keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 24 mars 2019

#Snö# Sol#Middag med Rasmus o Sofia # Vinst på V-75 # Stadstur#

Av Chatarina Berglund - 24 mars 2019 18:00

 

Hej svejs alla mina vänner i snöiga Norrbotten nu är det full vinter igen och det var ju så fint tiigare och till och med gräset syntes mellan oss och våra grannar och våran grillplats var framme helt och hållet Tommy eldade faktiskt där en dag och vi grillade korv och nu är det massor med snö huja vad synd.Men det är några fina dagar med sol och gnistrande snö som bländar när man är ute. Sportlovsveckan var bra vädermässigt och det var lite mer folk ute på isen.

Vi ser ju fram emot vår 5-e årstid som snart är här förhoppningsvis.

Vi får såå fina bilder från våra Thailandsresenärer med strålande sol och härliga pooler och god  mat och goda drycker

verkar det finnas där.Men nu längtar vi väldigt mycket efter barn ,måg och barnbarn vi saknar dom mycket men vi

njuter för deras skull och unnar dom verkligen denna resa. Lite avundes blir man när man ser allt det vackra som finns där och framförallt solen och värmen. Vi får vänta till sommaren innan vi får uppleva det  men vi lever på hoppet.


Måndag en vanlig dag med en tidig morgon och dagen startade vi med frukost som vanligt. Macka, Alträskägg med kaviar, ost,tomatjuice och kaffe och pricken över i ett korsord jag kan inte vara utan korsord nu det har blvit som ett gift och vi prenumerar på Expressens söndagstidning och den har massor med korsord och den kommer varje torsdag så då har vi jobb med att lösa alla dom och så skicka in dom och hoppas på vinst men det är dåligt med vinst på dom

korsorden hittills men det kanske kommer snart.

Sen har vi både Piteå-tidningen och NSD och dom har oxå korsord varje vecka så vi har det vi gör men det är bra för hjärnan får jobba hårt.

Till middag lagade jag ugnstet fyllda korvar med potatismos och sallad till och det var riktigt smaskigt!

En strålande vacker  dag med sol   Så ser den ut

     


Tisdag och vädermässigt en fin dag men kallt på kvällen - 22 innan vi gick till sängs vid 24-tiden.
Varmare på morgon och vackert väder med sol och Tommy var ute och fixade han skottade vid postlådorna och soptunnaorna.  Jag och Molly var ute och busade i snön jaa, mest Molly som busade och jagade snöklimpar som jag kastade. Jag städade ytterliggare någon garderob så jag fick lite bättre ordning ett tag.

Till middag åt vi ugnstekt hel fläskkarre med stekta  potatisskivor,sås och en sallad mycket gott!


       

Onsdag en hemmadag med lite korsord, TV-sport och även lite nyttig med städning av vissa lådor och skåpar nu har jag gått genom en del men jag har ännu kvar några skåpar.Ute en stund med Molly och busat i snön hon älskar attbusa i snön. Tommy har varit ute och fixat en del.

Till middag åt vi en ugnsomelett med potatis, korv, paprika, lök och ost och en sallad till det.Mycket gott!

   

Torsdag en tur till stan och  handlade en del förnödenheter och det snöade en hel del ett riktigt skitväder nu igen usch vad less man blirpå detta vi hade ju halvt om halvt vår för nåra veckor sen men den kom av sig.Stadsuen gick bra väl hemma så var det den ständiga frågan vad äter vi i dag??? jaa, vi köpte revbensspäll och då blev detdom jag lagade jag gjorde dom i tryckkokaren väldigt smidigt sen satte jag lite glace på och satte dom i ugnen en stund till det kokt potatis och grönsaker jättegott var det.

       

Fredag i dag och jag har befunnit mig vid spisen hela dagen och det är min ständigaplats för det mesta alltid finns det något man an baka eller laga om man inte har annat för sig. Vi bjöd Ramus och Sofia på middag den övriga familjen är fortfarande i Thailand men det är tur att vi har någon nära att krama om och få träffa.

Vi åt en förrätt med en räkröra på en brödrundel med räkot och lax . Varmrätten var uhnstekta kycklingben ,potatisrundlar , sallad och pepparsås. Till efterrätt kaffe och en semmelkaka lika som semla  fast med sockerkaka i stället för vetedeg och det smakade riktigt gott. Sofia bjöd på en kaluadrink med mjölk mm och den var jättegod.

 

      

     

Lördag snö igen och +grader Tommy har varit på utsidan och jag på insidan det är ju lördag och V-75 och jag har som vanligt vänt in och ut på hjärnan för att fixa 7-an inte bara för mig själv även min tur att spela för 3 C-na och jag lyckades få 5 rätt och dom gav 112 kr och jag hade 2 femmor på mitt eget och 2 femmor på 3-cnas och vi fick 224 kr/system alltid något man får vara nöjd med vinst i alla fall men det hade suttit fint med 1,8 miljoner som sjuorna gav.

Till middag åt vi fisksoppa med torsk,potatis,morötter, lök,vitlök, tomater, och pricken över iet rivet apesinskal och pressad apelsinsaft och fänkålskrydda det ger så väldans god  smak.Till det varma ostmackor mycket gott.

   

Söndag snöat hela natten och snö,snö,snö idag oxå Tommy har varit ute och fixat bort den men det snöar fortfarande och ska visst snöa även i morgon det är tydligen mycket som ska ner oj,oj.  Nu känns våren långt borta.

Till middag blev det Janssons Frestelse med heminlagda råriven rödetssallad  mycket gott.

 

Måndag en snöig dag igen vi är less på snön nu vi vill ha vår och sol och varmt och,och....Vi åkte en sväng till stan och handlade en del och  det gick bra rätt mycket snörök när vi åkte hem men hem kom vi och då var det dax för den vanliga frågan vad ska vi äta ochdå blev det lasagne med broccoli och tomater till det var jättegott.

     

Onsdag en hemmadag med lite fix och mina pelargoner har fått komma fram i ljuset och värmen och då får vi se hur dom tar sig.Dom var väl inte det vackraste jag sett men förhoppningsvis ska dom väl bli det så småningom.

I dag landar Thailandsresenärerna på Kallax oh vad härligt som vi har längtat och saknat dom några timmar försenade men hemma välbehållna det känns skönt att ha dom hemma igen så vi kan träffas..

Mina dahliaknölar som jag sparat från förra året  har legat i vinterdvala och dom får ligga framåt april -maj innan de är dags att plantera dom i krukor om det finns något liv i dom. Dahlior är lite luriga menjag får väl köpa några nya knölar om dom inte funkar.  Middagen blev panerad stekt torsk, kokt potatis, broccoli och en kall sås. Mycket gott!

jag bakade även 20 mjukkakor i dag och det gick som hejsan och goa blev dom jag hade sparat paltspadet och använde det som vätska och dom blir så goda.


         


 

Torsdag en tur till stora staden och handlade lite grann och den turen gick bra men vägen börjar vara lite smådålig det tinar på dagarna för solen värmer en hel del och då blir det moddigt och besvärligt dom skulle behöva ut och ta bort det lösa snömodden nu så skulle det bli jättebra.Visst låter det som att jag jobbar åt vägverket och vet hur man ska sköta vägarna ha,ha men jag gör inte det. Till mddag i dag åt vi mimutbiff , potatisgratäng chilibearnaise och sallad.

De smakade bra.


       

  


 

  


    

Fredag då var det köttsoppa som  stod på menyn jag kokadeköttet i tryckkokaren detär så smidigt och fort går det oxå

och mört och gott blir det. Jag kokade en panna med klimp oxå för vi hade våra grannar Christer och Chatrine på middag och Christer han älskar köttsoppa jaa, även Chatrine gillar det och den smakade bra tillsammans med ost- mackor. Till färrätt gjorde jag potatisvåfflor med en romröra och dekorerad med räkor och stenbitsrom och det smakade bra. Tll efterrätt blev det en semla fast på sockerkaksbotten som jag tog ut rundlar och fyllde med mandelmassa och grädde och dekorerade med grädde och hackad dajm.


   

    

     

   

Lördag en blåsig dag med sol många skoteråkare ute på isen och körde och en del såg man bara som ett sträck dom körde riktigt fort huja,huja.Jag ägnade mig åt V-75 och försökte få till 7-an men inte gick det så bra men 5 rätt och 2 st 46 kr vilken summa men man får inte förakta de små vinsterna.

Middagen bestod av stekt lax med en sås, kokt potatis och broccoli mycket gott...

           


Nu blir det inte inte mer denna gång men vi hörs snart igen!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards