keckes matblogg

Alla inlägg under november 2019

Av Chatarina Berglund - 20 november 2019 18:15


  

Lite fix även denna vecka och sen har vi fått snö oxå  jag fortsätter med mina skåpar och lådoroch det blir mycket bra man spar så mycket onödiga saker jag har rensat bort en hel del.det blir lite lättare att hitta grejerna efter en rensning.

Tisdag då åt vi kåldolmar,kokt potatis, inlagd gurka och lingonsylt oj,oj vad mumsigt det var jag har längtat efter den maten länge det är ju lite pillerjobb men det är det värt.

 

Onsdag då var vi hemma och jag höll återigen på med mina skåpar och lådor det tar sån tid men det blir skönt när det är gjort.Till middag åt vi korv som vi köpte som var rå och jag stekte den och till det stekt potatis, potatiskakor

och en sallad med kokt blomkål i en majonäsdressingoch  marinerade hackade rödbetor mycket gott var det oxå.


 

Torsdag en tur till stan för jag hade klipptid 13.30 på Saxarna och det var skönt att får bort en del för det växer nu som förr och det är bra. Vi handlade en del innan vi styrde kosan hemåt igen och började fundera på middagsmaten som vanligt är det svårt att hitta på något varje dag.Man blir less på vissa saker och bäst tycker jag att vanlig husmanskost är absolut godast. Det blev i alla fall korvstroganoff och kokt potatis och tomater och det var inte alls fel riktigt gott men man kan ju inte äta det varje dag nää i morgon en ny dag och nya funderingar på middagsmat då.

   


Framme vid fredag och det är ju dubbelhelg oxå så vi började vår morgon med frukost smörgås, ägg med kaviar, tomatjuice och kaffe och det smakade som vanligt väldigt gott och så klart ett korsord det måste man ha. Och vi har massor av fåglar utanför fönstret dom käkar på och kurrarna dom kommer inte åt fröna men då kastar vi ut lite på marken och så dräller fåglarna en hel del som dom får sen matar vi dom med annat oxå. På kvällen när Tommy var ut med Molly då såg han färska rävspår på våran tomt så dom smyger omkring här oxå.

Till middag blev det lite plockmat som skinka, lax, sill,köttfärslimpa, gravat kött, kokt potatis och äghalvor med räkröra

mycket gott.

 

Jag gjorde även en smörgåstårta bara för att jag själv var så sugen på det.


    

Lördag är det nu fast helt plötsligt är den röd så vi får 2 söndagar denna vecka men det går ju bra det oxå. Denna morgon blev det smörgåstårta, tomatjuice, ägg och kaffe jättegott smakade det jag ägnade mig åt V-75 som vanligt på lördag och försökte som vanligt att sätta 7-an och jag trodde turen hade vänt så att jag skulle vinna även denna lördag som den förra men inte det. Mycket rörigt var det innan alla lopp kom igång en del kuskar var i fel spår med sin häst så det försenade allt en hel del men det blev då inga pengar.

Till middag lagade jag  kött stekt entrecote, klyftpotatis, sallad,sparris rullade med bacon, tomater i ugn med ostfyllning och rödvinssås och det smakade kalasgott mums.

   

Måndag och då hade det snöat en del och våran dag var lugn och skön med korsord och datande lite TV mm.

Fikade som vanligt en god frukost och dessa fåglar som jobbar på utanför fönstret och kurrarna som försöker komma upp till fröautomaterna men dom lyckas inte dom nöjer sig med det som hamnar på marken och vi slänger även ut ltie på marken åt dom.Men innan vintern då har dom lärt sig att gå på lina och då kan dom  äta från automaten för de har ekorrarna som vi haft tidigare år lärt sig efter någon månad.

Till middag blev det en gratäng med  gräddig sås med fläskfile,paprika,lök,ädelost och torrtelino fylld med tomat och chili mycket gott var det.

   


Tisdag då fortsatte jag med min skåp och lådstädning och  i ett skåp hittade jag 8 skärbrädor och det är vål ändå inte nödvändigt att ha så många så det blev till att kassera några stycken som inte var så fina.

Till middag blev det lättrimmad lax i en gräddig sås med dill och  vitt vin, kokt potatis,sallad och broccoli.Mycket,mycket gott.


 

Onsdag en tur till stan och handlade Tommy behövde en ny snösläde och vi var på Granngården och köpte en där så nu kan snön komma vi är rustade. Middagen blev parisersmörgås med sallad alltså köttfärsmackor på stekt fralla och i köttfärsen lök.rödbetor, saltgurka, ägg och kryddor. Det är enkelt när man inte kan hitta på något annat och det är jättegott.

 


Torsdag då hade vi familjemiddag med  palt alla utom Wilma var här och jag hade kokat en rejäl panna med palt ca 

24 st och det smakade riktigt gott det var ett tag sedan vi åt palt och så skickade jag palt till Wilma.Jag bakadeävenen toscakaka till kaffet efter palten. En trevlig stund som vanligt med den familjen mycket skratt och surr om allt möjligt.

Och Ludde drog i sig  3 paltar och sen blev det riktigt paltkoma han somnade i fåtöljen...

 



 

Fredag då var vi hemma hela dagen ochTommy var ute och fixade lite grann och tog en tur till Lillholmen han promenerade han fick inte köra skoter för mig nää han får vänta tills det varit kallt ett tag till. Tydligen hade någon varit på Lillholmenoch rumsterat om eldstaden var uppsliten och slängd åt sidan och tunnan som har stått inne i bivacken stod där eldstaden varit vi förstår inte vad dom haft för sig.Stolarna låg slängda huller om buller.

Till middag åt vi köttfärsfrestelse med sallad och det var väldigt gott ungefär som Janssons men med köttfärs,lök, paprika,vitlök, strimlad potatis och grädde enelt och gott. jag gjorde en sallad med spiraler av morötter, palsternacka,lök och rödbetor jag hittade en sån där rivgrej som jag fått av Anna någon gång och den stod i ett av skåparna jag städade hade glömt bort att jag hade den en kul grej. 


 

Lördag då är det alltid V-75 som får mycket tid på lördagar men hur mycket tid man än försöker lägga ner så hjläper det inte  detär svårt att  få in 7-an eller numera helt hopplöst skulle jag vilja säga men, men jag vann ialla fall 288 kr jag fick 5 rätt så då får man väl vara nöjd. Nya tag nästa lördag.

Till middag åt vi Porterstek som jag gjorde i tryckkokaren och det var älgstek jag hade som jag fått av Hasse och den var jättegod och mör och till det  potatisrundlar, sallad och broccoligratäng med ostsås.

 

Söndag och Fars dag och då var vi bjudna på middag hos Anna och Robin och då bjöd hon på fläskfile ien god och gräddig sås, potatisgratäng, , jätttegott vitlöksbröd  och sallad och det var så himlans gott och till efterrätt ananaspaj med grädde och kaffe allt var såå gott en trevlig stund tillsammans med faimljen med mycket skratt och surr som vanligt. Tyvärr så missade fotografen en del rätter.

   

Måndag snö,snö och åter snö nu fick Tommy användning för sin nya snösläde och den funkar bra säger han de blev några timmar ute för han med att fixa bort all snö. Jag var inne och frostade av frysen som vi har inne och det behövdes verkligen skönt att ha gjort det  och en del fynd blev det oxå som jag glömt bort.

Till middag åt vi stekt palt rester från paltmiddagen och det var oxå gott.


Molly har ju fyllt 6 år så då blev den klassiska tårtan med leverpastej, korv och några klickar vispgädde och ett ljus mer klarar hon inte att blåsa ut.


En bild av Molly första dagen hon flyttade till oss så sötoch liten. Konstig stil i korgen och det är samma stil än idag när hon ligger i korgen.


Även min pappa hade födelsedag den 12 november men han firar numera ovan där men jag tänker på han ofta.Och jag saknar han mycket.

    


 

Fredag en hemmadag med lite fix och tvätt mm.

Till middag åt vi Fiskgratäng med spritsat mos och en gräddig sås med räkor, kräftor, dill och vitt vin och en sallad till det mycket gott. Vid 23.30 var det en skoter ute och körde på isen här utanför oss men vem det var harvi inen aing om.


 

I helgen har vi haft ljusstöpning i Byagården alltid lika trevligt och mysigt med Julgran och annat julpynt och ca 50 personer var där och stöpte ljus och både vuxna och barn gjorde julpyssel fina små tomtar mm.Ett riktigt fikabord med smörgåstårta, saffransbullar i lite olika varianter, Kaffe, The,varmkorv med bröd, och ett smörgåsjärn som man  kunde gör egna mackor om man var sugen på det.Full rulle hela dagen och 134 vanliga raka ljus och 27 3-armade dom blev riktigt snygga alla ljusen. Barnen är så duktiga på att stöpa så dom avlöser oss vuxna så vi får ta1 fikapaus eller 2.

Kul att träffas så där i Byagården och träffa grannarna i byn och även nya människor som inte varit med förr. Vi har aktiviteter året runt i stort sett i vår lilla by Alträsk.Vi var ju nominerade tillårets förening och det var utdelning av det i lördags på Saga men vi vann inte det var Bodens skoterförening som vann Grattis till dom det var i alla fall kul att vi var nominerade.

Lördag då var det V-75 som gällde en del av dagen för att jag skulle försöka få 7-an men inte lyckades jag med det denna gång heller. Jag fick6 rätt och dom gav 22 kr och jag hade 2 st så 44 kr vilken vinst ja,ja manfår vara glad för det lilla. Jag gjorde en smörgåstårta som jag ska ta med till ljusstöpningen på söndag och så bakade jag en saffranskrans som jag fyllde med smör, florsocker och vaniljsocker.
Till middag åt vi friterad marinerad och panerad kyckling med pommes som jag gjorde i actyfryen med en matsked olja

friterade lökringar och en cole slawsallad med vitkål, lök, ingefära, jalapeno . vitlök, fisksås, limesaft och majonäs mycket, mycket gott.

     

Måndag en sväng till stan och visa upp bilen på besiktningen för han fick en 2-a sist på positionsljus och skyltljus

och då hjläpte Robin han och byta dom och det var inte enkelt fick montera ner halva bilen för att komma åt vissa lampor

men nuär det gjortoch sen handlade vi och gjorde en del ärenden i stan samtidigt kom hem vi 15-tidenoch började som vanligt fundera på middagsmaten samma problem varje dag. Det blev hemgjord pasta tagliatelle med pastamsakinen är det rätt enkelt att göra spaggeti,lasagneplattor och tagliatelle och jag gör enrätt stor deg och så fryser jag in så behöver jag bara ta fram och tina den nästa gång jag ska göra pasta den är ju mycket godare än den man köper.Till det engod pastasås med lax, räkor.paprika, tonfisk och broccoli mycket gott.

 


Tisdag jag har väldigt dåligt i ryggen och knäna kände av det redan i går men i dag är det betydligt sämre jag får gå på extra medicin några dagar och hoppas att det blir bättre bra blir det aldrig men det brukar lösasig.

Till middag i dag åt vi kålpudding, kokt potatis och lingonsylt hujedamej vad gott det var mums.

   

Nu blir det inte mer denna gång vi hörs snart igen!

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards