keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2018

# V-75 vinst # Middag på Erikslund # Lunch hos Karin # Gäster på middag #

Av Chatarina Berglund - 28 oktober 2018 14:15

 

Hej nu är jag här igen med bloggen och det har inte hänt så mycket sedan sist men alltid något nytt man kan beräta. Vädret är ju fantastiskt fint varmt och sol och blå himmel på dagarna och det är så långt in i oktober men  vi klagar inte bara njuta så länge det varar . Och varje dag ser vi dessa sjöfåglar och dom är många och dom rör sig här nedanför oss i vassen och sprättar runt och leker med varandra det är nog änder av något slag.

Och tänk nu har det gått 12 år sedan min mamma dog den 18 oktober  hon 2006 oj, vad tiden går fort. Det är många gånger jag tänker att det skulle jag ha frågat mamma om  medan hon levde.

Fredag då friterade jag kycklingben och till det potatis i ugnen, sötsur sås och sallad mycket gott.

       

Lördag  V-75 spel och jag spelade även till de 3 C-na och bara 4 rätt tyvärr men själv vann ag 3 800 kr kul med vinst det är långt mellan gångerna på travet . Till middag gjorde jag en porterstek på älgkött, hasselbackspotatis, ochs¨å från portersteken den blir ju himmelskt god. broccoli md en ostsås och tomater i ugn altt smakade väldans bra mums...

Lite TV-tittande så mycket bättre mmenlugn kväll.

       

Söndag vi vaknade rätt så tidigt och frukosten med en macka med leverpastej och saltgurka, 1 ägg med kaviar och det är den orökta kaviaren jag äter (ejderns) ost, tomatjuice och kaffe samt ett korsord som jag hade missat och morgonen är fulländad. Och ej att förglömma alla dessa sjöfåglar som gör till sig utanför fönstret .

Sen blev vi bjudna på pizzamiddag hos Anna och Robin dom beställde pizzor och bjöd oss gulligt av dom och gott smakade det och Rasmus,Sofia och Ludde var oxå med bara Wilma och Oliver som var i Sävast dom saknade vi men en trevlig stund som vanligt med mycket surr och många skratt. Rasmus hade ju sålt av en del av bilsamlingen han har 

haft stående och vi skrattade gott om hans historier om dessa bilar. Han är en riktig försäljare vi får leja han när vi ska sälja något Vi åkte förbi och tittade hos Rasmus i hans hus och det blir så fint köket är klart med allt nytt och en jättefin köksö och ny kyl och frys med ismaskin och en sån skulle jag oxå vilja ha. Ludde har varit där och spacklat en hel del och Tommy tyckte att han gjort ett jättebra jobb han går målarutbildningen i Luleå han är så duktig.


Måndag ny vecka och nya utmaningar och vilka de blir får vi se Tommy åkte en sväng till Rasmus hus och fixade en del spackling som behövs göras innan tapetsering. Robin lade om till vinterdäck på våran bil han är för gullig och hjälpsam alltid. Han håller på i Rasmus hus när han har ledigt från sitt ordinarie jobb och hjälper han med att fixa snickarjobb och lite av varje han är ju en sån där kille som alla skulle vilja ha hemma då och då duktig och kan allt en riktig tusenkostnär

Jag var hemma med Molly och tvättade och städade en del och sen var vi ute och busade en stund.


Jaa, nu är veckan slut igen  oj, vad tiden går fort och snö har vi kvar ännu.

Vad som annars har hänt vi var till Karin på Lunch i tisdags och då fick vi kåldolmar kokt potatis och lingonsylt och det var jättegott mycket smarriga kåldolmar en trevlig stund tillsammans med delar av pensionärsgänget.

 

Onsdag hemmadag med lite fix ute och inne och till middag åt vi janssons frestelse med rödbetor jättegott.

     


Fredag då hadevi gäster här Mats, Maija Liisa, Hasse, Karin och Fredrik.Dom bjöds på rysk champagne (köpt i Ryssland ) och även rysk kaviar  (köpt i Ryssland även den) på isbädd med rågkorgar och toppad med en röra med lök och gräslökf ick dom smaka på och det var första gången jag åt det och de flesta hade aldrig smakat detta förr.Förrätt  en rundel med en räk och romröra och rullad i krossade ostkrokar.

Varmrätt var sjömansbiff, en sallad med rårivna marinerade  rödbetor och blomkål med en majonäsdressing, vanlig sallad och ett hembakt bröd.

Till efterrätt en äppelkaka med kokos och till den vaniljkräm.

   

 

       

   Lördag är ju som vanligt V-75 dag med mycket huvudbry och hjärnan får jobba på för högtryck men egentligen så är

det inte lönt hur man försöker få till detta trav men nu gav bara 7-orna 233 kr och då lyckades även jag få in den och fick  233 kr. Chatrine tippade åt oss 3 C-na och fick oxå 7 rätt och 466 kr för hon fick 2 st  7-or för det var 2 hästar som vann i 6-e loppet och hon hade båda.Synd bara att det inte är större utdelning när man vinner men vi ska inte klaga.

Till middag åt vi en förrätt med blini (ryska plättar ) och rysk kaviar med  en cremefraichröra med lök mycket gott.

Varmrätt stekt nötytterfile, ugnstekta potatisskivor, chilibearnaisesås, sallad och stekt squash med tomat och mozarella.

       

Söndag i dag en srålande vacker dag med sol och blå himmel och nu har ställt tillbaka klockan till vintertid hoppas dom ändrar ¨så att vi har sommartid året om det pratas om det vi får  se hur det blir .

Nu blir det inte mer denna gång återkommer snart med ny blogg....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards