keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 15 september 2020

#70-årsfirande på Da Vinci# Bak och mat# Hösten är här#

Av Chatarina Berglund - 15 september 2020 17:45


Hej svejs på er alla nu ärdet dags igen och blogga om vad som varit jag har ju fyllt 70 år och vi blev judna på middag av Anna och robin på Da Vinchi i Boden en trevlig överraskning och yngsta barnbarnet ludde hämtade oss kl 17.0och då åkte vi till Erikslund och där var det vin,öl och Whiskey och gott tilltugg med krustader fyllda med jalapenoost och jättegod lammkorv som tydligen säljs i Bjässmora. Srn åktevi vidare tillDa Vinci där bord var bokat till 19.00  Då  åkte Ludde och hämtade Urban och Noi som anslöt med oss där. Dom beställde in ett vitlöksbröd med aiolidip och det var så jädrans gott det var lite segt och tydligen gräddat i en pizzaugn mycket gott var det.  Jag började genast fundera på undrar hur man gör det där måste absolut provas.Sen var det varmrätt och det var en grillbricka med 3 olika sorters kött Oxfile, flankstek och fläskfile och pommes samt en massa goda grilltillbehör och köttet var såå perfekt, mört. saftigt och massor med smak och pommesen var fantastiskt god och såserna pepparsås,BBQ-sås, bearnaisesås och allt var såå gott och mätta blev med råge alla och mycket kvar så det blev även en doggybag. Därifrån åkte vi till Anna och Robin igen och där  blev det kaffe och likör mycket gott vilken trevlig kväll vi hade  tack en gång bästatse Anna och Robin  och även tack till bästaste Ludde som även skjutsade oss hem på natten i mörker och dimma.

Väl hemma så möttes vi av väldans mycket grejer alla lösa saker som fanns utomhus på vår gård och altan var uppe på altanen och mest framför dörren där vi skulle ta oss in det var.räfsor.borstar.bord.stolar grill mm mm det tog väl ca 30 min att ta oss in och våra misstankar riktades genast mot visa personer och när vi väl kom in så hörde jag att det smällde utanför och lyste upp det var någon där ute som så småningom dök någon  upp på altanen joo det var Micke som hälsade på och vi surrade på och han gick hem kl 05.00 och då intog vi sängläge.Mycket skönt.

Vi sov till 11.30 och då steg vi upp och intog en god frulle med macka,ägg och kaviar, tomatjuce och kaffe och en vacker utsikt  från frullefönstret ut över vattnet.

   


Vi har skjutit upp firandet till längre fram det går inte att dra ihop en massa folk när läget är som det är så vi får se om det blir bättre annars får jag väll fylla 70 i juli 2021 nää hoppas det kan bli tidigare.

Vi har rätt fina dagar med sol och vacker natur och och blommorna är fortfarande ganska fina.



 Grannarna Rune o Jessica och deras  tjejer Celina och Vanessa uppvaktade mig med 1 flaska Cava, 2 fina födelsdagskort som tjejerna skrivit själva och en ljuslykta jsom var jättefin och min ålder i guld fast det var inte äkta guld men det var uppblåsbart guld  av siffrorna 70 och en tjusig blombukett med liljor.


Ätit har vi oxå sen jag bloggade sist som tur är.

Lite blandat jag var ju tvungen at prova baka det där brödet dom hade på Da Vinci jag gjorde en naandeg och gräddade dom i en stekpanna och en penslade jag med vitlökssmör och dom blev jättegoda.

På lördag åt vi förrätt med smördegsbakelse , flankstek med stekt potatis, pepparsås och grönsaker. Och till det vitlöksbröd med aioli mycket gott.

   
              



 

 

I övrigt händer det inte så mycket vi håller oss mest hemmavid och åker en sväng till stan 1 gång i veckan ibland 2 men vi träffar inte så mycket folk och vihåller avstånd och spritflaskan har vi alltid med oss i bilen och spritar oss när vi kommer ut från affärer vi besökt.Jaa, det är tur att jag gillar mat ocn matlaging för då kan man alltid hitta på nåto att göra. Jag bakadehamburgerbröd och skorpor en dag och en annan dag blev det mjukkaka på paltspadet som jag frös in förra gången jag kokade palt och det blev 35 st bra att ha i frysen.


   

En dag blev jag så sugen på strömmingsflundroroch potatismos och vilken tur vi hade strömming i frysen så det 

middagen och en varm sås med creme fraiche, purjolök och kaviar och det smakade mums,mums!


 


I bland tryter fanatasin och då blir det soppa det är alltid gott och enkelt det finns massor med goda soppor man kan koka och massor av goda svampar att plocka och göra soppa det blev faktiskt så denna dag vi hade rätt mycket Karljohansvamp på tomten som Tommy plockade in och jag gjore soppa av den och lök och kanaperstekt bacon och till det bakade jag ostmuffins och det smakade fantastiskt gott. Ibland hittar man maten på tomten det är inte fel närman har nära till naturens skafferi.

     Lördag i går och V-75 och som vanligt sköter sig varken hästarna eller kuskarna eller så är det jag som inte sköter valet av hästar rätt nu för tiden men det är så svårt att spela V-75 nu och vinna är jättesvårt men 5 rätt blev det och 72 kr alltid något men det var ju en av hästarna i 1-a loppet som var stor favorit den gallopperade i slutet av loppet  och då blir man ju helt galen när det inte går hem i första loppet. Ja,ja bara ta nya tag igen.

Till middag åt vi helstekt rimmat fläsk i ugnen som jag rubbade med massa olika kryddor och srn lite glace av tomatmarmelad , jalapenjo och lite soja och till det  helstekt små  färskpotatis med skal och en peppasås och sallad mycket, mycket gott. och även naanbrödet som jag bakade förra veckan och frös in och värmde det i mikro och sen penslade jag på vilökssmör på det oh så gott , och en aoii att doppa det i det är såå jättegott en mycket god middag!


 

Söndag blev en solig em igen och väldigt vacker utsikt över sjön vi slöade mest hela dagen med korsord, TV mm och så lagade jag middag oxå och dåblev det falsk lövbiff alltså med köttfärs jag blandade 500 gr köttfärs med 1 ägg,svarpeppar,lökpulver, vitlökspulver,paprikapulver och aromat samt lite vetemjöl (ca 2msk). sen tog jag gladpack och satte en ganska stor bit och sen tröck jag ut köttfärsen på gladpacken och sen gladpack ovanpå oxå sen la jag den på en plåt och sen in i  frysen i ca 2-2,5 timme. När jag sen tog ut den var den frusen men gick bra att skära i bitar och det blev ganska mycket jag stekte dom snabbt och serverade falsk bearnaisesås, hemgjord pommes,persiljesmör och sallad och det var jättegott. Jag frös in resten fför det räcker säkert till 2 mål till för oss.Jag glömde ju att vi åt även stekt karljohansvamp tillsammans med lök Tommy hittade några små fina exemplar på tomten igen dom ploppar upp hela tiden och dom är godast dom små och dom är heller inte angripna av mask.
 


Våra granntjejer Vanessa och Celina var över en dag och visade sina små kycklingar som kläckts fram och tanken är att det ska bli höns oj, såå söta dom är dom hade fått 5 st tydligen och en var svart.


 


Blommorna är änu så länge riktigt fina men de tmärks ändå att det är höst.!


             


Måndag i dag och en solig dag blev det  lite kyligt på morgonen men varmt på dagen och väldigt vackert med spegelblank sjö och en härlig utsikt.nu börjar det snart bli dags att ta in Pelargonerna för vinterförvaring men dom är så fina ännu så vi väntar någon dag!

.


Till middag åt vi spicken sill medkryddpeppar och lök och även vanlig inlagd sill och kokt potatis från egen odling och en kall sås med creme fraiche och dill mycket smarrigt.


 

Nu blir det inte mer denna gång vi hörs snart igen  ha det så bra alla hur bra man då kan ha det i dessa tider 

det är ju lite trist med alla dessa regler men man måste hålla på dom om det någon gång ska ta slut man kan inte bara flänga runt överallt och hälsa på folk man vet aldrig vad som kan hända även om man ite själv känner sig sjuk så kan ju andra bära på smittan så bäst att följa rekommendationerna!!      

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards