keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 5 februari 2018

# Pensionärslunch Älvsbyn # Vårdcentralen # Älgbesök #

Av Chatarina Berglund - 5 februari 2018 17:00

   

Hej hopp och galopp på er all mina vänner nuär det dax igenn att plita ner lite om vad som hänt sista tiden och det är väl inte så mycket.

Pensionärslunchen på tisdag blev Åppa bojn på polar hotell och den här dagen hade dom panerad kummel och det är en vitfisk och till den serverades potatismos,remoladsås och så deras fantastiska salladsbord med det mesta man kan önska sig av olika sallader, grönsaker, dressingar mm . Och inte nog med det sen får man kaffe och efterrätt en chokladkaka med grädde.

       

Onsdag då var vi en tur till stan för jag skulle på vårdcentalen och ta lite prover och det blev 4 rör och då får vi se vad dom säger för något jag har inte fått svar ännu. Vi handlade oxå för veckan så behöver vi inte åka ner mer denna vecka.

Till middag åt vi kycklingben, ris och sallad och det smakade riktigt bra.Sen lite TV-tittande Farmen, Mästerkocken mm.

     

Torsdag hemmadag med fix lite här och där jag och molly var ute och busade en del i snön jaa, jag busade inte så mycket men Molly hon busade en del.Tommy var en sväng på taket över inglasningen och tog bort snön där.

Till middag åt vi köttfärswok med köttfärs, vitkål, paprika, morötter , lök, vitlök, sambal oelek och lite oystersås och tilll det nudlar och en sallad mycket gott.

Sen blev det TV farmen, Torpet, Bygglov mm.

     

Fredag i dag lite kallare -15 på morgon men det går ju bra och lite snö faller men vi får hoppas att inte vi får känna av snöovädret som var kring Sundsvall och Umeå i går då det snöat 50-60 cm huja,huja.Nää det skulle dra åt annat håll än vårat. Vi vill inte ha mer snö det räcker och blir över. På eftermiddagen i dag sa Tommy titta ut genom fönstret nu kommer det besök till oss och när jag tittar ut så ser jag vilka besökare vi får joo, 2 fyrbenta stora saker älgar oj, alldeles utanför oss var dom och käkade i buskarna och nu år vi se upp när vi släpper ut Molly om dom är här på besök och är det mörkt ser man dom inte heller och undrar vad hon gör om hon får se dom hon skulle säkert skälla och skrämma i väg dom förhoppningsvis. men dom kan ju bli ilskna och springa mot henne och jag är då livrädd att dom springer över mig oxå. Sen gick Tommy ut och då tittade dom upp och när han stängde dörren då sprang dom ut på sjön och så dök det upp 3 st till som var hos Thord och Birgitta och käkade på deras buskar och alla 5 sprang mot södra sidan.

Så nu vet vi vad vi har att vänta på dagarna besök av 5 hungriga älgar.

Till middag åt vi stekt panerad torsk, kokt  potatis, stuvad spenat , omelett med räkstuvnning och sallad mycket gott!!

Sen lite TV-tittande Postkod, På spåret och Skavlan mm en lugn kväll.

           

       


   


Det är älgspår man ser på sjön annars på vintern så brukar det vara skoterspår.... 

 

Lördag i dag och - 14 på morgonen vi fikade som vanligt kaffe, macka, ägg, tomatjuice NSD och fredagens Piteå-kryss en riktig höjdarmorgon och så de småliven utanför fönstret men nu får vi börja kolla på morgonen om vi har de stora monstren utanför fönstret alltså älgarna för vi har spår utanför på tomten alldeles bakom växthuset där har dom varit och ätit från rönnen och även i rönnhäcken har dom kalasat och sen har dom legat alldeles utanför oss förmodligen i natt eller på morgonsidan då vi fortfarande sov man börjar bli lite orolig att dom kommer upp på altanen huja, huja dom är stora när man ser dom på så nära håll.Jag har ägnat mig åt V-75 i dag och det är inte enkelt alls det är många olika förslag men bäst är att lita på sig själv och inte lyssna så mycket på andra för dom där experterna är inte alltid bättre fast man tror ju att dom vet men dom kan väl inte veta hur hästarna har tänkt springa.

Till middag åtvi wienersnitzel. hasselbackspotatis, sallad och de vanliga tillbehören till snitzeln citron, ansjovis och kapris och gröna ärtor.

   


 

 

Söndag huja vad kallt det var på morgon när vi steg upp usch det är inte kul när det blir så här kyligt. Vi fikade som vanligt och hade koll på de små liven utanför fönstret dom jobbar på med maten dom stora älgarna har vi inte sett men dom har varit här ialla fall fast säkert på nätterna för vi ser nya spår varje dag och jag undrar om Sarah och Nicklas våra grannar  när dom byggde sin nya altan tänkte att älgarna skulle vara på den för Tommy säger att det är spår på altanen deras. Och vid brunnen hos oss har dom oxå varit men vad dom gör på dagarna kan man undra kanske vilar då för att orka med att pulsa i snön och äta på nätterna. Förr såg vi dom även på dagarna men det kanske är kylan som gör att dom tar det lugnt och spar på energin.

Vi hade middagsgäster på söndag Anna,Robin, Rasmus, Wilma och Ludde var här och jag gjorde Sjömansbiff, sallad , hembakt bröd och till kaffet fick dom en skiva drömrulltårta med hallon.Det varsom vanligt så roligt att träffa dom och vi skrattade en hel del och surrade oxå en hel del.

Sen blev det lite TV-tittande Farmen , Bron mm och sen sängen och boken den nya jaa, den är inte såå bra som den förra jag läste men man får stå ut.


 

Bjuder på lite vinterbilder.....


  är nu uppe 7 timmar och 8minuter...


               

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards