keckes matblogg

Alla inlägg den 19 mars 2018

Av Chatarina Berglund - 19 mars 2018 18:15

 

Hej på er alla mina vänner tjingeling tjing plong nu är jag här igen med min matblogg och den är ju som vanligt mest mat det handlar om men det är ju mitt största intresse.

Något hände med min blogg i går när ja satt vi datorn och skulle skriva ner vad som hänt sedan sist men helt plötsligt for bloggen i väg utan att jag hade tänkt skicka den jag hade ju precis börjat så det fattades en hel del men nu kommer en längre version så glöm den där förra lilla snutten...

Torsdag en stadssväng med handel och vandel och det gick bra vi fick med oss hem allt vi behövde för det är ju bara några dagar ska vi till stora staden igen och ladda hem nya matvaror. Till middag på torsdag blev det vårrullar med en varm sallad med vitkål,lök och paprika och lite chili och sen åt vi sweet chilisås och soja till detta och det var jättegott.

Lite TV-tittande Farmen , Bygglov mm.

   

   

Framme vid  fredag och då var vi hemma hela dagen och jag städade lite på insidan och Tommy städade på utsidan.

Jag bakade samiska mjukkakor gakkus i en ´stekpanna på plattan och dom blev jättegoda vi åt dom hos Anna för ett tag sedan då hon hade bakat sådaan och dom är riktigt goda.Sen till middag åt vi nötytterfile i skivor, brynta champinjoner, ugnstekta potatisskivor, ugnsbakade halva tomater, rödvinssås och picklad lök, och den rödvinssåsen den blev så himlans god så Tommy sa flera gånger att han aldrig ätit så god sås kom nu bara ihåg hur du gjorde den till nästa gång jag ska laga den. Hoppas jag gör det så är det när man inte använder recept alltid. Jag tror att jag kommer i håg om det inte dröjer all för länge till nästa gång jag ska laga den.

     

 


Framme vid lördag och då Gratttar jag storasyster Karin som fyller år idag.en mulen dag tyvärr men bara några minusgrader Tommy har varit ute och skottat av en del av taket och han sa att det var väldans jobbigt och hårt packat var det när han kom ner en bit på taket.Jag har försökt det där med V-75 men att sätta 7-an är inte lätt inte ens Örjan Kihlström levde upp till allas förväntningar med Zenit Brick nää till och med han förlorade med denna häst. Och den var spelad till 80 % men det hjälpte inte "vem kan man tro på, tro på, ingen häst och igen kusk är mitt svar jaa, möjligen Untersteinerfamiljen.5 rätt fick jag men det räckte inte till några pengar för det blev jackpot på femmorna. Nya tag nästa lördag.

Till middag år vi helstekt fläskkarre med  smördegrullar fyllda med potatis, ost och kryddor och rödvinssåsen som var kvar från gårdagen smakade lika bra till detta.

         

Söndag en bättre dag vädermässigt med strålande sol och det var lite mer rörelse på sjön med skotrar, skidåkare mm det är roligt att se att de börjar röras här ute mer och mer ju längre fram i mars vi kommer och det var även besökare på LillholmenTommy har skottat upp så fint där. Även våra grannar Sarah och Nicklas och deras tjejer har varit här i sin stuga hela helgen och dom har mest jobbat inomhus med byggnadsprojekt.

Själv var jag inne och kokade palt för att Anna , Robin ,Wilma och Ludde var hit på paltmiddag och så bakade jag en sockerkaka med kolasås på och kokade färsk lingonsylt.Palten smakade jättebra och alla var mätta och belåtna och drabbades av paltschwimen.En trevlig och rolig stund med mycket surr och skratt med den härliga familjen. Synd att inte Rasmus och Sofia kunde komma dom var lite småhängiga och hade planerat att äta pizza.

För oss blev det sen lite TV-tittande med Farmen mm.

     

Måndag i dag den 12  mars är det 18 år sedan min pappa Östen somnade in efter en hjärnblödning han blev sjuk den 10 och dog den 12 och han vaknade aldrig upp men jag tror att han hörde att vi var där på sjukhuset mamma samt alla syskon med respektive. Han fick en lugn död och det var bra för tänk om han hade blivit ett kolli som inte kunde bo hemma i sitt kära Alträsk som han älskade överallt annat det var det han bävade för han sa ofta att ska man lika dö då ska det gå fort. Jag saknar han ofta det är många saker som dyker upp och jag tänker att det hade pappa haft koll på.Han var en väldans snäll och älskvärd person med mycket humor och en bra historieberättare.I övrigt den dagen hade vi en hemmadag med lite fix Tommy var ute och fortsatte med snöskottningen på taket och han skottade ner snön på framsidan på altanen så vi hade en jättehög framför burspråket så man såg knappt ut men sen tog han snöslungan och slungade bort den från altanen men han har lite grann att ta bort ännu. Det är mycket med snön denna vinter och mer ska det visst komma sägs det usch och fy och blä och bu less på detta vita nu.

Till middag åt vi laxlåda med broccoli och harit cote verts mycket gott var det och mätta blev vi oxå denna dag.

TV-tittande Farmen, Arga snickaren knackar på och Bonusfamiljen...

          

Tisdag i dag och en mulen dag på fm i alla fall senvisade sig solen en stund men nu snöar det lite fjunig snö igen.

Vi har varit och ättit pensionärslunch på Oregano i dag och dom har så mycket att välja av så det är svårt att bestämma sig. För mig blev det en Nachotallrik med massor avmat och Tommy åt ett skrovmål i övrigt var det lite olika, pizza för Karin och lövbiff med pommes för Tobbe men bearnaisesåsen var inte god sa han den hade en bismak (kan det ha varit honung) Hasse åt något med kyckling och Kicki åt grekiska biffar med sallad. Kaffe och kaka till efterrätt och alla var nöjda och mätta vi orkade inte äta upp allt och Karin hade mer än halva pizzan kvar så det blev doggy bag.

Sen åkte vi förbi på Willys och handlade några saker och sen styrde vi kosan hemåt. Vi behövde igen kraftig middag efter pensionärslunchen så det  blev en pizza inbakt med kebab och kaffe till kvällsfikat

   

 

Onsdag hemmadag med lite röjning i vissa garderober och även ute med Molly och busade i snön. Tommy han fnlirade med snön en del. Till middag åt vi laxburgare, potatismos enkall sås med cremefraich, majonäs, bostongurka, lök, dill och kryddor samt broccoli och haritcotevert mycket gott var det sen lite TV-tittande Farmen, Mästerkocken och sen såg vi senaste avsnittet av Mästarnas mästare jubileumssäsongen och även senaste  Beckfilmen på C-more och den var bra. Sen sängenoch några sidor i boken innan tröttheten tog över.

       

Torsdag i dag och ett strålande väder med sol, sol och mera sol vi har varit till stan vi hade tid på vacker tass med Molly för kloklipp och frisering kring ögonen och lite tassfrisering hos Sandra som är fantastiskt duktig och Molly gillar henne hon blir så glad när hon ser henne, Och det gick bra i dag oxå hon blev så fin och så fick hon några nya leksaker bl a en grej som man stoppar godbitar i som hon får jobba med och försöka få ut dessa munsbitar och vad hon har jobbat med den hon tycker den är jätterolig . Hon brukar annars vara ganska slut éfter en stadstur men den nya leksaken var så rolig så hon har inte trott sig sova en blund sen vi kom hem och sen fick hon oxå en råtta som man kan dra upp och såna har hon haft flera stycken men dom hr gått sönder hon kan dra upp den sjäv oxå. Vi handlade oxå så att vi klarar oss några dagar ialla fall innan nästa tur till stora staden.När vi åkte hem frånstanså sa jag till Tommy kolla på träden nästan alla träd björkar, granar och tallar hade rund snöbollar i varierande storlekar som satt fast på grenarna här och där.Jag försökte ta en bild men den vart väl så där.

 

Så här nöjd var Molly efter friserin och kloklipp idag...


 

Anna och Robin och alla barnen med respektive och sen en massa andra kompisar åkte till Galtis i dag och har hyrt ett hus där via jobbet och sen är dom fler familjer som är där det är tydligen 9 rum så man ryms många. Dom ska tydligen åka slalom dom har inga skotrar med denna gång.Dom verkar oxå ha fint väder där.

Till middag åt vi stekt palt med lite extra stekt fläsk till och det var så mumsigt.

Fredag en strålande dag med sol och några -grader en hemmadag med lite fix. Tommy på Lillhplmen och eldade och det var även andra där och njöt av det fina vädret..

Anna skickade en bild på en fågel som dom träffat på i Galtis och frågade mig vad det var och inte är jag någon stor fågelkännare men jag fick det till en hök av något slag men sen tittade Tommy på bilden och han sa att det var en lavskrika. Jag skickade in bilden på Fåglar in på knuten på FB och fick svar direkt att det var en lavskrika.

Och dom gillar ju att vara där det serveras mat av något slag och det var det dom höll på med grilla hamburgare bl a och sen var den lite störande bajsade tydligen på Sarah huja då och då lyckades Anna pricka den med en av en  bit hamburgare haha. Dom kan var väldigt jobbiga dessa fåglar när man är ute och lagar mat i naturen. En jättefin bild hon lyckades att få på den i flykten.

 

Till middag åt vi stekt nötytterfile, en potatisrulle som jag först gjorde som en platt kaka ganska tunn av riven potatis, ägg och kryddor sen gräddade jag den och lät den kallna och fyllde den sen med färskost blandad med stekt svamp, paprika och ost och fyllde potatisplattan med det och rullade ihop den och gratinerade den i ugnen med riven ost på.

Till det åt vi rödvinssås, stekt squash, tomat och mozarellaost det smakade riktigt gott allt.

       

Lördag inte  lika strålande väder idag lite mulet men fortfarande varmt lite mer rörelse ute på isen med skotrar och besök på Lillholmen. Jga ägnademig åt trav V-75 som denna lördag kördes i Mormarken i Norge och om det är svårt tt tippa iSverige såär det absolut inte lättare att tippa Norska hästar och kuskar. Chatrine tippade till oss de 3-Cna och hon fick 6 rätt och 111 kr till spelkassan. Jag fick oxå 6 rätt på min egen och jag fick 5 st och 185 kr. Tänk en enda ynka häst som jag hade missat och ändå sa jag till Tommy innan jag lämnade in det att Per Skoglund som är på Nyhetsmorgon på lördagar och pratar V-75 och har gjort ett spelförslag och han hade spikat 6-an i 4-eloppet jaa, han trodde inte riktigt på mig Tommy men så här i efterhand kan man tycka att han var inte så dum i alla fall. Men om inte om fanns vad fanns då i stället något annat. Till middag lagade jag ugnstekta kycklingklubbor, ris, sallad och en sötsur sås och det var jättegott.

       
.

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards