keckes matblogg

Alla inlägg under januari 2020

Av Chatarina Berglund - 19 januari 2020 15:45

 

Hej på er alla vänner nu är jag här igen och ska försöka blogga lite grann om vad som hänt sedan sist.

Jaa, vädret verkar hålla sig på helt fel spår just ingen snö den har istort sett försvunnit och tempe när mest på+sidan och någon -grad vissa dagar rmycket konstigt hur det blivit med våra vintrar ifjol då kom nästan all snö i mars för då snöade det varje dag i stort sett. å sedå hur resten av vintern blir här.


Vi har mest tagit det lugnt och ute är det så halt så det går knappt gå  jaa, med icebug går det finfint.

Vi var bjudnapåmiddag hos Christer och Chatrine lördag förra veckan jättegod mat fick vi förrätt,varmrätt och efterrätt 

och soppan vi fick till varmrätt var väldigt god krämig och len tillsammans med rostade brödsticks. Det var väldigt halt på vägen dit men det är nära som tur är och jag tog mina icebug och det är ju sånt grepp i dom så det gick som en dans.

En trevlig kväll med mycket surr och många skratt och vi tog oss även hem på natten välbehållna.

   

I övrigt så har vi som sagt var softat mycket,sovit länge, varit vaken sent vi har sett på serier så kl. drar bara iväg helt plösligt är den 02.00 och så måste man läsa några sidor innan man ska sova men det gör ju inget vi behöver ju inte stiga upp så tidigt vi är ju frilansare.

Vi har oxå varit några turer till stan och ibland har det varit så halt så jag har spänt mig så jag har fått kramp ibland huja, huja glad när man kommer hem igen.

Ätit har vi oxå gjort fast ibland är det så svårt att hitta på någon middag men alltid blir det något.

En dag åt vi Tacos ochdet är gott med lite olika tillbehör

 

Vi var helt borta och dagavill vi hade ingen aning att det var söndag på måndag vi upptäckte det under dagen snopet hade vi jobbat fortfarande hade vi aldrig missat  det.

Men det gick bra i alla fall och vi tog det lugnt som vanlit med lite slappa sakersom korsord, TV och lite matlagning vi åt en tomatsoppa med stekt tortillabröd fyllt med pesto och ost och det var väldans gott.ost

   

En stadstur blev det oxå men man gruvar för att åka till stan med den halka som vi har men det gick i alla fall bra vi handlade och sen åkte vi hem och funderade på middagsmaten och då blev det ialla fall en pizza på tortillabröd med skinka, ost,lök och tomater och lite tomateroch gurka till det och det var absolut inte fel.

 

Fredag en hemmadag med lite städning bara en enkel veckostädning och julen ska vi dansa ut till veckan någon dag.

Till middag åt vi Biff Rydberg med oxfile, råstekt potatis, stekt lök, råa äggulor och en senapsröra till det och det var himlans gott.

   

Lördag sov rätt så länge steg senupp och fikade en god macka,ägg med kaviar, tomatjuice ochkaffe mycket gott en lite korsordslösning, V-75 men det är hopplöst att vinna nu för tiden jag tänkte att 2020 skulle bli bättre men inte har det börjat bra ialla fall nya tag på lördag. Tommy var ute och pysslade en del och jag lgjorde wienersnitzel hasselbackspotatisoch de vanliga tillbehören citron, ansjovis, kapris och persiljesmör och det va jättegott.

 

Söndag i dag och solen visade sig oxå härligt att få se den.Annars är det mest blåsigt varenda dag och halt inte kul att vara utomhus.Rasmus och Sofia kom ut här på fm och hade med sig en bror till henne och hans dotter och dom bor i Ryssland och även Sofias Pappa var  med senare kom även  Sofias Mamma och ytterligare en bror till Sofia och hans 

tjej Karin. Rasmus hade skotern med sig  och dom skulle till Lillholmen hela gänget och laga lunch där. och det gjorde dom och åt lunch på Lilholmen. Sofias pappa fiskade men det blev ingen fisk tyvärr men han skulle komma ut längre fram i åroch då fick Tommy ett uppdrag att ta reda på var fisken finns så han har jobb nu med att hålla koll på fiskstimmen ha,ha. Sen kom hela gänget 10 peronser hit och fikade lite gofika och dom var så trevliga alla och  vi hade en trevlig stund tillsammans och mycket skratt blev det oxå.Vi fick ryska godisar , en massa falukorv och bogfläsk och en flarra med godsaker.

Till middag åt vi en ugnsomelett med potatis, korv, lök ochpaprika och en sallad till det mycket gott.


 

Tisdag en tur till stan och hämtade 2 paket ochså   handlade lite grann.När viåkte hem då snöade det ymnigt och sen

på  kvällen då regnade det och var återigen +grader mycket konstigt väder!

Till middag blev det fläsklägg med rotmos mums vad gott med lite rårivna morötter och senap Jag kokade fläskläggen i tryckkokaren ca 45 min från frusen och den föll sönder man spar en massa tid med en tryckkokare. 

 

Onsdag och då hade vi julgransplundring  och dans kring granen nu är glada julen slut...slut...slut nää vi hade inga godispåsar som vi hade när jag var barn då hade mamma alltid gjort godispåsar till alla barn som var med och gott fika och dans runt granen och lite lekar bl a gömma nyckel det tyckte ju alla barn var jättekul!

Och inte bjöd Tommy upp mig till dans heller nää men julen är ialla fall nedpackad i kartonger och det får den vara drygt 10 månader. Känns skönt att fått bort allt ingenting blev kvarglömt denna gång.

Till middag åt vi  typ Sofi Kannikos kokihop inte riktigt som hennes men gott var det i all fall. Alla som gått skola i Heden på den tiden jag gick där känner väl till Sofi Kanniko hon var en av mattanterna i Heden hon hade en fiylig kropp och finsk brytning men hon lagade väldigt god mat  och hon gjorde ett kokihop som var så gott de flesta gillade verkligen den maten. Men då fanns det ju annat som inte var så gott som typ pölsa det gillade inte jag och det gör jag inte än i dag killarna i klassen sa att det där vita grynen var tänder usch vad äckligt sånt kan man inte. äta.Blodpudding äter jag inte och det hatade jag som barn och än i dag går det inte hem. Ugnspannka åt jag inte heller i skolan jag fick kvälvningar bara jag kände lukten usch men på äldre dar har jag lärt mig at  äta det men då ska det vara fläskpannkaka.Jaa det är tur att man lärt sig att äta fler rätter som vuxen om man jämför med skoltiden.

Det var mycket jag inte tyckte om men lite annorlunda var jag för jag gillade fiskbullar och det hatade ju dom flesta.

 
Torsdag hemmadag en mycket slapp dag med korsord och mycket sport på TV så inga svårigheter att fylla dagarna.

Till middag åt vi fransk löksoppa med stekta brödkrutonger och riven ost uppe på och så gratinerar man soppan  ugnen det var oxå jättegott    

Fredag en sväng till stan och handlade en del och sen hem och började fundera på middagen och det blev vårrullar med sallad och sötsur sås mycket gott.

 

Lördag då var det ju som vanligt V-75 och så dåligt det gick knappt en häst som sprang som jag hade tippat flera högoddsare och utdelningen på 7 rätt blev ju 3 397 000 så då fattar ni att lilla jag hade inte dom hästarna och det var nog inte så många som lyckades sätta 7 rätt.nya tag nästa lördag.

Till middag blev det stekt panerad torsk,dillslungad potatis, broccoligratäng med ostsås och hollandaisesås mycket gott.


 

Nu blir det inte mer denna gång och vet ni att solen är nu uppe 5 timmar och 5 minuter och när det vände den 21 december då var solen uppe i 3 timmar så det går fort  när det blir ljusare för var dag härligt.     

Av Chatarina Berglund - 4 januari 2020 16:45

 

Hej på er alla mina bloggvänner nu har en vecka till passerat och tiden springer fortare och fortare känns det som. Nu är det nära jul och mycket som ska hinnas med men man behöver inte göra så mycket det där med maten det kan man dra ner en del på men vissa saker måste finnas.Jag ahr i alla fall gjort julköttbullarna , Revbensspäll, Köttfärslimpa

alltid något har jag åstadkommit sen sist jag bloggade och även mjukkaka bakade jag en dag 25 st.

   

 

Tisdag denna vecka då var vi och åt jullunch på Polar Hotell i Älvsbyn med pensionärsgänget vi hade även en extra pensionär med oss från Stockholm och det var Lasse kul att träffa han oxå.Det var mycket mat allt möjligt som hör julen till som flera olika sillinläggningar bl a en med svartavinbär och den tyckte jag var j'ättegod.Skinka, syltor flera olika, mimosasallad, legymsallad och olika rödbetssallader mm mm.....jag kan inte räkna upp allt sen var det ju varma rätter oxå jaa, vi  alla blev å mer än mätta och efterrätt det var kaffe, saffranspannacotta med pepparkaka olika ostar och kex samt struvor oxå.JAA ni förstår kanske att jag var mätt till onsdag.  En trevlig stund med mycket surr och skratt.

   


 

     

Onsdag en hemmadag som gick i snöns tecken åtminstone för Tommy det kom en del snö så han hade sysslsättning med det och han gillar att vara ute och skotta snö han tyckte det var skönt att röa på sig en del. Fint blev det oxå. Han

är så noggrann när han skottar det ska vara så perfekt.Jag skötte marktjänsten med matlagning mm.Till middag åt vi 

Köttfärsrulle i smördeg, potatisbakelser, sallad och pepparsås mycket gott.


 

Torsdag en tur till stan och handlade en del ochdet gick bra sen kom den ständiga frågan vad ska vi äta i dag då???

Alltid lika svårt att hitta på det blev ialla fall mat  jag kom  på att vi hade ju lutfisk så det blev så med ärtor, bechamelsås, kokt potatis och kryddpeppar oj.oj vad gott det är man njuter verkligen när man äter detta.


   


Fredag åter en ny dag med lite fix det var då jag gjorde köttbullar och revbensspjäll och sen var det dags för middagen och det lev kroppkakor med stekt lök och fläsk samt lingonsylt mycket gott.


 

Lördag igen och dags för V-75 me bara 4 rätt blev det denna gång en mycket svår  omgång med såna där hästar som   var spelade till 1% och såna har man inte med och det var nog inte många sjuor för det gav 4,3 miljoner, 6 rätt 9480 och 5 rätt 400 kr så det ju suttit bra om man hade lyckats får mer än 4 rätt denna gång...

Till middag blev det helstekrt flankstek i en gräddig pepparasås , hasselbackspotatis och sallad.väldans gott var det.

   

Söndag i dag en riktig slappardag med väldans få knop lite korsord och sen är det ju så mycket skidor på TV hela dagarna . Och så har jag ju bloggen jag måste ägna mig åt oxå. Middag i dag har jag ingen aning om men det lutar kanske åt kyckling av något slag...Och kyckling blev det oxå och gott var det....

 

Nu är vi framme vid julveckan och en hel del fix till stan och handlat några gånger man glömmer del men det hör till

sen är det matlagning med jansson, skinka, sillsallad, lägga in sill och i år gjorde jag svartvinbärssill jättegod,sill med curry purjolök och syltlök oxå mycket god, gravad strömming, senap hemgjord stark,och en skagentårta på vitt bröd mm.mm

Julafton härligt åkte till stan vid 14.30 med bilen packad med julklappar och mat.Vackert ute riktigt julkort med masor med snö  i träden som glittrar i mörkret. Och vi möttes av så vacker julbild även på Erikslund hos Anna och Robin där vi firar julen.Och så fint dukat i deras nya matplats och det var så fint sen dom tagit upp väggen massor med plats ( jaa, fint var det innan oxå) Vi var 11 personer och då har vi å tur så att Robins lillasyster Lee och Andre med sin dotter Elna som blir 4 år snart firar oxå jul med oss och det så kul med dom där småbarnen som fortfarande tror på tomten.Jaa det är kul med de stora sötnosarna oxå och jag tror att dom oxå¨tror på tomten än.

Och vipratade om att viskulle dra ner på julklapparna men om man ser hur det ser ut under ochrunt julgranen så kan man inte se någon nedskärning.

Vi hade som vanligt mycket mat ochgott var det men man an bara äta sig mätt och det blev över en hel del.

En mycket trevlig kväll med familjen och allt runt omkring och tomten var oxå och hälsade på och han kom från Finland i år han hade en viss brytning och Elna hon undrade om dom hade haft mycket jobb i tomteverkstan i år.Hon var så glad när vi kom ochdå var det Molly som var hennes bästa vän och dom kommer så bra överens.

Efter mat och julklappsutdelning så var det efterätt och kaffe 2 smarriga godsaker. Efter det så spelade vi julklappsspelet och det är bara så kul och man får skratta en hel del det är numera en tradition varje julafton.Både barn och vauxna har lika roligt.


           

 


     

   

   


Julen fortsätter med härliga slappardagar då man bara kan ta det lugnt och äta rester av julmaten men det finns ett stopp och tyvärr kommer det alldeles för fort eftersom man har en hel del mat kvar men det säger bara nää nu vill jag bara äta av skinkan. En dag åt vi janssons med rödbetor och det är ju jättegott för på julafton är man så mätt så man orkar inte smaka på den alls.

 

Sen har vi varvat med sill, Soppa, oxfile mm.

Vädret är väldigt konstigt  +grader flera stycken och regn och halka och all snö tinar bort det är ingen normal vinter för oss i Norrbotten. 


Nu har vi även fått ett nytt år så nu måste man lära sig att skriva 2020 det tar ett tag men man lär sig även de.

Vifirade Nyårsafton här hos oss tillsammans med Kicki o Tobbe, hasse, Fredrik , jag och Tommy en mycket trevlig kväll med mycket surr och många skratt.

Jag hade gjort lite tilltugg smördegsrundlar med chorizo och ädelost med en klick hjortronsylt, pizzasnurror mm.


Förrätten  blev en skagenbaklelse med en röra av räkor, tonfisk, rökt lax mm dekorerad med räkor och löjrom och rullad i  krossade ostkrokar.

Till 12-slaget blev det äkta rysk Champagne medOst och kex....

 

 

 

 



 


Varmrätten var porterstek potatisrundlar, sås,sallad . picklad rödlök, inlagd gurka , hembakt bröd.

 

 



Nyårsdagen tog vi det bara lugn med lite korsord TV-tittande, Data mm mm

Och middagen då var rester från nyårsafton.


 


Fredag en riktig slödag igen med lite korsord,TV, matlagning mm.

Till middag åt vi friterad fläskfile med ugnstekt skivad potatis, sursöt sås, picklad lök och även  friterade chilicheesebollar mycket,mycket gott!

       

Lördag i dag och jaghar försökt med V75 som vanligt men då får vi se hur det går det är inte lätt hoppas att  2020 blir ett bättre vinstårän 2019 hoppas kan man alltid.

Det blåser väldigt mycket här och den liila snön som kom natt yr omkring men det är fortfarande varmt och väldigt haltär det oxå. 


Nu blir det inte mer vi hörs snart igen Gott nytt  år till alla mina vänner.

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards