keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 3 juli 2020

#Midsommar och Sol #.Sol# Semester för vissa#

Av Chatarina Berglund - 3 juli 2020 16:00

 


Hej igen alla mina vänner vilket väder vi har varmt som bara den nästan för varmt för oss äldre men härligt är det vi har en underbar altan som vi kan flytta runt på och välja om vi vill ha sol eller ej och jag minns första året i hade köpt denna stuga då sa jag till min pappa att jag skulle vilja ta bort björken som vi hade utanför altanen och då sa min pappa att gör inte det för ni kommer att bli olyckliga ni får så varmt inne på sommaren när solen ligger på huset så jag råder er att behålla den och så rätt min pappa hade och han hade alltid rätt nästan för nu är vi så glada att vi har den kvar för nu kan vi flytta runt hela dagen vi börjar på morron med frukost ute och inte full sol sen får vi söka skugga bakom björken på em för då är solen alldeles för varm för sådana som oss. Jag tackar min pappa nu för han hade rätt. Men vissa dagar har vi tyckt att det varit lite för varmt men vi har ju hela Alträsket att svalka oss i om vi vill. Vi har haft besök av Anna och Robindom  har en jättefin  flotte som dom har varit ute med  sin  familj och  massa kompisar. 

Midsommaren gick lugnt till vi var inte så många som vi brukar men det går ju inte nu som läget är med  Coronan vi hade i alla fall trevligt och satt ute hela kvällen och vi åt och drack gott lite blanda mat med vi hade ju knytis.

 Linnea Helenas dotter rmed några kompisar från olika håll i Sverige var oxå här i Alträsk  i deras stuga på granngården där vi var.

Men vi umgicks inte vi träffades och pratade lite med dom men vi försökte att hålla avstånd. Vädret var ju fantastiskt varmt och ljust hela natten. Midsommardagen lika fint det är bara att njuta av detta härliga väder.

Den dagen blev det rispappersvårrullar med en jättegod sojasås och  en en annan god kall sås med creme fraiche mm. Mycket gott.


 

Sen har dagarna rullat iväg på samma sätt med strålande sol och värme   och vi har knappt varit inomhus alls mest ute vi har även lagat mycket mat ute det vi gjort det är att vi har sovit inomhus men det har varit varmt inne så vi har kört luftvärmepumpen på kyla på nätterna och det är jätteskönt för både oss ochMolly.


Oj,oj vilka härliga dagar vi haft men att försöka åstadkomma något nyttigt arbete är svårt i värmen jag skulle dammsuga tänkta jag en dag men nää alldeles för varmt men så en dag tänkte jag att nu måste jag göra det och Tommy sa det finns inga måsten iden här värme då tar man det bara lugnt men det blev dammsugning i alla fall och det var som ett träningspass sjöblöt i svett då blev det ett litet dopp i sjön skönt var det och varmt  i vattnet.

Mat har vi oxå ätit fast det varit varmt vi har lagat den mest utomhus med grillning och wokande mm.

Vi grillade lax en dag som jag lättrimmat och till det färsk potatis med en kall sås ed dill och gräslök mycket gott.

 

Våra planteringar har behövt vattnas varje dag i värmen jag fick ju en sån fin Hortensia till morsdag som rödrosa och jättesnygg och blommar så fint och den får aldrig torka ut. I växthuset har vi gurka och tomater och dom växer så det knakar.


En dag grillade vi korv och åt en salladochen rostd fralla med ost och detsmakde oxå gott.    

En dag under helgen åt vi  Västerbottensostpaj med sparris skaldjursblandning med räksallad, marinerade räkor  och färska räkor och en hemgjord aioli mycket gott.

        



Och  hemgjorda högrevsburgare har vi ätit oxå när vi inte har hittat på något annat men det är absolut inget fel på det hemgjorda och med hembakade hamburgerbröd, dressing även den hemgjord och bostongurka och även den har jag gjort själv.Mycket gott!

.


 



Det där med mat det är inte lättt att hitta på alla dagar men det är så skönt att få vara ute och laga maten. 

Vi åt en dag kycklingkebab med   ungefär samma tillbehör som till tacos och det var jättegott och då bakade jag egna tortillabröd och det var då väldigt enkaelt att baka dom.  



På måndag då åt vi strömmingsflundror och potatismos och en kall sås till och  rårivna morötter 0ch jag stekte dom i woken ute och det smakade mums filibabba mycket gott.


 




Vi var på Vacker Tass med Molly på tisdag denna vecka och klippte klor och lite ansning i ansiktet och runt ögonen hon blev såå fin. Den 30 juli är det dags för helrekond.
Från morgonen var det något svalare än det varit tidigare men det vart då såå varmt under dagen så vi satt ute en stund när vi kom hem.

   Till middag blev det pulled pork med klyftpotatis  och en sallad med gurka, tomater och picklad lök och det var jättegott.


   


I dag torsdag en lite kyligare dag med ytterst lite sol och värmen försvann förett tag men nog kommer den tillbaka snart igen får vi hoppas jag  i går  blev jag  så sugen igår på sushi så det blev det till middag och det var jättegott med en

sojasås som jag har gjort och en cremefraichsås med soja och så vasabi och även inlagd ingefära gjorde jag själv  och den blev jättegod och enkelt att göra  oj,oj vad gott det var jag gjorde även en japansk omelett som jag satte ris i och fyllde med lax och samma som i de övriga makirullarna och det var oxå jättegott mums men det är pillrigt men kul att laga och gott,


           

Torsdag och inget roligt väder alls småkyligt och allmänt ruggigt menvi behöver kanske några såna här dagar för att klara av en sån värme som vi hade om den kommer tillbaka med såna höga temperturer igen, Vi laddar för en ny värmeperiod. En av de varma dagarna hörde vi att det plaskade snett ut från oss lät ungefär som en människa som dök och doppade sig i vattnet och vi kollade och trodde att nu är grannarna ute och svalkar sig men vi såg ingen och sen kom det stora svallvågor ungefär som det blir när en båt kört förbi och Tommy tog kikaren och kollade och han såg något stort, mörkt och långt och vilka svallvågor det måste vara en väldigt gammal och jättestor gädda alltså stora sjöodjuret i Alträsk det är ju nästan så man inte törs bada mer för bli biten av en sån bjässevore inte kul huja,huja.

Till middag blev det fyllda kycklingfileer lindat med bacon runt om och till det klyftpotatis, sallad och en god sås mycket, mycket gott det ska gra fler gånger.


 

Fredag i dag och vilket ruggigt väder vi har idag" regnet det bara öser ner och vi blir så blöt om både skor och strumpor"

nää skämt åsido vi går inte alls ut och riskerar att bli blöt och inne är det då torrt...Det är korsord, TV och dator som gäller såna här tråkiga dagar och kanske jag bakar något och sen blir det middag men vad vi hittar på idag vet vi inte inget bestämt ännu men något blir  det i alla fall.


Jag lägger in några naurbilder oxå...


         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards