keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 27 november 2017

# Tjejträff # Snöskottning # Snösko..# V-75 # Pizzakväll

Av Chatarina Berglund - 27 november 2017 17:30

 

Tjing tjong tjingeling...Oj, vad man får vara arg hela tiden på denna blogg bilden inte med denna gång heller och sen försvann hela bloggen allt jag skrivit på en vecka ca fy, vad less man blir att skriva samma sak igen och minnas allt.Vi hade tjejträff förra torsdagen hos Milla och det var god mat och en trevlig kväll och vi var bara 5 denna gång det ärCilla som har ett jobb som gör att hon  får rycka ut på jobb ävenom hon är ledig och denna gång var hon beordrad så då måste man om man inte har väldigt giltiga  skäl  och jag måste då säga att nog tycker jag att en tjejträff är giltiga skäl om något men vi har tydligen inte samma uppfattning jag och kommunen.

Vi fick tilltugg och en drink när vi kom och sen var det en förrätt och det var en soppa på kronärtskockor med knaperstekt bacon och en smördegsinbakad kronärtskocka med ost till detta det smakade fantastiskt bra. Varmrätten var en gryta på älgkött med grönsaker som hade gjort i sin slow cooker som hon sätter igång när hon åker på jobbet och sen ställer hon in tiden på de antal timmar som behövs då är maten klar när dom kommer hem mycket praktisk grej.

Till efterrätt var det en cupcakes dekorerad med bär och kaffe till det och allt smakade delikatos.

       

Vi surrade mycket om allt möjligt och just nu kommer jag inte ihåg nada det gjorde jag tidigare i bloggen som kom bort

för 30 minuter sen men det berodde på att jag skrev ner det dagen efter tjejträffen för att jag slulle minnas det men nu är det borta.

Förrahelgen då var det ju V-75 och det gick väl så där 5 rätt och 162 kr och även 5 rätt på 3 C-nas och det var Carinas tur och hon gjorde en Harry och den gav oxå 5 rätt 162 kr. Tjejträffens system var det Milla som stod för denna gång och det var oxå en Harry men bara 3 rätt.

Till middag på fredag åt vi helstekt rimmad kyckling med potatisotto och en god sås.Och den är så god både saftig och mör.

     

Söndag förra veckan var vi bjudna till Anna och Robin på middag första middagen i deras nya hus och dom har så fint

och bordet det nya var dukat och det är så snyggt och det är klart att om man har nytt hus måste man ha nya tallrikar oxå.och de nya stolarna är jättesnygga och sköna och med stoppning i både rygg och sits där kan man sitta länge utan att få träsmak i baken.  Och Anna hade gjort Sushi i olika smaker och former och det var wasabi, soja, inlagd ingefära (gari), en majonäs med styrka, gurkstänger, crabfishstänger oh, såå gott det var och jag älskar sushi och dom var så snygga jaa, riktigt proffsiga var dom. Kaffe och chokladgodis till efterrätt.  En trevlig stund med delar av familjen och en hel del skratt.

             

Veckan som varit har varit snörik med ett snöfall som aldrig höll på ta slut och det kom mängder på 3 dagar så brist på sysselsättning fanns inte och Tommy var ju i stan och fixade det sista på garaget Anna och Robins och jag skulle då vara duktig och gå ut och skotta åt Tommy så han inte skulle ha så mycket när han kom hem men det var tungt och så använde jag inte snöbjörnen utan den mindre snöspaden och kastade snön vilket innebar kast och vridningar som inte är bra för någons rygg och absolut inte för min jag får lida nåon vecka nu för detta men jag får skylla mig själv för jag vet ju om detta och den inflammationen som jag har i ryggmärgen är inte lämpat för detta. Nu är han i alla fall klar med garaget och dom har flyttat in och de nya som köpt deras gamla hus har oxå flyttat in.Som tur var kom min bror Hasse med traktron och skottade infarten så att Tommy skulle komma in med bilen i alla fall.

Till middag åtvi panerad rödspätta , rotsellerimos medriven ost i och gratinerat i ugnen, hollandaisesås och ärtor och det var väldans gott.

         

Onsdag gjorde han klart och kom hem tidigare än han brukar så då åkte vi ner till stan och handlade en del vi behövertill pizzakvällen på fredag. För på torsdag skulle det bli så urbusigt väder så vi var glad att slippa åka ut med bilen då och busväder blev det det snöade, yrde, blåste snöade, snöade ännu mer det var ett riktigt ruggigt väder.

Till middag åt vi raggmunkar med stekt fläsk och lök jättegott var det.

     

Tommy var ute precis hela dagen och höll undan snön. Jag höll mig inomhus jag var förbjuden att visa mig ute.

Jag hade ju en hel del jobb inne för pizzakvällen. Jag gjorde kebabrullar, stekte kyckling, hackade ,tärnade, gjorde tomatsås, kebabsås, bakade rulltårtor och pytsade i burkar och gjorde även pizzasallad och 30 pizzaämnen mm.

Till middag åt vi parisersmörgås och grönsaker

          

Fredag då var det pizzakväll och 15 glada bagare trotsade vädret och bakade pizza det var mycket surr om att ställa in det särskilt min bror tyckte det men inte ställer man in en sån viktig tillställning för att det snöar vi bor i Norrbotten och är van med både kyla och snö.

En trevlig kväll med många skratt och mycket surr och pizzor bakades i olika former och smaker och nya pizzaspadarna funkade kanon det var första gången vi provade dom. Efter pizzaintaget drack vi kaffe med drömrulltårta fylld med hallon och dajmkross. Och kul att Rasmus och Linnea kunde vara med oxå det är ett tag sedan dom var med.Christer och Chatrine, Hasse, Karin , Justina, Erik, Jesper, Anton och Elin,Fredrik var oxå med . Vi städade det mesta och diskade innan vi lämnade bagarstugan och sängen var så skön att inta kl 01.30 och i den låg  vi kvar till kl 9.

         


Det ser ut som om vi har väldigt kallt inne i bagarstugan men det stämmer inte det var varmt men vissa som Rasmus valde att behålla skinnmössan på....

         

Framme vid lördag Tommy var ute och finlirade med snön för han tyckte inte att det var estetiskt snyggt men vaddå det är ju bara snö måste man vara så pedantisk men han tycker det. Jaa, fint blev det i alla fall. Jag ägnade en del av dagen åt V-75 och det är alltid lika svårt. Det var min tur att göra systemet till det 3 C-na och då gäller det att skärpa till sig ordenligt så dom inte kommer med stora släggan. och jag skärpte mig ordentligt och gjorde mitt bästa men inte satte jag 7-an nää, en ynka häst i från vi fick 6 rätt och en hel del 5-or så sammanlagt blev det 759 kr vi vann inte illa nu har jag haft 5 rätt flera gånger nu har stigit ett snäpp till 6 så kanske nästa lördag kan det bli 7 hoppas. Vi har vunnit 1200 kr sista veckorna alltid något. Jaa, nya tömmar och kuskar nästa lördag.Till middag åt vi kålpudding, kokt potatis och lingonsylt oh, om ni visste så gott det var helt vanlig husmanskost är i längden det godaste maten man äter. Vi njöt i fulla drag av varenda tugga.   Vi tittade på Tv och hade en lugn kväll.

     

Söndag en dag då vi är söndagslata och tar det bara lugnt jag har väldigt dåligt i ryggen men jag vet ju vad det beror på och jag har haft så här många gånger men det är länge sedan sist och det hämmar mig i alla rörelser tur att det finns tabletter som åtminstone lindrar en del. Och det brukar gå över efter ca 2 veckor men 2 veckor känns länge när man har ont. Till middag åt vi en soppa på en spik med grönsaker av olika slag och så bakade jag ett bröd och åt det med ost på till soppan och det var jättegott.

Fredrik var så snäll körde hit med en 1,5 kubik ved så nu kan vi elda på och slippa frysa det blir så skön värme när man eldar med ved.

   


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards