keckes matblogg

Alla inlägg den 8 mars 2018

Av Chatarina Berglund - 8 mars 2018 19:15

 

Hej svejs på er alla där ute i det finfina vädret med sol och endast -4 grader det är nu vi får passa på att njuta av detta efter en lång, mörk, kall och mycket snörik vinter. Det är detta vi ser fram emot med denna gnistrande vita snö och solens  strålar som sprider både glädje och värme till oss alla här uppe Norrbotten. I går var det några skotrar ute och körde på isen så dom börjar tina fram nu sommargästerna. Tommy var på Lillholmen en sväng och eldade och grillade korv.

Tisdag fick jag tid för klippning så det blev ingen pensionärslunch denna tisdag heller för oss men förhoppningsvis tisdag som kommer då ska vi hänga med. Jag har haft lite problem med att har tappat en del hår sista tiden men jag fick ju B12 tabletter för det värdet var lågt men håret växer igen så det kanske beror på den bristen och att den har börjat göra sitt får vi hoppas.

Till middag på tisdag blev det stekt nötytterfile, potatisgratäng, ädelostsås, sparris och sallad mycket gott.

       

Onsdag åkte vi till stan på em för att handla och sen var det tjejträff hos Karin på kvällen och vi handlade och sen hann vi även förbi och hälsa på Anna och Robin och dricka en kopp kaffe och surra lite med dom och allt var bra där och kul att träffa dom. .Sen lämnade Tommy och Molly mig hos Karin. Och Helena min syster från Stockholm har varit här en vecka för hon hade sportlov och då brukar hon passa på att komma upp till Boden för att träffa kompisar, syskon mfl.Vi brukar ha tjejträffarna på torsdagar men eftersom Helena var här och skulle vara med på den så ändrade vi dag till onsdag för att hon skulle åka hem till Stockholm på torsdag.

Det var ju kul att träffa henne oxå och att hon kunde vara med på tjejträffen och då var vi 6 st för vi har ju en som svikit oss i tjejgänget alltså Cilla i alla fall några månader framöver eftersom hon jobbar som au pair i Norge.

En trevlig kväll med mycket surr, tugg och tuggande av god mat en förrätt med smördegbakelse med räkröra, Varmrätten var laxlåda med en god sallad och efterrätten var en hjärtkakeform fylld med bär, grädde och nobless och kaffe till det allt smakade jättegott en riktigt delikat middag. Jaa, vi surrade om allt mellan himmel och jord det var lite politik vi var inne på vad som händer i vår kommun om det bildas nya partier och hur det blir då. Även byggnationerna som är på gång i Boden med nya hus som ska byggas bl a där Ungdomens hus är. Husen på Kvarngatan skall oxå rivas men det bor fortfarande folk kvar och det är visst inte så stort intresse för att bygga där men det låter konstigt det är ju ett kanonläge att bo i en lägenhet där.  Men långt i från inte samma kanonläge som att bo i Alträsk med utiskt över Alträsket och närheten till  spännade utflyktsmål som Storholmen ,Lillholmen och Abborrtjärn och ej att förglömma Rörtjärn där finns det fina fiskar. Jag fotade förrätten och efterrätten men missade Karins varmrätt laxlådan tyvärr.

   

Torsdag hade vi en hemmadag med lite fix ute och inne. Jag städade lite lätt inför helgen och fixade med mina blommor lite extra. Till middag åt vi en gryta med fläskkött, paprika, bambuskott.,svamp,lök,vitlök, vattenkastanjer och till det stekt ris väldigt gott var det.

   

Fredag en hemmadag med lite helgstädning och Tommy var ute med skotern och sladdade spår runt omkring här.

Till middag blev det vinkokta blåmusslor, rökta räkor,marinerade räkor,sallad hembakt bröd och en hemgjord chilmajonäs och det var en riktig kalasmiddag.

           

Lördag då vaknade vi ganska tidigt och fikade som vanlig kaffe , ägg, kaviar, macka, tomatjuice, 1 tomat och NSD samt PT-Krysset en alldeles underbar morgon. Sen ägnade jag mig åt V-75 en hel del och det är riktigt svårt nu för tiden

men jag lyckades få 5 rätt och det blev 1 666 kr jag hade 2 st 5-or 833/st det var rätt så bra jag har haft lite flyt några gånger nu hoppas turen har kommit tillbaka så man kan ta hem lite större vinster.

Till middag blev det Plankstek med alla tillbehör och hemgjord bearnaisesås mycket gott.

   

Söndagen riktigt slö dag Vasaloppet med 9 mil skidåkning efter et sånt lopp orkar man inte så mycket mer det tar på att

åka så långt och i så många timmar . Tvättat lite grann och varit ute med Molly så hon fick springa ute i snön. Till middag åt vi potatispannkaka med rimmat fläsk och det var riktigt smaskigt.

 


Bjuder på lite fina naturbilder...


     

Måndag i dag och det har varit lite mer rörelse ute på isen med både skotrar och pimpelfiskare det är nog sportlovsfirare.Vi har varit ute en stund men mitt knä är inte bra så det blir inga långa sträckor.

Till middag blev det stekt  salt sill med löksås, kokt potatis , rödbetor och rårivna  morötter samt hembakt fröknäcke

en sak säger jag bara Väldans, supervädans gott

 

 

       

Tisdag i dag och en mulen sådan och kall för det har även blåst en del så det kändes kallare än -12. Äntligen blev det pensionärslunch även för oss och i dag blev det Travrestaurangen och där var det mycket folk och maten jaa, det skulle vara grillad fläskkare men det hade tagit slut och dom hade ersatt den med kalkon och stekt kött men kalkonen var torr, potatisen god och såsen supergod, köttet smakade jag inte Tommy tog av det och han sa att det var riktigt mört och gott. Dom hade även kycklingfilegryta och en laxsoppa dessa 2 rätter åt jag inte något av några smakade soppan och tyckte den var god i smaken men lite för tjock ungefär som gröt.kaffe och kaka till efterrätt det gick väl an men ingen riktig höjdare men nu har vi provat så vi vet.Sen åkte vi och handlade lite grann innan vi styrde kosan hemåt.

Och som vanligt när vi har varit ute och ätit pensionärslunch så behöver vi ingen kraftig middag. Vi var iallafall sugen på något gott till kaffet på kvällen så då kom jag på att jag gör potatisvåfflor och det gjorde jag med min svärmors våfflejärn som är så kanonbra alla nya kan slänga sig på tippen dom funkar inte det här är tungt och rejält och det blir riktigt varmt och fina våfflor blir det och snabbt går det. Och potatisvåfflor det var ju väldigt gott och då kan man äta ost på dom eller annat jag gjorde en räkröra  med avocado och sen dekorerade jag våfflan med rökt lax, stenbitsrom och gräslök och det var jättegott.Jag kommer att göra potatisvåfflor fler gånger jag vill ju inte ha sylt och grädde till mina våfflor utan det är godare med något salt på.

     

Onsdag i dag och då är det en riktigt mulen dag -12 på morgonoch snöar lite fjunig snö men vi beöver inte mer snö här denna vinter den ska bort snart och det kommer att ta tid och sen kanske vi får riktigt högvatten denna vår hoppas det

tinar sakta för annars kan det bli besvärligt på många ställen med höga vattenflöden och översvämmade vägar mm. Ja,ja vi tar en dag i sänder för det har inte börjat tina ännu. I dag ska jag ägna mig åt mina pelargoner som jag haft på vintervila och som nu börjat vakna till liv och vill ha lite vård och omsorg.

Till middag grillade vi hemgjorda hamburgare med en massa tillbehör som hemgjord dressing, hembakta bröd, picklad lök, hemgjorda pommes och allt smakade såå bra.

 

       

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards