keckes matblogg

Alla inlägg under november 2020

Av Chatarina Berglund - 26 november 2020 18:00

 


Hej svejs igen alla mina vänner nu är det dags att skriva ner lite av vad som hänt sedan sist. Jaa. det harju inte hänt så mycket vi är ju som vanligt mest hemmvid i Alträsk.Det är absolut inget fel på vår lilla by men det mest tråkiga är att man inte kan träffa så många nu för tiden! Vi åker som vanligt en tur till stan en gång i veckan kanske  ibland och så mycket mer flänger vi inte runt. Vi åker inte till luleå heller jag minns intte sist vi var dit:Till Älvsbyn har vi inte heller varit på väldigt länge. Restriktionerna är ju skärpta ytterligare  nu får vi inte åka utanför regionen så vi måste hålla oss i Norrbotten. Och Västerbottningarna får inte komma hit och smitta ner oss heller! Det bara ökar överallt hela tiden det finns inget slut. Det positiva är ju att vaccin är på gång och det är tydligen testa tpå massor och det funkar tydligen bra.Lite rädd är jag ändå för vaccin men man får välvänta ett tagför att se hur det  är med biverkningar mm.


Jag lagar i alla fall mat varje dag och bakar gör jag oxå det är tur att jag har det intresset för då kan man alltid hitta på något. Vi löser ju oxå mycket korsord och det är väldigt roligt då är det hjärnan som får jobba mest och den behöver ju hållas igång.Man lär sig något nytt ord varje dag i dessa korsord.


Den roligaste och trevligaste dagen vi har haft på länge var i söndags när vi firade Farsdag då  Anna och Robin, Rasmus o Sofia, Wilma(inte Oliver han var på hockey) Ludde o Linnea här på middag och det var jättekul att träffa dom alla vi skrattade och surrade och åt förrätt,varmrätt och efterrätt. Raggmunkmed räkröra och stenbitsrom, Sjömansbiff med rödbetssallad med blomkål,hmbakt bröd, Hemgjord glass med karamelliserad mjölk och kolabitar och sen hade Sofia gjort en jättegod och snygg glasstårta så detvar mycket sötsaker.Allt var gott och skitroligt och träffa dom ville helst inte låta dom åka hem. Vi lever ett tag på detta.Och dom hade köpt en hel del gosaker som present ostar flera olika,Folke och Cheddar.kamben, chips, rökt lax, torkat viltkött,pate,löjrom , godis mm den bästa present man kan få!

Vi smaskar på! Och en stor röding fick vi av Rasmus och Sofia.

i har haft ett kals till Molly har fyllt 7 år och då fick hon en likadan tårta som hon fick när hon fyllde 1 år för vi har kört med 1 ljus varje år för det så besvärligt att blåsa ut 7 ljus för henne.Jag har även kört med samma fyllning i tårtan korv och leverpastej várje år och det går alltid hem! Varför sluta med ett vinnande koncept!


 

   


 


 

 

Måndag då hade vi en hemmadag som nästan alla andra dagar med lite fix mest inne med lite städning av lådor 

bl a som någon har ostädat för mig måste vara Tommy...

Till middag åt vi Spicken sill, skinka (vi köpte en liten skinka som jag griljerade i till helgen) och så gjorde jag en sillsallad , kokt potatis och kokta ägg en liiiiten julmiddag och detvar smaskens!

   

Tisdag hemmadag även i dag och då slöade vi mest med korsord och lite annat tjafs!

Till middag blev det korv stroganoff medkkta makaroner det var gott länge sedan vi åt det.

   


En dag åt vi stekt panerad fisk med broccoli , sås och sista potatisen från landet vårat det har vi aldrig varit med om att äta färskpotatis från egen odling  i november alltså tagit upp den i november  lite kul och god var den !


 


Onsdag i dag och vädret är j rätt bra ganska fina dagar med lite sol och inte så kallt heller. Vi åkte en sväng till stan och handlade på Willys och det gick snabbt och det var ljust även när vi åkte hem vi var lite tidigare i dag än vad vi brukar.Det är så jobbigt när det är mörkt och asfalten är svart och lyset från bilen äts upp så man ser knappt något när man möter bilar och måste blända av till halvljus men allt gick bra! Lite påfyllning i kyl och frys så nu klarar vi oss minst en vecka!

Vi har så jobbigt nu med alla serier som vi måste se på när man har börjat se vill man gärna se alla delar.

Vi har suttit till 1.00 Och 1.30 flera kvällar och sett . Först såg vi  nya Beck på C-more men vi kunde bara se ett avsnitt för den går ju på TV nu så på fredag kan vi se nästa.Sen har vi börjat se Lyckoviken på Via-play och då såg vi  4 avsnitt en kväll och mer kunde man inte se av den då. Måndagkväll då började vi se Partisan oxå på Via-play och såg 2 avsnitt och sen såg vi den klar på tisdag-kväll-natt. Jättebra var den men rätt ruggig och det borde komma fler avsnitt av den för att få veta hur det gick för alla inblandade.

Torsdag då var vi hemma ochj ag städade lite grann bara en enkel helgstädning det är ju snart 1.a advent och då sk vi ju julstädaoch pynta det blir kul!

Till middag blev det  pottatisbullar med stekt bacon och lök samt sallad och lingonsylt.mycket gott!

I dag den 12 november tänker jag på papsen min som skulle ha fyllt år idag  han var den snällaste pappa som fanns, humoristisk, glad och omtyckt av alla och en hejare på att berätta historier. Grattis pappa jag saknar dig!


 

Fredag och inget specielt  hemmadag med en lugn och skön dag med lite korsord och TV och matlagning förstås.

Middagen bestod denna dag av falsk Oxfile , pommes gjort i actifry med ytterst lite fett den blev jättegod,bearnaisesås, stekt svamp,kryddsmör  och Sallad mycket gott.


Lördag denna dag är det V-75  som vanligt och jag försökte på alla sätt få till en vinnande rad men inte blev det 7 rätt men 6 rätt blev det och en stor summa på19 kr blev vinsten, Den här gången var det Robert Bergh som svek han vann inte där jag hade spikat men det är ju så svårt att sätta 7-an fast jag borde ha fixat det igår det gav 1200 drygt på 7 rätt.

Till middag åt viWienersnitzel, hasselbackspotatis och de vanliga tillbehören som citron,skiva med ansjovis o kapris samt ett kryddsmör och sallad mycket,mycket gott!

Måndag och gråväder men varmt för årstiden  inte roligt att vara ute och dona men på insidan kan man alltid hitta på

något att göra. Jag bakade pitabröd och dom blev väldigt goda och fluffiga och enkla att  baka .

Tillmiddag åt vi gyros (grekisk kebab) jag hade fläskytterfile som jag skar i tunna skivor när det var lite fruset gick det lätt att skära . Sen marinerade jag det i soja, svartpeppar,vitlök,tomatpure.sirap och riven färsk ingefära det fick sen ligga

i marinaden ca 3 timmar. Jag stekte det sen och så åt vi Pitabröd till och grönsaker, vitlökssås och en tomatsås med styrka (hemgjord) jättegott var det!


     


Tisdag då var det lite städning av en del lådor och bäddat rent i sängen samt tvättat några maskiner.Korsordslösning och annat tidsfördriv. Middagen blev det Varmrökt lax potatiskakor, dillsås, broccoli och sallad mycmet,mycket gott.

 

Onsdag en sväng till stan och handlade vi var en snabbsväng på kvantum för jag har varit sugen på Blåmusslor såå länge och Willys har slutat med blåmusslor av någon anledning så då måste man på ICA för att köpa dom. 

Sen blev det Willys och sen hem och när vi åkte hem då var kl.bara kring 15 och det var redan mörkt.Nu kommer den tiden då det är mörkt i stort sett hela dagen till 21 december när  det vänder och vi går mot ljusare tider.


Till middag blev det biffar (typ  falsk tornedou) Och det skulle vara en skvätt vin i köttfärsen, grädde, vitlök, lök,soja och ägg så gör man 4 biffar och i mitten  läggs en klick bredbar leverpastej utrörd i lite grädde sen en till biff ovanpå de övriga och trycker ihop ordentligt på kanterna runt om , sen stekt jag dom  först i  en stekpanna och sen in i ugnen ca 15 .20 min.Jag gjorde ett kryddsmör som jag la på biffarna när jag tog ut dom ur ugnen och även en pepparsås blev det till detta.Till det  stekt potatiskaka med vitkål, lök,paprika ägg och mjöl. Jag strimlade potatisen, vitkålen, löken och paprikan sen stekte jag allt en stund och satte det i en bunke och lät det svalna innan jag satte i 3 ägg och lite vetemjöl och kryddor. Sen stekte jag det i kastrlullen och den gick bra att vända och det var jättegott!

  Torsdag i dag och lite snö har dalat ner i natt lite kyligare är det nu det känns att vintern närmar sig och vi brukar ha mycket snö den här tiden och kallt många år har det varit så.

Då åt vi ugnstekta kycklinglår med ristimbal,sötsur sås och en sojasås samt sallad mycket gott var det!

   

Fredag idag och hemmadag med lite städning dammsugning mm. Lite korsord så klart oxå och lite mat blevdet även i dag. Det blev blåmussl

or kokta med lök,vitlök,dill och vitt vin och en räkseviche, och vanliga räkor med skal och till det bakade jag foccaciabröd med gröna oliver och rosmarin även en aoili blev det och det var såå mumsigt som jag har längtat efter musslor.


 

Lördag v-75 dag med hjärnsläpp åtminstone på min rad när hästarna väl sprungit så blev det 4 rätt oj.oj vilket onödigt jobb för hjärnan som gick på fulla varv när jag funderade hit och dit på hästar och kuskar och satte dit och plockade bort som vanligt ja,ja man är rätt van vu att det är svårt med detta spel.Men ändå fortsätter jag.Men snart så tar jag den!

Till middag lagade jag en grönpeppargryta med lök, senap och rött vin och till det åt vi Röstas och en sallad mycket gott.

 

Söndag en lugn dag som alla övriga den började med en god frukost med en god macka på mitt hembakta bröd,kaffe,ägg och kaviarsamt ett glas tomatjuice och till det ett korsord så klart. 

Till middag blev det panerad stekt torsk med kokt potatis,remoladsås broccoli och en  sallad jättegott även det!


   


Måndag igen det var ju nyss måndag veckorna spriniger i väg med sådan fart och vi med dom!

Den dagen var väl ungefär som andra dagar med frukost, korsord, morgonTV  lunchmacka och kaffe vi 2-tiden och middag senare och det blev kokt köttkorvmed rotmos och en kall sås och en sallad med  inkokta  morötte.r haricotvert ,paprika och lök: Kalasgottvar det!

   


Tisdag en vanlig dag som i går ungefär och vi gjorde väl inte något särskilt. joo jag bakade ju min mjukkaka och sirapslimpa åt Tommy och det blev bra och gott. Middagen blev en försmak av julen alltså Janssons frestelse med rödbetor mums vad gott det var!


 

Onsdag i dag och det snöar så nu kanske vi får vinter! I dag blir det rökt öring till middag. Vi fick en öring av Sofia och Rasmus när dom var här på Farsdag som Sofias pappa hade fiskat. Tommy håller på och röker den nu.  I kväll ska vi avnjuta denna firre till middag ska bli mumsigt!

Vi avnjöt som sagt den toppengoda fsken till middag och den var så bra rökt och jag hade gravat den med både socker och salt och det var ju toppen så kommer jag alltid att göra när vi ska röka fisk och Tommy är så duktig på att röka fisk och annat. MMMMUMS!

   

Torsdag i dag och vihade tänkt åka till stan och handla men vi struntade i det för det var en del snö att ta reda på och jag har städat en lättare julstädning och tagit fram julpyntet så nu är v på G det är så mysigt den härt iden att få pynta med lite ljus och stjärnor och särskilt i dessa tider med Coronan som härjar:

Våra grannard om har pyntat så fint runt hela huset med ljusslingor så det är en ren fröjd att titta ut genom fönstret det är jättefint!


Nu blir det inte mer denna gång för nu är det ett tag sedan jag skickade någon blogg! Vi hörs snart Trevlig advent till alla!

          

Av Chatarina Berglund - 1 november 2020 16:15

 

Hej svejs nu är det ett tag sedan jag bloggade men det är så i dessa tider det händer inte så mycket här i byn och vi träffar inte så mycket folk så därför blir det inga sensationer man är med om. Vi åker en sväng till stan och handlar och sen är det Alträsk som gäller och det är inget dåligt ställe alls vi trivs då väldigt bra här ute med vacker natur omkring oss.Och en stor vacker sjö att titta på och nu har nog alla sjöfåglar lämnat oss för denna säsong men dom är välkomna nästa år igen vi saknar dom redan! Det är inte länge sdan när vi satt och åt frulle då simmade ett helt gäng utanför oss det är ju ingen dålig frukostbild. 

Vädret det räckertill att prata om fy f..n vad dåligt det är. Vi vaknade ju till full vinter söndag den 18 oktober man trodde inte sina ögon närman tittade ut och vi som skulle till stan och fira Ludde som fyllt år och inga vinterdäck hade vi lagt på

huja det var bara  att ställa in för det var ju stora mängder snö osm dalat ner. Alldeles för tidigt kan man tycka men man kan inget annat göra än att skotta...

Tommy lade på Vinterdäck på måndag så nu är klart att ta emot resten av vintern. Vi var till stan och handlade en sväng och jag var så åkrädd för första snön är värst men det blir så lång vinter när snön kommer så här tidigt.

En stor  händelse som hänt i Boden är ju att Lidl har öppnat här den 22 oktober och det var  massor med folk men vi väntar ett tag innan vi besöker den butiken.


I övrigt så har vi i alla fall ätit varje dag som tur är men svårt att hitta på vad vi ska äta men alltid blir det något.

Willys hade hade rimmad fläsklägg när vi handlade senast och då åt vi Fläsklägg och rotmos super dupergod middag.


     

 Vi löser mycket korsord det är så roligt och när man skickar in dom så kan mn vinna och har vunnit en hel del  trisslotter och sverigelotter men unga stora vinster sen på dom det är kul när de dimper ner i brevlådan och spänningen finns ju om en större vinst men inte ännu men det kanske kommer. Annars så har städat lite lådor och skåpar man måste ju hitta på något och så laga mat förstås och det är mitt stora intresse.

Vi åt stekt fisk en dag med en citron och dillsås, kokt potatis och broccoli mycket gott!

Travet går inte så bra jag vann förra onsdagen på V 86 1250 kr så det var ju bra att vinna lite spelpengar.

V -75 går sämre.


   


Tommy var och besiktade bilen och den gick igenom med blankt papper det var ju skönt att det blev så!

Alltid något positivt som sker. Nu ökar Coronan igen på många ställen och det är ju oroande för alla.

Man måste hålla på alla restriktioner som dom kommer med men alla gör inte det och tvätta händerna och sprita 

sig jaa, inte invärtes för dt hjälper inte mot Corona. Vi har alltid en spritflaska i bilen så när vi handlat  spritar vi oss för att ta död på eventuella baciller!

Middagsmat igen och då blev det Köttsoppa med klimp och ostmackor och när jag skulle koka det i tryckkokaren så satte jag igån den och kokade och funkade bra men helt plötsligt så började det pysa och ångade ur tryckkokare en massa vätska och jag trodde ju att den skulle explodera såjag  slet av den från plattan och trycket gick ner och det var inte riktigt klart köttet så fick koka i vanlig panna till det var klart och gott blev det, Tommy kollade på tryckkokare och det visade sig att det var hål i packningen som sitter undersidan av locket..Jag fick direkt in på datorn och beställde en ny.

Den kostade 79  kr och kan skickas som brev såj ag får den säkert denna vecka. Utan tryckkokare  kan vi inte vara 

Köttsoppan blev ialla fall god.


   och Nuhar vi haft dubelhelg och vädret har ju varit  lite bättren ågon solig dag faktiskt men idag söndag är det disigt och grått inte kul alls men man får ju vara inomhus som tur är. Tommy fick rycka ut idag och rädda våran slang till sjövattnet som vi har på sommaren och den är 100 m lång och inte lätt att dra in och så blåser det en del oxå men som tur var såg våra grannar Håkan och Catarina att den lossnat från flytdonet i vattnet så dom hjälptes åt att  dra upp den alla 3 och dom lyckades men flytdonet ligger kvar utanför Rune och Jessica.

Häromdagen gjorde jag pizza med pizzasallad och aoili till middag och detvar riktigt gott!


 


Travet i onsdags lyckades bra 6 rätt och 742 kr en ynka häst från 7-an som gav drygt 20 000 syndmen man får vara glad fördet lilla. Till middag lördag åt vi stekt rimmad laxmed kokt potatis,sås och sallad mycket gott!


 

Jag har nu fåttt den där packningen till tryckkokaren som gick sönder så nu har vi bytt den och den funkar precis som

den ska göra. En dag denna vecka åt vi parisare stekta frallor med köttfärs som man blandar hackad saltgurka,lök och rödbetor och salladtill det mycket gott!


 

En annan dag åt vi fåraherdens paj och sallad till och det var himlans gott.


 

I dag är det söndag och tanken var att hela familjen Holmgren skulle komma ut till Alträsk i dag och äta middag här men då hade Ludde blivit sjuk feber och ont i halsen.Då bestämde vi att ställa in det för vi villju inte riskera något om det nu skulle var Corona det kan vara en vanlig förkylning oxå vi får hoppas det.Vi hade ju som vanligt sett fram emot att få träffa dom alla men vi skjuter på det till nästa helg så får vi se hur det är då om alla är friska.


Nu blir det inte mer denna gång vi hörs snart igen!



Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards