keckes matblogg

Alla inlägg den 27 september 2015

Av Chatarina Berglund - 27 september 2015 19:45

   Nu är det dax att blogga igen om de senaste händelserna sen sist och jaa vad ska man säga om vädret det är väl ganska hyfsat för att vara slutet av september även om solen skulle visa sig lite mer, men nog får vi säkert fler fina dagar med hög luft och soliga dagar..får vi hoppas.Vi var till soptippen igen en sväng med lite skräp var kommer allt i från vi körde ju flera turer i våras oxå men lika fullt så finns det kvar saker att köra bort. Men det är lite så med oss i alla fall att jag är ju lite mer för att spara saker och Tommy är en slängare. Han börjar rensa i någon boda på våren och så kollar han med mig och jag säger ofta nää, det och det kan vi inte slänga men då när hösten kommer och vi rensar då kan helt plötsligt jag gå med på att slänga sånt som jag bestämt ville ha kvar i våras men då har det gått några månader och jag inser nog att vi kommer inte att behöva det...Jag behöver mer tid för att fatta beslut om slit och släng..Besluten måste sjunka in ordentligt..På torsdag då var vi hemma hela dagen och gjorde en hel del nytta både inne och ute. Och jag hittade några gamla plånböcker som jag kollade och i den ena hittade  jag ett dansprogram från Vändträsklogen  sommaren 1988 och då kan jag säga att vi  nog vi var  stammisar där då för då bodde vi iTrångfors och då åkte Inger och Håkan och jag och Tommy dit väldigt ofta det gick ju buss så det var så smidigt och ibland var vi flera från gatan som åkte och roligt hade vi det var tider det.. Och orkestrarna jaa, det var Hermanssons, Bosses och såna stora som Flamingokvintetten , Lassbyfemman  med flera haha... Och efter allt röjande blev det en god middag nämligen  rotmos och fläsklägg . Oj,oj så gott och tur att vi har tryckkokaren då fixar man snabbt en frusen fläsklägg på kort tid.Och inte är det som tryckkokarna som fanns när jag var barn som mamma använde den pös och levde rövare och man satt blick stilla för man trodde den skulle flyga i luften och det hände någon gång att mammas bruna bönor hamnade i taket i stället för i våra magar oj,oj vad mycket extra jobb med att skura och ta reda på allt och till och med måla om taket och inte fanns det Rotavdrag på den tiden heller..

       

 På fredag var Tommy en sväng till stan och handlade och jag var hemma och Molly och jag var ute och busade en stund. Sen klippte Tommy gräset kanske för sista gången och tog ihop en hel del löv och städade ihop en hel del utomhus och jag var ute och fixade med lite ljung och annat alltså lite pynt på altanen.

En lugn kväll med kyckling , ris , sås och sallad till middag det var gott..

 


Lördag då ägnade jag mig åt V-75 en del och det lyckades inte för de 3-C-na men på mitt fick jag 5 rätt 635 kr ej att förakta...Sen var det matlagning mest hela em.  Till tilltugg gjorde jag den vanliga bomben med löjrom och rågbrödskorgar och en bål till detJag gjorde en petit shouxrulle somjag fyllde med en röra av creme fraiche , majonäs, räkor, crab stick, rökt lax dill och lök och denna serverade jag som förrätt och till varmrätt blev det sjömansbiff sallad med marinerade rårivna rödbetor och kokta blomkålsbuketter med en röra av majonäs, dijonsenap, salt och peppar och inlagda rödbetor och hembakt surdegsbaguette och efterrätten en pannacotta med jordgubbar och flarn av citronkäck och hallonkola. Vi hade nämligen lite gäster här i går och det var Christer, Chatrine , Kalle och Doris och Monika och Kennet som kommer från grannbyn Vändträsk annars är vi övriga Alträskare men det är kul med folk från andra byar oxå...Vi hade så jädrans  trevligt och vad vi skrattade och surrade om allt möjligt..En fantastisk kväll med trevliga och glada människor detta gör vi gärna om..

Och för att inte prata om alla fina saker vi fick tänk en hel korg full med färska kantareller fattar ni vad jag skriver hur ofta får man det nää, jag förstår att ni säger nää men nu har det hänt oss tack än en gång Monika och Kennet för denna goda present.Och inte nog med det av  Kalle och Doris fick vi en likör Sheridans original och det är inte färdigt ännu av Christer och Chatrine fick jag en jättefin gryta som även går att ha i ugnen och röd naturligtvis och 3 burkar med röda vinbär paketerade i fina burkar ni hör väl vilka fantastiska vänner vi har...

Det är bara synd att sådan där mysiga kvällar har oxå ett slut tyvärr och jag förstår att dom var tvungna att åka hem för det var ju 2 älgjägare i sällskapet och en praktikant som hänger med men hon jagar inte hon njuter av naturen. promenaden och så fixar maken en granrisbädd där hon kan ligga och vila och det bästa med detta  är ju att man behöver inte skjuta någon älg hennes enda vapen är sticknålarna för hon har sticken med sig oxå tänk vilken härlig uppgift det är ju nästan så att man skulle själv vilja vara praktikant på älgjakt. Ska fundera på det där till nästa år jag har ju brorsan i samma jaktlag jag ska höra om jag kan få vara hans praktikant  nästa år...

I dag sov vi länge klockan var faktiskt 10.15 när vi vaknade men oj vad skönt vi kände oss riktigt pigg och alert och plockade undan allt gjorde vi innan vi lade oss så det var iget spår efter någon fest här inte. Den enda som har varit lite i bakis är Molly hon har mest sovit och varit ut och gjort sin behov och sen in igen och lagt sig det tar på att ha främmande...Och i dag har vi lyxat oss riktigt ordentligt vi har nämligen ätit kantarelltoast med sallad till middag. Förstår ni så gott det var vilken lyx jag ville nästan behålla den sista tuggan hur länge som helst..men nu har vi kantareller så vi kan lyxa flera gånger..Just nu när jag sitter här och bloggar då tittar jag på min man han har huvudet väldigt snett verkar skumt han har nickat till verkar det som jag sägerTommy inget svar en gång till jaa, svarar han sover du säger jag nää, haha men han kan inte förneka det...men nu studsade han upp och går omkring och visslar det är skönt med en tupplur ibland...

 

 

Så såg petit shouxrullen ut när jag fyllt och rullat ihop den   sen skar jag den i bitar och dekorerade med rökt lax och stenbitsrom..men jag glömde fota när jag hade dekorerat dom


 


 


 


 

Jaa, nu blir det lite TV-tittande bl a börjar ju den danska serien bron om i kväll den måste vi ju se...

Nu blir det inte mer för idag ha det bra alla vi hörs snart igen..


Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards