keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2017

# Städdag inne # Städdag ute med alla växter # V-75 # Pizza #

Av Chatarina Berglund - 9 oktober 2017 18:00

 

Hej svejs i lingonskogen nää, inte vill man vara där i detta väder då blir det ju lingondricka direkt av bären nää, en sådan dag som denna vill man helst vara inomhus. Tommy har varit i huset i dag oxå och jag och Molly har varit hemma och städat det kallas visst höststädning det man gör den här tiden på året fast nu är det ju snart jul igen tänk vad ett år går fort. Jag har putsat fönster på insidan och bytt till höstgardiner och gjort en lite bättre städning än den man gör varje vecka.Vi har så mycket löv på vår tomt och på altanen så varje gång man kommer in så har man en massa löv under skorna och ändå är det massor av löv som inte ramlat av ännu.I dag när jag höll på putsa fönster så small det till i glasdörren till inglasningen och en fågel flög rakt i glaset på dörren och den hamnade på altanen och låg kvar väldigt länge orörlig men helt plötsligt satt den upp och jag var säker ¨på att   den var död men icke det men den satt ändå kvar och helt plötsligt small det en gång till upprepning på föregående pippi men en annan fägel  denna gång så jag tänkte men vad i allsin dar 2 st på så kort tid. Men den landade precis bara på altanen och sen flög den i väg så den klarade sig bra. Senare när jag och Molly skulle gå ut då hoppade fågeln i väg under bordet den vart ju skrämd när vi kom farande och störde den sen vet jag inte hur det gått för den men jag kikade under bordet men såg den inte så den kanske klarade sig i alla fall.

Till middag idag så lagade jag fisksoppa med torsk ,krossade tomater, paprika,lök,vitlök, fänkålskrydda, potatis, morötter sambal oelek,dill ,citronzest och saft från en citron och den blev jättegod passar bra med soppa i detta höstrusk och ostmackor till.

   

Onsdag samma trista väder grått, mörkt, blött,disigt och trist   det är inte kul men vad kan man göra åt det nää, ingenting. Jag hade ju tänkt ta reda på mina pelargoner men det är inte kul att vara ute när det regnar men dom är  fortfarande rätt så fina och det är ju inte kallt så att dom fryser men det behöver ändå göras och jag har gjort plats för att ha dom inne under vintern och det gick bra att spara dom förra vintern så det ska väl funka nu oxå. Dahliaknölarna ska oxå tas reda på och  vinterförvaras för att planteras nästa år igen. Det är mycket jobb med växter både vår, sommar och vinter men det är ju helt klart värt allt besvär. Jag har ägnat dagen åt städning i dag oxå och Tommy han åkte till huset och fortsätter med sitt jobb där. Till middag lagade jag fläsklägg , rotmos och rårivna morötter det är en riktig höjdare med senap till mums vad gott det är och när man kokar det i tryckkokaren så är det klart på 30-40 min även om det är fruset när man lägger i det. Jaa, en riktig höjdarmiddag Tommy vart jätteglad när ha fick så god middag.

        Torsdag och vädret är det samma kan det aldrig bli bättre tänk om vi fick se solen någon gång. Vi åkteen sväng tillstan och handlade efter Tommy kom hem från huset och detvar en rätt snabb tur vi gjorde sen åkte vi hem och fixade middag och det blev ugnstekta kycklinben, potatissallad, en omelett med lök.paprika och ost som jag bara gjorde i mikron, nachos med tacosås och ost som jag körde en stund i ugnen och lite grönfoder till detoch det var så himlans gott.

       

Fredag och tänk solen visar sig så här ljust, klart , spegelblankt och soligt har det inte varit på länge oj,nu är det bäst att passa på och vara ute och fixa med växterna som ska bort och även dom som ska sparas till nästa sommar. Man njuter verkligen när det blir sol  Jag fixde mina pelargoner och friserade dom lite och tog bort gamla blad och blommor så nu står dom inne för vinterförvaring och förhoppningsvis så blir det fina pelargoner nästa år oxå. jag hade 4 st som jag övervintrade från i fjol och nu har jag 9 st och då kan man ta sticklingar till våren och få flera. Sen tog vi upp dahliaknölarna och vilka knölar dom hade en del var så stora och massor med knölar vissa höll vi inte på att få upp ur krukorna vi fick vänta dom upp och ner för det var en krafitig rot och knölbildning på en del. Nu har jag tvättat dom ordentligt och nu ligger dom på tork sen ska jag sätta dom i kartonger med frigolit i och så får dom vila till någon gång i april .Jag plockade in en bukett med dahlior och satte i en vas inne då får vi se om dom slår ut. Vi tömde även växthuset på alla tomat, gurk och squashplantor. Och övriga sommar blommor åkte oxå bort. Plockade in en hel del dill det är bra att ha i vinter. Salladen som jag har i en pallkrage är fortfarnde väldigt fin så den kan vi plocka in och äta  så länge den inte fryser. Jaa, det är som sagt mycket jobb medväxter och grönsaker men det är ju helt klart värt det man får igen så mycket även om denna sommar har gett sämre av det mesta både tomater och squash det är gurkan som har gett mest skörd.Det var så härligt ute vi njöt av det dina vädret men hips vips så kom det någon liten skur men vi är ju inte gjorda av socker sålite tål vi.

Jag bakade även en toscakaka och detvar väldigt länge sedan jag gjored et och jag vart lite inspirerad av Hela Sverige bakar för där bakade dom toscakaka i tisdags och Tommy tycket det såg gott ut så jag tänkte då bakar jag en sån åt han och gissa om han har mumsat på den. Till middag åt vi Köttfärssnurror i smördeg, klyftpotatis,sallad och ädelostsås.Mycket gott.

           

Lördag och då steg vi upp vid 8-tiden och fikade en macka, ägg , kaffe och ett glas tomatjuice det smakde bra som vanligt och så fredagens kryss i Piteåtidningen och då är morgonen räddad. Det simmar fortfarnde en del sjöfåglar här alla har inte flyttat ännu. Och massor med sidensvansar har  vi som käkar rönnbär.

Jag ägnade mig åt V-75 som vanligt mendet gick åt skogen bara 4 rätt och det var ju en  90-oddsare och en 51-oddsare och inte har man med såna dyrgriparnää, det är tungt på V-75 fronten numera mentrots allt så var det 2 st som fick 7 rätt och vann över 20 miljoner var inte illa och ett system kostade 1400 kr och det ena kostade bara 108 kr men har man tur eller kanske skickilighet man vet aldrig men tur ska man ha så klart, Ja,ja nya tag nästa lördag.

Tommy var ute och fixade bort alla krukor samt planterade påskliljelökar i massor då får vi se om dom kommer upp till våren.

Till middag gjorde jag strimlat kött, bambuskott, lök, paprika som jag kokade i en gräddig god sås , potatiskaka och en

broccoligratäng med ostsås och allt smakade väldans gott.

En lugn kväll med lite TV-tittande Klassfesten ochså tittadevi på Jägarna 2.

       

Söndag och det såg ut som solen ville komma genom molnen för det ljusnade helt plötsligt men hips vips så kom det en skur inte fick solen visa sig nää, men på måndag ska det bli sol sägs det då får vi se om det stämmer.Vi åkte en sväng till stan för jag var så nyfiken att se huset deras när Tommy tapetserat och vad fint det blev och den randiga tapeten i Anna och Robins sovrum var ju helläcker jaa, alla tapeter var jättesnygga och dom får så fint i sitt nya hus. OH,dom är så duktiga. Och en del nya möbler hade anlänt oxå och jag provsatt i den nya köksstolen och den var jätteskön och snygg. Sen åkte vi förbi hos Anna och Robin och drack kaffe och Fredrik dök oxå upp han var på väg till jobbet i Gällivare men gjorde en anhalt för klippning hos hårfisörskan Anna han har en privatfrissa och Anna hade varit och köpt sushi som dom skulle äta till middag och det så då riktigt gott ut.Vi åkte sen hemåt men stannae till och beställde varsin pizza på hemvägen och det smakade så gott när vi kom hem.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards