keckes matblogg

Alla inlägg under december 2019

Av Chatarina Berglund - 8 december 2019 16:15

 


Hej på er alla igen nu ska jag blogga lite igen om lite av varje mest mat handlar ju min bloggom det ä rju det jag brinner för är det så att ni vill ha recept på något som ni tycker ser gott ut så hör gärna av er så skriver jag ut receptet på min blogg. Torsdag i dag den 20 novembervarmt ute men halt och jäkl....i går var vi en sväng till stan och det var ganska spårigt efter vägen och även halt men det gick bra båda vägarna. Närvi kom hemså var ju gården våran som en isgata så det gällde att hålla tungan rätt i mun så man höll sig på benen för vi hade riktigt halt.

Middag blev det i alla fall även igår och det blev ostsnitzel, en rolig pommes,coleslaw, ärtor och persiljesmör det var riktigt gott.

   

Fredag i dag och lite småmulet och grått men fortfarande en skön temperatur men det bästa är ju ca 8-10 grader och någon dm med snö det är en toppenvinter.Men,men vi kan ju bara önska.Det här med kallt så det fryser på och sen varmgrader och så blir det blött och så fryser det på och blir så väldans halt och det är jobbigt när man ska promenera man får spännasig hela tiden för att inte dratta omkull.Jag såg är vi var i stan sist många äldre som var ute och dom hade stora problem vart dom skulle gå för det var snorhalt på trottoarerna och gatorna en del stannade och stod och tittade hur dom skulle gå för att klara sig det var flera som höll på ramla.Och sen finns det galningar som cyklar i halkan oxå även flera äldre såg vi och dom hade stora problem....
Till middag åt vi karreskivor som jag marinerade och stekte i ugnen till det pommes i vår acti fry , bearnaisesås,sallad och fyllda ostfyllda ugnsgratinerade sivripaprikor och allt smakade väldigt gott.Mums

 

Lördag i dag med V-75 och som vanligt alltid lika svårt att få till den där 7-an somman suktar efter men tji får man varje lördag nu för tiden. Nu ska jag inget ta ut i förskott för jag vet ju inte ännu hur det kommer att gå denna lördag återkommer om resultatet senare. Jaa resultatet blev som vanligt ingen 7-a och ingenting annat heller. Bara ta nya tag 

nästa lördag.

Till middag åt vi fisksoppa med torsk, pressad apelsin, fänkålsfrön, potatis, morötter, lök,vitlök och krossade tomater  och  hembakt ostbröd mycket gott.

 

Nu är vi nära 1-a Advent och då ska vi städa lite grann och pynta både inne och ute det är   att kul att ta fram julsakerna det lyser upp i vintermörkret och blir så mysigt.

Måndag en hemmadag med lite fix söka fram julgardinerna och juldukarna så dom finns framme och dom hittade jag snabbt.Och ätit har vi gjort oxå och det blev lutfisk, bechamelsås, gröna ärtor och malen kryddpeppar oj.oj vad gott det var det lägger sig som bomull kring hjärtat "citat från min mamma". Jag längtar redan till nästa gång vi ska äta det för det blir fler gånger innan jul.

   

Tiisdag samma lika hemmadag och jag började städa lite smått . Sen var Tommy ute en del och tog fram julkartongerna så vi får se hur det somligger idom fungerar i år.

Till middag lagade jag potatisbullar med stekt lök och bacon.

   

Onsdag skulle vi åka till Älvsbyn och äta pensionärslunch med våra pensionärsvänner och när vi bestämde det så tänkte vi inte på att vi hade något annat den dagen men det var ju det vi hade vi hade tid för klo och ansiktsklipp på Molly den dagen kl 13.30 och det går inte säga bort för dom har så dåligt med tider dom har fullt upp på Vacker Tass.

Vi fick ställa in Älvsbyresan och nu ska vit och äta jullunch  den 10 december på PolariÄlvsbyn det blir trevligt.

Vi träffade 2 st från Luleå som var med sin hund på Vacker Tass dom hade oxå en Havanise fast en hanhund och dom åker till Boden varje gång dom ska göra hunden fin för i Luleå var det tydligen inga bra hundfixare så då är det inte konstatigt att Vacker Tass har fullt upp.Molly blev som vanligt såå fin.

Till middag blev det isterband, stuvad potatis och rödbetor jättegott var  det...mums

   

Nu har vi julpyntat både inne och ute så nu är vi redo för julen det är så mysigt när man får tända belysningara ute och inne. Lördag då var vi bjudna på advenstmingel hos våra grannar Christer och Chatrine även våra grannar Thord och Birgitta var där.  Det var så gott med första glöggen för den här julen och pepparkakor och ädeloströra sen hade dom även en kavringstårta med löjrom och räkor och till det drack vi öl och vin altt var så gott och adventsmysigt.

Till middag åt vi snitzel, hasselbackspotatis, ärtor, persiljesmör och detvanliga tillbehören mycket gott.


    Söndag1-a advent en hemmadag med gott fika med mackor med rostbiff och potatissallad kokta ägg med kaviar till det tomatjuice och kaffe  och det första ljuset tänt. Sen   korsord,TV,  dator och en riktig slappardag.

Middag det blev en petitchouxrulle fylld med köttfärsröra och gratinerad med ost i ugnen och till det en sallad det var oxå gott.


     


Ny vecka och nya utmaningar vi har varit till stan en par gånger under veckan och det har varit sånt där väder somcman inte vill ha på vintern halt, regn,+grader och vägarna dåliga med spår och is jag hatar det  är det vinter då ska det inte vara så i stan var det ungefär som på våren med stora vattenpölar på gatorna huja,huja.

I övrigt så har det gott i bakets tecken jag har bakat saffransbullar, pepparkakor med ingefära min svärmors recept 

Tommy älskar dessa pepparkakor och sen blev det även bondkakor med dajm i stället för mandel och dom var goda enligt Tommy.


     

 
        

   

Veckorna springer verkligen iväg bara måndag och så helt plötsligt fredag  och lördag V-75 ingen tur denna gång heller nnä det är svårt att vinna nu för tiden men...

Jag måste berätta om våra andra husdjur som vi har på vi utsidan "Kurrarna" dom är otroliga på att balansera ,hoppa ochlyckasfå sig mat från automaterna vi har medsolrosfrö, talgbollar , nötter mm vi har hängt dom på en tvätlina utsn för köksfönstret  och det är väldigt smalt och dom rusar upp i tallaran bredvid och sen hoppa dom ner på linan och landar och gungar lite sen sitter dom där och äter och en dag när jag tittade ut så såg jag bara ett huvud från ekeorre som stack upp ur en avautomaterna vi har den är ganska stor med lock kurre hade öppnat locket och tagit sig ner där och helt plötsligt stängdes locket och efter en stund så kom kurres huvud upp igen och så höll han på en bra stund så han satte där inne och käkade det är fantastiskt kul att stå och tita på dom vilken energi och fartdom har vi har 5-6 st nu runt oss.Vibrukar ha fågelmatningen på 2 ställen men det måste komma mer snö så vi kan sätta upp de andra ner mot sjön

vifår sesnönlärnog komma...

     

Jaa denna vecka   är nu slut ochvi har så klart ätit varje dag även denna vecka....

Måndag åt vi ugnstekt sill med lök och gräddsås. kokt potatis och rödbetor..

   

Tisdag  blev det en köttgryta med kokt potatis, stekta potatiskakor och sallad mycket gott...Onsdag då åt vi vårrullar med sallad och sötsur sås och soja...


   

Onsdag lagade jag vårrullar, sallad sötsur sås och soja jättegott mums!
     


    

Torsdag åt vi Pasta Carbonara med färsk tagliatelle, fläsksås och sallad...Mums...

   


Fredag då lagade jag  lättrimmad lax i en god gräddig sås med dill och purjolök till det dillpotatismos och sallad och broccoligratäng med ostsås  mycket gott!....

   


Lördag då lyxade vi till det med stekt oxfile. ugnsbakade fyllda halva potatisar,   sallad ,persiljesmör och  bearnaisesås

massors gott!  Mollys godbitar och hennes ben kom oxå med på bilden och det är hennes mums som hon får när vi äter...


 

Söndag i dag och 2-a Advent och andra ljuset tänt dom är så fina ljusen vi stöpte Byagården dom brinner så fint och rinner inte....Nu blir det inte mer denna gång men vi hörs snart igen......    

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards