keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 5 februari 2014

Catering, Lillholmen och Åpa Bojn

Av Chatarina Berglund - 5 februari 2014 17:12

Måndag

Vi vaknade väldigt tidigt på morron redan vid 6-tiden huja, så onödigt tidigt, men det kändes ändå skönt att vara uppe med tuppen någon gång då och då.

Vi fikade som vanligt kaffe och macka och gott smakade det. Våra fåglar var som vanligt i gång, även om det frotfarande var ganska mörkt, men vi såg i alla fall att dom flaxade runt.

Sen gjorde vi våra morgonsysslor och efter det åkte vi till stan en sväng och har man en gång börjat med catering så  får man fortsätta...Nää inte alls det är ju bara kul att kunna hjälpa till när man har tid och de dagar jag har ork för det. Jag vet att det är uppskattat....

Robin var hemma han hade jobbat natt, men det hade varit rätt så lugnt så han behövde inte sova när han kom hem.

Han kokade kaffe så vi fikade med han och satt och surrade en stund. Sen åkte vi vidare och handlade på Supermarket några saker som vi behövde.

Efter det åkte vi hem och Tommy var ute och fixade en del. Och for en skotertur med nya skotern och han är så nöjd med den. Jag bakade bullar (Tommy var så sugen ) inte jag för jag äter inga bullar, men bakar gör jag gärna.

Till middag blev det bara lite rester från helgen.

Sen blev det som vanligt lite TV-tittande Farmen och familjen Annorlunda och tänk att ha 12 barn det krävs en del tålamod. Och dom verkar ju klara det med bravur den familjen. Barnen fick ju hjälpa till med middagsmaten oxå. Även om jag kunde tycka att dom lekte lite väl mycket med maten när dom till och med kastade den omkring sig. Men man måste ju beundra dom i alla fall. Men tänk när dom växer upp och skaffar sig en respektive var och 2-3 barn var då blir dom en stor familj på mellan 50- 60 st huja då måste man ju hyra en lokal för att rymmas och träffas alla.


 

Tisdag

Vilken dag vi vaknade upp till idag det var +0.5 och man såg att solen kommer att visa sig idag. Det blir ingen stadstur idag, nää bara vara hemma och njuta av en sådan dag.

Tommy åkte en sväng till Anna och Robins stuga för att kolla lite. Han fick sällskap av Thord vår granne som oxå var ute med skotern.

Vi fixade matsäck med korv, kaffe smörgås med mera för att åka ut en sväng i den fina vädret.

När han kom hem åkte han till Lillholmen och gjorde upp eld. Jag gjorde mig klar för att promenera till Holmen, men det var inte nog hårt i skoterspåret så jag åkte ner varje steg jag tog. Och det är det sämsta min kropp råkar ut för när det är ojämt då brukar jag bli sämre i ryggen, och det vill jag inte riskera. Tommy kom med skotern så jag åkte sista biten. Det var premiärtur för min del, och det funkade bra.

Det var så fantasiskt vackert med solen som sken och riktigt varmt var det oxå. Man känner att solen värmer lite grann. Vi eldade och grillade korv och drack kaffe och vi hade så mysigt. Vi såg att det var skotrar även vid Storholmen så det var fler som hittat ut i det fina vädret. Vi fick även besök av dessa skotrar dom var väl så nyfiken vem som var på Lillholmen så dom var tvungen komma över och kolla haha. Några skidåkare var oxå ute och åkte på sjön. Det gäller att passa på. Även aktiviteter med snöröjning vid en del stugor här på området dom vill väl ha infarten klar när dom skall börja vara här på vårkanten.

En mycket trevlig och vacker dag och vi önskar många sådana den här våren.

Vi åkte sen en tur på sjön innan vi åkte hem och förberedde middagen. Jag bakade först en äppelkaka i långpannan. Sen åt vi Bruna bönor , stekt fläsk och korv till middag. Kaffe och äppelkaka till efterrätt. Hasse var här och åt med oss. Det var jättegott.

Det är ju inte fettisdag förrän den 4 mars och vi tyckte det var alldeles för länge att vänta till dess, men man kan äta Bruna bönor även då.

Efter det skulle jag blogga och hade stora problem med mitt internet. Jag var så förb...för att det inte funkade.

Jag felsökte själv och även via Telias support men inget hjälpte.När jag hade skrivit bloggen klart och skulle spara den så försvann allt. Gissa om jag använde väldigt många fula ord jag vill inte skriva ner dom ens en gång.

Tommy blir alltid lite orolig när tekniken inte funkar för mig typ dator och mobiltelefon mm. Han vet att jag har svårt att lyssna och koncentrera mig på annat än dessa problem..

Jag fick ge upp men försöker nu i stället och det funkar nu så vi får hoppas att det funkar tills jag får spara det..

Vi tittade ju som vanligt på Farmen, Bygglov och Leif GW. Nästa vecka skall det vara från Boden.


               



Onsdag.

Idag var det inte alls lika fint väder när vi tittade ut nää, lite mulet och lite småflingor som föll. Jaa, vi fikade som vanligt kaffe och macka och läste NSDoch kollade våra små vänner där utanför. Dom äter otroligt mycket, men dom är ju många, och sen har dom hjälp av kurrarna oxå.

Vi funderade på vad vi skulle hitta på en sådan dag som denna. Vi bestämde oss för att åka Åpa Bojn som omväxling och detta gjorde vi och det strenade av renar efter vägen dit. Och när vi kom till Älvsbyn strenade av folk jag tror att alla Älvsby-bor hade sökt sig ut på byn.

Vi fikade på Centum Konditori en god macka var och kaffe.

Sen handlade vi på Coop och efter det styrde vi kosan hemåt och packade in det vi handlat och senare åt vi bara varmkorv med bröd till middag.

Det blir lite Tv-tittande just nu är Gokväll med matlagning och det är min släkting Maud Onnermark som lagar mat i kväll.Sen är det Farmen och Mästerkocken och det ser vi fram emot...

Nu är det bara 135 dagar kvar till Midsommarafton. Härligt !!!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards