keckes matblogg

Alla inlägg under december 2017

Av Chatarina Berglund - 19 december 2017 17:15

       

Hej hopp  och galopp nu närmar sig julen med stormsteg och alla har bråda tider med alla julbestyr som ska hinnas med men man behöver ju inte göra alla syltor, korvar, pastejer själv numera det finns så goda produkter som man köper färdiga. Tänk förr då gjorde dom allt sånt själv husmödrarna och husfäderna tänk vad mycket jobb med allt först föddes djuren upp och sen slaktades dom och vilket jobb att ta reda på allt sen skulle det kokas, malas , blandas och fram med fjälster till korvstoppningen och inte hade dom matberedare heller allt gjordes för hand huja,huja nog är det enkelt för oss som kan köpa färdiga varor. Alla har ändå fullt upp med allt. Och julklappar är ju en hysteri för sig men som pensionär får man allt dra ner på det.

Denna vecka blev det ingen pensionärslunch för oss vi hade annat att uträtta den dagen men det övriga gänget var på nya stället At the top och provade deras lunchmat och dom var väldigt nöjda med maten och salladsbordet även peronalen var väldigt trevliga och trevlig lokal så det var bara positivt. Vi får prova det framöver efter julen.

Denna veckan har det ju oxå snöat en  del så Tommy han är mest ute och flyttar det där vita som faller ner. Och jag håller mig på insidan med mina bestyr.

Onsdag åkte vi en sväng till stan för att handla jag hade tjejträff  i torsdags så då behövde vi fylla på lite grann.

Och den turen gick bra lite snörök när vi åkte hem från vissa lastbilar och bussar som virvlar upp så man ser knappt något. Till middag blev det parisersmörgås med  lite grönt eller rött och orange  och det smakade bra.

Vi fick besök av Lucia ,tomtar och  stjärngossar en del av barnen från byn som sjöng så vackert flera julsånger och önskade oss God Jul dom var så söta det lyste verkligen upp tillvaron i vintermörkret.

   


 

Torsdag tjejträff då hade jag en del att förbereda med maten och ett bröd bakade jag oxå och sen måste man städa så inte dammråttorna rullar runt så man får skämmas för" tjejerna". Den här gången var vi alla + en extra en "kille" hade smygit in bland "tjejerna" och det var trevligt att vi även fick träffa Cilla som har jobbat flera gånger när vi träffats.

Till förrätt fick dom en omelettrundel med basilkasås och fintärnad tjälknöl. Varmrätten var laxrullader fyllda med västerbotensost i en gräddig sås med dill räkor mm till det mos på rotselleri och potatis med parmesanost. Grönsallad och en rödbetssallad med rårivna rödbetor och  blomkålsbuketter i en majonäs och dijonsenapsblandning.Hembakt bröd  som jag fyllt med tomatröra och ost. Till efterrätt en drömrulltårtsskiva med en klick grädde och en skumtomte. Och dom tyckte det smakade bra.

En trevlig kväll som vanligt med en hel del surr om ditt och datt.

Vi pratade en del om fiber som vi nu blivit erbjudna här ute på vischan det är ju 2 utbud ett med telia och då gäller deras utbud på allt sen ett dyrare alternativ där du själv får välja din tv, telefoni och bredbandsleverantör och frågan är vad man ska välja det skiljer 3000 mellan de 2 utbuden.

Det är inte lätt att komma i håg allt vi surrar om när vi träffas det är så mycket som surras och en del såna där utrednigar om vem den och den är som var gift med den där som tidigare var gift med den och

har en syster som är släkt med en som någon av oss känner såna utrednigar finns oftast med.

Och jag hälsade till alla från brorsan Mats ochMaija liisa som ringde en dag till mig och dom hade det bra och vädret var bra inte lika varmt men ändå väldigt skönt på dagarna när solen var uppe. Dom hade besök av goda vänner just då och dom skulle äta julbord innan dom åkte hem och då hade dom beställt julskinka via IKEA och då finns det en butik som heter Gustavssons där dom får hämta skinkan. 

Jag sa till Mats att nog gjode ni rätt som åkte bort över vintern för här snöar det bara. Jaa,Fredrik hade tydligen skickat foto så dom fick se all snö och dom saknade den inte.

   


 

   

Fredag då sov vi till kl 9 och skönt var det och vi röjde undan allt innan vi intog sängen så det var bara stiga upp och fika ägg, macka, kaffe och ett glas tomatjuice och så klart NSD och Piteåtidningens korsord. För att ine tala om fåglarnasom vi har utanför köksfönstret och vad dom jobbar med maten och jag gjorde egen fågelmat åt dom en dag med cokosflott som jag smälte och blandade i en del nötter  mandel, russin och dom gillar verkligen dom och dom funkade att sätta dom i en hållare för talgbollar.

Kurrana är ju oxå här men dom kommer inte riktigt åt all fågelmat.

En fulländad frukostmorgon. Med posten fick jag en trisslott som jag vunnit i Piteåtidningens korsord men ingen vinst på lotten.

Till middag åt vi ugnstekt fläskytterfile  med paltmuffins, , ädelostsås och sallad mycket gott.

 

    



 


       

Lördag och V-75 och det blev bara 5 rätt och 17/st så 34 på C-nas, samma på tjejträffens och på min 102 kr.Ja, ja  man får nöja sig med lite i bland. Och som jag funderade och hjärnan gick på helfart men vad hjälper det inte mycket. Nya tag nästa lördag.

Till middag åt vi köttsoppa med klimp och ostmackor oj, vad gott det var mums!

       

Måndag i dag och ganska kylig morgon   -17 vi fikade som vanligt macka, ägg. kaffe, tomatjuice och NSD samt Piteåtidningens korsord som nu är löst och inskickat och då hoppas jag på nya vinster.

Vi har oxå våra små fågelvänner utanför kösfönstret som jobbar på och kurrarna är oxå här och käkar.

Det är riktigt rogivande att sitta och titta på dom.

En tur till stan blev det idag jag fick tid hos frissan 14.45 idag så nu har jag klippt bort en del och det känns bara bra. Vi handlade på Willys lite sånt som man behöver för att fixa lite julmat mm.

När vi kom hem då hade laxen tinat som jag tog fram innan jag åkte till stan och då gravade jag den  och det var inte en hel lax bara en filead laxsida det är svårt tt hitta lax idag somär god att grava den laxen man köpte förr som var norskodlad var suveränt god att grava men dom man köper idag är inte lika god och dyra är dom oxå. Till middag stekte vi en bit lax som jag gravat en stund och stekte lätt med en sås med creme fraiche,dill en bit fiskbuljongtärnig och kokt potatis till det mycket smaskigt.

   


Nu kan det vara sista bloggen före jul tror jag i alla fall, Håller på med lite matförberedelse inför julen

revbensspäll, köttbullar mm.


Då får jag önska alla mina bloggläsare GOD JUL         

Av Chatarina Berglund - 11 december 2017 17:45

 

Tjingeling tjing tjong och hej svejs nu är det dax jag är fortfarande arg för min blogg vill inte funka som den ska nu heller ingen bild (Header) på min blogg när jag skickar i väg den på FB och jag fattar inte vad jag gör för fel måste göra en test igen för att se om det funkar.

Måndag då var vi till stan en sväng för vi hade en hel del burkar och flaskor för pantning och lite återvinningsmaterial.

Vi åkte till Ica Supermarket på Erikslund och där var det redan en kvinna som höll på att panta men precis då stannade apparaten hennes och den andra var redan på stopp och tillkalla personal och vi tröck på knappen och det pep och levde rövare men ingen personal dök upp så vi ringde 2 ggr till och väntade och inget hände ochtill slut så gick kvinnan in och pratade med personalen i butikenoch till slut kom det en och fixade det då hade vi väntat i 40 min tillsammans med denna kvinna som vi inte kände och hon pratade sju stugor fulla om allt mellan himmel och jord jag ljuger inte om jag säger att hon pratade oavbrutet hela tiden både på in och utandning. Hon hann berätta att hon sov inte på nätterna på grund av värk i kroppen så hon brukade gå ut på natten med hundarna en långrunda och hon hade 6 hundar och 9 katter

och vi tror då att hon var ute och plockade burkar och flaskor  på nätterna för hon hade bara ölburkar i säcken och drack inte öl själv och hade ingen karl heller.Hon berättade att hon haft bondgård i Jämtland och där hade hon lärt sig allt på gården utan att mocka dynga för det gillade hon inte osv.osv allt fickvi veta om henne.Hon hade skällt ut folk till höger och vänster som hon tyckte var dryga och saknade vanligt bondförnuft.Oj, oj vad jobbigt.

Till middag åt vi kokt köttkorv med rotmos, rårivna morötter och broccoli  och det var riktigt mumsigt.

Lite TV-tittande som Vår tid är nu tyvärr sista avsnittet men det kommer tydligen en fortsättning och det får vi hoppas för det slutade ju inte bra alls.

 

 

      


Tisdag i dag och vi hade bara 5-6 grader riktigt skönt när vi åkte till Älvsbyn för att äta pensionärslunch på Polar hotell

och efter vägen så ändrade temperaturen kraftigt vi hade -16 hela vägen och sen kom Kicki, Tobbe och Karin från Boden och där var det drygt 20 grader mycket konstigt. Vi åt i alla fallen en god lunch med ett riktigt rejält salladsbord med det mesta du kan önska dig och varmrätten var pocherad torsk, kokt potatis ochven jättegod äggsås och inte nog med det tårta och kaffe till efterrätt för de som ville och det var alla utom jag. God mat var det i alla fall kan varmt rekommendera detta matställe.En trevlig stund tillsamman med 6 andra och det surrades och skrattades som vanligt en hel del.Närvi sen kom ut från Polar då kände vi ju att det var mycket varmare ute ochdet var bara - 5 och det var skönt

och vi styrde kosan hemåt och när vi kört en bit så blev det kallare och kallare så det höll ca -15 hela vägen och när vi kom till Alträsk då hade vi bara -5 alltså vilken skillnad.

Vi behövde ingen kraftig middag efter pensionärslunchen så det blev en tallrik med lite smått och gott som vi delade.

Bilder på väg tillÄlvsbyn.

   


 

 

I dag onsdag och då har vi en hemmadag med lite fixjag har gjort lite pytsar med fågelmat åt våra små vänner på utsidan. Jag hade cocosflott ett paket som jag blandade med margarin och smälte det sen blandade jag i en massa russin , nötter, mandel och linser och satte i plastmuggar och det stelnar och då kan man ta ur det ur muggarna och sticka en ståltråd genom den stelnade massan så man kan hänga upp den då får vi se om dom gillar det.

Till middag åt vi strimlad lövbiff i en gräddig sås med senap, lök,vitlök och sambal oelek till det potstiskakor och grönsaker mycket gott var det.

       

Torsdag åkte vi till stan för att handla och det gick bra vi åkte på Willys och vi fyllde på kylskåpet lite grann. Vi åkte sedan hem och började tänka på middag. Det är alltid lika svårt att hitta på middagsmat.  Det blev soppa på en spik med ostmackor till och det var oxå delikat. Det började snöa  på torsdag och fortsatte på natten med massor av snö och så var det helt plötsligt bara några -grader.

   

Fredag huja, huja vad mytcket snö det har kommit och +grader har vi oxå och Tommy åkte til bagarstugan för att elda för där skulle det bakas mjukkaka av Wilmq och hennes klasskompisar från Björknässkolan det var Hanna, Amanda och Wilma. Och Tommy var osäker på om han skulle ta sig upp till stora vägen i all den snö som ramlat ner men han tog sig upp och möttes av lika mycket snö i bagarstugan så det var bara skotta där oxå för att alls ta sig in i bagarstugan och vedboden inte kul att skotta den tunga snön för hand men han gjorde i alla fall det och tog sig in och eldade. Tjejerna skulle dyka upp vi 8-tiden men blev försenade på grund av vädret med all rätt dom hade oxå fått skotta innan dom tog sig ut med bilen och så var det ju ett väldans dåligt väglag så vi var så nervösa över dom att det skulle hända dom något men det gick bra och vid 9-tiden  hämtade Tommy mig och då satte vi i gång med degarana jag har min gamla assistent där sen hade Amanda oxå med sig en assistent och det var ju bra så vi kunde göra flera degar åt gången. Tommy eldade och vi gjorde degar sen när första omgången av degen jäst då började dom baka ut och det gick som hejsandom var så duktiga jagvisade hur dom skulle göra och sen började jag att grädda och Wilma såg då hur jag gjorde så då provade hon och det gick bra hon tycktedet var väldigt varmt och det var det oxå. Vi var där till kl 12 ca och då tyckte dom att dom skulle klara sig själva och dom skulle ringa om det var några problem men dom klarade det så bra jätteduktiga var dom riktigt proffsiga dom bakade ca 350 mjukkakor och dom hade beställning på alla.Dom var inte klara förrän ca 19 då hade dom städat och diskat efter sig, Det gjorde dom bra men jag tror att dom var rätt slut på kvällen somnade nog utan vaggsång.

Tommy han höll på med snön hela em både med slunga och spade.

Till middag åt vi kåldolmar, kokt potatis och lingonsylt och mums, mums såååå gott.

                   


     

Lördag i dag och då är det ju V-75 som gäller och jag försökte på alla sätt att få till raden så det skulle bli en 7-a en se det blev det inte men 6 rätt fick jag och dom gav 83 kr och jag hade 3 st och fick 249 kr och ingen utdelning på 5 rätt.

En ynka häst i från det är svårt att få till det. Carina tippade de 3 C-nas system och det blev 5 rätt men tyvärr ingen utdelning. Ja,ja nya tag nästa lördag på jakt efter 7-an .

Tommy har varit ute ochfixat med snön hela dagen ochäven skottat hos grannarna Kurt och Thord och Birgitta.

Det hade ju övergått till regn så det var en rysligt tung snö nu får det räcka vi klarar vintern med den här snön behövs inte en flinga till men det är lätt att säga vem bryr sig om vad jag tycker nää, inte då vädergudarna.

Till middag åt vi wienersnitzel, potatiskaka , stekt potatis, ärter persiljesmör och de vanliga tillbehören citron, ansjovis och kapris och det var väldans smarrigt.


           


Söndag då var det en slappardag med lite fix och lite bloggande och den vanliga frågan vad ska vi äta idag då jaa, i bland har man ingen fantasi alls. Det blev i alla fall en smarrig potatispannkaka med fläsk mums, mums vad gott.

Sen lite TV-tittande.

 

I dag är det måndag och +grader fortfarande. Jag har varit hemma hela dagen och tvättat bl a och så har jag satt in en tjälknöl i ugnen. Tommy har varit i bagarstugan och byagåden och skottat en hel del snö det hade rasat från taket i bagarstugan och även framför vedboden hade det rasatl. Just nu funderar jag på vad vi ska äta till middag jag vet inte vad jag är sugen på riktigt försöker berätta för mig själv lite olika förslag men inget passande har jag hittat på ännu.

Inga förslag från maken heller ännu.....

Nu kan jag säga vad det blev till middag joo, isterband, stuvad potatis, rödbetor och lite grönt och det var riktigt gott mums...

       

Av Chatarina Berglund - 4 december 2017 18:15

 

Tjingeling, pling,plong och hej svejs Burr vad kallt det blev nu ärdet vinter på allvar så därsom det var för med snö och kyla som det ska vara på vintern men jag tycker att - 10 är perfekt gradantal men man får inte välja.

Måndag hade vi en hemmadg och jag är glad att för det så länge min rygg är som den är då är det skönt att vara hemma och ta det lugnt och ta sin medicin som lindrar.

Middag klarar jag av att göra i alla fall och måndag då blev det en köttgryta med nudlar till och det varj ättegott.

   

Tisdag då var det -12 här och det är alldeles tillräckligt ochdååkte vi till stan fördå var det dagsför pensionärslunch och den här gången åkte vi till Sävast på kallkällan och åt vår lunch.Och dom hade baconlindad kyckling fylld med dijonsenap, stekta små potatisar och en sås även ett salladsbord som inte innehöll så många olika saker och det smakade väl så där ingen höjdare kycklingen var kall och rätt så smaklös dom hade även en soppa och det var fänkålssoppa jag smakade den inte men Tommy åt den och även Karin och dom tyckte soppan var godast. kaffe hade dom oxå men dåsaknade de flesta den där kakan som nästan alla andra luchställen har till kaffet jag saknar aldrig kakor men många vill ju ha något sött till kaffet efter maten.

Vi behövde ingen rejäl middag denna dag men jag gjorde kantarelltoast som vif ikade till kvällskaffet och det var smaskens.

      


Framme vid onsdag nu börjar vi närma oss advent igen tänk vad ett år går fort och Burr vad kallt det var i dag -19 på morgon och då håller man sig inomhus och myser nu ska detju pyntas för advent ochalla julsaker ska fram jaa, inte riktigt alla julgranen och tillbehören till den får vänta än ett tag men det blir mysigt att ta fram allt adventspynt det lyser som upp i vintermörkret.Till middag å vi fisktacos med marinerad panerad stekt fisk med avokadoröra med siracha och majonäs (jättegod). paprika, lök, tomater ,ärtor och ost väldigt gott som omväxling till köttfärstacos.

                 

Torsdag idag och nu snöar det igen huja, huja det räcker för mig med snö nu.I dag blir det adventpyntning hela dagen.

För Tommy blir det förmodligen snöskottning.Nej.ändrade planer vi åkte till stan idag och handlade i stället och i morgon pyntar vi till advent huvudsaken att det är klart till söndag.Och det var en riktigt busväder med snö som yrde runt Tommy körde försiktigt på min inrådan och mitt tjat och vi mötte massor medl lastbilar, bussar och bilar som virvlade upp snö så man hade nada sikt ibland,. Det gick i alla fall bra både dit och hem. Skönt att ha gjort bort att handla för veckan. Imorgon går vi "all in med advenspyntet".

Till middag åt vi heta räkor i en god gräddsås med färsk pasta och sallad  det smakade väldans gott.

     


Fredag i dag vi vaknade rätt tidigt och fikade en macka, ägg, tomatjuice och kaffe samt NSD och ett korsord så klart

och det smakade bra. Nu ärdet dax för städning och adventspynt på insidan och Tommy han pyntar på utsidan.

Mysigt blev det med alla stjärnor, ljusstakar ,tomtar mm. Känner oss nöjda med denna dag.

Till middag gjjorde jag vårrullar, sötsur såsoch grönsaker mycket gott.

   

Lördag i dag och vi sov väl till ca 8.30 och det var såmysigt att tända alla stjärnor och ljusstakar till morgonfikat.

Jag ägnade mig at V-75 en stund och det blev bara 5 rätt och 5 st alltså 105 kr jaa, inte blev jag förmögen denna lördag heller men nya tag nästa lördag . Kl 14 var vi bjudna till våra grannar Christer och Chatrine på advenstmingel tillsammans med 2 andra grannar Thord och Birgitta. Vi dracken jättegod glögg och den var finsk väldigt god och fruktig smak och tilldet pepparkakor med ädeloströrajättegott. Sen var det en skaldjurstårta med kavringsbotten och vin till det. En trevlig stund med tjuvstart på advent men många skratt och mycket surr om ditt och datt. Deras dotter Caroline kom oxå förbi och hälsade på det var länge sedan vi träffat henne hon har klippt sig kort och hon var jättefin och hon hade med sin katt Lucifer en riktig liten tuffing  och den skulle stanna hos Christer och Chatrine över natten.

När vi kom hem var det dx för att börja förbereda middagen och det blev kycklingklubbor, ugnstekta potatisskivor, sås och grönsaker och det var såå gott.

       


Söndag och 1-a advent i dag och första ljuset tänt och så mysigt med tända ljus till morgonfikat och fortsätta på PIteåtidnigens fredagskryss som ofta är väldigt kluriga.

Anna skickade på messenger att dom skull åka på Rävasten och adventsfika och frågade om vi skulle haka på och det gjorde vi och det var så mysigt och mycket folk var det och det for och kom folk hela tiden en hel del kändisar var där från Vändträsk bl a. och vi träffade även Anita och Johannes med barn och barnbarn och även Maja var med.

Jag fikade en macka med brieost, salami och skinka och Tommy tog en saffransemla och kaffe. En rolig stund med

Anna, Robin, Wilma och Ludde vi skrattade och surrade på en hel del om det mesta.

Någon julskyltning blev det inte för oss idag det var så mysigt att besöka Rävasten så det räcker för oss.

Huset somLena och Matti  ägarna till Rävasten bor i har ju min Mormor ägt så det är min mammas föräldrahem och där har jag varit mycket i mina dagar lite extra nostalgi att besöka grannbyn Vändträsk.

Till middag åt vi matjesill, kokt potatis, ägg och en kall sås med creme fraiche, kryddor , dill och gräslök oj, vad gott det var.

         

 



Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards