keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 5 juni 2017

Stadstur,Frissan, Pensionärslunch, Tjejträff ,Middag hos C o C,Paltmiddag

Av Chatarina Berglund - 5 juni 2017 17:30

 

Hallo,Perschendetje, Marhaban,Kaixo,Dobar dan,Moi,Bonjour,Aloha,Hola, Swasdi,Merhbaba oh hej på er alla nu är jag här igen med bloggen och om ni undrar varför jag skriver så konstigt så är det Hej på en massa olika språk även om jag inte har läsare från alla dessa länder så kan det vara kul med en liten språkkurs om man ska ut och resa till nåt av dessa länder för nu är det nära att man flyttar från denna kalla nord och det kan det ju vara bra att man kan säga hej på det språk dit man flyttar ni förstår väl alla att detta är inte sommar utan höst.

Jag kollade 10 dygn framåt och det varmaste var +12 hugaligen. Ja,ja vi får se hur det blir med flytten vi får väl ge sommaren en chans till att visa sig.

Idag åkte vi en sväng till stan för att vi skulle åka förbi hos Wilma och lämna hennes hjälm som hon behöver om hon ska köra moppe för hon hade glömt den i stugan tidigare och egentligen var det bara skönt att åka ut en sväng med bilen eftersom vädret var lite trist för att vara utomhus och jobba. När vi kom hem då var det dax för middagsbestyr och i dag blev det stekt rödspätta, kokt potatis, stuvad spenat, rårivna morötter och tomater och gurka till det och det smakade jättegott.

         

Tisdag i dag och det är i alla fall sol och moln men inte så varmt i luften bara solen som värmer. Vi åkte till stan vid 11-tiden för jag hade tid hos frissan kl 11.30 och det gick bra skönt att bli av med en del och det var sista gången Birgitta klippte mig för hon flyttar söderut i slutet av juni så då måste jag ha en ny frissa så då blir det en av de andra tjejerna som jobbar där som jag provar och ser hur det artar sig det blir säkert bra. Efter det så åkte vi till Boden Arena för att äta lunch med pensionärerna som vit träffar varje tisdag och på Arenan var maten jättegod det var ju lunchbuffe som de flesta har här var det stekt strömming med potatismos och smörsky, stekt fläsk med kokt potatis och löksås och Kryddig korv med gurkmajonäs och vi åt lite olika rätter man blandar lite av varje och ett riktigt stor salladsbuffe hade dom och till råga på allt var det efterrätt och kaffe och det var glass både choklad och vanilj, maränger och chokladsås nu åt jag ingen efterrätt men maten och salladen var jättegod.Alla var så nöjda och mätta.En trevlig stund med en hel del surr
och skratt som det brukar vara när vi träffas och man sitter i lugn och ro ingen stress alls.Det var en riktigt bra ide från min sida för det var jag som kom med iden om pensionärsluncherna.Ingen middag behövde vi i dag men en god macka till kvällskaffet blev det.

Onsdag hade vi en hemmadag med lite fix planterade en del kryddor och vattnade i växthuset och sen satt vi ute en stund på altanen och njöt en stund av solen som var riktigt varmt och skön.Tommy han räfsar vass som har flutit upp efersom vattnet sjunker och det blir en hel del att ta reda på. Till middag åt vi ugnstekt kyckling med saltstekt potatis, sallad och aoili och det smakade mycket bra.

       

Torsdag fortfarande kallt,blåsigt, regn, hagelskur, regnskur,blåst, hagelskur hela dagen har det varit så och sen är det riktigt kyligt huja, vilket trist väder vi har nu se vi fram mot att få börja plantera ut lite växter iväxthuset mm. Oj, vad less jag är på detta väder.Hoppas på en snar ändring. Något trevligt händer ju som lättar upp tillvaron och det är den återkommande tjejträffen som vi har varje månad och  går var det dax för tjejträff hos Kicki och det är ju 6 månader sen hon var med oss på TT. Nu ärdet bara Lottasom saknas men nästa tjejträff ska hon oxå vara tillbaka och var med på TT. Som vanligt trevligt när vi träffas och god mat fick vi oxå det var en bit paj med god fyllning till förrätt till varmrätt var det Laxgratäng med lax,potatis och en jättegod gratängsås samt en väldigt god sallad.Till efterrätt var det en pavlova marängtårta med grädde och lemoncurd jag smakade en liten,liten bit av den.Allt var jättegott och alla var nöjda.

Vi surrade en hel del om allt möjligt det var en hel del om vädret och kylan men det fanns någon optimist som påstod att efter midsommar och framåt ändå till september kommer det att bli en kanonsommar och vi hoppas att hon har rätt.

Vi pratade en del om de hus som ska byggas i Boden och det som behövs är enkla och billiga lägenheter där alla har råd att bo behöver inte vara en massa lyx för nu är det så i de nybyggda husen att hyran är så hög så det är inte många som har råd att flytta till en sån lägenhet och framför allt inte pensionärer. Jag hörde om en del hus som byggs i Sävast på nya området där är en del uppe i 1miljon och det är det bara för att få till tomten då har dom ändå inget hus och då ska det till 3-4 miljoner för att få dit ett hus oj, hemska tider om räntorna stiger då får många gå från sina hus det är ju inte klokt. Cilla berättade att hon hade betalat hyran till ett laboratorium i Skåne hon hade skrivit fel post eller bankgironummer och de bolaget blev lite fundersam när det kom in en betalning för hyra för dom hyrde inte ut något utan dom var van att pengar  betalades av privata som skänkte pengar till forskning mm men inga hyror så dom kontakatade henne och betalade tillbaka pengarna hon hade tur det hade ju lika gärna varit någon som behöll dom.

Milla berättade att dom får snart hämta sin nya hundvalp  som är en blandras mellan lhasa apso och papillon och hon visade bilder på valparna och dom var jättesöta. Det var namnet dom inte riktigt var överens om i familjen.

Sen pratade vi om kulturnatta som är i Boden på Fredag och det var ju uppsatt et stort tivoli vid utebadet och man tänker i den här kylan jag tror inte ens barnen vill åka karusell trist för dom som anordnar. Kulturnatta bukar vara på torsdag och då brukar affärerna ha öppet men nu har dom ändrat till Fredag och då är det bara en del privata som ska ha öppet sina butiker. Jaa, det var bara en bråkdel av vad vi surrade om ochvhips vips var kl 23.30 och Tommy och Molly hämtade mig och så skjutsade han hem alla dom andra till sina respektive adresser och sen hemåt till Alträsk

och sängen var riktigt skön att lägga sig i och vi sov till kl 8.30 och skönt var det och vädret nää, inge bättre...

Fredag vaknade vi vid 8-tiden och fikade som vanligt macka, kaffe, ägg, tomatjuice NSD och ett korsord

Tommy var ute hela dagen och jobbade med krattning av vass och sen rensade han bort en del saker. Jag höll mig mest på insidan med diverse småtjafs.

På kvällen var vi bjudna till våra grannar Christer och Chatrine på middag och där var det mycket godsaker började med en drink med tilltugg och det var lite nytt som vi aldrig ätit det var fikon som var gjortsom en korv som man skar i skivor och sen en bit ädelost på den och det var jättegott.Till förrätt var det en räk och löjromsbakelse. Till varmrätt var det kött i bitar med en gräddig sås med ädelost och sting var det i den, pasta ,bröd och sallad mycket,mycket gott.

Till efterrätt var det glass med bär och allt smakade just smaskens.Vi hade en trevlig kväll med tugg, surr och skratt och vi lullade hemåt i natten och våran Molly var såå glad är vi kom hem och sängen var såå skön ändå framtill 9 på morgonen. Då var det dax för macka, kaffe, ägg, tomatjuice, NSD och korsord en förnämlig morgon. Och det kändes lite varmare i luften. Jag ägnade mig åt trav en del men det gick fort när man bara har ett system att göra för vi kör uppehåll med 3-Cna över sommaren. Vi var ute mestadels hela dagen och njöt av solen och värmen riktigt skönt.

På V-75 fick jag 5 rätt och dom gav 180 kr och jag hade 2 st så jag fick 360 kr man får vara nöjd med det.Till middag åt vi grillad flankstek, hasselbackspotatis, sallad och avocado fylld med svampstuvning och ost sen gratinerad i ugnen och allt smakade bra.Sen lite TV-tittande och en väldigt lugn kväll.

     

Söndag i dag och det blev det paltmiddag hos Berglunds vi firade mors dag  med familjen Anna, Robin Rasmus ,Linnea,Wilma.Ludde och Jesper en kompis till Rasmus vi saknade bara Oliver han var på väg hem från   Umeå han har varit på  brännbollsyran.En trevlig stund med familjen och mycket skratt och surr alltid lika roligt att träffas.  Alla tyckte det smakade bra och alla blev mätta. 26 paltar men det blev några över ändå. Jag fick en rolig grej en grönsaksrivare/strimlare/skruvare som man skruvar fast på en burk som följde med och så river man allt direkt i burken väldigt fiffigt den kommer jag att använda en hel del. Enkelt när det inte är en massa grejer man måste dra fram för att riva mm.

 

 


Jag såg en annons på Vi i villas hemsida att man skulle få 1 kombilott och som premie skulle man få en jättefin stekgryta värde 800 kr och jag fyllde i och skickade in detta och lotten kom och bara någon dag senare kom grytan och den var jättefin och allt det kostade bara 69 kr fantastiskt.

 

 Lite nturbilder...

               

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards