keckes matblogg

Alla inlägg under januari 2021

Av Chatarina Berglund - 29 januari 2021 18:30

 

Hej svejs alla mina vänner nu är det dax att blogga lite grann om vad som hänt jaa. om sanningen ska fram så händer det inte mycket hos oss under denna pandomi. Och så är det väl hos de flesta man pratar med i telefon dom känner samma. Vi har i alla fall fått såna massor med snö så utomhusjobb finns det gott om. Tommy ar skottat varje dag massor och tur att han har slungan. Han var även upp på taket en dag och skottade av ena sidan den mot altanen och när hanhade skottat den sidan då nådde snön upp till fönstret. Då tog han slungan upp på altanen och slungade bort allt. 

I övrigt är det korsord , TV lite  stickning och förstås bak-och matlagning som gäller.

Vi åkte till stan en dag och handlade och det var massor med snö och snörök varje bil vi mötte så yrde det bara snö och man såg inget på en bra stundcet är obehagligt och särskilt när man möter en buss eller en lastbil huja!  Resan gick bra och vi var väldigt snabba med handlingen.


Vi åt lutfisk en sista gång nu får vi vänta till december innan man får  tag i den godsaken igen!

Oj,Oj vad gott det är mums!


   


Julen inomhus har vi packat ner i kartongerna igen men utomhus är tomtar och troll kvar och lite annat men dom lär nog åka in på vinterförvaring snart! Vi tittar på Farmen och det är kul att se och nu har det börjat tjafsa och pakta en hel del

och det är ungefärsom det brukar vara.Sen ärdet ju Torpet oxå så det är mycket nu där är dom mer harmoniska och snälla med varandra och det funkar bra med uppdragen hittlills.

Vi åt bruna bönor till middag en dag med stekt fläsk och korv och det var jättegott trots att det inte var fettisdag men det  är ju någon gång i februari  så då får det li bruna bönor igen.

  

      


Jag tog in min fuxia i höstas och den har stått i fönstet hela tiden och nu blommar den och har massor med knoppar och den är så fin och verkar trivas.Jag har även Rosmarin som jag hade ute i sommar och den tog ja in ihöstas oxå och den växer och verkar må bra så den klarar sig nog i år.Det är inte alltids om överlever vintern inomhus men jag hoppas på det. Jag haräven massor med pelargoner på vintervila och dom är tåliga så dom karar sig alltid.Vi har ingen värme på i det rummet vi har dom. Dom ska ha svalt! Även en jättfin Hortensia hade vi i sommar som jag fick på morsdag och den tog jag oxå in och satte den i en mindre kruka. Enligt alla experter så skulle den inte gå att få till att överleva inne utan man skulle i så fall gräva ner den i potatislandet och täcka med frigolit. Söderut kan det funka men här är det svårt men den är då så fin och har fått nya blad och växer jag vattnar den 1 gång i veckan ungefär.Då får vi se hur det går senare för den ska ju sättas fram i ljuset någongång i mars-april .


Då blirdet lite mer om maten vi ätit en dag blev det Janssons Frestelse med rödbetor det passar så bra till Janssons 

och det var jättemumsigt!


 

 

 En annan dag blev det köttgryta med ris och jag kokade köttet i ca 20 min och det var så mört.  Sen lite grönsaker av olika slag och oxfond. Riset kokade jag och smaksatte med hackad paprika och lök och satte det ien mindre skål och packade det sen vände ju upp dom på tallrikarna ser lite festligare ut. Det var mycket gott!

   
Vi äter oftast en rejäl frukost så vi behöver inte äta någon kraftig lunch det kan bli en macka med lite gott på med räkor eller lax eller ägg och ansjovis eller dylikt. Då äter vi en rejäl middag i stället.


En annan middag vi åt var isterband med stuvad potatis och rödbetor till det fantastiskt gott!


     

Vi fortsätter på middagar och då åt vi helstekt rimmat fläsk i bit som jag rubbade med lite olika kryddor och lät det steka ca 30minuter och så tog jag ut det och penslade på en glace på   tomatmarmelad, rivet apelsinskal och lite soja.

Jag serverade det med klyftpotatis och en sallad ,senapssås och inlagd rotselleri mycket ,mycket gott gott!

    .

En annan dag blev det potatisbulaar med stekt bacon och lök oxå det väldigt gott1


 

     Och på onsdag denna vecka åt vi vårullar med sallad ,sötsur sås och sojadip jättegott mums!


 

Famme vid torsdag  denna vecka och då vet jag inte vad det blir det lutar åt något enkelt som typ varmkorv med bröd vi får se när jag bloggar vidare vad det blev.Jaa, det blev varmkorv med bröd senap, ketchup och bostongurka och det smakade bramen lite för enkelt jag gillar ju att laga mat från grunden och stå i köket och fixa!


Fredag i dag och -18 burr och hör och häpna pensionärerna var uppe kl06.00 på morron inte vanligt hos oss!

Det var inte för att vi var jättepigg  och inte kunde somna om. Nää,det var för att vi skulle på Vacker Tass med Molly för helrekond och vi skulle vara där kl 10.15 Vi lämnade henne där och sen tog det drygt 3 timmar så ringde dom och sa att Molly var klar och hon blev  fin mycket ljusare färg på pälsen och skönt att bli av med en del päls.

Bild före                                                                 


   

Bild efter


   


Väldigt svårt att  fota henne hon är ingen linslus alls hon gömmer sig helst.På bliden ser det ut som Molly har kräkts men det är bara skuggan Ha Ha beror på fotografen!


Lägger in lite naturbilder oxå....


         

Nu längtar vi så mycket efter att få umgås med barn,måg och barnbarn med respektive det är så tråkigt hoppas att det blir ett slut på detta men det verkar inte  ta slut i första taget... 


Trevlig helg till alla!


Nu blir det inte mer denna gång men vi hörs snart igen!

Av Chatarina Berglund - 3 januari 2021 17:45

Hej Svejs! Gott Nytt År på er alla mina vänner!  Nu har Julafton varit vi var hos Anna och Robin och firade där. Mycket trevligt och mysigt. Massor med god mat som vanligt  bara  för mycket av de mesta oxå som vanligt.så är det varje år ändå tycker jag att vi hade dragit ner en del. Allablev mer än mätta!Vi fick ju oxå umgås med Anna och Robins hundvalp

som dom hämtade i Umeå den 19 december och han heter Pepsi och han är såå söt. Molly och Pepsi kommer bra överens.Vi spelade även julklappsspelet och det är ju jättekul man får då verkligen skratta åt alla ivriga som sliter av en paketen hela tiden! En väldigt lugn och mysig julfton!Vi skulle inte ge varandran några julklappar men nog fick vi julklappar ändå. Vi fick en jättekorg ochen påse med massor av godsaker ostar, korvar , kex, oliver.fårfiol, serbiskt bröd att äta till kebab massor med godsaker och sen fick vi även 3 fina ljus som batteridrivna  med fjärrkontroll och dom lyser så fint ser ut som riktiga ljus för det flladdrar lite som en låga.Och jag fick ett  jättefint glas design Gynning av Ludde!


 


Se såå söt lilla Pepsi är!

r!            

JULKLAPPSPELET!


   


Vi fick  reklamblad från Vacker Tass före Jul ochdp var våran hund Molly med på en bild längst ner tillhöger!

 


Jultomten kom även till oss iAlträsk  men han var lite försenad för han kom först på annandagen men han hade  haft problem och få fart på renarna sa han så till slut tog han skotern och han kom tydligen från Finland han bröt på finska!

Han var även till grannarna våra dom har 2 tjejer och tomten hade tydligen glömt dom i grannhuset men då fick dom oxå sin paket!

 


 Julmaten blir man fort less men viköpte en rimmad skinka till jul och kokade den själv och det är den godaste skinka vi har haft på många år.Vi brukar köpa färdigkokt men det blir  sådan som man kokar själv varje jul framöver  mycket stor skillnad på smaken och saftiig men inte blöt jättegod!

Vi åt kebab som jag gjorde själv en rulle med köttfärs och kryddade med lite olika smaker. Sen åt vi det serbiska brödet till och de vanliga  tillbehören mycket gott!


     


Nyårsafton firade jag och Tommy hemma bara vi 2 det minns vi inte att vi gjort någon gång tidigare sedan vi träffades!

Men det var väldigt lugnt och skönt. Jag spelade bingolotto men ingen vinst!Vi åt gott en förrätt med en pannacotta med lök,dill räkor och stenbitsrom och en avokadohalva urgröpt och fylld med rökt lax, räkor och stenbitsrom mycket gott!

Till varmrätt blev det oxfile med potatiskakor, bearnaissås, sallad och en ostomelett. Jättegott var det!

Jag bakade små smördegsformar och sen gjorde jag egen smältost med jalapeno jag smälte cheddarost,prästost och så hackade jag ner jalapeno och smälte det i micron och det blev jättegott! Enkelt sätt att göra smältost! Passade bra som tilltugg fyllde osten i de små smördegsformarna Mums!

Skålade med skumpa vid tolvslaget!

   

Lördag i dag och lite kyligt mot vad vi är vana med. Mest inomhus och slöade mestmed korsord ochTV och V-75 men

det gick inte bra alls nää ingen vinst!

Till middag åt vi rimmad ,panerad stekt kummel med kokt potatis,sallad och stekta vaxbönor med vitlök och en räksås och det smakade väldans gott.

 



I dag är dt söndag och lite kallare ute -10 på morgon men då har vi ju fått se solen härligt att veta att den finns där uppe bland molnen! Hoppas 2021  blir bättre än skitåret 2020!


Nu blir det inget mer på ett tag men vi hörs i alla fall framöver!

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards