keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 14 december 2014

Snart så är det jul igen ....

Av Chatarina Berglund - 14 december 2014 15:16

Nu är det ett tag sedan jag bloggade men jag fattar inte att sedan vi blev pensionärer räcker inte tiden till, konstigt det borde vara tvärtom..

Vi rantar och far omkring mest varje dag för Tommy han tycker att det kan vi göra, men om jag säger att jag måste ju fixa lite hemma oxå, typ baka saffransbullar eller pepparkakor som jag alltid brukar baka till 1-a advent.Han säger  att pepparkakor behöver man inte baka för dom är så billiga och dessutom goda att köpa färdiga han tycker det är onödigt arbete, och jag kan väl hålla med han delvis.

Denna vecka har jag varit till frissan och det känns skönt med lite midre kalufs. Vi har oxå varit till Storheden det är en av de vanliga utflykterna minst en gång i veckan åker vi dit och handlar och fikar eller äter.

Nu är det julklappsköp som gäller, men våra barnbarn är ju så stora så inte kan man köpa lego åt dom längre eller en batteribil som blinkar och tjuter eller ett gossedjur, nää den tiden är förbi nu är det Iphone , selfiestick, datachassi, Skoter mm tacka vet jag förr när dom var små och blev jätteglad för en racerbil som man drog bakåt och släppte så körde den iväg...Snart är dom uppe i den åldern då dom önskar sig en bil huja, huja men då får det bli bensinpengar till julklapp...Jag minns själv när man var liten vilka julklappar man fick av mormor var det alltid ett par varma trosor med lite längre ben och en hemsk ljusrosa färg och fula var dom.Jag vägrade ha dom på mig.

Hasse min brorsa han fick kalsonger av mormor och han ville inte heller ha dom på sig för han påstod att dom var kvinnofärgade haha kanske var dom oxå ljusrosa (tänk rosa på en kille på den tiden)

Men den julen när jag var 13 år den glömmer jag aldrig för då fickjag ett par svarta höga skinnstövlar med remning, som jag hade önskat mig hela hösten, oj så glad jag blev. Jag ville inte ta av dom ens närjag skulle gå och lägga mig. Jag trodde aldrig att jag skulle få dom för dom var väldigt dyra..


   

I fredags då bakade jag saffransbullar i alla fall 120 st och även midnattskakor efter ett recept som jag fått av mitt barnbarn Wilma så lite nytta har det blivit.

Sen på kvällen gjorde jag helstekt kyckling fylld med paprika, chorizo, lök, vitlök och en hel citron skulle man oxå trycka in i kycklingen ett recept från Gordon Ramsay. Vi brukar titta på hans matlagning på kvällarna mellan 23-24 och han lagar så många rätter så man blir både mätt och slut att bara titta på det. Allt kanske inte är så gott men vissa rätter kan vara värda att laga. Men då var Christer, grannen ensam för Chatrine var på personalfest så dom kom han över och åt med oss, men inte kyckling för det kan han inte äta efter att ha vuxit upp i ett hem där dom födde upp kycklingar...såå då blev det fläskfile till han..och kycklingen jaa, den var god men jag tror inte jag kommer att laga den igen för så god var den inte..

I tisdags åkte min syster Karin till Chile för att hälsa på sin son Andreas och hans familj Paula och barnen Aoymi och Alma. Hon ska var borta dyrgt en månad. Och den dagen hon skulle åka då var det bombhot på Arlanda viket orsakade en hel del förseningar , men resan gick tydligen jättebra och hon njuter nu av värmen och solen tillsammans med sina nära och kära. Riktigt tufft av henne att åka iväg ensam, men hon är ju en tuffing..

I lördags spelade jag som vanligt V-75 och fick 5 rätt på min rad ingenting på de 3 C-nas system och jag fick även in DD och trion så sammanlagt fick jag 1300 kr..

Till middag åt vi Entrecote, paltmuffins,pepparsås och sallad mycket gott och sen blev det lite TV-tittande postkod, Det största äventyret mm


     


       

I dag har vi varit till Hasse och ätit lunch han hade gjort en köttgryta med en massa goa grönsaker, jättegott...

Helena och Lasse alltså min 08-syster har varit hemma på en snabbvisit kom i fredags och åker hem i kväll och dom var oxå ut till brorsan och åt och det var ju kul att träffa dom en snabbis....

Vad mysigt det är att vif ått lite snö så vi slipper halka omkring som Bambi på hal is...

Nu bli det inte mer än så här...


Tommy höll på att elda ut mig i går + 30 var tvungen att öppna dörren för att få luft...

 


      



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards