keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2017

# Tjejträff # Middag hos grannarna # Oxsvansar # Högrev # Märgpipa #

Av Chatarina Berglund - 27 oktober 2017 17:15

 

Hej tjingeling tjingelong hej svejs alla mina vänner nu är jag här igen med mitt bloggande.

Torsdag hade vi tjejträff hos Kicki mycket trevligt som vanligt med en hel del surr och skratt vi var bara 5 denna gång oxå Cilla var krasslig så hon orkade inte komma.Till förrätt fick vi en omelettrulle fylld med räkröra, varmrätt fiskgryta med kokt potatis, blomkålsmos, sallad och det smakade väldans gott. Till efterrätt en drömrulltårtsskiva med valnötter och kaffe en riktigt smarrig trerättersmiddag.Sen surrades det om det mesta vi försökte reda uten och annan släkting eller rättare sagt ingifta i släkten som bor i en by och som var gift med en kusin till oss och deras barn som då är släkt med mitt barn och även alla syskonbarn till mig och det är inte lätt att förklara för dom har ingen aning om vem dessa barn är men vi lyckades väl till slut att reda ut det ganska bra. Och Tobbe fick ett samtal det var så det började med någon som ringde från Umeå och hon hade tydligen bott i Enköping och varit på dans där och hade tydligen dansat med han om det var 1972 och sen hade hon dansat med han i Skellefteå men då tog det stopp för Tobbe hade aldrig varit i  Skellefteå på dans så då var det nog någon annan hon dansat med.Snacka om att vara efterlyst av dansanta damer ändå bakåt till 1972 . Efter det så var det en massa släktutredning med kusiner, kusinbarn, mostrar mm.mm

Middag hos grannarna Christer och Chatrine  på lördag och det var så trevligt och god mat en förrätt med löjromsröra och räkor och till varmrätt var det en köttfärspaj med kantareller och till efterrätt glass med bär kaffe och cointreau med blodapelsin och allt var såå smarrigt.  Senare dök våra andra grannar Sarah och Nicklas upp där oxå dom var här under helgen och jobbade en hel del med höstarbete. Det var trevligt att träffa dom oxå och vi surrade om allt möjligt en trevlig kväll och sen en promenad hem på nattkröken det är ju inte så många meter mellan oss så vi hittade hem utan GPS.

I övrigt går denna vecka i köttsoppans tecken till festen som vi ska ha i byagården på lördag det är oxsvansar, högrevar och märgpipor som har kokats och hackats samt potatis, morötter, palsternacka, purjolök, selleri i massor som skalats , hackats och nu kokas för fullt.Klimpar drygt 100 st. Kåre och Ingrid håller i stort sett allt dom har tjurlkalvarsom dom slaktat och skänker köttet och sen odlar Ingrid fantastiska grönsaker morötter , palsternackor, purjolök och potatis. Hon har verkligen gröna fingrar det vi behöver köpa är selleri , kryddpeppar jag odlar själv lagerblad så det är vad jag har bidragit med och sen lagar jag ju köttsoppan hemma i mitt kök.Mjukt bröd har jag bakat och en efterättskaka till kaffet har jag oxå gjort. Vi var och handlade en del som ost, hårt bröd, mjölk, lite drickor mm. Det går åt några dagar till detta men det är mitt stora intresse att laga mat så det är bara roligt.

Middagar har vi ätit även denna vecka lite blandad kompott som sjömansbiff, pepparbiff med bearnaisesås och poatiskaka, potatismos och köttkorv, stekt panerad torsk med kokt potatis, stuvad spenat och grönsaker.


           


   


Jag bjuder även på lite fina naturbilder.....


       


Trevlig helg till alla mina vänner. I morgon ska vi äta köttsoppa i Byagården det blir trevlig lite mindre anmälnngar än vanligt pga att många hade planerat annat och så är det ibland.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards