keckes matblogg

Alla inlägg under juni 2019

Av Chatarina Berglund - 19 juni 2019 17:30

 

Jaa, nu var det dags igen med mitt bloggande det är några dagar sedan sist och vädret kan man lätt sammanfatta med kyligt, blåsigt, stormigt , ingen värme , mera höstlikt än vad årstiden ska vara men det blir bättre. Vi har ingen lust att vara ute och göra så mycket inte jag i alla fall men Tommy han gillar att vara ute och dona och det gör jag oxå om det är varmt och sol men inte som det är nu.Jag längtar till sommaren då man får plantera en del och fixa i växthuset och allt som har med sommaren att göra. Tommy och Per hade tänkt lägga ut nät men det blåste för mycket.

Vi har plantert en del och fixat jord i pallkragarna och Tommy har fixat en hel del ute med gräsklippning mm.

Jag fick kryddor och en tomatplanta i morsdagspresent och dessa har vi planterat ut oxå.

Det har ju varit ite trist väder men nu har det varit några fina dagar då man får lust att plantera .Vi har inte köpt alla plantor ännu men vi är på gång.

Det är länge sedan jag bloggade nu och det jag har gjort en gång jag har skrivit ett blogginlägg som helt plötsligt försvann av någon konstig anledning.

Så nu gör jag ett nytt försök med en förkortad version.
Anna och Robin med hela familjen var i stugan var i sin stuga  förra helgen då det var en röd dag på torsdag och dom målade om sin stuga dom var verkligen duktiga grå blev den nu och sen gjorde Robin nya snickerier runt fönster mm och det blir jättesnyggt snygg grå färg.Det var så vansinnigt med knott dom formligen vällde fram i svarta skaror och dom smorde sig ju men det hjälper inte så länge.Jag har aldrig varit med om att vi har haft så här mycket knott något år tidigare vi brukar sällan besväras av knotten här nere vid vattnet men det är ju värst med hunden hon blev ordemtlig biten under magen särskilt och ändå smorde vi henne men det är klart hon är ju så nära marken.

Vi var ju  bjudna till grannarna Christer och Chatrine för någon vecka sedan med jättegod mat med en förrätt med räkor och löjrom och förrätten var så snygg det varbara den som kom med på bild missade varmrätten som var en  lövbiffsstrimlat kött i en mycket gräddig och pepprig sås och till det färsk pasta och en sallad mycket, mycket gott.

En trevlig kvällsom vanligt med mycket surr och många skratt. Vi lullade hem framåt småtimmarna och vi har nära mellan husen så vi klarade det utan GPS.

 


 Vi var på Venezia i Älvsbyn en söndag och åt och det var jättegott och massor med folk var det där.
     

Vi har även ätit surströmming en gång till är det var en sån där härlig dag då vi kunde sitta ute och äta och gott var det

med alla tillbehör som potatis, lök, cremefraich, tomater och tunnbröd så klart. Mycket gott jag kängtar redan till nästa gång viska äta detta.

            
Rasmus och Sofia har åkt på en semestertripp med Sofias föräldrar dom ska till Ryssland och först åkte dom till Stockholm och sov där sen vidare till Helsingborg för att hälsa på en bror som Sofia har där dom stannar där några dagar för att sen åka vidare till Ryssland. Vi sakanar dom ochlängta efter dom men det blir ingent midsommarfirande med dom i år för dom blir borta 10-14 dagar. Vi hoppas att allt ska gå bra. 

En dag var vi  till stan och handlade och sen blv det tacos till middag med hembakta tortillas och även hemgjord tacosås och det smakade jättebra.

 

           

Samma dag bakade jag även 21mjukkakor dom blev lika goda som dom brukar.

 

Vi har en hel del Ekorrar som härjar runt om oss och ibland hoppar dom ner från taket på altanen när vi sitter där dom är inte särskilt rädda för oss kanske mer rädd för vår fyrbenta Molly för hon blir smått galen och börjar jaga dom och jag försöker säga åt henne att det är inga bra lekkompisar för dig. Dom är inne i inglasningen och vi har ett smörgåsjärn som står där och en ekorre är där jämt och hoppar och så öpnnar han locket med munnen och klorna och en morgon hade han rivit ner det på golvet och det är ju tungt. Jag fotade den en dag när den satt där ute och det är en riktig linslus den satt på bakbenen och tittade helt obrydd att jag kom med kameran och fotade den.


     

Lördag en härlig dag och V-75 i Boden med drygt 10 000 personer förstår ni så mycket folk i lilla Boden vi tittade på det på TV och jag hade spelat åt migoch ett system åt 3 C-na och det blev 5 rätt och 27 kr till vardera systemet förstår ni vilken enorm vinstsumma ha,ha.

Tillmiddag åt vi grillad karre med hasselbackspotatis, grillad majs och sallad mycket gott.

       


 


Söndag då blev vi glatt överraskad Fredrik kom förbi med en hink med rätt så mycket färsk strömming i som Hasse hade fått av en bekant förstår ni vilken lycka strömming finns ju knappt att köpa nu för tiden det är klart att man blir glad. Jag fileade en del och en del frös jag in hela. Vad tror ni det blev till middag joo,strömmingsflundror med kokt färskpotatis (köpta) våra är ju inte klara ännu men jag längtar tills vi får smaka dom.MUMS

 


   
Jag lägger in lite vackra bilder från Alträsk ni kanske förstår att det är inte lätt att se sig mätt på detta vackra Alträsk
när man åker till stan vill man bara hem för att man inte ska missa någor av det vackra.

       



Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards