keckes matblogg

Alla inlägg under juli 2019

Av Chatarina Berglund - 7 juli 2019 17:00

 


Hej på er alla min vänner n är det länge sedan jag bloggade ska försöka sammanfatta vad som hänt. Vi börjar med vädret det är ju inte   direkt sommarväder nää.kallt , regnigt, blåsigt och ändå är det mindre blåst nu men det har annars blåst vita gäss  flera dagar . Huja ska verkligen sommaren vara så här. Vi blev ju så bortskämda över  sommaren vi hade i fjol då var det åt andra hållet men vi hoppas att det blir lite varmare och sol.

Midsommarafton firade vi hos brorsan Mats ocht anken var att vi skulle sitta ute men duknigen var klar och då helt plötsligt öppnade sig heimlen och åskan brakade på ordentligt jaa, blixt och dunder ett tag vi passade på att ta en liten rackare med tilltugg i deras inglasning och sen efter ca 1 timme så blev det bra vi dukade ut allt igen och satt ute hela kvällen och det funnkade. God mat fanns det gott om oxå så ingen behövde svälta.

Det var dubbelmarinerat kööt, västerbottensostpaj, gravad lax, sill, petitshouxrullar fylld med kräft och räkröra, kycklingspett, och så min bomb i år dekorerad med gräslöksblommor som oxå är ätliga...Och en efterrätt som jag glömde fota....

                 

Söndag var det dax för nästa kalas hos syster Kicki som fyllde 75 år ochdå var det oxå en massa godsaker rökt lax, kycklingspett , en rulle fylld med någon röra, sallad, pajrutor mm och så en riktig jordgubbstårta och kaffe mycket gott

smakade det och det var fint väder den dagen så vi kunde sitta ute på deras altan en av de få fina dagarna i sommar.

I övrigt har vi varit och rantat en del till Älvsbyn och fikade en dag och en dag åkte vi till Storheden och då blev det oxå fika där och lite shopping.

 Ätit har vi oxå gjort vi grillade flanksteken dagoch stekte hela färskpotatisar till det och en falsk bearnaisesås och sallad mycket mört och gott.  

       

I ördags kom Rasmusoch Sofia hem från Ryssland doch dom hade haft det jättebra och shoppat massor han gillade Ryssland han hade bl a köpte en sån där rysk sjömansmössa en hög som man har sett många ryssa bära.Det varbilligt där jämförtmed våra priser.

På tisdag var dom här hela familjen med barn och respektive så vi var10personer ochdom hade beställt köttsoppa med klimp och så blev det en rejäl panna, klimp , hembakt bröd och ost och dom var alla nöjda och det var kul att det passade alla en trevlig stund med mycket surr och skratt.

Vi fickäven vi presenter rysk champagne, rysk kaviar, ryska dockor , majonäs som var jättegod och en bok som visade sig innehålla en plunta och 3 snapsglas i läderoch då kan han ligga och låtsas läsa fast han i sjäva verket ligger och snapsar. Jättefina saker.

   

         


  En dag blev jag så sugen på sushi så då blev det lite blandade rullar och maki och så bakade jag en japansk omelett som jag fyllde med ris, lax,kräftor, paprika och gurka ochdet var oxå gott, Sen det vanliga tillbehören med gari, wasabi, soja och så gjorde jag en sås med creme fraich och soja oc en var jättegod.Jaa,allt var gott.


               
Fredag då var det inge  vidare väder heller inte då för sol och bad ialla fall men då kan man ju hitta på annat jag gjorde en smörgåstårta för att ha något kul att pyssla med. Vi hade 2 regnbågar i frysen riktigt fina som våran kompis Per har fiskat jag tog fram den ena och saltade och så rökte Tommy den i vårt gamla murade rökeri och så pricken på det hela våran egen färskpotatis som jag satte i hinkar i april och domvar  lite olika i storlek men himmelskt goda och till det en sallad med bl a rädisor ,dillsås och tunnbröd Mums, Mums ! såå gott!

         

Lördag och samma skitväder men vad göra inget bara vänta på solen och värmen och vara inne och lösa korsord.

Det är synd om alla växter ute och i växthuset som  inte får någon sol heller för allt vi planterat behöver både sol och

värme som tomaterna,squash, gurka jaa allt behöver nu samma som oss sol och värme.Ja, ja nog tjatat om sol och värme nu våran granne Thord var förbi och han sa att det skulle bli  varmare till veckan....


V-75 i går ingen höjdare men det var ju kul att Pia Jakobsson från Mockträsk körde hästen till vinst i ett av loppen kul

..

Till middag lagade jag sjömansbiff med en sallad med blomkål och rödbetor mycket mumsigt!

            

Nu blir det inte mer denna gång men vi hörs snart igen   



Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards