keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 6 november 2016

Det har snöat ute så vitt jag kan se....

Av Chatarina Berglund - 6 november 2016 17:45

 


Jaa, nu har en vecka snart sprungit sin väg igen oj, vad tiden går och vi med den....

Nu har vi i  alla fall fått lite snö och det är så vacker med den rena vita snön och solen som lyser så det gnistrar så vackert. Och när jag sitter här vid fönstret nu och bloggar så blir jag riktigt bländad av det vackra. Och vi har fortfarande sjöfåglar i massor som simmar här utanför, men jag tycker nog att dom ska ge sig av snart för risken är ju att dom fryser fast och det vore vädligt tråkigt. En dag närvi tittade ut så flög det upp massor med sjöfåglar jaa, det gick inte räkna för dom var alldeles för många säkert 100 st minst.Vi är osäker på vad det var för sort.

När man går ut och går i snön då knastrar det så vackert för varje steg man tar vi hade faktiskt - 7 imorse så kallt har vi inte haft tidigare i höst.

Veckan har vi ägnat åt lite av varje en dag var vi på Artic Thai och Grill och åt middag det blev friterad kyckling för mig och friterad fläskfile för Tommy och några mozarellasticks  det smakade väldigt bra med ris och sallad men det är ju så mycket mat så man behöver knappt något ris utan bara sallad.

   

På tisdag då åkte vi till Älvsbyn och handlade några saker och satte samtidigt upp skyltarna runt sjön för ljusstöpningen som vi ska ha till helgen i Byagården.Till middag  lagade jag något som vi köpte på Willys det var färdigt att bara värma

med fläskkött och till det bakad potatis med vitlökssmör, sallad allt utom köttet var gott det smakade alldeles för mycket rökarom och dåligt kryddat. Nää det köper vi inte fler gånger.
.  

Onsdag då var vi hemma och gjorde inget särskilt jaa, Tommy var ute och fixade en del han tänker på dom små fåglarna som inte har fått sina matpytsar ännu och nu när det börjar vara så här kallt då behöver dom mat för att klara kylan. Jag var inne och städade en del skåpar och lådor som det blir lite oordning i ibland.

Till middag åt vi en stekt köttbit med klyftpotatis, kantarellsås sallad och tomater fyllda  med mozarellaost och basilika

mycket gott.

 

Torsdag en stadstur med en tur på Willys och handlade lite grann och även en sväng på Dollar sen åkte vi hem och packade in varorna och jag bakade ett bröd som Tommy hade beställt  som var i Mauds senaste Matmagasinet det var grovt rågmjöl, filmjölk, vetemjöl, smör, sirap, jäst, anis, fänkål och pomerans och det var riktigt gott. Jag gjorde även en liten skinka, inlagd sill, sillsallad och en tjälknöl.

smaskigt.Till middag åt vi kantarelltoast med sallad himmelskt gott.

    

Fredag då var vi mest lata och jag löste korsord och var ute en stund och kände på snön riktigt härligt var det och Molly springer som en vilde hon gillar snön men vi får hålla koll på henne så hon inte drar iväg ut på isen för hela sjön har inte lagt ännu så vi håller henne från isen än så länge.

Till middag åt vi sjömansbiff meden sallad med rivna rödbetor, blomkål med majonäs,persilja och kryddor.Mycket gott.

       

Lördag då var det -7 grader och vitt och fint och solen sken och jag ägnade mig som vanligt åt V-75 en del av dagen men det gick då rasande dåligt på båda systemen bara 4 rätt och inga pengar.

Till middag blev det lite buffestuk med skinka, sill, sillsallad, tjälknöl, ägghalvor med löjrom och räkor,kalvsylta, köttfärslimpa, chorizokorv, köttbullar,rödbetssallad och kokt potatis och det smakade oxå väldigt bra.

 

Söndag i dag väldigt lata jag har löst korsord och Tommy tittar på TV-pucken och just nu bloggar jag Linnea och Rasmus har varit ut en sväng och fikat mackor och mjölk dom skulle till deras stuga och kolla att vattnet var avslaget och kranarna tömda och även i Gun och Håkans stuga skulle dom kolla.Det är alltid lika roligt när dom dyker upp och Molly blir jätteglad hon hoppar av glädje närdom kommer.   Anna och Wilma hade åkt till Luleå och sen skulle hon laga middag så Rasmus och Linnea skulle äta där. I dag blir det bara rester till middag som vi har gott om...Nu blir det inte mer denna gång ..Vi syns snart igen...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards