keckes matblogg

Alla inlägg den 6 oktober 2018

Av Chatarina Berglund - 6 oktober 2018 17:15

 

Hej svejs på er alla mina vänner nu kommer det ett inlägg på bloggen det är lite långt mellan varven men den här gången beror det inte på värmen utan nu är det mitt internet som inte funkat. Och som jag skrev tidigare så skulle  det vara åtgärdat senast den 25 oktober det låter ju hemskt att Telia ska behöva hålla på så länge med ett sådant fel.

I alla fall så ringer det en snubbe från El/Tele i torsdags och då var han i Älvsbyn och skulle komma förbi här på hemvägen och det gjorde han och skulle kolla min felanmälan på telefonen men, men ??? telefonen har vi inget fel på. jaha jag har fått 3 felanmälningar på din telefon oj,oj mycket konstigt . Jag har paratat med 4 st oilka från Telia och det har aldrig varit tal om telefonen jag har klart och tydligt sagt att mitt inernet inte funkar men min telefon den funkar bra. En sa att det var ett stort fel på nätet så därför kunde dröja innan det blev repat. Och en annan sa att det var en handfull personer som hade problem på samma linje? Snubben som var förbi här han mätte och insåg att det var väldigt långsamt mitt internet och undrade om det brukar vara det nää, svarade jag det brukar vara rätt snabbt. Jaha sa han då är det modemet som fått sig en smäll. Han ut i sin bil hämtade in ett nytt modem och även ett nytt filter till denna och böt detta kopplade in allt så var sagn slut ...Det funkar nu alldeles förträffligt bra och enkelt att han kom förbi och fixade detta. Tydligen hade åskan tagit det sista åskan som var och den dagen drog vi ut all elektronik för vi brukar göra det så fort vi ser några mörka moln för åskan tog ju både, TV, Modem och Boxer i fjol somras så vi fick köpa nytt och det vill man inte göra varje år.Den här dagen som detta tydligen gick sönder så hörde vi ett väldigt svagt muller och min telefon med blixtvakt visade den att åskan var 5 mil bort och ändå så lyckades den ta sig in i vårt modem tydligen är modemen känsligare än annan elektronik. Snubben från Telia han sa att jag hade en väldans sprutt på mitt internet hastigheten var otroligt bra både på in och utgående han sa att jag skulle vara väldigt nöjd med det för egentligen ska det inte gå att få  så snabbt bredband när man ligger så långt från stationen och jag är helnöjd när det funkar men när det inte funkar då är jag riktigt rasande nästan,,,,Jag fick i alla fall ett mobilt bredband från telia för att kunna fixa det jag behövde under tiden dom repade det.Nää, inte fick jag fick betala en pant på 295 kr som jag får tillbaka omjag skickar tillbaka det men jag behåller det för det kostar dubbelt om man ska köpa ett själv och det var laddat med 300 GB. Det kan behövas fler gånger.

Nu ska vi prata om andra saker växter som behöver gå i vintervila Dahliorna som var så fina har jag nu tagit upp knölarna från och haft dom hängande att torka innan dom åker ner i kartongen med frigolit och där får dom ligga och sova till någon gång i april.Då får vi se om dom går att väcka, Pelargonerna har jag inte tagit in för vintervila ännu dom står i växthuset och är så fina men man måste ju ändå klippa ner och ränsa bort en del samt alla blommor som dom har

måste ju oxå bort. Det är inte lika kul på hösten att ta bort allt som det är på våren när man planterar och ser vad det spirar och den här sommaren har det verkligen spirat och vuxit.

Ätit har vi oxå gjort sen sist jag bloggade och det är väl tur vi åt faktiskt bruna börnor med korv och fläsk och det kan man äta fast det inte är fettisdag för det var faktiskt blåmåndag när vi åt det och det var jättegott.Men inga semlor åt vi.

     

Fredag då var det Pizzakväll i bagarstugan med ett 20-tal glada och kreativa pizzabagare som vanligt lite olika modeller och former på pizzorna och alla var nöjda med kvällen . Jag hackade, stekte, fräste, hackade mer, kokade, och gjorde pizzadegar 36 st och sen åkte vi till bagarstugan strax före 17.30 och ställde i ordning och dukade. Det är en hel del jobb med både eldning och allt övrigt nu var det bra att bagarstugan hade varit uthyrd onsdag och torsdag och då hade det eldats i 2 dagar så det gick ju snabbare att får upp värmen då.Vi bjöd på en fördrink + lite tilltugg när gästerna anlände. Vi hade långväga gäster även denna gång och det var Annelie och Peder  och Annelie är dotter till Karin och dom har varit i Boden   en vecka  och hälsat på Mamma/Svärmor och då passade vi på att ordna en pizzakväll för Peder har aldrig varit på det tidigare dom bor i Nyköping. Det var kul att träffa dom vi träffas inte ofta eftersom det är enbit mellan oss. Även Andre och Elna var med för första gången och den lilla sötnosen hon kan charma folk  . Efterrätt blev det oxå en rulltårta med med kokos och fylld med grädde, lemon curd och hallon. En trevlig kväll med glada och trevliga människor och många skratt blev det.Vi var hemma vi 00.30 efter vi hade städat ihop allt så sängen var extra skön när vi äntligen lade oss. Oj, jag glömde att berätta att vi hade 44-årig bröllopsdag denna dag men det kan vi fira en annan dag. Vi skålade i alla fall för oss på pizzakvällen.

                           

Lördag V-75 ingen vinst min tur att spela åt det 3C-na men 5 rätt och ingen vinst det blev jackpot på 5-orna och jag hade oxå bara 5 rätt så nu går det verkligen dåligt med spel och dobbel jag trodde det skulle vända men det verkar inte så.

Jag har mer tur på korsord som jag löser och skickar fick ett brev denna vecka med 2 Sverigelotter igen och vinsten 100 kr jag hade 3 på 50 kr och så fick jag 50 på extraskrapet och då blir det dubbel vinst när man har 4 st lika. så då blir det nya lotter och hoppas på större vinster.

     

Till middag åt vi utskuren biff, ugnsbakade potatis som jag bakade i ugnen och sen delade på hälften och gröpte ur och mosade och blandade med vitlök, ost och kryddor och in i ugnen och gratinerade, ädelostsås och sallad mycket gott.

      

Söndag en skön och lugn hemmadag med lite slapp dag med inte så många och höga knop vi var ute en stund och plockade ihop lite mer växter det tar aldrig slut...Tillmiddag åt vi stekt panerad torsk med kokt potatis från eget land dom räcker ännu och till det en sås med cremefraich, fiskbuljntärnng, dill peppar och gräslök och en sallad jättegott var det.

Lite TV-tittande kockarnas kamp, springfloden mm.

         


Måndag idag och vilket härligt väder vi haft med strålande sol och varmt. Vi har varit ute hela dagen och jobbat med våra växter som ska in för vintervila och väckas till våren . Massor med pelargoner har jag nu har jag klippt bort alla blommor en pelargon  hade 55 blommor. Vi har haft dom i växthuset sista veckorna. Och det är många och stora svåra att förvara när man inte har så mycket plats där vi har värme på. En Dahlia var oxå  kvar som inte vi tagit reda på knölen nu har vi gjort det oh vilken knöl det var bautastor. Jag har även plockat in salladen som fanns och det är massor med jobb att ta reda på allt men väldigt roligt oxå. Nu har vi en del rosor som vi måste gräva ner i potatislandet för vinterförvaring det ska tydligen funka och även min hortensia måste grävas ner.i morgon fortsätter vi med resten det är ju underbart när det är så härligt väder att vara ute och fixa detta.Vi har en del fina blommor ex.vis snöflinga,och någon sorts margurit som blommar med ljusare och mörkare lila och dom är fortfarande så fina.Till middag kokade jag 8 paltar och det var jättegott det är sällan jag kokar så lite palt det brukar vara minst 25 men det blir nästa gång till hela familjen.

     

Onsdag hemmadag  oj vi vaknade upp  snö på morgonen alldeles vitt  oj, oj tänkte jag redan kommer denna vita massa

men inget som stannade kvar tack och lov lite väl tidigt med snö redan.med Lite fix inomhus  bäddat rent i sängen och tvättat härligt att kunna hänga ute än så länge och sen om det inte är riktigt torrt så torkar det fort i tumlare.Städat lite garderober och rensat ut en del. Tommy satte ut vägruskorna på våran väg för plogningen till vintern. Jag bakade även mjukkakakor ca 20 st. Till middag åt vi pastarullar fyllda med en spenatröra med lök, ädelost och rökt lax och sen gratinerat i ugnen med riven parmesanost och en sallad till detmycket mumsigt var det.

     

Torsdag en sväng till stan och handlade inför helgen denna gång blev det på Ica Supermarket som omväxling vi hade även lite pant burkar och flaskor och det är så enkelt att panta där. På Dollar en sväng oxå ocg köpte lite ben till Molly och lite annat gott som små kyckingkuber hundgodis som vi sätter i en grej som hon sen får jobba med att försöka få ut och vad hon jobbar med den  hon har lärt sig att parera så den inte far under allt och hon är bra på att få fram den även om den far under något en bit.

Till middag blev de stekt palt och det var oxå väldigt gott.      .

Fredag en hemmadag med lite av varje bakade ett bröd med pesto och ost i och det blev väldans gott det åt vi till middagen som bestod av blåmusslor kokta med lök, vitlök, vin , persilja , peppar och buljong
 och även riktigt stora råa räkor som jag tillagade i olivolja, chili, vitlök, lök , vin och buljong och en hemgjord majonäs med dill och till det mitt hembakta bröd med pesto och ost allt smakade fantastiskt bröd. En lugn kväll med lite Tv-tittande Idol mm.

         

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards