keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 9 februari 2014

Tjejträff, Fredagsmys och lördagslir

Av Chatarina Berglund - 9 februari 2014 13:49

 Torsdag

Det var även varmt idag när vi kollade tempen var det - 2, väldigt skönt. Vi fikade som vanligt och gjorde våra morgonsysslor. Senare åkte Tommy till Anna och Robins stuga för att fixa en del där. Och jag bakade piroger

två olika sorter en med köttfärsfyllning och en med rökt lax, ägg och spenat, lök och vitlök. Dom blev riktigt goda tyckte Tommy som avsmakade dom när han kom hem det blev hans middag. Jag åt ingen middag för jag var på tjejträff hos Milla och då gäller det att vara hungrig så man orkar äta en 3-rätters middag.

Vi började med en god drink och lite tilltugg Till förrätt åt vi en toast med en röra med rökt kött och löjrom.

Till varmrätt var det  potatis och jordärtskocksmos entrcote av älg, 2 sorters sallad, ugnstekta rödbetor och en kall sås. Till efterrätt en bit kaka som man bakar på onsdag och skär och äter  på torsdag med hallon, och grädde. Allt var mycket, mycket gott som vanligt.

Sen var det som vanligt en massa surr om allt mellan himmel och jord. Cilla, Milla och Lotta har väldiga släktproblem med mina, Kickis och Karins mostrar  och vår kusiner. Dom blandar ihop dom hej vilt, men jag ska nog göra en liten släktutredning så dom kommer att lära sig. Det är hög tid för det.

Kicki och Karin hade varit till Kalix och spelat bowling, men det gick inte så bra. Före jul var dom till Älvsbyn och spelade bowling och då gick  det så himla bra för Karin så hon tänkte flytta till Älvsbyn. Men hon skulle inte flytta till Kalix för där gick det så dåligt. Sen var det lite grann med datum för Helenas ankomst till Boden det var ett bud på 22 februari och ett bud på 28 februari men enligt ett inlägg från Lasse på FB så är det nog den 22 som gäller.Vi brukar ha en tjejträff när hon är hemma under sportlovet och så skulle Annelie oxå komma hem i den vevan så då kommer hon att var med på nästa tjejträff det blir ju väldigt kul.

Även en del utredningar om klasskompisar mellan Cilla, Milla och Lotta. Vi pratade om ´några syskon som hade gått i deras klasser. Milla hade gått med en av tjejerna och Cilla hade gått med en och Lotta påstod sig oxå ha gått med den ena brodern men han som gått med Cilla hette tydligen Robert och Lotta vill minnas att han som gick med henne hette oxå Robert, men inte troligt att man döper 2 pojkar i samma familj till Robert. Nää, sa Milla den yngsta är 27 och då kan han inte ha gått tillsammans med Lotta eftersom hon är något äldre än 27....

Jaa, det var ju en hel del annat oxå men allt kommer man inte ihåg vi är ju tillsammans ca 5

timmar 6 tjejer och då kan ni förstå att det surras en hel del.

Efter en trevlig kväll med god mat och dryck hämtade Tommy mig vid 24- tiden och hemresan gick bra. Och det föll en fin fjunig snö när vi åkte hem.

Bara 132 dagar till Midsommarafton..Nu är solen  uppe 7 timmar och 36 minuter . Man märker det tydligt på morgonen vad fort det blir ljust.

     

        


Fredag

Vi vaknade tidigt faktiskt redan vid 6-tiden men lite tidigt efter en tjejkvällsträff, men det var svårt att somna om så jag steg upp före kl 7 och då var Tommy redan uppe.

En lugn morgon med NSD och fika och fågelaktiviteterna mm. Sen åkte Tommy till Anna och Robins stuga och fortsatte med sitt uppdrag. Han kör ju nya skotern och det funkar bra för vägen ner till stugan deras är ju inte plogad så det blir besvärligt att gå ner och bära en massa grejer. Då är det perfekt att köra skoter efter sjön då kör han ändå fram till stugan.

Jag var hemma och städade lite grann och förberedde en del för kvällens middag.

Och middagen för fredagskvällen var vårrullar med svamp (egenplockad), lök, vitlök, morötter,selleri, paprika och kryddor till det en dipsås med vinäger, honung, fisksås, vitlök, sweet chilisås och rosepeppar . Blåmusslor kokta i vitt vin, lök, vitlök, buljongtärning , persilja och kryddor. Och en räkseviche med mango, räkor, paprika, lime, lök, vitlök, honung. Till det rostat bröd. Det var jättegott...

Sen tittade vi lite på TV Postkodlotteriet och Fångarna på fortet mm..En lugn kväll..

Och sen var det sängen och boken en stund innan lampan släcktes...


              

Lördag

 Jaa, denna morgon när vi vaknade hade det kommit en hel del snö. Väldigt mycket kan man nog säga.

Så efter morgonfikat blev det snösvängen för Tommy. Han skottade först en del för hand ochsen körde hn slungan. Och det var ju så att det snöade hela tiden så när han var klar var det bara börja om. Det kom stora lapphandskar vissa stunder..

Jag var mest på insidan och kollade lite på OS skidor mm det var spännande med Kalla hon tog ju silver . Bra gjort.

Sen var det V-75 som gällde som vanligt. Svårt är det alltid, men nu var ju Robert Bergh med igen en kusk att lita på, men de övriga är det si och så  med. Jaa, jag hade 2 system den här gången ett till tjejträffen och ett till oss själva. Och när jag körde igång datorn så var det åter igen problem med internet. Jag hade full täckning och var ansluten men kom inte ut på någon sida. Ja höll på försökte på alla sätt med att dra ur modemet och starta om det igen men icke. Då satte jag i nätverkskabeln, men det hjälpte inte heller. Till slut känd jag mig oerhört stressad kl närmade sig 14 och som tur är kan man spela till 14.30 via nätet. Och då helt plötsligt funkade allt och jag lyckades få in båda systemen innan 14.30 Tack och lov. Men med facit i hand kanske det hade varit lika bra om jag inte hade lyckats få iväg   spelet den här gången. Det blev 5 rätt på båda systemen men ingen utdelning på 5-orna, tyvärr.

Efter det så blev det förberedelse för middagen. Till förrätt åt vi Blinier med löjrom,en klick creme fraiche, lök och dill. Till varmrätt  åt vi Whiskeyflamberad oxfile med grönpepparsås, potatisgratäng och sallad.Mycket, mycket gott. Till efterrätt bara kaffe..

Sen blev det en lugn kväll med lite TV -tittande mm.


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards