keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 21 december 2014

Godisdag, Storheden, Evedensia,Mamma 100 år

Av Chatarina Berglund - 21 december 2014 18:27

Jaa, nu ska jag  försöka få ihop veckan som gått...Vi vaknar vi 7-tiden och fikar som vanligt kaffe och mackor och läser tidningen NSD ochallt detta sker i lugn och ro...Tommy börjar med att elda en brasa både för värmen och mysfaktorn. Sen har vi koll på våra små vänner på utsidan som äter så frenetiskt från fröna och nötterna och dom är väldigt många. Kurrarna är ju oxå här och dom är mest arga på fåglarna...Molly sitter på stolen framför fönstret och tittar på de små liven.

Sen blir det lite snack om vad vi ska hitta på denna dag så tisdag åkte vi till Luleå och handlade några julklappar..

Och då intog vi lunchmiddag på Coop för mig blev det Bräckt lax, kokt potatis, dillsås och sallad, mycket gott Tommy åt Strömmingsflundror, potatismos och sallad han tyckte det smakade bra..Sen åkte vi hem och packade upp det vi handlat och sen blev det lite TV-tittande mm..


 

Onsdag var vi hemma hela dagen och fixade lite på utsidan och insidan. Jag kokade knäck och så gjorde jag Rocky Roads. Jag gjorde även starksenap med fikon , strimlat apelsinskal, farinsocker mm .Den blev riktigt god enligt Tommy.Jag slog även in några julklappar och det är ju så roligt att variera paketen med olika papper och snören där är det bara fantasin som sätter gränser..

Jag kokade även fikonmarmelad och Cumberlandsås och det blev oxå riktig gott.

Till middag åt vi blöta på skinkspad vi doppade tunnbröd och till det åt vi stekt fläsk och senap mycket gott..

         

På torsdag hade vi tid på Evedensia djurkliniken fär att Molly skulle ha en spruta mot valpsjuka och den ska tas vid ca 1 år och nästa gång när hon är 4 år. Och det gick så bra hon sa då inte ett pip och fort var det gjort....

Sen hämtade vi ett paket på Coop och handlade några saker och sen hemåt för att fortsätta julförberedelserna.

Fredag steg Tommy upp 5.30 huja vad tidigt åtminstone i vår familj han skulle på service med bilen kl 7.00 och det gick bra han var hemma vid 11-tiden och jag var hemma och gjorde 150 köttbullar, revbensspjäll, köttfärslimpa och en pate med rosepeppar och det är till paten man ska äta cumberlandsåsen jag gjort.

Till middag gjorde jag helstekt färskt sidfläsk i ugnen som jag kryddade med fänkålsfrön, apelsin, senap, lök, soja, peppar, paprika och det fick vara länge i ugnen på 150 gr ca 1 timme sen höjde jag värmen till 200 och så fick det var i 30 minuter till och till det åt vi  rårakor och det var verkligen gott. Kan rekommenderas..Alltså fläskfile och fläskytterfile kommer inte i närheten av detta sidfläsk för du får inte fäskfilen så där saftigt som det här blev...

   

 

Lördag i dag skulle min mamma ha fyllt 100 år och tänk lilla mamma om du funnits kvar vilket jädrans party vi skulle haft hela släkten..Tänk att det gått 8 år sen hon dog oj,oj vad tiden går fort..Hoppas du och pappa har det bra där uppe och sitter och tittar ner på oss galningar som flänger runt i köket och på affärer för att fixa inför  julen..Och du mamma var ju en som gillade julen och allt som hörde till med matbestyr och klappar..Och så hade du ett uttryck varje julafton att tänk vilken hysteri det är inför julen och sen är det över på några timmar och det är ju så om man nu bara tänker på julaftonen, men julen är inte bara julafton..

Jag spelade V-75 även denna lördag åt de 3 C-na och åt mig men jag vill egentligen inte prata så mycket om det för det blev bara 4 rätt och inga pengar men nya tag nästa lördag igen..

Till middag blev det en stek på innanlår och det vart så mört köttet och till det potatisgratäng, sallad och en god sås mycket,mycket gott. Vi var över till Christer och Chatrine en stund på kvällen och surrade om lite av varje. 

Trevligt var det.. 

       

Söndag i dag och vi sov rätt så länge hur länge törs jag inte berätta men vaddå spelar ju ingen roll man behöver ju inte stiga upp så tidigt varje dag..Och det är så mysigt när vi äntligen fått lite snö och några grader kallt och det är riktigt juligt och fint och framförallt inte halkigt som det varit tidigare. Molly hon springer i snön och vill nästan inte komma in hon älskar att busa och nosa så hon är alldeles snöig om nosen...

I dag har jag bakat Alibabas frestelser det är smördegspiroger som man fyller med en röra med spenat, vitlök och riven ost och sen gräddar man dom i ca 15 minuter dom är riktigt goda..

Till middag åt vi en gourmettallrik med lite av varje..En rundel med gravad lax, rosepepparpate med cumberlandsås, brieost på crostini med tomatmarmelad, en bit cheddarost med fikonmarmelad och alibabas frestelse det var mycketgott.

Julgranen har oxå blivit påklädd i dag och så har jag gravat 2 bitar kött igen det är så himla gott..

Nu är det bara måndag och tisdag sen är det dopparedan och nu vänder det så vi går mot ljusare tider härligt...

       


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards