mat en förrätt med en blandad tallrik med smårätter och till varmrätt var det stekt öring, kokt potatis sallad, en sås med hjortron och purjolök och den var jättegod,en gratäng med grönkål mm.Till efterrätt en chokladform med en sorbet och ett chokladhjärta och allt smakade mycket gott.

Fast vi bara var 4 st så nog surrade vi på som om vi var 10 ca om allt mellan himmel och jord.Vi pratade om mobiltelefon om olika abbonemang och det finns ju en uppsjö av dom. Karin har ny telefon nu hon har sagt upp sin fasta telefon och har nu en som fungerar som en mobil hon kan ta med sig den när hon går ut ex. Hon har samma telefonnummer som tidigare och då är det flera som ringt till henne och kommer inte fram Andreas hade ringt och det kom in en röst som han tyckte pratade ryska och han kom inte fram men Annelie har ringt och hon kommer fram och jag har inga problem att komma fram till henne men Milla kom inte heller fram till henne när hon ringde så lite konstigt är det ju. 

Fredagen en underbar dag med bara flödande sol, blå himmel och ingen vind jaa, så fantastiskt vi var ute iflera timmar och njöt av det fina vädret . Till middag blev det stekt benfri kotlett med pommes gjort i vår Acty fry med endst en msk olja fantastiskt goda blir dom och en sallad till det och det var smaskens.

       

Helgen var lugn med V-75 som vanligt som gick käpprätt åt skogen med alldeeles för få rätt och inga pengar och mat blev det i alla fall lördag då gjorde jag kåldolmar med kokt potatis och lingonsylt och huja så gott det var.

Söndag en sån där lat dag ed lite sol och mycket moln men vi var i alla fall ute en del men det var inte som fredagens kanonväder.Till middag åt vi lasagne med sallad oxå gott.

     

Veckan fortsätter med måndag då var vi hemma hela dagen och jag städade lite grann och Tommy var ute och fixade med lite av varje.Till middag åt vi rester som vi hade kvar och det smakade oxå bra.

Tisdag ingen pensionärslunch i dag vi byter dag denna vecka för vi har fått med 2 nya pensionärer som har varit  på Cypern 6 månader och nu återvänt till Alträsk  och bytt solen mot snön och dom kom på natten för det var förseningar med flyget från Arlanda på måndagen så då skulle landa ca 20.00 men landade inte på Kallax förrän ca 23.30 så innan dom var hemma var kl 00.30 och dom var rätt så trötta på tisdag så då ändrade vi lunchen till torsdag.

Till middag åt vi ugnsomelett med potatis, korv, skinka,lök, vitlök och paprika och en salld till det och det var smaskens.

     

Onsdag hemmadag med lite fix och bak jag bakade mjkukaka 22 st  ochså bakade jag ett annat bröd med tomater och lite andra kryddor.Till middag åt vi en soppa med kantareller, champinjoner, lök, grädde och en hemlig ingrediens (grönmögelost) och sen mixade jag den lite grann och det var jätte,jättegott den där biten med grönmögelost den gjorde susen i hela soppan och sen strödde vi i knaperstekt bacon. Det stekte jag  faktiskt knaperstek i stekpannan  med vatten jag satte rätt så mycket vatten i pannan och kokade baconet först och eftersom vattnet kokade bort så blev baconet mer och mer knaprigt så det funkade bra kan rekommenderas.

 

 

 

Torsdag då åkte vi till stan för att träffas vi som inte jobbar längre och den här gången blev det Ming och deras buffebord med en massa olika rätter mycket gott var det och trevligt att sitta och surra och skratta utan att behöva stressa.Sen handlade vi lite grann innan vi styrde kosan hemåt och det blev ingen mer mat den dagen bara en macka till kvällskaffet.

Fredag då var vi hemma och jag städade dammsög och vaskade och sen var vi ute för det var riktigt skönt med sol och lä på altanen det är till att passa på och njuta de soliga stunderna.

Jag förberedde en del till en fest i byagården den 15 april som jag har blivit tillfrågad att laga mat till så det är bra att kunna förbereda en del som går att frysa in men vissa saker kan man inte göra långt i förväg.

Till middag åt vi stekt rimmad torsk i en sås av grädde, dill och kryddor, ugnstekt potatis och en varm sallad med vitkål,lök  paprika, och chilikrydda och det smakade fantastisk gott.

Vad hemskt det som hände i Stockholm jag var ju tvungen att kolla med min syster som bor där och dom var hemma välbehållna Lasse hade fått gå hem från jobbet för det gick ju inga tunnelbanor eller bussar och det tog 1 timme och 20 min så det är en bit och han går i rask takt.

Vilken fruktansvärd händelse och på Drottninggatan där det är massor med folk hela tiden men det är ju där såna där galningar sätter in sina terrorattacker där dom vet att det är stora klungor med människor man tänker på alla döda och skadade och de stackars anhöriga.Det var ju hela kvällen på TV om detta och Lets Dance ställdes in men det förstår man en sån här gång.

       

Lördag i dag då är det V-75 som gäller mest hela dagen och det vej jag ju inte ännu hur det går tittar kl 18 så återkommer om det vid nästa bloggtillfälle vädret är ju inte så där riktigt bra i dag det är som ett dis på himlen så solen orkar inte tränga igenom molnen.

När Tommy var upp till postlådorna på lördag  då hade någon galning mejat ner i stort sett alla brevlådor våran var visst den enda som var hel en del var bara i flisor och den gula lådan den hade snurrat ett varv tydligen hade dom sett en bil i byn som körde väldigt fort och var väldigt nedlastad och de luktade bränt gummi om den om det berodde på att den var nedlastad eller om däcken tog i under skärmarna eller något annat är svårt att veta.Någon hade mött den och sa att det gick säkert 150 alltså då kan ni tänka er att möta såna bilister det vill man helst slippa.Alltså det hände samma dag som terrorattacken i Stockholm man vet aldrig vad det är för galningar tur att ingen människa kom till skada här i byn.

V-75 nää, det gick så dåligt igen nu finns ingen tur längre hos mig jag förstår inte att det ska vara så svårt och dessa spikar som dom tror på alla och även dumma jag dom kan vara spelade till 80 och 90 % och nästan alla spikar dom men det visar sig nu för jag vet inte vilken gång ordningen att det är inte dessa som vinner jag måste byta strategi men vilken det blir det funderar jag på  tills nästa gång det är V-75.

Till middag blev det fläskfile med en god graängsås, potatisbakelser och sallad mycket gott

     

Söndag i dag då kokade jag palt 27 st blev det och så åkte vi ner till Anna och Robin och bjöd dom på mat och även färsk lingonsylt hade jag med mig. Och dom blev så glada att få middagen serverad och alla tyckte det var gott. Vi träffade samtliga inom familjen även Oliver kom dit men han åt inte palt. En mycket trevlig stund med den familjen man får då skratta hela tiden och sen var ju lilla Elna där för Lee och Andre var på stan och sen skulle dom träna och då fick Elna vara med Anna och Wilma och hon är ju så söt och vad hon pratar massor hela tiden nya ord och glad var hon att träffa Molly hon skrek rakt ut ibland och Molly verkade oxå tycka att det var kul att träffa henne. När vi åt palt då åt hon oxå sin mat och hon åt själv men det är klart allt hamnade inte i munnen utan en del  på golvet men det var ju bra för Molly då fick hon någon liten smakbit oxå.


 

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards