keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 20 september 2018

# V- 75 # Wilma 19 år # Surströmming # Storheden #Inflyttningsfest hos Anna och Robin#

Av Chatarina Berglund - 20 september 2018 17:45

 

Hej tjingeling,tjng tjong i medaljongen nu är jag här igen med min blogg och ska sammanfatta vad som hänt sen sist jag har inte blivit miljonär på trav eller annant spel men jobbar på det men det är inte enkelt att bli det man får numera vara glad över 100 kr .En dag förra veckan  blev jag glatt överraskad fick ett brev från folkspel öppnade det och där stod det grattis du har vunnit 5 Sverigelotter högsta vinsten i Aftonbladets korsord oj,så kul och vinsten jag skrapade fram blev 75 kr och då tog jag 3 nya lotter och så vann jag 100 kr alltså 4 nya lotter och dom har jag inte hämtat  ut ännu hoppas det aldrig tar slut på vinsterna men av erfarenhet så vet jag att det tar slut...men roligt så länge det varar...

     ..Jag fick 4nya lotter för vinsten på dessa och vann  50 kr så 2 nya lotter till får jag så det är inte slut ännu..

  ..

På fredag hemmadag och vi åt vi rimmad  marinerad  hel kyckling och det är bara så gott den blir såå saftig får ligga ca 16-20 timmar i en kokt saltlag md kryddor som basilika, lagerblad , lök och rosmarin. Sen penslar man den med soja, pressad citron från 2 citroner och sirap och in i ugnen på 225 grader i 25-30 min sen sänker man tempen till 150 och penslar den en gång till och sen steker man den  i ca 50 min och se när den klar bara njuta prova den fantastisk god , saftig och mör.

Lördag v-75 ingen vinst det går tungt nu men snart vänder det. Till middag åt vi friterad fläskfile med ugnstekt potatis

sallad och det smakade bara bra.Jag friterade även palsternacka oj.oj vad gott det var....

         

 

Söndag då var vi bjudna på kalas på Erikslund för att fira Wilmas 19-årsdag och det var så trevligt och mycket gott som vanligt bjuds det i detta hus. Smörgåstårta jättegod, hemgjord prinsesstårta och en massa bakade andra gosaker nu åt jag bara smörgåstårta ochden var kalasgod det söta får vara för min del men Tommy åt av det söta säkert för mig oxå allt var så gott.Elna och Andre var oxå där hon 'är så gullig den lilla tjejen och skrattar och pratar jättemycket. vi hade ju Molly med oss och hon blev så glad när hon såg Molly hon ropade nu kommer "min allra "bästa vän"och dom var verkligen vänner Molly låg alldeles bredvid Elna och hon fick klappa henne och Molly var så nöjd och även Elna var nöjd.En trevlig stund tillsammans med familjen och andra med mycket surr och många skratt. Sen åkte vi hem och det blev lite TV-tittande innan sängdags.

     

Måndag hemmadag med lite tvätt,fix ute och fix inne och en strålande dag med sol och värme fantastiskt härligt.

En passande dag att äta surströmming med alla tillbehör och en härlig utsikt det gäller att passa på att äta surströmming så länge vi kan sitta i inglasningen och äta den ch vår egen odlade potatis är verkligen god oxå. Oj,oj vad gott det var det var Kallax vi åt och den var såå god och många romströmmingar var det oxå. Gott, gott, gottigott,gott. Njöt av vädret . utsikten och strömmingen.

         

Tisdag en sväng till stan jag hade klipptid kl 14 och det var jättebra att få bort en del hår sen handlade vi några saker på Willys innan vi styrde kosan hemåt vädret var inte så strålande ingen sol just men ändå varmt i luften.

Tlll middag åt vi grillat kött som vi köpte på Willys det var färdigmarinerat och jag säger då det fy,så dåligt det var en krydda som dominerade och förstörde allt och inte var det mört heller nää fy, för sånt färdigmarinerat kött aldrig mer vi fick stödja på potatisen, salladen och de grillade fyllda sivripaprikorna..

     

Onsdag min födelsedag i dag oj,hur mycket bryr man sig om dom numera knappt något. Karin ringde mig i måndags och var lite sugen på att åka till Luleå jaa, men sa jag inga problem det kan vi göra ska vi ta det på onsdag sa jag då och det tyckte hon lät bra så vi bestämde så. Jag hade ingen tanke på att jag fyllde år den dagen. Men det gjorde då inget för Tommy fyller ju snart och då firar vi bådas födelsedag den dagen genom att vi fyller så nära varandra.

Vi hämtade upp Karin vid 11.30 och så bar det av mot Storheden och Molly fick vara hemma för det var så soligt och svårt med skugga på Storheden så hon mådde bättre hemma. Vi plöjde genom en del butiker sen ett avbrott med lunch på Cooprestaurangen och Karin bjöd oss och det smakade riktigt bra  vi åt hamburgare med ost, dressing, stripes och sallad det är inte ofta jag äter hamburgare därför smakar det bra när det inte ä'r så ofta och sen en kopp kaffe på det och då var vi redo för nya butiker. Jag köpte  2 nya mattor och gardiner, duk en rulle tapeter och lite annat tjafs.

   

Torsdag då hade vi en hemmadag med lite fix både inne och ute och jag städade lite inne och Tommy fixade en del ute.

Till middag åt vi  pannkaka med fläsk 2 olika en till Tommy en vanlig och till mig en med potatis, lök och fläsk mycket gott var det.På TV är mest val,val,val och valdebatter nu står det mig upp i halsen med allt surr om detta val.

 

Fredag då tog vi oss en åktur till Älvsbyn och handlade där som omväxling och det var varmt även där och Molly var med så Tommy var ute med henne medan jag handlade och sen åkte vi hem och då var vi bjudna på middag hos grannarna Christer och Chatrine och det var såå trevligt att träffa dom och god mat fick vi oxå en förrättmed en löjromsröra med räkor.Till varmrätt var det fisksuffle med mandelpotatis, rårivna morötter och bröd och till efterrätt var det glass med bär och allt smakade så gott. En trevlig kväll med mycket surr, skratt och musik. Vi lullade sen hem vi 24-tiden tur att vi har gångavstånd. Vi behöver sova och ladda för morgondagens eskapader.

     

Lördagen ljuvlig dag med strålande sol och varmt fantastiskt vilket väder vi har. Vi är bjudna på inflyttningsfest hos Anna och Robin i deras nya hus kl 18 i kväll och Fredrik skjutsade oss. Det var en hel del folk där drygt 20 personer.

Dom hade gjort så fint dukat i garaget för inne ryms ju inte så många men det var så fint där ute och massor med gott tilltugg till fördrinken när vi kom och sen var det massor med olika sorters mat ett riktigt buffebord.En mycket trevligkväll med många skratt och glada rop .Det sorgliga var att våran Molly smet ut i ett obevakat ögonblick och sen hittade vi inte henne vi ropade och ropade men ingen Molly sen kom det en tjej och cyklade förbi och jag frågade henne om hon sett någon hund men det hade hon inte men efter en stund kom hon tillbaka och sa att det var en liten hund längst ner på Erikslundsagatan och ungdomarna Oliver, Wilma, Rasmus, Jesper  Ludde och Hanna drog snabbt i väg för att söka henne. Även polisen Sarah drog iväg med en väldans fart och mycket riktigt hon var nere vid Anna och Robins gamla hus på Erikslundsgatan men dom  fick inte fast henne hon bara sprang undan som en galning och då skjutsade Malin mig och Tommy för att leta efter henne och när vi kom till platsen då såg vi hur lillvännen sprang som en rem mellan husen men när hon såg oss och hörde min röst då stannade hon och kom direkt springande och hoppade upp i min famn vilken härlig känsla att hitta henne hon är inte  van att springa omkring i stan på asfalterade gator.. Hon är ju en "lantis " och van med grusväg.Tur att ingen körde på henne för det är ju en hel del trafik i stora stan. Men hon har varit många gånger i Anna ochRobins gamla hus hus så hon måste ju ha känt igen sig där.Efter det var det stenkoll på henne så hon linte lyckades smita en gång till. Anna och Robin hade gjort en tävling med musik Wilma skötte ljudet och spelade en snutt och sen var det bara att gissa men det var då svårt  och vi delades in i 2 lag och vi hade olika namn på lagen ÖH och AH och den som kunde svaret ropade lagnamnet och sen svaret var det fel gick det över till andra laget..

En tävling till med film och då läste Robin en snutt från den filmen och samma där lagnamn och svar. Det var väldans högljutt med rop och skratt och även lite utskällning till domaren haha och det var Anna.Det var riktigt kul och en del var ju superduktiga och snabba. Vi var tvungen att lämna vid 1.15 för då kom vår skjuts för att hämta upp oss.. Så jag har inte hört vem som vann i slutänden.


Söndag då sov vi rätt så länge eftersom vi rumlat om 2 kvällar på raken då måste man ta igen sig och hunden hon var då mest bakis av oss alla hon sov i stort  sett hela natten och hela dagen hon kvicknade till mot eftermiddagen och åt och drack en hel del. Vi hade en lugn hemmadag och vi hade ju röstat tidigare  så vi behövde inte fara och rösta heller och sen såg vi som de allra flesta såg på Valvakan och huja, huja vilken cirkus!!

Till middag åt vi en Köttgryta med smördegsrulle fylld med potatis, vitlöksost och prästost och allt smakade jättegott.

       

Måndag oj, oj vad tiden går en vecka bara flyger i väg Och vi med den det var ju nyss måndag och så nu igen måndag ja,ja så är det. Vi hade en hemmadag med lite ute och innejobb, Jag plockade in grönkål och gjorde pesto och så plockade jag in gräslök och frös in men långt ifrån allt måste fortsätta en annan dag. Peston blev jättegod och vi har så mycket grönkål så jag skulle kunna göra pesto och sälja.Sen var det ju Val-TV hela dagen det räcker ínte med de som varit och inte blev vi klokare av den dagen heller och upprepning av allt ca 10 ggr oj, nu är man rätt less på allt vad Val heter. Till middag åt vi köttfärssås, färska spagetti, pesto och en sallad mycket gott var det.

         

Tisdag idag och lite mulet väder och i natt regnade det rejält jag vaknade av att det smattrade på taket och hela dagen har varit lite små kall men solen har visat sig ialla fall då och då.Vi har varit en sväng till stan och handlat lite förnödenheter och en sväng förbi Anna och Robin och hämtade en grej som Molly älskar vi kallar den Lila för den är lila och det är en sån där grej som man stoppar i små godiskycklingbitar i och sen får hon jobba med den och få ut dessa och trycker man in dom ordentligt så får hon jobba länge för att få ut dom men hon älskar den lila saken och vi glömde den på festen vi var i lördags men nu är den hemma igen och hon blev jätteglad när vi laddade den och hon fick jobba hårt. Till middag åt vi fläsklägg, rotmos och rårivna morötter oj.oj vad gott det var prata om husmanskost det är gott det.

     

 

Onsdag i dag och en mulen och grå sådan med någon regnskur då och då vi får hålla oss inomhus i dag och hitta på lite innejobb.Glatt överraskad i dag igen det damp ner 2 brev från folkspel med posten i dag och då hade jag vunnit 4 sveriglotter på korsordslösning i aftonbladet men det var ingen vinst på någon av lotterna men jag har fortfarande

en vinst att hämta ut på de föregående lotterna jag vann.

Till middag åt vi fisksoppa på en fond som jag  kokat tidigare på kräft-och räkskal och den var jättegod med torsk, potatis, morötter, kummin, lök, vitlök, paprika, rivet skal från en apelsin och även saften från densamma den blev superdupergod med ostmackor till.


 


     


Framme vid torsdag vi hade tid kl 13 på Vacker tass med Molly för helrekond och det to 3 timmar och hon blev så din som vanligt när on varit hos Sandra. Vi passade på att göra lite ärenden  under tiden vi började med att åka på Ica Supermarket och pantade flaskor och burkar och så handlade vi där som omväxling till Willys. Vidare åkte vi till Dollar store och köpte lite av varje ben till Molly mm. Vi gjorde även ett besök på den Thailändska butiken på Luelåvägen och där köpte vi vårrulleplattor, jätteräkor, fisk som hette catfish och glasnudlar. Det är kul att besöka den butiken dom har mycket roliga och goda såser och annat annorlunda som inte finns på de vanliga butikerna.Sen hann vi med ett fika oxå

och vi var även  förbi på Sanden och plockade äpplen hos Kicki o Tobbe och dom luktade så gott i bilen när vi åkte hem.

 Kl  16 var  Molly  klar för hemfärd oj, så glad hon blev  när vi kom och hämtade henne  hon var så fin så. Nu klarar hon sig en månad till nästa gång då är det bara klor och ansikte som behöver ansas.Sen åkte vi hem och packade upp varorna och började fundera på middagen det blev kyckling, cole slav och en sås. Det smakade väldans bra.Lite TV-tittande blev det oxå Idol mm.

      

Helgen som var förflöt lugnt vi hade hela famljen på middag på söndag för då fyllde Tommy år så då firade vi båda åldringarna här i Alträsk Anna, Robin. Rasmus o Sofia, Wilma och Ludde. Jag lagade tjälknöl, potatisrullar i smördeg, rödvinssås, lite kallaskuret, vårrullar, sallad sötsur sås och en Tpberonetårta till efterrätt, Jag är väldans irriterad nu för mitt bredband funkar inte och dom har varit ute och skulle repa det men lyckades inte jag fick ett sms att det var åtgärdat men det är det inte.Och gissa sista sms-et stod det att det skulle vara klart senast 25 oktober fattar ni hur trögt det är jag kör via mobilen nu och bilderna är sega svårt att ladda ner till bloggen men nu känns det väldans länge sedan jag skickade någon blogg men det beror på detta knas som jag har.Vi fick i alla fal en massa presenter v familjen. Rysk champagne, chips, torkat renkött mm och sen en påse till med en massa godsaker, rökt ost, kex, mjukost med jalapeno, renkorv, godis ,kakor ,tack för dessa presenter.oh mums såå mycket smarrigt . En trevlig em/kväll med familjen alltid kul att träffas många skratt blev det men nu ska jag skicka iväg denna. Vi hörs snart igen kanske!

           

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards