keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 12 maj 2018

# Valborgs # Stadstur # Vinst på V-86 # Pizzakväll # Polar Hotell #

Av Chatarina Berglund - 12 maj 2018 14:45

 

Hej tjingeling pling plong på er alla mina vänner nu är jag här igen med bloggen och ska berätta om den senaste veckan om vi börjar med vädret så är det inte det vi hade i april härliga dagar med sol och blå himmel nää, nu har det spårat ur lite grann igen men hoppas bara tillfälligt vad jag hörde på väderrapporten skulle det bli varmare och en massa sol vi får hoppas att det stämmer. Valborgsmässoafton bjöd inte på något vårväder precis inte så att man ville stå ute och sjunga "vårvindar friska" eller " Flamma stolt mot dunkla skyar"typ  nää, för vår majbasa flammade inte mycket men några små flammor fick Kåre till i alla fall men det fanns så mycket annat som var trevligt  med vår sammankomst   och  Valborgsfiande i Byagården i Alträsk med grillade hamburgare som vi sålde för 30 kr med tillbehör massor med folk var sugna på hamburgare  Camilla och Andreas fixade det så bra med sin stora Murrika med gasol som rymmer många hambugare och sen var det massor av fikabröd, kaffe, te, drickor till barnen och även lotteri med massor av fina vinster inne i den mysiga byagården där det var varmt och glatt. Mina vinster den kvällen var 1 karta med ägg från Alträsk hönseri, 1 paket kaffe och inte minst kärlhanddukar från "Ernst " fattar ni  jag har vunnit handdukar från "kändisErnst" det är inte alla som fått det ni är säkert väldigt avundsjuk på mig nu och det kan ni gott vara.

Ett dryga 50-tal hade trotsat vädret och mött upp i Alträsk även från grannbyn Vändträsk och stadsbor var oxå där det är så roligt att anordna dessa sammankomster när så mycket folk vill vara med.

                               

Veckan har fortsatt med ett stadsbesök och handlat bl a till Pizzakvällen på fredag i vår fina bagarstuga.

Nu duggar aktiviteterna tätt Valborgs, pizzakväll och ytterligare en stor hejdundrande 30-årsfest på lördag i Byagården.

I övrigt har vi även lagat mat och ätit sedan jag bloggade sist och det är väl tur hur skulle det annars ha gått med oss och hälsan.

På 1 maj då åt vi kålpudding med kokt potatis och lingonsylt mycket, mycket gott. Och som jag skrev så har vädret inte bjudit på något lockande väder heller för att vara ute men nu börjar det klia i de gröna fingrarna och snart dags att få ner potatisen i mjölkpaketen vi brukar sätt omkring 10 maj och det är ju snart det. Men det är sent i år landvak har vi nu och vattnet stiger en hel del med det ligger ju fortfarande massor med is kvar och massor av snö som fortfarnde inte smält.

Onsdag då var vi en sväng till stora staden och handlade till pizzakvällen det ärjen hel del som behövs både det som ska var på pizzan och allt annat som dukar, tallrikar, muggar, servetter och vi lyckades få med allt vi behövde och sen styrde vi kosan hemåt och packade upp altt. Sen var det dags att börja tänka på middagen och då blev det halstrad saltströmming som jag saltat själv och jag bakade även eget tunnbröd och det vart riktigt gott och till det kokt potatis och jag kan säga att det var så gott och det tar mig tillbaka till den tiden min pappa levde och halstrade saltströmming till oss alla barn med familjer. På morsdag var det en tradition då samlades vi alla syskon med respektive och barn och uppvaktade mamma på hennes dag och satt ute och åt och det var ofta soligt och varmt ibland hände det att det blåste så tallrikarna blåste i väg (paperstallrikar) men det var bara ta en ny och börja om det är sånt som aldrig glömmer just dessa speciella händelser.

       

Torsdag då förberedde jag för pizzakvällen gjorde kebabrullar, marinerade och stekte kyckling, bakade ett tomatbröd,

mm. Vi åt även den dagen och då blev det foliepaket med salt sill, potatis, lök, dill ,hackat kokt ägg och smör som vi körde på grillen och till det rödbetor och tunnbröd och det var oxå fantastiskt gott mums!

Fredag då var det full rulle med förberedelserna till pizzan. Jag hackade, mosade , tärnade, vispade och rörde och avsmakade. Det är en hel del jobb innan alla pytsar är laddade. Jag gjorde även bomb med stenbitsrom och till det rostade brödbitar och så bakade jag ostkakor med oliver och det var till tilltugget till fördrinken.

Tommy han skötte eldningen i bagarstugan och körde dit grejer.Sen åkte vi dit vid 17-tiden och ställde i ordning bord och stolar och dukade och vi var klara till 18.30 då gästerna dök upp. Vi fick även hjälp av Rasmus och Sofia, Hasse och Fredrik. Kvällen blev riktigt bra med massor av pizzor och glada pizzabagare Katarina och Robert  med sin 2 tjejer Amanda och Elin  kompisar till Anna och Robin var med för första gången och dom tyckte det var trevligt.

Rasmus var värsta "Hassan" han och Sofia  fixade pizzor som  riktiga pizzabagare.Min brorsa och hans sambo var inte med men vi hade lovat att dom skulle få var sin pizza via "catering" och det fixade Rasmus och Sofia med glans. Dom gjorde även pizzor som dom tog med och skulle leverera till nåra kompisar. Efter alla fått sina pizzor så blev det kaffe och  Drottningbakelse till efterrätt. En mycket trevlig kväll med glada människor och mycket skratt och surr.  Efter alla gäster åkt hem så städade Tommy och jag bort allt,diskade, dammsög och skrapade bakborden vi var hemma vid

01.30 och då var sängen väldigt skön att krypa ner i och det tyckte Molly oxå som var med hela kvällen på "Alkaträsk" pizzeria.

   


     

             

Lördag det är V-75 dagen för mig försöker med alla med få till det med kuskar och hästar mendetär såå svårt så den där sjuan den får man vänta på men den som väntar på något gott väntar ...jaa, ni vet väl alla fortsättninen på den.

Men jag hade ju  tur i onsdags på V-86 då vann jag 17 300 kr så jag är nöjd för ett tag jag trodde inte det var sant en ynka häst i från 332 000. Ja, ja jättekul var det i alla fall.

Till middag på lördag åt vi rökt öring som Tommy rökte med enris och rökspån på grillen , kokt potatis, hollandiasesås och hembakt tunnbröd jättegott var det.

   

Söndag då var det en lugn hemmadag med lite datalek och Hockey mm. Till middag åt vi grillbit av fläsk , råstekt potatis, sås och sallad mycket gott.


Tisdag i dag lite varmare i luften och vattnet stiger för fullt eldstaden är nu uppdragen ändå upp på halva tomten dåd en bör klara sig och rökeriet står i vatten men bara isen drar så det börjar sjunka efter för vi har så lite tomt nu jaa den är väl lika stor som alltid  men den är vattenfylld nu  halvvägs men vi har ju fläckar där vi kan gå torrskodda på än så länge.

Det är en jobbig tid just nu innan isen drar och vattnet börjar sjunka efter och blir normalt.

Vi har varit till Älvsbyn i dag och ätit pensionärslunch på Polar Hotell ochi dag serverade dom färskostöverbakad lax med stekta kryddiga småpotatisar och vitlöksgrillade haricotverts och så ett dignande salladsbord mycket, mycket gott och en trevlig stund tilsammans med gänget på 8 personer idag och dessutom var det efterrätt med kladdkaka ,   grädde och hallon men den hoppade jag över men dom andra dom sliskade i sig även den dom hade plats i efterrättsmagen.

 

Onsdagen lördag mitt i veckan man blir lite dagavild när det är så men vi har kanonväder men såå mycket vatten vi har det stiger en hel del och ännu ligger is i massor kvar. Det blir nog till att sätta sig i båten och ro runt på tomten om man ska ta sig någonstans på framsidan i alla fall.

Vi har suttit ute och njutit av det fina vädret och alla sjöfåglar som har landat här alla sorter som måsar, änder, knipor, svanar och alla småfåglar som bofinken som spelar så vckert. Måsarna och svanarna verkar ha sitt boende på Lillholmen och dom kan kan samsas där men man hör när svanarna kommer flygande och landar på Lillholmen då skriker måsarna för fullt i kör och om det betyder att dom blir glada eller tvärtom kanske väldigt  irriterade när dom inkräktar på deras sommarviste det vet vi inte.

Till middag grillade vi kött som var jättemört och till det potatisgratäng, pepparsås och sallad.

Med posten i dag fick jag ett brev med 2 trisslotter som jag vunnit på något korsord jag skickat in men ingen vinst på lotterna.
         


Det flyter mycket utepå böljan den blå bland isflaken det är dunkar, soffor, och en fin blå bänk flöt in här hos oss och Tommy åkte runt hos grannarna och undrade vem som ägde den och det visade sig att det var Sarah och Nicklas som ägde den. Jaa,usch vad trist det är när vattnet stiger så här mycket.
Nu laddarvi för 30-årsfest i byagården....

Jag bjuder på några naturbider....


                 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards