keckes matblogg

Alla inlägg under juni 2020

Av Chatarina Berglund - 17 juni 2020 17:45

 

Hej svejs igen alla mina vänner nu är det dags att blogga igen och det är ju vädret som vi mest klagar  lite värme och sol behöver vi alla nu känner vi sol är det mellan varven men då blåser det kallt för det mesta.

Vihar varit mestadels hemmavid någon  sväng till stan för att handla men hem fort och handspriten har vi med oss i bilen så vi kan sprita oss när vi kommer ut från affären.

Jag lagar ju mat och bakar och det är tur att jag har det intresset för då har man aldrig tråkigt och lösa korsord men det kan man inte sitta och göra hela dagarna.

Nu har alla våra vår och sommarfåglar anlänt även lommen dök upp eller rättare sagt dök ner i vattnet här om dagen.

Vi har även ätit en del sedan sist men det är svårt att hitta på nya maträtter och så läser man ett recept och tänker man

kanske det där skulle vara gott men nää säger Tommy gör inga nya recept för dom är inge goda men nog finns det mycket gott men när man då ska laga det då har man inte alla grejer hemma....


Vi gillar att röka mat vi rökte en öring häromdagen och även räkor och en aoili, rostat bröd och så hade vi en  burk med rökta musslor och det var så himlans gott MUMS!


     


En dag gjorde jag porterstek på fransyska och jag kokade den inte i tryckkokaren denna gång utan i en vanlig panna i ca 2,5 timme odh den blev så mör och god och såsen var ju bara så delikat med massor av smak jättegott och till det hasselbackspotatis mums...

   



Nu blev det helt plötsligt en sån där vecka då det är söndag torsdag lltså Kristihimmelfärdsdag och det höll maan minsann reda på den tiden man jobbade men nu är det inte så vi har röda dagar alla dagar haha nää inte så finns både gråa och svarta som pensionär. Vi grillade Fläskytterfile en dag och till det gjorde jag egna pommes och jag friterade dom 2 ggr och dom blev såå goda riktigt frasiga,grillad majs, sås  sallad  och egen tomatketchup gjorde jag oxå....mycket mumsigt


Rasmus fyllde år den 16 men vi for inte för det var för kallt att sitta ute vi väntar nu bara på värmen så vi kan träffas utomhus någon gång i alla fall  men det är så trist att inte få umgås med dom.Vi längtar!

Vi grillade karre en dag och till det åt vi potatisrosor,sås,sallad , sparris och tomathalvor med ost mycket mumsigt.

 


I går torsdag då var det faktiskt riktigt skönt när solen var framme så vi kunde sitta ute och njuta en stund i alla fall och titta på isen som dansade runt på sjön och nu är den snart väck och helt plötsligt så såg vi flotten som har stått vid Lillholmen hela vintern den drog i väg mot Lillholmen och fastnade där oj,oj men tur att den stannde där för annars vet man inte var den hamnat. Till middag åt vi fisksoppa med torsk, krossade tomater , kräftfond, lök, vitlök, rivet apelsinsjal, pressad apelsinsaft och hela fänkålsfrön och den är jättegod och så bakade jag havregrynstekakor som vi åt till med ost på mycket mumsigt.

En av våra granntjejer Vanessa kom över med så goda muffinsar som hon hade bakat och snygga var dom oxå..


 

     


Fredag i dag och på morgon när vi tittade ut såg mest  bitar av isen som flöt omkring och våran slang från utepumpen som vi  använder till sommarvatten hade lossnat och även själva överdelen där alltsitter fast så då var Tommy tvungen ut och den  låg dn så bra till att den gick att få upp på land och sen hjälpte Rune och Jessica han med sin båt rodde dom ut och fixade så han fick upp den.Tur för den är 100 m lång och rätt så dyr att köpa för vi har förlorat en för några år sedan. Det var ju jättebra. att dom lyckades rädda den. Nu kan vii alla fall säga att isen är väck  alltså den 22 maj drog den skönt att bli av med den. Det är sent jag minns inte när den låg så här länge senast!. Men en lugn islossning var det i alla fall och inte så högt vatten som det brukar. Flotten har dom oxå hämtat så nu står den på sin rätta plats.


 Hopp fram till juni då firade vi morsdag med hela familjen det var tisdag för Anna och Robin med hela familjen med respektive var till Vitvattnet och firade Iris alltså Robins mamma så därför firade vi senare och det blvev paltkalas för dom längtade efter den maten och vi dukade ute för det var så härligt väder men säg den glädje som varar när alla hade kommit och vi satte oss till bords då började det stänka så det var bara flytta in allt och sitta inne tyvärr vi spred ut oss så vi tänkte på det där med att hålla avstånd.Palten var god och det var jättekul att få träffa alla det blir så sällan nu pga Coronan. Men inga kramar blev det det får vi göra när detta är över.

Nu ä det sommar och sol och jättevarmt och skönt man vill ju inte vara inne men då har dom där odjuren knott och mygg anlänt så då är det tur att vi bor vid vattnet för det blåser rätt bra på dagarna och det är bara skönt.

Nu har det varit skolavslutning och studenterna har gått ut efter 3år och vårat yngsta barnbarn Ludde var ju en av dom som tog studenten och även Rasmus tjej Sofia tog oxå studenten men dom fick bara bjuda in 2 personer så dom hade firande hemma hos Anna och Robin med massor med godsaker jättetrevligt och fint väder så vi kunde sitta ute.

En helt underbar dag att få träffa alla och även Iris och Lars-Åke var där och Urban oxå vi lever länge på den dagen att få umgås någon timme.Toppen



           


Nu närmar vi oss midsommarafton och det kommer inte att bli som det brukar heller men alltid något bilr det.

Sommarvärmen är här och de är skönt Det tycker vi men inte våran lilla Molly hon gillar det inte men hon har en kyldyna som hon ligger på någon stund jag brukar sätt mina fötter på den och den kyler verkligen jätteskönt.

Ludde, Linnea och Sofia har varit ut en sväng i kväll och lånat våran bå för dom skulle åka ut och fiska dom hade fått några abborrar och en gädda. Det var kul att få träffa dom.mm

Vi fick strömming av Hasse häromdagen hade hade fått massor av en kompis så då rensade jag en del och så koka jag en saltlag med socker salt,chili,vitlök mm och lade ner ca 12 rensade strömmingar och så fick dom ligga i 6-7 timmar 

och så rökte vi dom till middag en dag de var jättegott det är alltså böckling.Strömming är gott man kan göra mycket olika rätterav den.

 

Måndag idag så härligt att kunna sitta ute och äta frukost varje morgon och  se på fågellivet med alla sjöfåglar som låter på olika sätt en del skriker och en del sjunger så fint och måsarna har sitt speciella gällande skri men det hör ändå sommaren till och jag gillar även måsarna jag skulle sakna dom om dom inte vore här det är underbart och sitta och titta ut över sjön när den ligger spegelblank och det är bara att njuta medan det varar. Till middag åt vi hemmagjorda högrevsburare med de klassiska tillbehören+lite strips som jag gjorde i ugnen mycket gott.

 


Nu Har vi köpt lite plantor oxå plantor men det var rätt slutsålt överallt det var på Magasin V dom hade mest och dom skulle få hem mer plantor på onsdag för dom hade inga dahlior men det skulle oxå komma på onsdag då får vi åka förbi och kolla vad dom fått för något.Vilket kanonväder vi har med sol och värme och idag även väldigt lugnt inge blåst förrän på sena em. Jag har sytt gardiner idag av ett tyg som jag haftliggande länge vitt är det och även satt upp dom i köket och även bytt i allrummet och det blev ljust och fint även putsat fönster idagTommy har slagit vass idag och han säger att vattnet är jättevarmt jaa det är klart det har varit varmt ett tag nu så det värms fort upp.


Till middag idag blev det foliepaket med saltsill,potatis,lök kryddor, dill och lök och smör och det var jätte-jättegott

och även ett paket med tomater, lök kryddor och ost oxå mycket gott.


   


Till middag en dag i  förra veckan veckan gjorde jag vårrullar av rispapper det är tunt nästan genomskinligt och man doppar,bara ner det i ljummet vatten en snabbis och sen fyller man valri fyllning jag hade paprika, purjolök, gravad

lax. crabsticks och isbergssallad  och en med grönsaker samma som tidigare och sen gravat kött som jag har gjort och det passade oxå bra till rullarna sen rullar man ihop den som en vårrulle jag gjorde lite olika sorter och sen gjorde jag en sojasås med soja, vitlök,socker, sambal oelek och en hemgjord majonäs och det passade jättebra ihop att doppa rullarna i sojasåsen och majon det var väldigt gott det ska jag göra snart igen man kan variera dom med mycket olika fyllningar.

Sen gjorde jag en annan rolig grej av rispapper man värmer upp lite olja i en stekpanna och doppar ned rispappret i den och lyfter snabbt upp den och så fort man doppar ner den i oljan så drar den ihop sig som en korg blev lite olika modeller och så blir dom riktigt krispiga och jag fyllde dom med en räkröra  och dom var oxå goda. Kul att göra något nytt som blir gott. .

 

I dag har vi planterat en del bla Gurka och tomatplantor har vi planterat om i större krukor och varmt och skönt är det  vi bara njuter och f´gör liten yttigt mellan varven men vi njuter mer än vi gör nyttiga saker men det är så det ska vara när det är sommar och Midsommar stundar och vi firar den som vi brukar tillsammans med syskonen ute hos Mats och Maija Liisa och håller avstånd och vi är inte så många lite grillning och trevlig samvaro det blir trevligt.


NU önskar jag alla mina vänner en GLAD MIDSOMMAR!        

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards