keckes matblogg

Alla inlägg under november 2018

Av Chatarina Berglund - 12 november 2018 17:30

 

Hej svejs alla mina vänner nuär jag här igen lite långt mellan bloggarna men jag hr lite dåligt i ryggen så det är inte så bra att sitta för mycket vid datorn och när jag bloggar blir det rätt långa stunder jag sitter.

Vädret är ju otroligt fint varmt och ingen snö men då är det så tirst i alla fall för det är så mörkt överallt och när man kör bil när det blivit mörkt då ser man knappt något på den svarta asfalten. Och sen är det halt ochså har det varit sista vintrarna jaa, i fjol var det bättre men då kom snön tidigt och låg kvar men då kom det alldeles för mycket av den vita varan varje dag nästan snöade det.Fast jag tycker att det är bättre att det kommer snö och låt det bli vinter så blir det ljusare ute och att isen lägger ordentligt så man kan börja vara ute med Molly på isen.

Och i dag den 10 november fyller Molly 5 år tänk vad tiden går fort.

Vi har varit en sväng till stan och handlat men det är så halt på våran väg och även på Alträskvägen så man är glad att ta sig upp. Vi fick inte våra sopor tömda för att vägen vår ned till oss inte var farbar enligt "sopisarna" den var halkig  och inte sandad men så allvarligt var det inte tycker vi.Så Tommy var upp och drog upp alla soptunnor från omrädet till stora vägen så förhoppningsvis kommer dom på måndag.

Annars har vi varit hemma mestadels denna vecka jag har haft väldigt dåligt i ryggen över en vecka nu och då hade Tommy tänkt åka och hjälpa Rasmus i huset men då har inte jag så lätt  att ta mig ut med hunden när det är så illa behöver mer hjälp än vanligt när jag har så här men det brukar gå över det bara kommer  helt plötsligt och varför det är som att det kommer i skov.

Anna, Robin, Wilma, Oliver och Ludde var här på paltmiddag  en trevlig stund med nästan hela familjen och gott var det oxå.

   

Vi har i alla fall fått ihop middagarna även denna vecka lite olika sorter vi åt  hemjord pizza en dag.

     

I onsdags var vi till stan och handlade och då blev det det vårrullar till middag.

     

Torsdag en hemmadag med lite fix och Tommy var ute och fixade en del.

Till middag åt vi raggmunkar med stekt fläsk och lök mycket gott.

 

Fredag midda med våra grannar Christer och Chatrine en förrätt med urgröpt fylld avocado med röra med avokado, räkor, crabfish och dekorerad med stenbitsrom och räkor. Till varmrätt laxrullar i ugn fyllda med västerbttensost och dekorerad med räkor, stenbitsrom och sparris ien gräddig sås och rill det smördegsrullar fyllda med potatismos,

vitlöksost, västerbottensost och sallad till det. Till efterrätt blev det hallonmousse med krossad dajm,mandelbiskvier, hallon och riven mjölkchoklad. Tyvärr glömde jag fota varmrätten och efterrätten endast förrätten kom med på bild.

En trevlig kväll med som vanligt när vi träffas mycket surr och många skratt. Jag fick en fin ljuslykta  i present och Tommy fick en LP-skiva med Hjalmar Sandberg från Piteå.

 

Lördag en dag med trav som vanligt och vilken jackpott det var men inte lyckades jag få mer än 4 rätt på mitt och 4 på 3 c-nas tyvärr inga pengar.Sen lite TV-tittande och tillmiddag åt vi en soppa med ostmackor.

Molly fyller 5 år i dag den 10 n0vember jag gjorde en tårta med korv,leverpastej och skinka och ett ljus blev det för jag tordes inte sätta 5 tända ljus ifall hon skulle vifta till med svansen och ta eld men ett gick bra men blåsa ut det nää, det gjorde hon inte det fick jag göra men tårtan åt hon.

 
 

  

Framme vid söndag och Farsdag och vilken tur vi hade Anna och Robin ville bjuda oss på farsdagsmiddag på Erikslund och det var ju som vanligt trevligt och väldigt gott och vi fick träffa nästan alla det var bara Oliver som inte var med denna gång. Vi fick en 3-rätters med en förrätt med halloumiost, melon, parmaskinka, en tomatsås och sallad mycket gott till varmrätt ugnstekt kyckling i en jättegod sås, ris , potatisgratäng och sallad och till efterrätt en marängsviss

och kaffe mycket gott och trevligt var det och denna gång glömde jag fota varmrätten..

 


 


   


Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards