keckes matblogg

Alla inlägg under september 2017

Av Chatarina Berglund - 25 september 2017 17:00


 

Hej igen och tjing tjong på er alla! Jaa,nu var det dax igen för lite bloggning.

Fredagen har passerat och Tommy var till stan en sväng och fixade i Anna och Robins hus  Mollyoch  och jag var hemma och höll ställningarna vi var ute en del och busade jag kastade och Molly hämtade.Vi kollade till växthuset oxå och plockade in några röda tomater. Jag bakade ett bröd och sen förberedde jag för middagen som blev blåmusslor kokta i  buljong, vitlök, lök och vitt vin. Även räkor med skal som jag marinerade och en hemgjord majonäs med lite chili.

I dag lördag samma urtrista väder även idag men nu börjar man bli van med detta. Det är bara att gilla läget.

         

Jag ska nu ägna mig åt V-75 igen och se hur det kan gå med dessa hästar och kuskar. Det var ju den här lördagen jag skulle sätta 7-an vi får hålla tummarna för att jag lyckas men det är sååå svårt. Men om man inte spelar kan man inte vinna.Nää någon 7-a blev det inte men 5 rätt och dom gav 16 kr och jag hade 8 st så det blev 128 kr ja,ja lite men bättre än inget.

Till middag blev det biff a la Lindström med rödbetor och kapris, rotfruktsgratäng ochsalld mycket gott.

       


Söndag då var det dax för att fira födelsedagarna våra eftersom vi båda fyller år i september slårvi ihop dom till en och då var familjen här och åt alla utom Robin som jobbade  och Oliver hade någonting annat på agendan.

Vi blev uppvaktade med mycket grejer Tommy fick en jättefin skoterdress svart och röd och den passade perfekt

och jag fick en stor påse fylld med delikatesser av alla de slag, flera ostar, skorpor, marinerade vitlökar, tomatpesto, smörgåsrån, tapas lufttorkad skinka och chorizo, färskkorv med västerbottensost, skivad hårdost,crostini, chips och en Vinflaska bara godsaker som vi ska njuta av. Det var så trevligt att umgås med dom  alla vi skrattade som vanligt en hel del och tokades. Wilma hade sin nya bil och den var jättefin hennes mazda och Linnea hade oxå en ny bil en BMW 320

som Rasmus och hans kompis Jesper var till Sundsvall for efter jobbet och körde till ner och hämtade bilen sen vände dom kosan hemåt och var hemma vid 04.30 på morgonen oj, det lät jobbigt men det hade gått bra i alla fall och Linnea var så nöjd över bilen. Jag bjöd på förrätt en halv fylld avocado med en röra av räkor, rökt lax och löjrom och en snaps med en annan röra med löjrom och  ett tunnbrödssticks till.. Till varmrätt var det ugnstekt fläskkarre med ugnstekta potatisskivor, sallad, sås, en röra med lite sting, hembakt fyllt bröd. Till efterrätt blev det creme brule med hallon och krossad dajm. Alla var nöjda och tyckte det var gott.

 

 

 

 

 


 

 


   

     



Dessa lingon plckade Tommy i söndags och det är 10 liter och han var inte borta länge heller och han rensadedom på en gång och det gick oxå snabbt en hink till behöver vi för vi har kvar sen i fjol oxå. Även kantreller plockade han och så glad jag blev. Vi ska ut och plocka lite till någon dag.  

 


 

 


Måndag då var jag och Molly hemma och Tommy var till Anna och Robins hus och fixade en del. Jag bakade bullar och gjorde lingonsylt. Till middag åt vi kanarellsoppa medknaperstekt bacon och varma ostmackor till och det var jätte,jättegott.

     

Tisdag då är vädret som alla andra dagar grått, blött, mörkt,trist men då har vi ju pensionärslunchen att se fram emot på tisdagar och denna dag var det på Baldersgatan hos  Kicki och Tobbe och det serverades  2 gratänger med potatis, renskav och en gräddig sås och i den andra var älgskav poatatis och en gräddig sås, rödbetor, sallad och gröna ärtor

och allt smakade väldigt gott. Till efterrätt en bit drömrulltårta fylld med bär och grädde och kaffe. En hel del surr blev det om aktier vad ska man bäst placera i nu ingen som vet det händer inte så mycket nu på börsen.Jag hade fundering på Boliden men Mats sa att då är det mineraler och då ska man vara aktiv och köpa en dag och kanske sälja nästa dag för dom går upp och ner hela tiden och då kanske man måste sitta heltid och hålla koll på börsen nää,låter jobbigt.

Vi behövde ingen midda idag men en varm macka till kvällskaffet blev det.

 

Onsdag inget höjdarväder men uppehåll nästan hela dagen. På kvällssidan kom det lite regn men vi är ju vana  med det här vädret så man reagerar inte så mycket men om nu solen helt plötsligt börjar lysa då kommer vi att märka det.och det skulle ju bli varmare och bättre väder några dagar framöver.

Hemmadag med lite städning och lite annat pyssel . Tommy bvar ensväng till stan och hälsade på Karin och gav henne lingon och hallon som han har plockat och så var han en sväng förbi Anna och Robins hus för att se hur det gick för hantverkarna där för han måste vänta på att golvläggarna blir klara med golven innan han kan fortsätt med sitt fix.

Till middag åt vi stekt torsk i en god sås med grädde, dill och lite andra kryddor, kokt färskpotatis från egen täppa , rödbetor och en tomatsallad mycket gott.

         

Torsdag i dag och gissa hur vädret ser ut jaa, mulet blött,grått disigt, trist blä.blä.Men vi åkte en sväng till stan och handlade lite förnödenheter man behöver fylla på ibland.Vi handlade på Willys och där är alltid så många man känner så det blir att surra en hel del. Sen åkte vi hem och började fundera p vad vi skulle äta till middag en sådan dag och det blev en sallad med pasta, kyckling, skinka, chorizo, oliver, ost paprika,lök och tomater och dressing och rostat bröd till det och det smakade riktigt bra. En lugn TV-kväll med Halv åtta hos mig, Idol och Arvinge saknas. Senvar det sängen och några sidor i boken innan john blund dök upp.

    

Fredag i dag och något varmare i luften men samma gråa, blöts, disiga och trista väder även denna dag.

Jag kokar saft i saftmajan av en hel del bär som vi haft i frysen en blandsaft på svarta vinbär, hallon,jordgubbar,rabarber och röda vinbär blir det och sen bakar jag även skorpor man måste ju hitta på något att sysselsätta sig med. Vi var bjudna på middag hos Christer och Chatrine och det var trevligt och god mat  förrätten

var en västerbottensostpaj med löjromsröra och räkor till varmrätt var det en soppa med asiatisk smak som röd curry, kokosmjölk, räkor mm och ett stekt bröd till och till efterrätt en glassbomb med bär och inte vilka bär som helst utan ÅKERBÄR mums  allt smakade fantastiskt gott.En trevlig kväll med mycket surr och skratt

och en hel del bra musik från Chatrines LP-skivor många gamla godingar. Vi lullade hemåt vid 00.30 och sängen var riktigt skön att krypa ner i och där låg vi kvar till kl 9.30 på morgon. 

Lördag vi intog en god frukost på morgonen och det smakade smaskens som vanligt och så ett korsord så klart ochsen ägnade jag dagen åtminstone en del av den åt V-75 men det blev bara 5 rätt  och inte många slantar till mig men brorsan han satte en 7-a och fick mellan 9-10 000 kr mycket bra gjort av han. Sen var det dax att börja tänka på middagsmaten och det blev ugnstekta kycklingklubbor med sötsur sås och en sorts stekt potatis till Tommy och en 

annan sorts potatis till mig en råraka med lök och paprika och en sallad med tomater ,purjolök,paprika och grillad grillomiost och allt smakade väldans gott. Sen tittade vi på TV Klassfesten mm.

       

Och sen sängen och boken några sidor blev det eller rätt så många faktiskt jag var rätt pigg när jag la mig så jag kunde nästan inte sluta men till slut insåg jag att det kommer en morgondag oxå.

Vi fikade som vanligt en god frukost med smörgås, kaffe, ägg, tomatjuice och ett korsord det är en alldeles underbar morgon även om vädret har stannat på mulet, grått,blött, disigt, trist så var utsikten trevlig med en spegelblank sjö och lite sjöfåglar som simmar omkring.

Sen började jag fundera på mat för dagen oj, då kände jag paltsuget smög på då skickade jag messinger till Anna och kollade om dom oxå var sugna på palt och det var dom jag skickade även till Rasmus att han och Linnea kunde komma och äta palt men dom skulle till Luleå så dom visste inte om dom skulle hinna tillbaka. Det blev i alla fall palt med färskkokt lingonsylt och vi tog med paltpannan med 24 paltar till Erikslund och dåvar Ludde i Luleå och Wilma är i Italien

och Rasmus och Linnea var ju oxå i Luleå så det blev bara Anna, Robin Tommy och jag men det var väldigt kul att träffa dom i alla fall och Robin var ledig så det var roligt att han kunde vara med oxå. Palten var god och kaffet på maten var oxå gott och sen åkte vi till deras nya hus och tittade det har hänt en hel del.Nu är alla golv lagda utom i Luddes rum och det blir jättesnyggt. Tommy ska fortsätta där i morgon och Anna har beställt tapeterna så dom kommer nog till veckan ochdet blir ju kul att se närd om kommer upp jaa, det blir verkligen fint.


 



Nedan lite fina naturbilder.....


             

Av Chatarina Berglund - 15 september 2017 16:45

 

Tjingeling tjing, Tjing , plong och tjong i medajongen tisdag i dag  oj, vilket skitväder vi har regn , mulet, mörkt och trist denna dag .

Dagarna sen sist jaa, vad har vi gjort och vad har hänt sen sist jaa, jag fick 6 rätt på V-75 i lördags hör och häpna bara en ynka häst och kusk i från 7 men jag fick i alla fall 625 kr får vara glad för vinst i alla fall. Annars så var ju vädret inte det bästa under helgen heller och förresten när har det varit  bra denna vår, sommar, höst nää mycket dåligt väderår och framför allt sommaren har ju varit för bedrövlig men nu lägger vi den bakom oss och glömmer den hur det nu ska gå till.Hoppas sommaren kommer i oktober, november och december vad annorlunda det skulle vara den kanske bara är väldigt sen.

Fredag en hemmadag och Tommy fixade en del ute han klippte gräset men sen regnade det en hel del så det var inte kul att vara ute men jag sysslsatte mig inomhus med lite pyssel gjorde inlagda rödbetor och sen av lagen jag hade kvar av rödbetorna blandade jag upp med vatten och kokade upp den igen och tillsatte socker, apelsiner , russin mm och sen har jag ställt på jäsning och ska prova göra rödbetssherry.Vi gjorde det för många år sedan och det var inte fel alls vi får se hur det här lyckas. Till middag blev det ugnstekt hel bit rimmat sidfläsk med lök, ugnstekt potatis ,en kall senpssås och sallad mycket, mycket gott fläsket blir både saftigt och mört kanongott.

         

På lördag då var det ju V-75 som gällde en stor del av dagen med mycket grubblerier men det gav ju lite utdelning ialla fall men kanske med lite mer bryderi kanske 7-an suttit där nää, nu ska jag vara nöjd och så tar jag 7-an på lördag som kommer i stället. Till middag åt vi wienersnitzel, hasselbackspotatis, persiljesmör och de vanliga tillbehören som citron, ansjovis och kapris det var supergott.

 


Molly har tagit ett ordentligt bett om "Kalle Anka" vi kallar den så och den är nästan lika stor som Molly. 


         

Söndag regnet det bara öser ner och vi blir så blöt om både skor och strumpor och mitt som det regna kom det en skur...Vi åkte en sväng med bilen till stan ochskulle försöka få oss lite mat men vi åkte runt på flera ställen bl a på Karvings nya matstället i herkuleshuset men dom hade stängt tydligen bara vardagar som dom har öppet.Sen åkte vi till Thai&Grill i Björkelund där var det oxå stängt tydligen hade dom översvämning för kommunens jourbil och spolbilen och en massa gubbar sprang där inne. Då blev det Ming och det är ju aldrig fel och då åt jag 4 små rätter och Tommy åt biff med ananas. Det smakade väldigt bra och mätta och belåtna åkte vi hem och tittade en del på TV sista avsnittet av Saltön och den Norska serien båda är bra.

   

Måndag var jag och Molly hemma och Tommy var i Anna och Robins nya hus och fixade en del och jag städade och tvättade en del det var ju faktiskt riktigt skönt väder och solen visade sig mer än vanligt.

Till middag åt vi pannkaka en vanlig fläskpannkaka till Tommy och en potatispannkaka med fläsk till mig och det var väldans gott.

   

Tisdag då var det dax för pensionärslunch och denna gång blev det Öjebyn och jag, Karin och Barbro åkte med Fredrik för Tommy han är och fixar i Anna och Robins hus så han var inte med.  Lunchen åt vi på KolerElvis och dom hade 5 olika lunchrätter att välja bland och en var fylld sej med mos eller kokt potatis, remoladsås och citronsås och ett riktigt salladsbord jag åt fisken och flera av oss andra åt den oxå någon åt flygande jakob och Fredrik åt palt dom hade både vit och svart han tog av båda. Det var ett trevligt ställe och trevlig personal var det oxå men vi saknade KolerElvis "him self" vi frågade efter han om han inte skulle komma ut och sjunga lite för oss men han dök inte upp. Alla var nöjda med maten och stället kan rekommenderas. Det var en stor resataurang med plats för många matgäster.Sen åkte vi på Repris och Second handbutiken för att kolla vad dom hade att erbjuda men för mig blev det bara  en röd duk som var riktigt   snygg.Sen åkte vi hem och då var det en liten Molly som var väldans glad när matte kom hem jaa, rent av överlycklig. Någon middag blev det inte för mig bara en macka till kvällskaffet och Tommy han fick matjesill, kokt potatis och ägg han var så nöjd  med det.Lite Tv-tittande blev det Idol och Biggest loser mm.

Wilma skickade ett sms till mig och dom hade en läxa till fredag att dom skulle prata med någon äldre släkting om vilka slangord vi använde när vi var unga och vi satte genast igång och fundera och kom på en hel del men sen tänkte jag att många ord som används i dag använde vi redan i vår ungdom så många lever kvar än vi kom på rätt många i alla fall så Wilma var så nöjd.

   


Jag var tvungen att fota  en av mina Dahlior som blommar och har blommat så fantastiskt hela sommaren jag räknade nu och den har ca 40 utslagna blommor och massor med knoppar som inte har slagit ut.Och jag väntar på de andra dahliorna som har massor med knoppar men inte någon som slagit ut ännu men det behövs nog mer sol och värme om de ska hinna blomma.


 



Lite andra naturbilder....


                 


Onsdag i dag lika grått, mörkt,blött, regn och trist väder jaa, det är inte kul men man får ju vara inomhus och hitta på något så i da har jag bakat mjukkaka och jag gräddade dom i en stekpanna på spisen och det funkade bra 15 st gjorde jag. Till middag åt vi en gryta med lite asiatiska smaker av bambuskott, böngroddar,lök, vitlök, chil mm och till det risotto på grötris med lök, vitlök,paprika, parmsanost, vitt vin och buljong och det var riktigt smarrigt och även en sallad till det.

       


Torsdag i dag och lika grått och trist men inget regn ännu men väldigt fuktigt och då vet jag inte vad jag ska hitta på denna dag Tommy är ju hos Anna och Robin i huset och fixar så Molly och jag får roa oss själva.

Jag laddar för tjejträff hos Lotta i kväll det ska bli trevligt att träffa "tjejgänget".

Vi åkte till stan en sväng för vi behövde handla en del saker och jag skulle på tjejräff hos Lotta 18.30 så skjutsade Tommy mig dit och sen åkte Molly och han  hem till "Alis". Tjejträffen var som vanligt trevlig tyvärr så kunde inte Cilla vara med för hon jobbade så vi blev bara 5.Maten var jättegod och det var italienskt tema med Porchetta (som är fläskkarre som man skär ut av en bit så man får en platt bit och sen fylls den med fänkålskryddor,vitlök mm och sen rullas den ihop hårt och knyts så den håller ihop och sen steks de i ugnen)ugnstekt små hela potatisar med lök, vinäger mm, en god röra och ett bröd fyllt med en tomatröra allt smakade väldigt bra. Till efterrätt var det glass, mousse och bär och lite crunch, kaffe och likör.Vi surrade om det mesta en del om hundar och Milla var inne på  att dom skulle vilja att Sally får valpar hon är ju 4 år nu så då är det till att hitta en kille som passar. Molly blir ju oxå snart 4 år så kanske vi oxå skulle para henne  så att hon får valpar men då måste vi ju hitta en kille någonstans åt henne. Men oj, så mycket jobb det blir vi får fundera på saken. Vi pratade en del om yoga och det var några i gänget som var intresserad av börja med  det skulle tydligen bli en yogakurs i Vittjärv. Kicki och Tobbe har varit ute med husbilen och kört Blå vägen dom sov en natt på en camping i Tärnaby och den låg väldigt vackert till ute på udde precis vid en sjö. Sen åkte dom till Mo i Rana i Norge och det var väldigt vackert och det var även fint väder 18 grader varmt och sol och moln blandat.Och det är inte längre lika dyrt i Norge som det har varit. Allt var väldigt grönt det var inte alls som här alla dessa vackra färger i naturen.

Jaa, inte kommer jag ihåg allt vi surrade om och vissa saker som var uppe på tapeten är inte lämpade att berätta här.Tommy och Molly hämtade mig vid 23.30 och resan hem gick bra och sängen var så där riktigt skön att lägga sig i och några sidor i boken blev det oxå.


Nu blir det inte mer denna gång vi hörs snart igen Tjingeling och trevlig helg på er alla!

Av Chatarina Berglund - 8 september 2017 19:00

 

Hej tjingeling tjong pling plong nu är jag här igen med min blogg och ska försöka få till lite grann om det som hänt sista tiden sen sist jag var här...jaa vad har hänt joo.Wilma har fyllt 18 år och vi var där på ett  hejdundrande kalas i torsdags den 31 augusti nu är det körkort som hägrar och hon hade gjort teorin samma dag hon fyllde 18 och hon hade även klarat det duktig tjej och hon tyckte inte det var svårt heller och nu är det bara körningen kvar och vi håller alla tummar och tår för henne. Hon är ¨så skärpt den tjejen så det går säkert  bra. Wilma hadebakat chokladtårtan själv riktigt läcker var den. Det var ett riktigt buffebord med både salt och sött och jag höll mig till det salta och det var jättegott.

Världens bästa Wilma

 

                     

 

Fredag en hemmadag med lite fix både ute och inne och plockade in 2 gurkor till och några röda tomater och tomaterna är såå goda. Till middag åt vi panerad friterad kyckling med potatisstavar gjorda i ugnen sallad och en röra med lite av varje god var den i alla fall jag hittade recptet på nätet det är en röra som man  servererar till tapas tydligen och även en currysås.

           

Jaa, vad har mer hänt vi var bjudna på grillkväll   hos brorsan Mats och Maija ´Liisa inne i byn på lördag och det var ju ett strålande väder vi satt ute och åt fantastiskt varmt och mysigt och maten var jättegod det var grillad benfri kotlett . älgskav, kokt egen färskpotatis från deras land, sallad,grillad ananas och en fantastiskt god gräddsås.Till eferrätt var det glass och hallon, kaffe och cognac och allt var så smarrigt och trevligt.Vi flyttade in senare för när solen sen försvann bakom träden så kylde det av och det var ju enklare att flytta inomhus än att vi skulle börja såga ner träden.

Molly fick följa med oxå och hon trivdes där ute och sprang som en galning och snusade överallt det var nya spännande lukter där och stora ytor att springa på. En trevlig kväll hade vi.

Söndagvar det en kanondagvad gäller vädret det var sol och + 20 vi var ute en hel del synd att vara inomhus i detta väder sen satt vi påaltanenoch njöt och det var så varmt som en sommardag som vi inte haft så många av denna sommar.

Och helt plötsligt blev vi så sugna på surströmming och så blev det vi tog upp potatis från landet vårat och sen då alla övriga tillbehör och så satt vi i inglasningenoch det var så mysigt och spegelblank sjö vad kan man mer begära till denna fantastiska mat. Oh,så gott och vad mätta vi blev.

         

Måndag hemma hela dagen och fixade en del ute med växterna vattnade en del som var torrt och mina dahlior som jag dragit upp från fjolårets lökar dom har massor med knoppar men dom hinner nog inte blomma den här sommaren kanske någon blomma jag vet ju inte exakt hur dom ser ut jag hade ju flera olika men dom tar verkligen tid på sig för att komma i blom och ändå satte jag dom tidigt men det är kanske olika på olika sorter dom är  väldans stora i bladverket och en  del stora knoppar det blir spännande att se.

Tisdag ingen vanlig pensionärslunch i dag för det är ju älgjakt så Hasse är ju med där men då åktevi till Storheden en sväng med Karin och vi var på Rusta, ÖB och sen åt vi lunch på Coop-restaurangen och det var lite blandad kompott som revbensspjäll, kyckling, stekt strömming med potatismos och broccoligratäng med skinka jaa, ingen höjdare direkt

moset väldans osalt, revbensspjällen torra, hårda och inte alls goda, kycklingen samma, gratängen med broccoli var bäst . Vi var hemma vid 16-tiden och vi behövde ju ingen rejäl middag så det blev en liten buffetallrik till kvällskaffet

det var ju min födelseag men vi firade inte något speciellt Tommy fyller snart ochdå firar vi oss båda den dagen.

Jag gjorde en röra med löjromstäcke, smördegsrullar med ansjovis, lök ochdill och en rostad macka med rökt lax, räkor, löjrom,majonäs mm och det smakade väldans bra.


Den skylten jag fotat satt på Coop restaurangen ovanför brickinlämingen

     

Onsdag en tur till stan och handlade lite grann på Dollar och Supermarket mm. Sen åkte vi hem och satt ute en stund på altanen det var riktigt soligt och varmt och nästan ingen blåst.Till middag åt vi kycklingfile med paprika, lök, timjan och rätt mycket svartpeppar i en god gräddig sås med , sallad på stekt vitkål,lök , paprika och chili och färsk pasta till detta och det var himlans gott.

       

Torsdag i dag och det är en mulen dag än så länge men en glädjens dag ändå för i dag har Wilma fått sitt körkort

Grattis lilla vännen vad du duktig du varit. Nu gäller det att du kör försiktigt för nu kommer vi ju att oroa oss för dig som vi gör för Rasmus.Pratade med Anna och Wilma hade mest kört bil idag hon hade varit på stan och så skjutsade hon Ludde på träningen och Oliver hade hon oxå skjutsat någonstans. Nu är det bara bil som gäller så då får vi se vad det blir dom skulle åka till Luleå och titta på en tydligen i kväll. jaa, bara önska lycka till.

Till middag åt vi tomatsoppa med lök, vitlök, sambal oelek, en skvätt grädde, nybakt bröd och en basilikasås att klicka i soppan det var jättegott.
       


Fredag i dag Oj,oj en riktigt genommulen dag med nada sol man ser knappt skogen på andra sidan sjön och så regnar det dessutom väldigt trist.

Just nu väntar jag på att rödbetorna ska koka färdigt i tryckkokaren så ska jag koka en lag och lägga in dom.

Nu blir det inte mer denna gång vi hörs snart igen..


Tjingeling!!!

  

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards