keckes matblogg

Alla inlägg den 1 oktober 2017

Av Chatarina Berglund - 1 oktober 2017 12:34

 

Tjingeling tjing Tjong hej på er alla nu är det dax igen för lite uppdatering av den senaste veckan ..Ny vecka med nya

utmaningar och nya händelser. Jaa det har väl inte hänt så mycket egentligen.

Veckan börjar med måndag så då börjar vi där och då var det sol och jättevarmt och vi var ute jag och Molly jag plockade in grönkål i massor , även gräslök som jag frös in en massa påsar jaa, hela vinterförrådet.

 Vi åt korvstroganoff och potatismos till middag. Ylva och Jan-Erik var förbi en sväng och drack kaffe.

                   

Tisdag det blev ingen pensionärslunch för mig för Tommy var i Anna och Robins hus och fixade en del.Och jag blev erbjuden att åka med Brorsan men jag valde att skippa det denna vecka.Till veckan får vi se hur det blir med pensionärslunchen.

Till middag åt vi parisersmörgås och sallad köttfärsbiffar med saltgurka, rödbetor och lök och som botten stekt fralla det är oxå mycket gott.

   

Onsdag var vi på Vacker Tass med Molly för helrekond från topp till tå och det tog drygt 4 timmar det är en väldans procedur. Vi handlade under tiden det vi skulle och så fikade vi på fiket Glittra på Vacker tass en varm macka och kaffe mycket gott smakade det och sen var vi klar att åka hem när Molly var klar och hon blev så fin.

Till middag åt vi kålpudding, kokt potatis och lingonsylt oj,oj så mumsigt det var det är bland det godaste mat jag vet.

   


        

     


Torsdag då var jag och Molly hemma och fixade både ute och inne och Tommy han var i Anna och Robins hus och fixade. Jag gjorde äppelmarmelad av äpplen somj ag fått och den blev riktigt god. Till middag åt vi en gryta med asiatisk smak med bl a röd curry, kokosmjölk. bambuskott, paprika, vattenkastanjer, mimimajs, lök och vitlök och till det färsk pasta och det smakade riktigt bra.

             

Fredag då var Tommy i Anna och Robins hus och fixade en del och vi var hemma och gjorde annat jag bakkade äppelkaka och så gjorde jag blåbärskakor efter svärmors recept och dom är mer som en sötsak till kaffet min mamma bakade blåbärsbullar men det var på vetedeg och dom gjorde hon större så det åt vitill lunch i bland på sommaren.

Till middag blev det vårrullar med sötsur sås och en sallad med lite asiatiska kryddor.Mycket gott.

         

Lördag då var det V-75 som gällde och då lyckades jag få 6 rätt men endast 29 kr i utdelning  och jag hade 6 st och fick 174 kr alltid något  ingen utdelning på 5 rätt. Jaa, så där är det men det är bara ta nya tag nästa lördag.

Vi firade 43-årig bröllopsdag så jag gjorde en förrätt med en rundel med gravad oxfile och basilikasås och en snaps med pannacotta med dill , gräslök och löjrom samt en tunnbrödsticks. Till Varmrätt åt vi oxfile, ugnstekta potatis, grönkålsgratäng, tomathalvor gratinerade, hemgjord bearnaisesås och det var rackarns gott. Till efterrätt åt vi varm brieost med hjortronsylt det går inte av för hackor det heller.

 

       


Framme vid söndag ännu en trist dag till handlingarna det börjar vara många gråa, trista, blöta och frånvaro av sol

sammantaget 2017 men en ljuspunkt i det trista var att våran Anna ringde och undrade om vi ville äta middag hos dom och naturligtvis så ville vi gärna det vad trevligt det var att träffa dom nu var det Wilma och Oliver vi inte träffade denna gång dom var tydligen på kalas hos en  kusin till Oliver. Och vi fick så god mat grekisk pytt i panna med en god sallad och en röra med cremefraich, lime,gurka och vitlök jättegott var det och till efterrätt kaffe och blåbärspaj med vaniljsås

och vi surrade och skrattade en hel del som vanligt och vi försökte reda ut lite släktträd här och där men vi lyckades inte så bra.

Måndag igen och det är som vanligt vad gäller vädret rusk, grått, blött och trist när ska vi få se solen igen Tommy han var i Anna och Robins hus och tapetserade och jag och Molly var hemma och fixade jag städadelite skåpar och röjde bort en del som jag inte behöver eftersom det har legat i en skåp i flera år och jag inte har behövt så lär jag inte behöva det alls. Tillmiddag åt vi hemgjord pizza med sallad och lite olika tillbehör och det var riktigt gott.

   


Nu bjuder jag på lite fina naturbilder.....


                   

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards