keckes matblogg

Alla inlägg under februari 2014

Av Chatarina Berglund - 2 februari 2014 21:38

Söndag

Jaa, i morse när vi vaknade var det bara -7 oj vad skönt och det snöade för fullt. Det är väldigt vackert ute.

Träden i skogen böjer sig ser ut som om dom bugar sig för någon.

Om vi börjar med V-75 så blev det vinst men inte alls mycket. Jag hade 5 rätt och dom gav 24 kr så inte blev det någon förmögenhet, men 144 kr man ska inte klaga. Bara ta nya tag nästa lördag..

igår var vi bjuden på middag hos grannen , och det var mycket gott och trevligt som vanligt.

Till förrätt var det en krustad fylld med löjromsröra och räkor. Till varmrätt cognacsflamberad oxfile med grönpepparsås, potatisgratäng och sallad. Efterrätt glass med bär. Allt var mycket, mycket gott.

Vi surrade på om allt möjligt. Chatrine berättade en del om sin Thailandsresa. Dom hade haft det jättebra och väldigt varmt, och mycket bad och god mat och billigt. Så det fanns inget att klaga på. 10 timmars flygresa är lite jobbigt , men det kan det ju vara värt.

I övrigtså har Tommy ägnat sig åt snöskottning. Han har skottat en del för hand och sen har han även kört snöslungan.

Sarah och Hanna var in och hälsade på idag när dom var i stugan dom hade ju lilla Nelly med sig deras lilla hundvalp. Oh, himmel vad söt den var. Jag förstår att Hanna och Tilde tycker det är kul med lilla Nelly.

Vidare har jag väl stått vid spisen och lagat en del mat. Vi åker väl ner en tur till Erikslundarna i morgon och lämnar lite pytsar. Jag har gjort en form med fåraherdens paj, en bondomelett iugn med potatis, korv, kött, lök och ägg . Och en petit shouxrulle med tacokryddad köttfärs. Även en pizza i långpanna oxå av petit shouxsmet.

Carina och Lasse har varit förbi en sväng dom var ute körde med skotern och slank in här en stund och satt och pratade, trevligt.

Vi har tittat på farmen kl 20 och det var ju då Jonas som blev utslagen, lite synd tyckte jag, men...

Dagen har blivit 6 timmar och 46 minuter längre sedan 22 december. Solen gick idag upp 8.25 och ner 15.11 även om vi inte har sett solen i dag....


Av Chatarina Berglund - 1 februari 2014 15:02

Torsdag

Vi vaknade  vääldigt tidigt 5.30 huja vi får ju sova längre men nää vi steg upp och fikade som vanligt kaffe och en macka, och läste NSD som numera varje morgon finns på plats i vår låda på staketet.

Sen efter de vanliag morgonsysslorna var avklarade började vi fundera vad vi skulle göra en sådan här dag.

Vi besämde oss för att åka till Storheden en svänga och handla. Vi åkte vi 11-tiden och det var öppet Centralvägen så vi kunde köra över Selet, Avan mm och det blir betydligt närmare än köra förbi Boden och den vägen. Men numera har kronan stängt väldigt ofta,tyvärr..

Vi åt på Coopresataurangen det blev Fiskburgare från Andöja för mig och Tommy åt Biff a la Lindström. Mina biffar var då riktigt goda och Tommy tyckte att hans mat oxå smakade bra.

Sen handlade vi på ICA-Maxi och åkte en sväng på Jula, ÖB och sen gavvi järnet hem samma väg vi kom över Avan mm..

Fredrik var beredd med bil och släpvagn och väntade på oss hemma för vi skulle åka och hämta vår nya skoter som var klar för avhämtning hos Sixten Nilssons. Vi beställde den i början av januari.

Då åkte vi till stan en sväng och där stod den fina pärlan och bara väntade på oss. Vi hade med oss vår gamla skoter som vi har bytt in där. Sen åkte vi hem och lastade av skotern hemma. Sen var ju Tommy tvungen at provköra en sväng och sa att den gick som en skållad råtta, tänk att vara en skållad råtta huja.

Sen blev det lite TV-tittande Farmen, Antikrundan och Djurskyddsinspektörerna och där får man se vad många djur som far illa man kan inte fatta att  folk skaffar  sig djur och inte sköter om dom.


     

Fredag

I dag  var det -12 när vi vaknade till liv och kl var bara 6.00 när vi vaknade. Alldeles för tidigt egentligen .

Men skönt ändå men ganska mörkt den tiden än så länge. Men det är ju så ju ljusare de tär på morgonen desto tidigare vaknar men och det känns lättare att stiag upp.

När vi hade fikat åkte Tommy till stan en sväng och köpte bensin till nya skotern för han var ju sugen på att köra med den nya pärlan.

Och mycket riktigt när han kom hem fyllde han upp skotern med bensin och ut och drog runt sjön, och han var väldigt nöjd den gick så stadigt och bra. Han är helnöjd. Jag har inte varit ut och provat ännu detmåste bli lite varmare och mera soliga dagar innan jag ger mig ut med den. Och det lär det ju bli framöver..

Jag var endast ut på en kort promenad och sen höll jag mig på insidan. Jag kokade en stor panna med köttsoppa och klimp. Sen bakade jag ostfrallor. Hasse, Fredrik och Ronja var hit och åt middag med oss det var trevligt och köttsoppan fick mycket beröm. Jaa, det var jättegott med ostmackor till det passar bra att äta när det är lite kyligt.

Idag har Chatrine landat på Kallax efter sin resa tillThailand...lite skillnad med -12 och + 30-32..

Våra gäster  åkte hem vid 00.30 och sen  plockade vi undan innan vi intog sängläge utan bok...


 


 


    


Lördag

Vi vaknade vid 8-tiden och det var - 14 . Vi eldade en brasa och det blev så varmt och skönt när vi skulle fika. Vi läste NSD och jag fortsatte med tidningen Extras korsord som jag börjat lösa, men inte riktigt hela ännu, men det ska bli klart. Jag lade undan det och tog sedan NSD-s kryss i Duotidningen, hjärnkoll. Det brukar jag kunna lösa. Och då kan man gå tillbaka till extras sen för då helt plötsligt kan det lossna och man kommer orden på som man grubblat på. Det är kul att lösa korsord, ett roligt tidsfördriv.

Vidare idag så har Tommy varit ute och kört skoter en hel del ochjag har ägnat mig åt V-75 en del och försökt få till en rad som verkar kunna ge 7 rätt. Men enkelt är det inte och idag när V-75 går på Jägersro så är inte mina favoritkuskar med. Varken Robert Bergh eller Adielsson, nää Robert Bergh bjuder tydligen sin perosnal på krogen i kväll, och det är väl verkligen ett bra sätt att visa sin uppskattning och  att ta hand om sin personal. Så då får man sätta sitt hopp till Björn Goop, Fleming Jensen, Kontio och Kolgini eller kanske Lövgren, kanske Dalborg han vet jag inte mycket om men just därför så kanske han vinner något lopp idag kanske och kanske och kanske men så svårt det är inte någon sådan där riktigt bra spik på 80-90% men det är ju lika ofta dom där okända lågt spelade på mellan 5-10 % vinner och då blir det alltid större utdelning. Jaja nu får det li som det blir .Jag tittar kl 18 och då får vi se om jag måste svära och låta lite illa eller om jag ska skratta och bara vara nöjd, hoppas på det senare.

För en stund sen kom Caroline, dotter till våra grannar med en bukett orkideer, jättefina. Chatrine hade tagit   med sig sådana från Thailand. Helt otroligt...

Idag ska jag inte laga någon middag för vi är bjudna till våra grannar på mat och det ska bli trevligt som vanligt.

Nu blir det inte mer. Nu ska vi bara vänta på att kl blir 18 så att jag får se hur travet gått. Ni håller väl alla tummar för det gör jag...Tjingeling och en trevlig lördagskväll till alla !!!


   





Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards