keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 21 januari 2019

#Kallt #Palt #Vacker Tass# Kallt # V-75 #

Av Chatarina Berglund - 21 januari 2019 18:30

 

Hej på er alla mina vänner och alla jag känner hur har ni det i kylan vi har det bra men det är trist när det är så här kallt

men inne har vi varmt och skönt. Vi eldar för fullt och löser korsord, leker på datorn och Tommy ser en del på TV  han tycker det är jobbigt med kylan för han vill helst var ute och pyssla men när det är så här kallt då är det inte kul att vara ute några långa stunder. Vi ser en dle serier på TV senast är det Dirigeneten vi har sett och då har vi inte kunna slita oss från den utan vi säger då vi kör ett avsnitt till och sen ett till huja det är svårt att sluta när det är så spännade men när kl börjar var 1.00 och 2.00 då måste vi ju bara avsluta eller måste vi är ju pensionärer och inga tider att passa men ändå synd att sova bort dagarna . För vi måste ju även läsa några sidor innnan vi släcker även omkl är 2.00

Det är mycket andra progrm vi ser oxå som Farmen, Torpet, Mästerkocken så det blir ofta ganska sent innan vi kommer igång med C-more. Det finns så många serier att se vi har även börjat se Advokaten oxå bra.

Jaa så förflyter våra dagar just nu.Och så lagar jag ju mat oxå varje dag och bara hitta på är svårt jag sittetr vid datorn och kollar recept och hittar något som jag tycker verkar gott och lagar detta men det är inte alltid gott då säger Tommy

att jag lagar godare mat än recepten som lagts ut på nätet.Jaa, det är väl bra betyg men ibland är det kul om man hittar något nytt som är gott.

Måndag då lagade jag en en sallad med kyckling, svamp, paprika, fetaost,lök,bönor, tomater och en kall sås med curry

och ett hembakt bröd  till det. Jag hade ett paket med lufttorkad skinka som jag satte in i ugnen  200 grader ica 10-12 min och dom torkar och när dom kallnar så kan ma nbryta dom i bitar och det satte jag uppe på salladen mycket gott var det.

     

 

 

Tisdag då tvättade jag och böt rent i sängarna   och städade lite grann och löste korsord, datade och Tommy han hade fullt upp med snön han var ute hela måndagen och fixade och sen finlirade han på tisdag det blev bra.

Till middag åt vi bruna bönor, stekt fläsk och korv och man kan äta det fast det inte är fettisdag för det var i alla fall tisdag. Mycket gott var det.

 

Onsdag kallt - 25 hujaligen inte kul men inget att göra åt.Vi började som vanligt dagen med frukost kaffe, smörgås. ägg med ejderns orökta kaviar, tomatjuice NSD med sin nya tävling löst den och skickat in den fortsatte med korsord.

I dag har vi haft familjen här på middag Anna, Robin, Rasmus och Sofia, Wilma och Ludde och då var det palt dom hade beställt och det är kart att dom ska få palt det var vi själva oxå sugna på. Jag kokade 25 paltar och gjorde lingonsylt. och det var så gott och det tyckte alla och sen fick vi alla paltswimen som man lätt får efter en paltmiddag.

Kaffe och en kaka till efterrätt. Som vanligt alltid kul att träffa alla mecket surr och mycket skratt blir det och dessa ungdomar dom kan verkligen roa oss äldre en annan syn på det mesta man får skratta gott åt deras kommentarer.

Sen lite TV-tittande Farmen, Mästerkocken och lite serier senare. Jag fick en sån fin paltslev av Sofia en sån där riktig

med hål och någon sådan hade inte jag så det var perfekt.

 


   



Torsdag kallt även i dag -27 på morron oj,oj men vi eldar så vi fryser inte inne ialla fall och ute behöver vi inte vara så mycket det är klart vi går ut med hunden mellan varven men Molly känner oxå på sig att det är kallt hon vill inte vara ute några långa stunder och inte vill hon ut ofta heller dom är som vi människor ungefär.

Till middag i dag blev det fiskpudding med kokt potatis, tomatsalsa och dillsmörsky mycket gott var det.

       

Recept på fiskpudding!


1 paket torsk, kolja eller alaska pollock

1 stor lök

1/2 röd paprika

3 hårdkokta ägg

3 råa ägg

1 lien burk creme fraiche

citron


Hacka lök och paprika och stek den mjuk tärna fisken och lägg den ovanpå löken pressa saften från

citronen över fisken och rör om och låt allt puttra ihop en stund. Hacka äggen och blanda de råa äggen och det kokta äggen i creme fraichen blanda i fisk och lökröran i äggsmeten krydda med salt och peppar samt dill häll smeten i en ugnsfast form och grädda i 200 grader ca 40-45 min,

Severa med kokt potatis,! Tomatsalsa och dillsmörsky.


Tomatsalsa hacka tomater och rödlök och blanda med olivolja, vit balsamvinäger,  ,dill , flngsalt och peppar.


Smaklig måltid




Fredag idag och kallt även idag-26 burr, burr. Vi var uppe tidigt på morgon redan vi 7 hujalite tidigt men vi vaknade och var pigga så då klev vi upp och åt en god frukost som vanligt och NSD samt korsord en förträfflig morgon.

Vi hade tid förMolly på Vacker tass fören helrekond som tar ca 4 timmarså vi åktevid 12 och lmnadehenne där senåkte vi på stan och handlade det vi skulle och vi var även på Röda Korset och kollade vi hittade några böcker som vi köpte sen fikade vi en macka och kaffe där oxåoch det smakade bra. Kl 15.30 ringde dom från Vacker tassdå var Molly klar. Och hon blev så glad är hon såg oss och hon blev så fin som hon alltid blir efter hon varit på SPA hos Sandra och luktar gott gör hon oxå alltid när hon varit där.

Till middag åt vi Parisersmörgås a`la svärmor Berit. Dom är så goda och lätt att ta till när man inte planerat något särskilt. Prova gärna dessa dom är supergoda mi svärmor gjorde dessa och jag älskade dom vi gör dom då och då.


Recept

500 g köttfärs

1 ägg

Lök

Inlagd rödbetor

Inlagd gurka salt eller

Kryddor svartpeppar och jag använder Knorr aromat

ättiksgurka


Hacka lök,gurka och rödbetor och blanda det med köttfärsen

sätt i ett ägg och krydda och arbeta ihop till en jämn smet.

Stek  skivor av fralla i smör och sen steker du biffarna

och monterar ihop till mackor.

Servera dom med sallad och gärna picklad rödlök.

Jag fick 8 biffar av 500 gram köttfärs.

Mycket gott!

Smaklig spis!

   

 

 

Lördag i dag och fortfarande kallt -26 huja,huja hoppas det ger sig snart min mamma hon sa när det var långvarig kyla förr när jag var liten att nu bryter "snart termometern nacken av sig "och då blir det varmare.Nu kan jag fundera på det uttrycket vad egentligen menas med det? I så fall det stämmerdå hoppas jag att våran termometer snart bryter nacken.

Innedag med V-75 och annat korsord TV med en massa skidor mm. Tur för Tommy att det är sport på TV för han gillar att vara ute och pyssla men i den här kylan är det inte kul att vara ute några längre studer men han gillar ju sport så han trivs med det.V-75 åt skogen igen men nya tag nästa lördag.

Mat blev det i alla fall och det blev kotletter med ben gjorda i tryckkokaren oj, vad möradom blev och en god sås och till det sötpotatispommes , sallad  och haricots verts stekta iolivolja, flinsalt och vitlök mycket gott var det.

       

Söndag ännu en hemmadag med mys och eld och korsord och TV och inte har termometern brytit av sig nacken ännu.

Men vi väntar på att det händer....

Matfrågan svår i dag men efter lite förslag och diskuterande på familjemötet enades vi till slu det blev Rårakor med ägg i smeten och dom serverades med gravad lax, stenbitsrom, cremefraicheröra med majonäs och dill.marinerade räkor, vitlöksmarinerade oliver,picklad rödlök och fröknäcket som jag bakade av Wilmas julklapp.Mycket gott smakade den middagen!

               


 
Framme vid måndag fortfarande för kallt ca 15 grader mindre skulle vara lagomt . Jag tog några foton i dag och jämförde med samma tid i fjol och vilken skillnad på snömängden.

Men ljuset återvänder för varje dag nu är det ljust 5 timmar och 20 min och den 21 dec 3 timmar och 2 min så drygt 2 timmar längre på en månad.

Nu blir det inte mer ha det brai kylan och glöm inte Lovikkavantarna när ni går ut och har ni inga kan ni beställa av mig

jag stickar....


I dagär dessa bilder tagna....

     


Tagna 15 januari 2018


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards