keckes matblogg

Alla inlägg under september 2021

Av Chatarina Berglund - 7 september 2021 18:00

Hej! Nu var det länge sedan jg bloggade och det beror på dels har det varit så varmt många dagar  

Hej!Nu är det länge sedan jag bloggade och det beror på dels på tt det varit såvarmt så jag har inte orkat sätta mig vid datorn och blogga! Vi har en underbar Altan med sol men den kan man få för mycket av oxå. Vi lkan flytta runt så vi får skugga för närdet varit som varmast har vi inte klarat av att sitta i solen! Då flyttar vi ossi skuggan med våra korsord och det är ju suerbra att vi kan göra så! Jag har även varit sjuk i Juli  det började den 16juli med ont i kroppen , feber,ont i halsen och hosta! Sen blev det bara värre trött,orkeslös, ingen matlust ville bara sova .Den dagen började

var första dagen det var Cafedagar i vår byaföreningoch det kunde jag inte gå på. det var även lördag och söndag oxå men ingen dag kunde jag åka dit. Anna och Robin var där på lördag och köpte 1 macka til mig och Tommy så vi fick i alla fall smak på det goda! Det var en riktig succe med mssor av folk alla dagar och dom hade ordnat det så fantastiskt.

Det är så duktiga alla som är med.i vår förening. Andreas och Elisabeth och Camilla och Andreas med alla sina Barn dom fixar såå mycket aktivitteter även i denna Coronatid.Vi hade ett lotteri i Juli oxå där man fick köpa lotter för 50 kr st och de gav ett bra tillskotttill föreningens kassa.Jag vann faktiskt en påse med bröd, maränger, bivaxkakor mm-.

Jaa nu ärvi inne i Augusti och i dag är första dagen jag känner att orken är på väg tillbaka och även matlustenhar börjat återvända så smått!

Dehar varit en jobbig tid jag har aldrig haft några problem med mat förr men nu har det varit det värsta av allt varje dag har jag gruvat för maten hur jag än försökt tänka pånågot som jg kanske vilh a men ingenting har vattnats i munnen.

Sista dagarna har jag även haft sug på vissa saker jag älskar ju båmusslor kokta i lök.vitlök.vitt vin och buljong och även rökta räkor. På fredag dååt vi det och Tommy rökte räkorna och jg gjorde musslor och Aoili och jag bakade även baguetter till det och det var det godase jag ätit på länge!Mums! Räkorna blevjättegoda.

 

Endag åt vi Janssons frestelse ochdet var jag sugenpå och det var jättegott med rödbetor till!

I går åt vi ugnstekta kycklingben med sötsur sås, ris, och sallad mycket gott såånu börjar det kännas som det ska göra mcket piggare för varje dag!

   
Många middagar har vi ätit  uye påA ltanen för det har varit ett underbart väder!


 

På söndag blev jag sugen på sill i foliepaket så  då blev det sådana på grillen och det var smaskigt!


   


Jaa nu har det gått en vecka till och vädret kunde vara bättre men nog får vi säkert några fina dagar i augusti oxå förhoppningsvis! Jag känner mig nu helt återställd efter dom s krassliga veckorna jag hade och det känns skönt.


Matlusten och orken är tillbaka!Ni kan ju se på bilderna vad vi ätit sista veckan!

 Kräftor,rökta räkor, hemgjord aioli, sallad ,Västerbottenostpaj och hembakt bröd!



  Jag bakade även mjukkaka en dag ca 40 st och dom blev så goda jag kan inte vara utan dessa till frukosten!


 


Kålpudding åt vi en dag med färsk lingonsylt!Mums


   
Nuärvi inne i augusti och den månadenär snart slut oxå tiden går fort! Onsdag den 18 augusti hade vi träff på Opalen och fikade tillsammans med en del av oss som jobbade tillsammans påBjörknässkolan! Ett bra initiativ av Britt-Inger som numera bor i Piteå och hon åkte buss till Boden det var så kul och träffasoch många skratt blev det!

Vi somvar där var Inga,Karin, Britt-Inger,Anki,Marianne,Ylva,Riste och jag en mycket trevlig smvaro det ska vi absolut göra om och då kanskevi blir fler som träffas!


Lördag då var vi bjudna till våra grannar Christer och Chatrine på middag.god mat och trevligt hade vi  oxå mycket surr och skratt blev det 2 andra grannar dök oxå upp och en mycket trevlig kväll! Vi lullade hem efter kl 1 ca tur at vi har nära som man hittar hem i mörkret!

Nuär det länge sedan jag skickade någon blogg men nu ska jag försöka få  iväg den!

Jag fiide år isöndags och då var Kicki och Tonne hit och fikade och jag fick jättegoda äpplen från deras egen trädgårdoch lite ggodis och en flaska vin . Det var så kul  det var längesedan dom var här!


Ocg ytterligare en jätteglad överraskning då Rasmus, Sofia och hunden Neo dök upp och vi kramades i alla fall och jag fick en sån fin chokladask den är så snygg så jag vill inte förstöra den med att öppna den!! Joo jag ska snart öppna den!


Inte nog  med överraskningar då kom våra norska grannar Jessika, Rune o deras  tjejer   över och sjöng en norsk födelsedagssång som var kul med lite snurr, hopp och dans inte som våran" ja må hon leva" det var roligt och jag fick en sån fin blomma en Krysantemum! Jättekul! Vi firar senare när Tommy fyller år oxå i september med övriga familjen! 


Nu blir det lite bilder mest på mat!

 

     


   

 
     


Våra första gurkor jättegoda

   

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards