keckes matblogg

Alla inlägg under maj 2017

Av Chatarina Berglund - 28 maj 2017 19:15

 

Hej tjing tjong nu är jag här igen och ska försöka skriva lite grann om de senaste dagarna .

Vad är detta vaknar  upp av att det är vitt av snö på biltaket det är ju inte klokt i slutet av maj och i Gällivare hade det kommit rejält säkert 1 dm Fredrik jobbar i Aitik och han skickade bilder och det var alldeles vitt på marken och man såg fotspår i snön där folk hade gått. Huja vad hemskt och vi hade bara + 3 grader i morse ny istid på gång eller....

Undrar om inte Kicki och Tobbe ångrar att dom inte stannade i Spanien. Det är ialla fall väldans trist med detta väder.

Igår var det en riktigt skön dag med sol och moln och en perfekt utedag. Tommy kopplade in pumpen med sjövatten igår  så han passade på att tvätta bilen med högtrycket för den var verkligen smutsig så det var välbehövligt.

Skönt att ha sjövatten när man ska vattna allt ute om det nu kommer några växter i den här kylan dom kanske fryser bort. Så här såg det ut i Gällivare i morse.

 

Oj,oj vad pessimistisk jag låter nu men vad kan man annars bli.

Fredag då åt vi en god middag med musslor kokade med vitlök, lök, vitt vin,buljong och rökta räkor, och naturella räkor, stripes, hemgjord aoili och hembakt bröd mycket gott var det..

             

En lugn kväll med lite TV-tittande och sen sängen och boken.

Lördag då vaknade vi tidigt redan vid 7-tiden ochdet blev kaffe, macka, ägg och tomatjuice och PT-s korsord och ett rikt fågelliv utanför fönstret en härlig morgon. Sen ägnade jag några timmar som vanligt åt V-75 men det hjälper inte numera nu går det käpprätt åt skogen varje lördag.  Nu gör vi uppehåll över sommaren med de 3-Cna återupptar det till hösten i september. Det är rätt mycket jobb när mn ska göra flera system och på sommaren om den någon gång kommer (pessimist igen) så vill man vara ute och pyssla med annat än att sitta vid datorn och hålla på med  med trav

och sen använder man mycket av hjärnan för att fundera hit och dit så den delen kan behöva vila över sommaren.

Vi har hämtat vårat kött som Hasse har rökt åt oss i sin rökkåta och milde tid vad gott det är.Det var en bit nötkött, fläskytterfile, fläskkarre, sidfläsk och en skinkstek som jag hade gravat och allt var så väldans gott det är svårt att sluta äta och även Molly gillar det.

 

Till middag lördag då bev det först en god drink med mousserande vin, melonlikör, päronjuice, pearlläsk och is mycket god var den och sen grillspett med fläskkött, köttbullar inlindade i bacon , korv och även spett med svamp, lök. paprika och tomater, halloumiost och sallad allt smakade så bra.En lugn kväll med lite TV-tittande. Björn Skifs 70 år och det var ku att se och sen en film som hette Bäst före och den var riktigt rolig och sen sängen och boken innan John Blund dök upp.

        


     


   

På morron vaknade vi onödigt tidigt igen och när man såg vädret då ville man bara krypa ner under täcket igen men det gjorde vi inte utan det blev fika och korsord som vanligt och nu tycker man ju synd om de stackars fåglarna som måste vara ute i detta väder och att vara sjöfågel nu och måste simma i det kalla vattnet huja.

Mors dag är det i dag och då ägnar jag min mamma som inte finns längre många varma tankar och tänker på den tiden hon levde då vi i många år samlades alla syskon med respektive, barn och barnbarn hemma hos Mamma och Pappa

och uppvaktade vår Mamma och Pappa han halstrade saltströmming och vi satt ute för det mesta för vädret var i regel så pass bra att det funkade och då åt vi mjuktylla som vi rullade in saltströmming och potatis i och det var så mysigt när vi alla var samlade oj, nu blir jag så där rörd och nostalgisk och saknar den tiden mycket. Sen var det kaffe och tårta till efterrätt. Då körde dom även på den tiden Elitloppet alltid på morsdag och min Mamma var även hon väldigt intresserad av trav så det missade hon aldrig.

Anna och Robin har åkt till Prag i dag och där är det +25 och sol så dom får njuta av värmen och det unnar jag dom efter allt slit med det nya huset som dom håller på att bygga. Robin har jobbat där varje ledig dag har han varit där och det har gått så otroligt snabbt för dom och Anna och Wilma har målat utvändigt det blir så fint. Alla skulle vi behöva en Robin för där sitter det adrig fast för Anna behöver bara säga att hon skulle vilja ha en hylla exempelvis i köket som hon

sa här för några månader sedan och direkt var han på gång med den och klurade och hips vips så satt den på väggen och snygg blev den. Men jag får vara nöjd med en Tommy som kan måla och tapetsera men jag vet inte om jag ber han om lite ommålning eller tapetsering så inte hoppar han i målarbyxorna och söker fram penslar och tapetbord nää, det behövs en hel del tjat innan det blir gjort men så är det vi är alla olika.

Anna och Robin är framme i Prag nu hon ringde ett Videosamtal så nu har vi oxå varit i Prag hon visade hela lägenheten och även den vackra usikten från terassen och det var så himla fin lägenhet med ett kanonbadrum och bubbelbad och fruktfat och champagne på bordet och en fin kaffehörna med bryggare och det som behövs för det jaa, fantastiskt fint och sen skulle dom gå ut och titta på stan. Vädret strålande  + 31 så dom får det nog riktigt härligt där i några dagar. Vi firar inte så mycket mors dag vi spar det till nästa helg när alla är hemma igen.

Vi har mest hållt oss på insidan idag eftersom vädret inte varitså inbjudande för uteaktiviteter och så har vi tittat på elitloppet som inte blev som alla trott nää, Björn Goop vann med´sin gamla trotjänare på 10 år Timoko och det var säkert många som hade spelat på han och vann en slant. Jaa, det där med trav är ju inte lätt när man inte kan tippa vinnare i ett lopp hur ska man då kunna få till vinnanrna i 7 lopp som på V-75.

I dag blev middagen en enkel soppa med ostsmörgås och det var inte alls illa det heller.

   


 
Nu blir det inte mer denna gång sysn snart igen!!

Av Chatarina Berglund - 26 maj 2017 16:30

 


Hej svejs på er alla mina vänner nu är jag på G igen med min blogg det gäller att komma ihåg vad som varit och vad som hänt sen jag bloggade sist. För de flesta av oss märker ju att minnet blir lite sämre med åren men så är det bara.

Fredag då var det en fin dag och vi var hemma hela dagen och fixade lite ute. Tommy krattade en del och det blir så fint

Jag ägnade mig åt mina växter en del. Till middag åt vi rostas, och ett nytt recept på potatis som man först steker i pannan och sen in i ugnen som var riktigt god, hemgjord bernaisesås och en sallad och köttet var fantastisk gott mört och alldeles perfekt stektmycket gott!

           

Vi tittade sen på TV det var Talangjakten och det tyckerjag är ett av de sämsta program jag sett men nu var det ju bara ett par st kvar som var värdiga vinnare annanrs har det varit botten många program med urdåliga talanger ta bara gubben som försökte vara rolig med vitsar som var gamla och utnötta och dessutom läste han innantil på ett papper nää, jag förstår att Alexander Bard gav han rött X direkt han började.Men en del duktiga var det oxå som Ibrahim från Boden det var ju kul att han vann han var helt klart en värdig vinnare och dessutom från Boden han var riktigt duktig.

Han ´kommer nog att gå långt inom musiken.

Sen var det sängen och boken som gällde och jag höll aldrig på att kunna sluta läsa för det var slutet på boken och det var väldigt spännade men till slut var jag tvungen att lägga bort den och ta resten nästa dag.

Lördag en lite halvdan dag till at börja med men sen kom solen och det var en strålande dag då isen började att spricka av och dela sig rejält i stora sjok och väldans många olika sjöfåglar flög och simmade omkring dom fick större och större pölar med öppet vatteJag ägnade migvsom vanligt åt V-75 och det blev 5 rätt och 10 st alltså 200 kr/system menvi får vara glad åt det lilla för det verkar ha kört fast på 5 rätt men det är ju 7 jag vill ha.   Vi var ute mest hela dagen och njöt av det ljuvliga vädret som äntligen kom till slut.

Till middag åt vi rödspätta som jag panerade i panko och friterade , dillslungad potatis, sallad och friterade lökringar mycket gott.

         

Söndag oxå en underbar dag med soool och värme och snart är isen ett minne blott och det är inte speciellt högt vatten den har som bara luckrats upp. Vi var ute i stort sett hela dagen och njöt och det gäller att passa på så länge det är fint.

Och nu haräven flugsnapparen kommit och bygger i några holkar som vi har och dom spelar så vackert när man sitter ute och lyssnar på dom.Och på morgonen vaknar vi till dess ljuvliga sång eftersom holken sitter i en björk nära vårt sovrumsfönster helt underbart nog kan man vakna till sämre läten.

Till middag å tvi surströmming ojoj vad gott det var man njöt av varje tugga det var Oskars vi åt och med tunnbröd, lök,tomater och en klick smetana så var surströmmingsmackan fulländad och vi satt ute i inglasningen det var ju ett underbart väder. Den där middagen kommer vi att upprepa flera gånger i sommar.

        

                 

Måndag då åkte vi en tur till stan och handlade det var ju det där med mölken som var mest krisartat och så köpte vi en laxsida på Ica supermarket som jag gravade när vi kom hem och vi köpte även laxfilleer som jag lättrimmade och sen grillade vi dom och till det klokt potatis,hollandisesås,broccoli och en sjögrässallad oh,det var såå väldans gott lite lyx en måndag men spelar roll nog kan man lyxa på måndag oxå. Vi kan säga att vi firade med god mat i dag för att isen har dragit idag oj vad härligt nu är det öppet vatten och spegellankt helt underbart.Inte nog med att vi åt god mat vi åt även varm camembert med hjortronsylt och det var oxå kanongott.

           

   


Tisdag då var det pensionärslunch den här gången hade vi utökats med 2 pensionärer till det var Spaniengänget som varit borta ca 6 månader med sin husbil som hade återvänt alltås syster Kicki och Tobbe som nu är svenskar igen och dom hade inte glömt språket heller.Den här gången var vi på Oregano och dom hade massor med olika rätter attvälja mellan så jag hade svårt att bestämma mig för vad jag skulle ta det bllev en pizza till slut med oxfile, salami, paprika och orientdressing och sallad till det och Tommy åt en souvastallrik de övriga lite oilka grekisk tallrik, sallad, lövbiff, gratinerd pasta med oxfile skrovmål mm och alla var nöjda med sin mat och det var jättegott och en trevlig stund som vanligt med skratt och surr om allt möjligt.

På kvällen var jag på styrelsemöte i Byagården inför årsmötet i juni ochdet gick rätt så fort det var inte så mycket vi hade att diskutera om. Till fika på kvällen blev det en laxmacka och kaffe och det smakade bra.

En bild på mitt citronträd nedan växer så det knakar och det hade bara 3 blad när jag fick det av Anna-Lena det verkar på bra.

     

Onsdag idag med posten fick jag ett brev och det innehöll 5 sverigelotter som jag vunnit i Aftonbladets korsord som jag skickat in och jag skrapade dom och det blev vinst på 2 st 25 kr på vardera så då tar jag nya får vi se om det blir nya vinster på dom. En tur till stan igen eftersom jag hade missat att det var en röd dag och det var Anna som påminde mig om det när jag pratade med henne i telefon då sa jag att vi skulle åka och handla på torsdag jaa, sa hon det är en röd dag, visst ja det stämmer det hade jag glömt. Som pensionär håller man inte reda på de röda dagarna inte på samma sätt som när man jobbade då missade man aldrig en röd dag.Till middag åt vi köttfärssås med hemgjord spagetti det är så mycket godare att göra egen pasta jämfört med den man köper och lätt är det oxå med pastamaskinen och fort går det.

   

       

Torsdag i dag det är inte torsdag det är helt plötsligt en söndag mitt i allt och då blir man lite dagavill för då är det ju inte måndag i morgon utan fredag. Vädret är väl lite så där det är i alla fall mer moln än sol men ändå rätt skönt vi har barit ute mest hela dagen och fixat jag har planterat lite fröer basilika, dill, persilja, ruccolasallad,salladslök,sockerärtor och

grönkål. Då får vi se hur det blir med det.Jag har även vattnat och tittat till växterna vi har i växthuset och potatisen växer för fullt jaa, potatisen ser man ju inte men blasten växer i alla fall och då hoppas jag att potatisen gör det oxå.

Till middag åt vi ugnstekt falukorv och potatismos och en sallad till det mycket gott.

       

Fredag i dag och vädret är så där lite svalare luft men solen titta fram mellan varven men det är inte så där riktigt skönt att man vill sitta ute och njuta nää, jag håller mig mest inne och städar lite grann och fixar med lite annat smått och gott.


Nu blir det inte mer denna gång Trevlig Helg på er alla!

Av Chatarina Berglund - 19 maj 2017 16:00

 


Tjingeling, Tjena, Tjabba, Hallå dax igen att skriva ner sista dagarnas händelser. Om vi då tar vädret så är det ju inte mycket bättre ännu och isen ligger kvar även om den ser något porösare ut men kallt på nätterna så den lilla landvaken den fryser igen varje natt jaa, jag undrar när det blir bättre och det är så mycket olika sorters sjöfåglar som har kommit nu och det finns inte så många pölar med öppet vatten så dom verkar ha det jobbigt.

Solen visar sig lite grann ibland med det är riktigt kalla vindar som blåser.Det känns som oktober -november ungefär.

Och det har ju snöat även idag den 14 maj då kan det väl bara bli bättre.

Torsdag då åkte vi en tur till Älvsbyn och handlade som omväxling och det är ju alltid trevligt att handla där glada och trevliga människor är det som jobbar där.

Fredag då stökade jag på med lite av varje för då var det dax för Ärtsoppa med punsch tillsammans med Hasse, Fredrik, Mats och Maija Liisa, Karin, Jag och Tommy Barbro var lite krasslig så hon kom inte. Jag kokade en rejäl gryta med ärtsoppa och jag hade blötlagt ärtorna dagen innan och sen kokade jag fläsket tillsammans med ärtorna och massor av lök och även lite vitlök satte jag i och lite sambal oelek så det blir lite styrka.  Vi åt lite tilltugg med rågkorgar fyllda med gravat kött och basilikasås. Till varmrätt Ärtsoppa med varm punsch, hembakt bröd, hemgjord stark senap och ost. Till efterätt hade gjort en marängtårta med nutellaglass och så serverde jag hallon till den och kaffe och det smakade väldigt bra tyckte alla en trevlig kväll med mycket surr och skrattt.

Vi plockade undan innan vi gick och lade oss det är trevligare att stiga upp på morgon när man röjt undan allt.

         

Och vi vaknade till solen men ingen värme nää, kalla vindar och lite snöhagel,snö och ungefär som andra dagar i maj.

Usch och fy. Jag ägnade mig åt trav en del av dagen men det blev bara 5 rätt och endast 19 kr gav dom och vi fick 5 st på C-nas och 5 st på mitt eget så 95 kr i vinst per system inte mycket men man får vara glafd för det lilla.

Turen hade inte vänt vad det gäller trav i alla fall nää, det är hopplöst att sätta 7-an nu för tiden.Det kommer nya hästar och nya kuskar såna där riktiga uppstickare och det tar ett tag innan men lär känna kuskarna och hästarna.Ja,ja nya tag nästa lördag och hoppas att det vänt till dess.

Till middag åt vi wienersnitzel med hasselbackspotatis, citronskiva med ansjovis och kapris och persiljesmör och det var jättegott.Lite TV-tittande och en lugn kväll med några sidor i boken och sängen var ändå fram till kl 9.00 då blev det kaffe, ägg, smörgås, tomatomatjuiceoch ett korsord och utanför fönstret sjöfåglarna som badar här nedanför i den lilla pölen som är öppen och en del  promenerar även uppe på land. När Molly är ute och ser dom så rusar hon ner och skulle helst vilja hoppa i och ta dom men som tur är står hon kvar på land och tittar på dom.

men när Molly inte är ute och busar med sjöfåglarna så är hon en riktig livsnjutare som kan konsten att slappa på sängen tillsammans med sin Kalle Anka som vi kallar detta gosedjur .

       

       

Idag söndag lika trist väder och inte vill man vara ute heller men vi kollade potatisen och det har faktiskt börjat komma lite grönt så dom kommer nog i alla fall.

Vi åkte ut en sväng med bilen på em och åkte till Älvsbyn och åt på Venezia och det blev en oxfiletallrik med stripes, beasås och sallad och det var så gott mycket mätta åkte vi förbi iCA och handlade några saker bl a en del kött och fläsk som vi ska salta och lämna till Hasse närmare helgen för då ska han röka kött i sin rökkåta som han har och det brukar bli jättegott. Sen hem och då började precis hockeyn som Tommy tittar på och jag passar på att blogga under tiden.


 


Måndag steg vi upp tidigt redan kl 7 och det var sol och fint men natten har varit kall. Tommy var ute och krattade på tomten och jag och Molly var ute och busade lite grann och dessa sjöfåglar dom retar henne en del hon skulle så gärna vilja hoppa i och simma meddom men hon sannar snälltpå land och det var massor med sjöfåglar på isen i dag säkert 50 st olika sorter kanadagäss, knipor och svanar och änder nu väntar vi bara på storlommen.

På em satt vi ute på altanen och njöt av det underbara sommarvädret ätligen fick vi en sommardag till mycket härligt och Molly hon sökte sig till skuggan. Till middag åt vi potatissallad med grillade parisare med bacon i ochen sallad mycket gott var det sen lite TV-tittande innan boken och sängen väntade.

         

Tisdag idag är det en stor älskade Rasmus vårt barnbarn fyller 20 år i dag tänk vad tiden går fort han var ju nyss 2 år och stapplade på här hos oss och var den sötaste som fanns och det är han ju fortfarande. Jag bakade hamburgerbröd med vallmofrön och dom fick Rasmus och så gjorde jag chokladbollar i form av en rulltårtaoch den tog jag oxå med till han.. Vi åkte dit vi d 18-tiden och uppvaktade han och det ramlade in mer och mer folk men det gick så bra i deras nya lägenhet Anna hade bakat bullar och så hade hon även gjort en smörgåstårta som var jättegod. En trevlig kväll med roliga människor och vi skrattade en hel del och fikade gott och Molly hon var med och hoppade upp och ner och sökte sig till de bekanta människorna och Lee och Andre med lilla Elna var oxå där och Elna är så söt och skrattar väldigt gott och pratar mycket och hon är intresserad av Molly men hon går inte fram till henne utan hon håller sig på avstånd.

   

Onsdag ny dag med nya utmaningar en skön dag med mer värme i luften och så blev det penisonärslunch  idag i stället för tisdag och denna gång åt vi på Da Vinci och om har buffe med lite olika rätter och det var renskav med potatismos, ugnstekt falukorv och fiskgatäng ,pizza samt ett riktigt salladsbord och jag åg ugnstekt falukorv med mos och en bit pizza och det var gott alla var nöjda med maten.En trevlig stund som vanligt med mycket surr och skratt.

Sen åkte vi hem och satt ute och njöt av det undebara vädret. Och en lugn kväll med lite TV-tittande.

   

Torsdag en tur till Älvsbyn och handlade lite förnödenheter och sen åkte vi hem och fixade middag och det blev grillad skinkstek med klyftpotatis,svampsås och sallad gott var det.

         

                   

Fredag i dag och isen ligger fortfarande  men nu är det bara hälften kvar men de tär sent det är länge sedan isen låg så här länge. Men ett rikt fågelliv är det och nu har även Storlommen kommit och massor med Kanadagäss är det runt oss här och dom är stora och promenerar upp på land. Knipan är här oxå och dom är i holken vi har vi såg när honan flög in i holken. Och i morse när jag tittade ut satt knipan på taket på holken dom är inte lika skygga  som dom brukar vara..

Av Chatarina Berglund - 10 maj 2017 16:00

 

Tjabba , Tjena Hallå Tjingeling på er igen nu är dax för lite tramsigen om senaste veckan.Vi börjar med vädret joo, inte är det vår och inte är det sommar nää det känns ju mer som höst precis när första snön ska komma blåser snålt och snö och snöhagel fy sjutton vad less man blir. Och isen den ligger kvar och den lilla landvaken som blivit den fryser ju till is varje natt huja, vad trist det är. Och jag som bara vill börja med mitt växthus och fylla det med planteringar men icke går det ännu.Kanske jag inte har fel vad det gäller midsommarfirande på isen. Jaa, en tröst kan detblisämre nää,det tror jag bara bättre. Och söderut verkar det vara liknande väder. Ni kanske tänker men flytta då till Spanien typ eller Italien och sluta gnäll men jag kan väl få gnälla lite grann och ändå bo kvar i Sverige och i Alträsk. Jag hör ju att andra oxå gnäller när man pratar med folk man träffar...Ja,ja hoppas på bättre..

Torsdag då hade jag tjejträff med tjejerna det var 2 samer (ni undrar kanske  varför jag skrev 2 samer joo, för när vi var utomlands för några år sedan alla från tjejträffen då kallade Cilla, Milla och Lotta oss 3 systrar Karin,Kicki och mig för samer dom stod på balkongen och ropade åt oss när vi var på väg hem från någon shoppingtur hej nu  kommer samerna) och två just nu moderlösa  barn eller barn och barn båda  i 50-årsåldern och en katt bland hermelinerna hade smygit sig in och det var av manligt kön en "PItbo" vid namn Tommy.

Och han hade det inte lätt som skulle ersätta både Kicki och Lotta.men han skötte sig bra ialla fall.

Jag bjöd på en drink och lite tilltugg först. Sen var det en förrätt med pannacotta med gräslök, salt, peppar och löjrom med ett tunnbrödssticks till och en brödrundel med gravat kött och kall basilikasås.Till varmrätt var det Fisksoppa (som jag hade kokat egen fond till av räkskalen från räkorna som jag hade i soppan)med

aoili, hembakt bröd och ost.Till efterrätt en rånkorg med hemgjord glass och hallon. Jaa, dom tyckte det var gott.

Sen var det en hel del surr om det mesta.Gode män pratade vi en del om och alla sköter sig inte bra det har vi läst om i tidningarna ofta och det är hemskt att de får vara gode män och bete sig som dom gör. Tobbe och Kicki ringde på kvällen och då var dom i Frankrike och på väg hemåt äntligen och dom gillade inte Frankrike speciellt mycket det var dyrt att leva där ungefär som hemma i Sverige men dom skulle åka vidare nästa dag till Tyskland. Jaa, nu är det dax att dom kommer hem efter att ha varit borta i ca 6 mån. Lotta skickade en bild från Benidorm där dom är nu och det var + 25 och dom hade det väldigt bra och hon skrev att dom hade nästan lika fin utsikt som jag har och då var det palmer på hennes bild och blå himmel och det saknar vi här men vi har ju tallar, granar och Björkar.

Karin hade en körig vecka onsdag var det möte i föreningen, torsdag tjejträff och Fredag Bodensia med några arbetskompisar från svunna tider som träffas då och då hemma hos varandra eller så går dom ut och äter någonstans.

Jaa, tjejerna skjuts hämtade upp dom vid 23.30 ca och vi plockade undan allt inan sängen intogs och den vari nte det

minsta obehaglig nädå vi låg kvar till 8.30 skönt.

 

 

 

Framme vid fredag oj, glömde ju att vi hade en sommardag då med blå himmel och srååålande     det var nästan som att det var 2 solar och skönt var det vi var ute mest hela dagen och satt på altanen och njöt och planterade lite mer det blev bl a potatissättning i mjölkpaket ca 50 st och lite annat och såg då att gräslöken har börjat komma upp så den lever ialla fall. Till middag åt vi grillad fläskytterfile med potatisgratäng och sallad mycket gott.

Sen Lets dance och sen sängen och boken och det blev rätt så många sidor den kvällen i Keplers Kaninjägaren.

Jag fick denna dag ett brev från Piteå-tidningen med en trisslott som jag vunnit i ett korsord som jag skickat in men ingen vinst på lotten. Jag hoppas nu ni som bor i Piteå och läser PT  har sett mitt namn bland vinnarna i korsordet.

   

     

Lördag jaha, tittade ut inte var det lika fint väder och inte var det lika mycket sol inte ens en till att börja med och inte var det varmt heller nää inte blev det mer än en sommardag synd det var ju inte superdåligt men om man jämför fredagens väder så var det skit.

.          


Vi som bestämde att vi skulle ta fram sommarmöblerna på altanen och det gjorde Tommy oxå på lördag men inte fick vi njuta av dom ännu men så småningom förhoppningsvis.

V-75 på lördag det vill man bara glömma 4 rätt och inga pengar tänk vad hopplöst det är med detta spel  ingen tur numera men nya tag på lördag för att jaga 7-an igen.Till middag på lördag blev det faktiskt rester och det beror på tjejerna som var här i torsdags dom åt inte tillräckligt mycket eller så hade jag kokat onödigt mycket soppa så då åt vi det till middag med ostmackor och det var lika gott då. Bra att slippa slänga maten är det värsta jag vet.

Söndag då var det en sån där dag med snö, snöhagel lite sol och sen genommulet och snöhagel igen och så höll det på mest hela dagen.Tur att vi får vara inomhus såna dagar.

Jag lagade middag och så kom hela fam. Holmgren hit och åt det blev en liten förrätt med en rundel med gravat kött och en basilikasås. Till varmrätt lasagne med hemgjorda pastaplattor och även en stor hamburgare receptet såg jag på

Matbibeln och det var först en deg som skulle jäsa och sen stekte man köttfärsen men stod ingenting om kryddning men jag satte i alla fall svartpeppar och då skulle degen kavlas och läggas i en form med avtagbar kant sen i med köttfärsen  och sen skulle man sätta ketchup på köttfärsen och då tog jag en lite starkare tomatsås som jag hade och på det skulle man sätta hackad lök och  på det skivad saltgurka ett lager och sist skivor av cheddarost och sen den andra degrundeln på och klämma ihop den med den undre degen pensla med ägg och strö över sesamfrön och grädda i175 grader i 45 min jaa, den var jättegod tyckte alla det var något nytt dom aldrig ätit så den kommer jag absolut att göra fler gånger men då ska jag krydda den lite mer. Det var snyggt när man skar den i bitar och såg osten som smält en del och de övriga färgerna. Läckert. Jaa, det var en trevlig em som vanligt när vi träffas och en hel del skratt oxå och lite jobb för Robin som vanligt när han kommer hit vi hade köpt en ny rullgardin till sovrummet och vi hade inte fårr upp den ännu så då fixade han det han är så fantastiskt det sitter aldrig fast där.Och han kan dessutom det mesta det är såna man kallar för tusenkonstnärer . Sen var det en lugn kväll med lite TV-tittande och sen sängen och boken oj, vad den är spännade nu jag törs knappt släcka lampan och sova efter att ha läst rätt många sidor svårt att sluta.

   

 

Måndag då var vi en sväng till stan och handlade egentligen var det mest mjölken som Tommy var orolig skulle ta helt

slut men det följde med lite annat oxå som vanligt.

Till middag åt vi isterband med stuvad potatis och rödbetor och det är verkligen mumsmat.

Lite TV och sen sängen och boken huja vad spännade den är just nu...

       

Tisdag den vanliga pensionärslunchen blev denna dag på Norrigården och det var massor med folk som var där och vi var där kring 12.30 men då började de flesta droppa av och det fanns platser dom har tydligen bara lunchöppet mellan 11-13.30 och dom hade 2 lunchrätter att välja på och det var laxburgare med hummersås, kokt potatis och det åt jag ochTommy och Barbro åt köttgryta och de övriga åt laxburgare och dom var jättegoda och ett rejält salladsbord har dom oxå. En trevlig stund som vanligt på våra utflykter på tisdagarna då får vi se vilket håll vi åker åt nästa tisdag.

Titta så fina små blommor jag har imin rabatt skillor och tulpaner nää jag skämtar det är utanför Norrigården jag fotade.....

     

Vi åkte sen till Dollar för jag skulle köpa en ny mus till datorn för min trådlösa har lagt av men dom hade inte trådlösa men den här får duga tills vidare jag kan inte använda den inbyggda det går inte jag blir nästan galen när jag använder den. Men nu funkar den nya bra.Och ingen middag behövde vi denna dag men en god macka med gravad lax till kvällskaffet och det smakade bra.Sen när jag kom hem bakade jag 16 hönökakor och dom blev så g   oda.


Onsdag idag och vädret är inte bättre idag heller samma skit med snö, snöhagel, moln och lite sol men vad kan vi göra åt det jaa, ingenting alls bara finna sig i detta så länge.

I dag fick jag ett brev från Folkspel och i de var det 5 Sverigelotter som jag vunnit på ett korsord jag skickat in till Aftonbladet och pålotterna fick jag 2 lotter med 25 kr så 2 vinster på 5 lotter då kan det bli större vinst på de nya när jag hämtar dom. Turen har nog vänt nu hoppas det gäller även hästspelet. Jag vann i höstas många lotter på korsord som jag skickade in men nu har det varit dåligt länge.

   


Grattis till Anton mitt syskonbarn som fyller 29 år i dag hoppas du får en bra dag!!!


Nu blir det inte mer denna gång hörs snart igen tjingeling

Av Chatarina Berglund - 4 maj 2017 15:45

 

Hipp,hopp, tjingeling oj vad länge sedan jag bloggade nu har jag verkligen misskött mig men nu ska jag försöka ge en återblick om vad som hänt den senaste veckan.

Vi har varit ute en del och försökt röja upp i våra uthus som alltid ser det förfärligt ut i de flesta man bara ställer in mer och mer grejer och sen är det knökfullt och man kommer inte in och då är det dax att röja upp. Förhoppningsvis ska ju vinterredskapen bort snart men man vet ju aldrig den här våren är då sämre än sämst bara kyla och mycket snö och isen ligger fortfarande stabil ingen landvak vid oss som det brukar det  vara oftast  i slutet av april nä våren  har kommit av sig alldeles.

Tommy var ute och pimplade på isen i lördags och isen var lika tjock fortfarande som tidigare något lite lättare att borra så att det verkar som att den är lite porösare men vi får väl vara glad om vi har isfritt till midsommar.

Kan ju bli en annorlunda midsommar som man firar på isen med dans kring Lillholmen en helt ny upplevelse nää, hoppas inte det....Nu har pessimisten sagt sitt nu övergårvi till något positivt.

Tisdag då var vi på pensionärslunch hos Karin som omväxling till att äta ute varje tisdag och det var så himla god mat laxlåda med smörsky, sallad och hembakt bröd och till efterrätt rabarberpaj med vaniljsås och kaffe.

Ni hör ju själva vilken kanonlunch vi fick och alla var glada och nöjda och Karin fick hjälp med sin dator som hade haft lite knas för sig en period.

Och inte nog med det sen var det kalas hos våran Anna som fyllde år tänk vad tiden går oj,det känns som nyss jag låg där och ploppade fram henne ja, kanske lite mer än så det var hon ville inte så gärna komma ut i ljuset men till slut så hände det oj, vilken härlig känsla det var med tårar ,skratt och stor glädje och stor glädje ger hon oss jämt och ständigt

tillsammans med sin man Robin och  familjen som har  utökats med 3 barn och vi har alltså fått en underbar måg och 3 underbara barnbarn och det är fantastiskt roligt.

Och där var det mycket "gofika" och även petitshouxrulle med räk och laxröra (och laxen i den röran hade Anna rökt själv) och sallad till den och det var ju det jag åt av det är ju tur att inte alla är som mig som inte gillar "gofika" utan jag håller mig till den salta varianten. Men dom övriga smaskade på friskt av det söta.Lee , Andre och Elna var ju oxå där och hon pratar massor nu den lilla tjejen hon är så himla söt och glad och hon är så glad när hon ser Molly men samtidigt är hon lite rädd för henne så hon går inte fram och tar i Molly och Molly håller sig en bit i från Elna oxå.

Vi fick ju även träffa den övriga familjen alltid lika trevligt  men Robin han jobbade tyvärr.

Anna har ju börjat nytt jobb oxå och hon verkar trivas bra en hel del nytt att lära men det går säkert jättebra och vi är glada för hennes skull.

       

Onsdag en hemmadag med lite fix och premiärgrillning det blev grillad karre med hasselbackspotatis hemgjord bearnaisesås och sallad.

Torsdag då åkte vi en sväng till stan och handlade som vi ofta gör på torsdagar en sväng på Dollar oxå för att köpa lite småtjafs till lotteriet vi har i byagården på Valborgsmässoafton.

Till middag blev det grillade hamburgare med tillbehör och det smakade bra det oxå.

   

Fredag då var Christer och Chatrine här och åt middag det en förrätt med pannacotta med löjromstopp och ett tunnbrödsticks  samt en liten rundel med gavad oxfile med basilikasås. sen blev  blev det  köttsoppa med klimp till varmrätt med hembakt ostbröd och även ost på brödet. Till efterrätt creme brule med dumleoch hallon och kaffe och det smakade bra allt och dom älskar köttsoppa så det är kul att bjuda dom på det förjag vet at dom uppskattar det.

En trevlig kväll med en hel del surr och skratt alltid lika trevligt att träffas.

 

   

Våra gäster gick hem vid 00.30 och vi plockade undan och sen var sängen riktigt skön till k l9.30 på morgonen.

Framme vid lördag och vi fikade denna morgon tillsammans med solen och en blå himmel en helt underbar dag och jag ägnade mig åt V-75 en del av dagen och det gick inte bra alls för oss denna gång men vi vann 424 kr på båda systemen förra lördagen så man får vara glad åt det lilla. Men det är ju ändå de stora vinsterna man är ute efter mendet är såå hopplöst just nu.

Vi satt ute några timmar och njöt av det fantastiska vädret och det var riktigt varmt så jag satt med kortärmat.Och nog är det sent med våren i år för det körs fortfarande skoter för fullt överallt på sjön det har varit massor med skotrar ute hela helgen.

Till middag åt vi grillad karre med stekt potatis,  grillost och grillspett med svamp, lök, paprika och tomater.

Och till det en bearnisesås och  allt smakade såå bra.

       

Framme vid söndag Valborgsmässoafton men ve och fasa så hemskt att öppna sina blå och titta ut det hade snöat och det snöade och det blåste och det var snöblandat regn och huja vad hemskt att det inte var i går när det var kanonväder. Jag tänkte ju genast på kvällen Majbrasa i byagården det kommer nog inte många personer dit i kväll men samtidigt var jag tvungen att tänka positivt det är klart att det kommer folk ingen behöver ju vara ute vi har ju så mysigt varmt och gott inne  i Byagården.

Och kvällen kom och jag hade bakat bullar, chokladformar och en chokladbollskaka som man rullade som en rulltårta och fyllde den med smör, havregryn, kokos, socker och en liten skvätt Bayles och den var tydligen väldigt god tyckte dom flesta.Och inte behövde vi ooa oss för att det inte skulle komma folk nää, det var massor med folk ca 65 personer

och nytt för i år var ju att vi grillade hamburgare med tillbehör som vi sålde för 30 kr och det var strykande åtgång ett mycket populärt inslag som vi absolut kommer att köra varje Valborg. För eftersom vädret inte var det bästa så kändes inte så kul att vara ute och grilla korv utan då köpte folk i stället en hamburgare och många åt den inomhus för där var det varmt och gott med kaffe, te och gott fikabröd i massor, bullar, chokladformar, rulltårtschokladboll, toscakaka, kärleksmums mm. Jaa, en väldigt lyckad kväll med folk från alla håll till och med stadsborna hade tagit sig ut på landet, och grannbyn Vändträsk repesenterades oxå med några stycken. Och min kusin Stig från Mjedsjön var där kul att träffa han oxå synd att han inte mår så bra. Och ändå från Stockholm hade Björn kommit.

Och lotteriet innehöll många och fina vinster både barnvänligt med lite godis mm och lite hemgjord marmelad och pesto, hembakt mjukkaka, tunnbröd ägg från vårt hönseri i Alträsk, sockar, handskar,jaa, det mesta fanns och jag vann en karta med ägg, ett par sockar, panelgardiner och smörstekta abborrfileer mummmmms.

En mycket trevlig kväll med glada och trevliga barn och vuxna och ett ständigt sorl av folkets glada röster runt alla bord

det kan inte bli bättre. Tack alla ni som kom och gjorde kvällen så trevlig.

Vi städade undan och satt sen kvar och surrade ett tag vi kom hem vi 24-snåret då hade vi städat ihop och fixat allt.

Sängen var skön och vi låg kvar till 9 på morgonen då smakade kaffe, smörgås,ägg och ett glas tomatjuice väldigt gott och så ett korsord förstås. Vi gjorde inte så mycket vi var ganska lata med all rätt.Och vi såg fram emot middagen extra mycket denna dag för vi bestämde att vi skulle ju äta smörstekta abborrfileer till middag och till det kokt potatis, citronsås,tunnbröd och en sallad med stekta rödbetor, lök och grönmögelost och allt smakade så gott och abborrfileerna var ju fantastiskt goda måste ha varit en riktig hejare han som hade fileat dom för det fanns inte ett ben och salta och helt underbart goda var dom tack det var bästa vinsten. Och nu ska jag lära mig att filea abborre för jag är inte så bra på det men jag måste ta tag i den biten men det är klart jag måste ju ha abborrar oxå och då får jag skicka ut Tommy och fiska och då filear jag dom och tillagar dom.

 

         

Framme vid tisdag en vanlig tisdag man blir lite "dagavill" när det blir en extra söndag så där helt plötsligt och då var det ju dax för pensinärslunchen som vanligt på tisdagar och då blev det Vischan i Lillpite denna dag och det var ett riktigt

bra förslag från mig och alla nappade på det och en trevlig utflykt och god mat var det oxå och sen är personalen väldigt glada och trevliga och Tommy kände sig hemma med språket. Vi var 8 personer i dag vi hade även en  "ickepensionär" med i dag. Jag åt dagens och det var pankopanerad torsk med kokt potatis och äggsås och ett riktigt salladsbord, Tommy åt "Juggeburgare" dom har lite egna namn på hamburgarna, och 2 st åt lövbiff och resten åt dagens. Och alla var så nöjda och vi tittade på antikviteter och annat som dom oxå säljer i samma byggnad och en del handlade oxå några saker där. Vi kommer absolut att åka dit fler gånger. man kunde även få en drink på Vischan dom hade lite annorlunda namn på vissa drinkar en hette "kärringen"och en hette "gamm kall" och det var fler lustiga namn.

Men vi tog då ingen drink i all fall.

På hemvägen stannade vi till och handlade på Ica i Älvsbyn några saker och sen hemåt och nu är en lugn kväll med lite TV-tittande och ingen middag behöver vi heller men en macka till kvällskaffet får det bli.

         

     

Onsdag en hemmadag med lite städning för jag har tjejträff på torsdag och då måste man försöka ta bort lite "skit i hörnen" och lite dammråttor för man vet aldrig med dom där tjejerna hur dom kollar städningen men vi var även ute och njöt av det underbara vädret med soool och värme riktigt skönt var det.

Till mddag åt vi ugnstekta kycklingklubbor, ris kokt i buljong och en sallad mycket gott var det.

 


       

Oj,oj så mycket det blev denna gång jag har skrivkramp nu så jag måste sluta....




Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards